Urodynaaminen tutkimus

naiselle

Hei kaikki virtsavaivaiset. Kävin juuri äsken urodynaamisessa tutkimuksessa ja ajattelin kertoa siitä hiukan - miltä se tuntuu nimenomaan naisen näkövinkkelistä. Pelkäsin ko. tutkimusta todella paljon etukäteen, mutta voin taata ettei siinä ole mitään pelättävää. Ainoastaan kahden hoitajan vieressä pytyllä istuminen letkut peräsuolesta ja virtsarakosta roikkuen oli vähän ikävää, mutta sen kestää.
Ensin siis sain käydä normaalisti pissalla tyhjentämässä rakon. Sitten skopiahuoneeseen, alapää paljaaksi ja gynekologin pöydälle selälleen jalat telineisiin. Tämän jälkeen hoitaja desinfioi virtsaputken suun ja ohjasi kapean letkun virtsarakkoon. Tämä osio ehkä hieman vihlaisi, mutta ei pahasti. Sen jälkeen asennettiin vielä peräaukkoon anturi ja letkut reisiin teipillä kiinni.
Seuraavaksi nousin pöydältä vessanpytyn näköiselle istuimelle, letkujen jäädessä roikkumaan pyttyyn. Vieressäni oli hoitajien käytössä ollut tietokoneruutu ja tippalaite josta alettiin hiljaisella nopeudella valuttamaan nestettä letkuja pitkin virtsarakkoon. Ensin minun piti kertoa kun alan tuntemaan että virtsarakossa on nestettä, sitten kun on lievä virtsahätä, sen jälkeen kun olisi jo "pakko mennä" ja lopuksi kun rakko tuntuu olevan niin täynnä ettei ollenkaan pysty enää pidättelemään. Kone rekisteröi tuntemuksia samalla kun käskettiin välillä yskiä. Kun totesin että nyt ei enää pysty pidättelemään, sain pissata pyttyyn.
Tämän jälkeen tutkimus oli ohi ja nousin taas tutkimuspöydälle letkujen irroittamista varten. Sitten vaatteet päälle ja odottelemaan lääkärin vastaanottoa.
Kaikkiaan aikaa meni noin tunti. Kolme varttia siitä kun kutsuttiin tutkimushuoneeseen, siihen asti kun sain taas pukea, ja siihen vartti päälle lääkärin vastaanotolla.
Nyt tutkimuksesta on aikaa kolme tuntia eikä kirvellä eikä virtsaamisen kanssa ole ongelmia.
Toivottavasti tästä lyhyestä selostuksesta on apua vastaavaan tutkimukseen meneville. Googlen kautta löytää myös jotakin tietoa.

10

5741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama juttu

      Kiitos ko. tutkimuksen kertomisesta. Täällä ollaan myös menossa toimenpiteeseen. Oli kiva tietää siitä enemmän.

    • Nainen vm. 1948

      Kiiitos, kun kerroit miltä tuntuu unodynaaminen tutkimus. Luin tekstin, se helpotti minua. Sain tänään torstaina 23.8.2012 ilmoituksen lääkäriltä, että minulle tehdään kyseinen tutkimus. Menin tietenkin heti nettiin tutkimaan, minkälaisesta tutkimuksesta on kyse. Sitten minua alkoi aivan hirveästi pelottaa. Ajattelin, että vaadin tutkimuksen ajaksi nukutuksen. Melko heti totesin, että nukutus ei tule kysymykseen, enhän pystyisi muuten vastaamaan kysymyksiin. Kaunis kiitos, kun kerroit tutkimuksesta. Nyt minua ei enää pelota.

    • Anonyymi

      Kiitos tosi paljon tuosta tutkimuksen selvityksestä ,minulle tuli myös kutsu ja kauhuissani luin mitä tehdään, minä kun saan tosi helposti virtsatieinfektion monta kuuria syöneenä 🤔

    • Anonyymi

      Kiitos! Miesten kohdalla olisi kiva saada samanlainen hieno selostus, kiitos!
      16.12.2023 menossa :)

      • Anonyymi

        Tuo otsikon tutkimus sisältää setin (5-6) erilaisia tutkimuksia. Tämä on vissiin vähän modernimpi tapa siitä mitä itselle tehtiin jo aika kauan sitten. Mä en oikein muista mitä kaikkea on tehty enkä siis pysty selostaan, mutta muutama negakokemus on jäänyt mieleen.

        Katetrin laitto kyllä vihlasi tosi kovaa vaikka oli puudutus, enkä mielestäni ole kovin kipuherkkä, ja verta tuli rakosta päin monta päivää. Jotain on mennyt pieleen... Sitten oli sulkijoiden (ei siis vain uropuoli) paineenmittaus ts. niiden voimakkuus. No se kaatui siihen, kun semmosta dildon tapaista ei saatu ja voitu survoo persreikään - no ei kai nyt 😨
        Kolmas juttu oli ENMG, joka tehtiin ensijassa jalkoihin, mutta välilihan alueellakin oli anturit ja eihän se kovin mukavaa tee, kun annetaan sähköiskuja. Ei ollut niin häijyä kuin kuvittelis, mutta hermot onkin vaurioituneet molempiin varpaisiin asti.

        Monisairas


      • Anonyymi

        Aloitukseen verrattuna miehillä on samanlainen operaatio. Rakkopaineen mittaukseen ja rakon täyttöön laitetaan katetri peniksen kautta ja vatsaontelon painemittausanturi peräsuoleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo otsikon tutkimus sisältää setin (5-6) erilaisia tutkimuksia. Tämä on vissiin vähän modernimpi tapa siitä mitä itselle tehtiin jo aika kauan sitten. Mä en oikein muista mitä kaikkea on tehty enkä siis pysty selostaan, mutta muutama negakokemus on jäänyt mieleen.

        Katetrin laitto kyllä vihlasi tosi kovaa vaikka oli puudutus, enkä mielestäni ole kovin kipuherkkä, ja verta tuli rakosta päin monta päivää. Jotain on mennyt pieleen... Sitten oli sulkijoiden (ei siis vain uropuoli) paineenmittaus ts. niiden voimakkuus. No se kaatui siihen, kun semmosta dildon tapaista ei saatu ja voitu survoo persreikään - no ei kai nyt 😨
        Kolmas juttu oli ENMG, joka tehtiin ensijassa jalkoihin, mutta välilihan alueellakin oli anturit ja eihän se kovin mukavaa tee, kun annetaan sähköiskuja. Ei ollut niin häijyä kuin kuvittelis, mutta hermot onkin vaurioituneet molempiin varpaisiin asti.

        Monisairas

        ...ja vielä tuosta tapilla tutkimisesta, että syynä ei ollut sulkijan ylikireys (alikireähjän se onkin), vaan oma vastenmielisyys. Toisekseen olisi varmaan ollut tehokkaampa puuttua näihin ajallaan.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...ja vielä tuosta tapilla tutkimisesta, että syynä ei ollut sulkijan ylikireys (alikireähjän se onkin), vaan oma vastenmielisyys. Toisekseen olisi varmaan ollut tehokkaampa puuttua näihin ajallaan.

        Monisairas

        Nykyinen painemittaus on helpompaa. Käytännössä kuin johto peräsuoleen.


    • Anonyymi

      Kusenkarkailus esiintyä vain vanhat ämmillä, mie oon 78 vuotias mies ja kusi tulloo sillo ku pitää, joskus mie kusen housuun ko ei jaksa tai ei kerkiä kuselle. Mies ei tarvii ko tinenttis suojia, mies kusee sillo ku kusettaa. Naiset on niin herkkiä niillä mennee kusi housuun miksei paska kin. Mi nussin naissiat persseeseens niin kusi vaivoja oo

      • Anonyymi

        Jaa, kyllä minulla tutkimus tehtiin koska virtsan laskettelu on kivuliasta, eikä tahdo tulla kuin ponnistaen. Olisikin että virtsa karkaisi kivutta niin sen saisi hoidettua inkotenssisuojilla.

        Eiköhän miehillä ole yleisemmin niitä vauhtiviivoja housuissa kun eivät ole tottuneet alapäätään pesemään vessakäynnin jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe