Veneen rakennus

Eklu

Mitkähän firmat myyvät valmiita veneen piirustuksia tee-se-itse miehelle? Aiemmissa keskusteluissa on ollut jotain aiheesta muistaakseni.

Onko kenelläkään kokemusta ison (noin 15 metrisen) veneen rakentamisesta. Mitä käytännön ongelmia siinä tulee jos unohdetaan työmäärä?

Khiitoksia, khiitoksia..

37

10083

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se myyyy

Varmaan maailman eniten rakennettuja itserakennuspiirustuksia ovat. Varsinainen sivu on www.bruceroberts.com mutta samoja kuvia saa www.bruceroberts.com.au sivustostakin. En tiedä mikä juttu tuo on mutta tuolla australialaisella sivulla on vaan hieman vanhempia piirustuksia ja halvemmalla.

Siinä rakentamisessa on kaksi pikku juttua. Työmäärä ja raha. Rahan kulutusta voi vähentää tekemällä enemmän itse mutta se lisää työn määrää. Työn määrää voi vähentää ostamalla työtä ja osat valmiina mutta monelta loppuu silloin raha. Sitten on vielä osaaminen. Se tahtoo monelta monesti loppua kanssa. Se on yhteydessä sitkeyteen. Jos sitkeys riittää niin osaaminen ei lopu mutta moni ei jaksa purkaa susikohtia riittävän montaa kertaa. Olen nähnyt veneenrakentajan, joka tyynesti rälläköi neljä kertaa kyljestä ison alueen pois kun ei miellyttänyt silmää.

Itse teen isoa teräsvenettä, antamaasi mittaa isompaa. Välissä loppuu työinto ja välissä raha. Osaaminen loppuu usein ja sitkeys kanssa.

Tunnen kyllä ihmisiä, jotka ovat saattaneet suunnittelemasi kokoisia projekteja loppuun mutta he kaikki ovat aivan erikoislaatuisia ihmisiä. Tuon kokoisen teräsveneen tekeminen alusta loppuun vie työtä ehkä saman verran kuin neljä omakotitaloa vie. Jos sitkeytesi siihen riittää niin siitä vaan.

Muuten jos harrastat veneilyä tai purjehdusta niin älä ala. Sun pitää harrastaa veneenrakentamista, muuten et jaksa.

• Eklu

suurkiitos hyvästä vastauksestasi!

En huomannut laittaa ensimmäiseen viestiin, mutta itseasiassa suunnittelen puuveneen rakentamista. Ehkä se kuulostaa vieläkin hullummalta, mutta kun yksinkertaisesti olen ihastunut puuveneisiin ja sitäpaitsi tuntuu romanttisemmalta ajatukselta veistää kesälomalla puuvenettä kuin hitsata maski päässä kuumassa auringon paisteessa. Lisäksi vielä, puuveneen kustannuksia on melko helppo siirtää ja ostaa vähän kerrallaan.

Sinun kirjoituksesi oli hyvin realistisen kuulosta ja sen takia se laittoi ajattelemaan kannattaako oma rakentaminen aikuisten oikeasti. Käytettyjäkin saisi ja sellaisia mitä voisi itse laittaa kun se kerran kiinnostaa.

Kuitenkin, kuten sinä ja monet muut, pahoin pelkääm että otan riesakseni sen veneprojektin. Vaimolle olen luvannut että se valmistuu kymmenessä vuodessa. Onko edes se mahdollista? Miten teillä on käynyt?

• Mä'taas
        Eklu kirjoitti:

En huomannut laittaa ensimmäiseen viestiin, mutta itseasiassa suunnittelen puuveneen rakentamista. Ehkä se kuulostaa vieläkin hullummalta, mutta kun yksinkertaisesti olen ihastunut puuveneisiin ja sitäpaitsi tuntuu romanttisemmalta ajatukselta veistää kesälomalla puuvenettä kuin hitsata maski päässä kuumassa auringon paisteessa. Lisäksi vielä, puuveneen kustannuksia on melko helppo siirtää ja ostaa vähän kerrallaan.

Sinun kirjoituksesi oli hyvin realistisen kuulosta ja sen takia se laittoi ajattelemaan kannattaako oma rakentaminen aikuisten oikeasti. Käytettyjäkin saisi ja sellaisia mitä voisi itse laittaa kun se kerran kiinnostaa.

Kuitenkin, kuten sinä ja monet muut, pahoin pelkääm että otan riesakseni sen veneprojektin. Vaimolle olen luvannut että se valmistuu kymmenessä vuodessa. Onko edes se mahdollista? Miten teillä on käynyt?

Ihan silmään sattuu kirjoituksestasi muutama virke

"Olen ihastunut" "tuntuu romanttisemmalta ajatukselta" "puuveneen kustannuksia on helppo siirtää...." "kesälomalla veistää"

Tee ensin jolla siihen lopulliseen veneeseen. Tehtävä se on aikanaan jokatapauksessa. Pudota tupsahdat persiillesi reaalimaailmaan. Kun jolla on vimosen päälle valmis ja jos ainavaan tekee mieli tehdä venettä niin sitten voit jo harkita.

Sori jos vaikutan tylyltä. Yritän vain pelastaa sinut ongelmilta sillä kirjoitusestasi aivan loistaa, ettet alkuunkaan tiedä mitä aiot tehdä.

• vaatii...
        Eklu kirjoitti:

puusta veneen rakentaminen. On aivan toista kuin "tapetoida" lasikuitua. Itse en uskaltais yrittää. Pitäis ensiksi koulu käydä.

• Eklu
        Mä'taas kirjoitti:

Ihan silmään sattuu kirjoituksestasi muutama virke

"Olen ihastunut" "tuntuu romanttisemmalta ajatukselta" "puuveneen kustannuksia on helppo siirtää...." "kesälomalla veistää"

Tee ensin jolla siihen lopulliseen veneeseen. Tehtävä se on aikanaan jokatapauksessa. Pudota tupsahdat persiillesi reaalimaailmaan. Kun jolla on vimosen päälle valmis ja jos ainavaan tekee mieli tehdä venettä niin sitten voit jo harkita.

Sori jos vaikutan tylyltä. Yritän vain pelastaa sinut ongelmilta sillä kirjoitusestasi aivan loistaa, ettet alkuunkaan tiedä mitä aiot tehdä.

En minä ajatellut tehdä jolla, sillä yhden olen jo tehnyt. Ja kaksi taitaisi olla liikaa tuollaiseen 15 metriseen. Eikä se veneen veisto taidan muuten niin vierasta minulle olla. Vaikka suuruusluokka onkin nyt eri.

Ensimmäinen kirjoittaja sanoi hyvin, että jos harrastan veneilyä niin ei kannata aloittaa rakentamista. Niinpä niin, suurin osa ihmisistä ei taida olla rakentajatyyppiä. Mun pitää varmaan mennä itse peilin eteen ja miettiä olenko minä. Ja jos katson ympärilleni niin huomaan että taidan olla.

Ja ammattitaidosta. Ammattilaiset ovat aina ammattilaisia ja varmasti veneenrakennustaito on aika vierasta tavallisille tallaajille, mutta totuus on se, että jos osaa laittaa yhden laudan veneen kylkeen niin osaa loputkin laudat. Yksi kerrallaan. Puhumattakaan, että tuon kokoisen veneen voi ja jopa kannattaa tehdä rimalaitarunkoiseksi.

Mutta niitä kokemuksi.. Onko niitä muilla kuin ensimmäisellä kirjoittajalla?

• Ei ole
        Eklu kirjoitti:

En minä ajatellut tehdä jolla, sillä yhden olen jo tehnyt. Ja kaksi taitaisi olla liikaa tuollaiseen 15 metriseen. Eikä se veneen veisto taidan muuten niin vierasta minulle olla. Vaikka suuruusluokka onkin nyt eri.

Ensimmäinen kirjoittaja sanoi hyvin, että jos harrastan veneilyä niin ei kannata aloittaa rakentamista. Niinpä niin, suurin osa ihmisistä ei taida olla rakentajatyyppiä. Mun pitää varmaan mennä itse peilin eteen ja miettiä olenko minä. Ja jos katson ympärilleni niin huomaan että taidan olla.

Ja ammattitaidosta. Ammattilaiset ovat aina ammattilaisia ja varmasti veneenrakennustaito on aika vierasta tavallisille tallaajille, mutta totuus on se, että jos osaa laittaa yhden laudan veneen kylkeen niin osaa loputkin laudat. Yksi kerrallaan. Puhumattakaan, että tuon kokoisen veneen voi ja jopa kannattaa tehdä rimalaitarunkoiseksi.

Mutta niitä kokemuksi.. Onko niitä muilla kuin ensimmäisellä kirjoittajalla?

puuveneestä. Lasikuituisen keskimoottorin olen tehnyt. Varusteet ovat kalliita. Kuten potkuri/peräsinkamat. Jos on metallimiehen vikaa säästää pitkän euron. Tarvitaan rautasaha, hitsaus ja porakone. Ja jokunen jenkatappi. Aineita saa rauta-ja romukaupasta. Koneistukset teettää kurssikeskuksessa. Esim. talipoksi kaupassa >100e. Putkitarvikeliikkeessä pari messinkiholkkia

• veneope

15 m pituisen veneen massa on luokkaa 20 tonnia ja jokainen kg maksaa noin 6 euroa materiaaleina, kun vene on valmiina. Jokaisen kilogramman rakentamiseen menee noin yksi miestyötunti.

Kestääkö rahapussi, riittääkö motivaatio? Minkä ikäisenä pääset veneilemään? Mitä muuta aiot tehdä kuin rakentaa venettä?

• Eklu

..20 000 tuntia per vene! Eli noin 2500 päivää. Tekee noin kymmenen vuotta täysipäiväisiä työpäiviä. Menikohan jokin pilkku väärään kohtaan.

Lisäksi materiaali on sen hintaista, mitä sen haluaa olevan. On eri asia rakennanko mahongista sen, vai kaadanko vanhat ylispuumännyt perämettästä. Kilohinta tulee vähän erilaiseksi eikä materiaalien hinta varmasti lähentelekään 120 tuhatta euroa.

Tällä palstalla taitaa olla enemmän niitä, jotka haluavat astua valmiiseen veneeseen. Ymmärrän niitäkin, mutta yrittäkää silti ymmärtää meitä raukkoja, joille rakentaminen on jonkin asteinen pakkomielle. En kuvittelekaan pääseväni helpommalla jos teen itse veneen. Eikä ole tarkoituskaan että veneilisin sillä ensi kesänä. Jos elän lähellekään keskimääräisen pituisen elämän niin ehdin kyllä ajelemaan veneellä vuosikymmeniä.

Ja samalla rakentaa uutta venettä - isompaa ja teräksestä.

• teräksestä

yhdeltä mieheltä vuoden eli noin 1800 h, siis runko sisustaminen samanverran,ei vielä ihan 20000h ! jää näköjään aikaa LVI hommille.

• veneope
        Eklu kirjoitti:

..20 000 tuntia per vene! Eli noin 2500 päivää. Tekee noin kymmenen vuotta täysipäiväisiä työpäiviä. Menikohan jokin pilkku väärään kohtaan.

Lisäksi materiaali on sen hintaista, mitä sen haluaa olevan. On eri asia rakennanko mahongista sen, vai kaadanko vanhat ylispuumännyt perämettästä. Kilohinta tulee vähän erilaiseksi eikä materiaalien hinta varmasti lähentelekään 120 tuhatta euroa.

Tällä palstalla taitaa olla enemmän niitä, jotka haluavat astua valmiiseen veneeseen. Ymmärrän niitäkin, mutta yrittäkää silti ymmärtää meitä raukkoja, joille rakentaminen on jonkin asteinen pakkomielle. En kuvittelekaan pääseväni helpommalla jos teen itse veneen. Eikä ole tarkoituskaan että veneilisin sillä ensi kesänä. Jos elän lähellekään keskimääräisen pituisen elämän niin ehdin kyllä ajelemaan veneellä vuosikymmeniä.

Ja samalla rakentaa uutta venettä - isompaa ja teräksestä.

Montako 15 metristä venettä olet rakentanut?

Millaisen veneen olet rakentanut valmiiksi? Paljonko painoi? Mitä maksoi viimeistelyineen, asennuksineen ja kiinteine varusteineen? Montako tuntia meni aikaa kaikkineen?

Muista, että rungon osuus veneen kokonaiskustannuksista on vain luokkaa 10% (teräsvene) - 25% (puuvene).

Ei rakentamisen pakkomielteessä ole mitään vikaa tai moitittavaa, kärsin (nautin) siitä itsekin. Rakenna pienempi vene, esim 10 metrinen painaa vain noin 6 tonnia, sen saat valmiiksi ehkä viidessä vuodessa ja se vajentaa kukkaroasi reilun 30 000 euroa.

Tosiasia on kuitenkin se, että keskimäärin vain supermies rakentaa vapaa-aikoinaan enemmän kuin tonnin venettä vuodessa. Tässä huomioidaan tietysti kaikki funtsaaminen, ostokset, romiksella käynnit, sisustaminen, pikkunippelit, maalaukset yms.

• Eklu
        veneope kirjoitti:

Montako 15 metristä venettä olet rakentanut?

Millaisen veneen olet rakentanut valmiiksi? Paljonko painoi? Mitä maksoi viimeistelyineen, asennuksineen ja kiinteine varusteineen? Montako tuntia meni aikaa kaikkineen?

Muista, että rungon osuus veneen kokonaiskustannuksista on vain luokkaa 10% (teräsvene) - 25% (puuvene).

Ei rakentamisen pakkomielteessä ole mitään vikaa tai moitittavaa, kärsin (nautin) siitä itsekin. Rakenna pienempi vene, esim 10 metrinen painaa vain noin 6 tonnia, sen saat valmiiksi ehkä viidessä vuodessa ja se vajentaa kukkaroasi reilun 30 000 euroa.

Tosiasia on kuitenkin se, että keskimäärin vain supermies rakentaa vapaa-aikoinaan enemmän kuin tonnin venettä vuodessa. Tässä huomioidaan tietysti kaikki funtsaaminen, ostokset, romiksella käynnit, sisustaminen, pikkunippelit, maalaukset yms.

En yhtään 15 metristä. Siksi siis tämä kyselykin.

Aimmin rakennetut ovat paljon pienempiä, lähinnä siten, että tiedän ettei venee veistäminen ole yliluonnollista työtä. 15 metrisen veneen työmäärää en varmastikaan osaa käsittää ennenkuin olen rakentanut hyvän aikaa.

Tuntuu erikoiselta, että puhut pelkästään tonneista? Viisitoistametrisiäkin mahtuu kuitenkin haitariin 10-20 tonnia. Korreloiko se tonnimäärä aina työmäärää?

Se että miksi en rakenna pienempää (esim. 10 m) johtuu siitä, että se on liian pieni. 10 metrisessä veneessä ei voi olla tarpeeksi hytti- ja kansitilaa. Toisesta on karsittava. 15 metriseen mahtuu molemmat.

En malta olla kysymättä - montako 15 metristä olet itse rakentanut? Olisikohan netissä kuvia? Sellaiset ovat aina mielenkiintoisia. Ja rimalaitaisen rakentamisesta haluasin kuulla myös.

• norjasta

• *Jänis*

Työtä tulee olemaan pirusti, hermot menee monesti, Into menee välissä, mutta usein se palkitsee ruhtinaallisesti ja varsinkin sitten joskus kun on vesille laskun aika niin kaikki paha unohtuu ja voi sanoa että MINÄ tein tuon!

Itse en ole tehnyt kuin muutaman pienen vaneriveneen. Nyt työn alla 4m moottorivene kalasteluun. http://www.kalakaverit.fi/forum/index.php?topic=316.425

• vai vene

Ketjun aloittaja, suosittelen että käyt jutustelemassa tuosta veneveistämössä. reaali elämässä. Katso miten ne painaa ammattimiehinä ja kauan ne tekee venettä. Saat oikean kuvan. Muista, niillä on oikeat työkalut heti joka asiaan. Kerro sit meille uudestaan ajatuksiasi.

• Eklutaas

Vene on jo käytännössä valmis..
      Vene on 13 m. teräsrunkoinen, jonka olen tehnyt alusta asti.
      Työkaluja ei paljoa ole tarvinut hankkia, ennastaankin oli jo niin hyvät.
      Tarkoitus on saada vene veteen ja ajoon viikon kuluttua.

Viimeiset sähköhommat tehdään vedessä.

• Vai vene

Hitto =) En huomannutkaan katsoa ketjun aloituspäivää. Noh joo.
        Kerros projektistasi. paljon menny paalua ja tuntei? Loppuiko usko koskaan?
        Onko kuvia??

• Teräsveneenkinrakent

Rakensin -80 luvulla 12m teräsveneen, sain sen ajokuntoisena veteen 6 v kuluttua aloituksesta, mutta sisustus oli kesken. Rakentelin sisustuksia hieman kesäisin ja talvella enemmän. Ainoastaan peräpäähän aiottu sauna jäi tekemättä. Rakennus ajasta puolet olin Norjassa hitsaamassa. Ajoin sillä 14 v. ja 2910 h tuli mittariin, nykyään se on makeassa vedessä. Varmaan olet huomannut, että neuvojia on piisannut, minä en heitä kuunnellut, pitäydyin suunnitelmassani, joka oli alusta alkaen ihan oma. Tein aluksi pienoismallin 1:10 pellistä ja sitten kerroin mitat kymmenellä. Rakennuksessa ei ollut ongelmia, mitään ei tarvinnut irrotella ja muuttaa. Kieltäymyksiä oli, olin varmaan kaupunkimme kymmenen huonoimmin pukeutuneen miehen kirjoissa, ja autokin pieneni pari kertaa, viimeksi ajoin Ladalla. Perjantaipulloa ei veneenrakentajan parane ostaa, ei pääse aamulla töihin ja sillä rahallakin sai jotain tarvikkeita. Kyllä ihmiset pitivät jonain kylähulluna rakentamisen aikaan, mutta maine kasvoi, kun paatti pysyi pinnalla ja kulki ihan hyvin. Se vähän kysyi rakentamis intoa, kun illat teki samaa kuin päivälläkin. Akkakin on vielä sama. :-D

• Teräsveneenkinrakent

Jatketaas vähän lisää: Kun teräsveneen teko oli ollut helpompaa, kuin luulin, aloin -95 rakentaa 9 m alumiinivenettä, taas ensin pienoismalli ja sitten mitat kerrottiin taas kymmenellä, puoliliukuva omasta päästä. Kun myin teräsveneen -99 sain siitä lisää pääomaa, veteen alumiini laskettiin -00, potkuria vaihdettiin parikertaa, niin sain sen kulkemaan 19 s , kalastelin sillä muutaman vuoden, mutta kun EU kielsi siian ajoverkkopyynnin sen takia, ettei merikilpikonnat, valaat ja delfiinit jäisi verkkoon, samaan aikaan löpöllä ajo kiellettiin, kun sakemanni ei tykännyt kahden hintaisesta diedelistä EU:ssa, niin alumiini meni myyntiin, 9. vuosi oli menossa, tunteja tuli 1553 h. Veneenrakennus on kivää puuhaa, jotkut rakentavat sitä koko ikänsä, saamatta sitä koskaan veteen, olen tavannut pari-kolme sellaista suurta projektia. Itse tykännyt veneilystä, kuin hullu puurosta, eikä siitä siitä pääse ennen koiranputki vaihetta.

• baltiassa halvalla

Voihan sitä itsekkin tehdä mutta jos idea veneeseen on saada juuri haluamansa näköinen voi sen myös teettää. Veneen runko tosiaa maksaa vain murto-osan koko veneesä ehkä 10% max joten ei sitä minusta kannata itse alkaa tekemään. Baltiasta löytyy pajoja jossa duunari tekee töitä 50e päivä.... eli saman kuin norjassa maksaa tunti.

Mulla on samanlainen projekti aloillaan, piirrätän suunnittelijalla isompaa venettä 18-19m, jonka valmistus on sitten baltiassa....

• å803n

Onkos hajua kokonais kustannuksista, luokkaa??

• halpaa on
        å803n kirjoitti:

Onkos hajua kokonais kustannuksista, luokkaa??

Siis runkohan ei käytännössä maksa mitään, materiaali on kilotavaraa mutta se työ maksaa ja jos norjaan vertaat niin hinta on 1/10, suomeen verrattuna 1/3.

• Jaa

Terve.aattelin tommosta 3.5m paattia (puu) uisteluun.Olisko kellää tietoa miten tehdä höyrykoneen jotta saa laudat väännettyä?Budjetti on alhainen.

• Hullukylähullu

Jos tynnyrinpuolikkaassa keittäisi nuotiolla vettä, taikka sitten muuripadassa.
        Sitten ISO ilmastointiputki, jossa vinkkeli mutka päässä.
        Mutkaosa vesitiinuun ja laudat putkeen höyrystymään..

• Jaa

Kappas ihan hyvä ja halpa menetelmä (: .Pitänee kokeilla.

• Itse 2 venettä noill

Katsokaapas tuolta Click Here!

• timango

Huomasin ketjun aloituspäivän vasta kun olin kirjoittanut tämän. Julkaistakoon siitä huolimatta!

Ihan ensimmäiseksi totean, ettei mennyt pilkku väärään paikkaan Veneopella!
      Kaikkinainen romantisointi ja omien kykyjen yliarviointi, on ne sitten taloudellisia tai teknisluontoisia, on arkipäivää näissä hommissa. Joka arvio, oli se miten kolmella kerrottu hyvänsä, on liian alhainen. Tässä kohdassa sanon, että olen 30 vuotta elämästäni hukannut veneenrakennukseen. Tälläkin hetkellä olen 47 jalkaisen teräsveneen kimpussa.
      Ylipäätään voin sanoa, että jos et paperimassasta paattiasi muotoile, et sen tarvikkeita ja materiaaleja alle mainitun 120000 euron osta!
      Tietämys ja uskomus on eri asioita, suosittelen aloittamaan alle 10 metrin puolivalmisteen valmiiksi saattamisella. Se jo antaa valmiuksia ymmärtää veneenrakennusta. 15 metrinen runko on tilavuudeltaan lähes kolminkertainen verrattuna 10 metriseen. Se kertoo jo työmäärän kasvusta. 10 metrinen runko painaa 3-4 tonnia, 15 metrinen 15-20 tonnia. Pientä eroa, vai mitä?
      Jos alusta asti aloitat, tilat jostain löydät (taivasalla ei onnistu) ja kykenet uhraamaan perheesi ja vapaa-aikasi sekä ison siivun työajastasikin voit onnistua jotenkuten kymmenessä vuodessa. Riippuen valmiin veneen vaatimustasosta.

Kaikille jotka naureskelevat tai tuhahtelevat arvioilleni, pyydän siirtymään peilin eteen ja kysymään kuvajaiselta, olenko koskaan rakentanut isoa venettä? Jos vastaus on kielteinen, muistutan että allekirjoittanut on, useamman kuin yhden.

Mukavaa kesän odottelua.

• noin14metriäjasikana

Ison veneen aidosti itse tekeminen on tosi raakaa touhua koville miehille ja naisille. Itse tai yksin tekemisen ja valmiin ostamisen välissä on onneksi miljoona tai ainakin kymmenen välimuotoa. Kannattaa harkita jos valmiit ei miellytä tai muuten sovi pirtaan.

• metri ja vuosi

Ammattilaiselta menee tuollaisen 10 metrisen purjeveneen rakentamiseen sellainen 1000-4000 tuntia varustelusta riippuen (kun on valmiit muotit ja mallineet). Itserakentaja joutuu rakentamaan nekin, jolloin työmäärä moninkertaistuu. Samalla siinä opetellaan työn ohessa, kun ammattilaisella on jo yli 10 vuoden kokemus. Aika-arvio itserakentajalle vähintään 8000-10000 tuntia, jos tavoitteena sama laatu kuin ammattilaisella.

• Ajat huonommat

Kannattaa huomioida, että romikset on nykyään ihan pilalla. Ennen sai tosi hyvää levyä, isoja paloja ja kaikkea muutakin. Nykyään levyjen leikkaus suunnitellaan tietokoneella, joten hukkapaloja ei juuri synny. Siis sellaisia jotka olis rakentajalle hyvää raaka- aineita. Sama pätee muuhunkin materiaaliin.

• kjsdfgjk

joo ja kierrätyskin on organisoitu tehokkaammin kuin ennen, hukkapalat menee pataan alta aikayksikön.

• GT-kryssari

Jouko Heikolan VENEPIIRUSTUSOPAS on täydellinen opas piirustusten ostajalle. Kolmannessa painoksessa on esitelty lähes 400 erilaista venemallia kuvina ja tietoina eri materiaaleista. Tilasin sen ja maksoin 30,- postikulut. Oppaan perusteella on helppo tehdä valinta. Heikola on piirtänyt veneitä tialustyönä 50 vuotta suomalaisille ja ulkomaalaisille, myös monelle veistämölle. Suosittelen!

• entinen asiakas

Näyttää herra itse tässä mainostavan tekelettään. Satun tietämään, että pettymyksiä on asiakkaille tullut. Kiertäisin kaukaa tämän herran.

• GT-kryssari
        entinen asiakas kirjoitti:

Näyttää herra itse tässä mainostavan tekelettään. Satun tietämään, että pettymyksiä on asiakkaille tullut. Kiertäisin kaukaa tämän herran.

Hei "entinen asiakas"! Mitä pettymyksiä? Kertoisitko kenelle. Nimiä!
        Satun tuntemaan Heikolan aika hyvin ja hänen osaamisensa. Jos kaveri on tenmyt 60 vuotta veneitä ja suunnitellut melkein 400 uutta suomalaisille niin on suorastaan ihme, ettikö joku pettynytkin olisi joukossa.
        Yleensä pettyneitä on rahat loppunut kesken ja muija haukkunut. Sen on historia opettanut, koska vene on aina miehen hulluttelua.
        Jos sinulla "entinen asiakas" on otsaa tulla nimillä syytöksiesi kanssa esiin niin tule ja näytä, että olet edes mies.

• Reikä päässää
        GT-kryssari kirjoitti:

Hei "entinen asiakas"! Mitä pettymyksiä? Kertoisitko kenelle. Nimiä!
        Satun tuntemaan Heikolan aika hyvin ja hänen osaamisensa. Jos kaveri on tenmyt 60 vuotta veneitä ja suunnitellut melkein 400 uutta suomalaisille niin on suorastaan ihme, ettikö joku pettynytkin olisi joukossa.
        Yleensä pettyneitä on rahat loppunut kesken ja muija haukkunut. Sen on historia opettanut, koska vene on aina miehen hulluttelua.
        Jos sinulla "entinen asiakas" on otsaa tulla nimillä syytöksiesi kanssa esiin niin tule ja näytä, että olet edes mies.

Eihän tuo entinen asiakas edes väittänyt olevansa mies...

• Broblems

Jos unodetaan työmäärä niin siitä seuraa suurimpana ongelmana se että vene ei valmistu

• venenikkari

Ainakin Jouko Heikola myy Suomessa valmiita venepiirustuksia, jotka on suunniteltu pohjolan oloihin ja suomalaisiksi perheveneiksi, mutta ei kilpaveneiksi.
      Heikolalla on myös varmasti parhaat tiedot Suomessa suurten veneiden itserakentamisessa ja konsultoinnissa.Hänellä on alaan liittyvää kirjallisuutta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5686
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3771
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3313
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2658
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2192
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2137
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163