Ulkomaille yliopistoon lukion jälkeen

Lukiolaistytteli

Olen miettinyt lähtemistä ulkomaille opiskelemaan lukion jälkeen. Yliopistoon olisi tarkoitus päästä luultavasti opiskelemaan psykologiaa (tulevaisuuden suunnitelmani eivät kuitenkaan ole vielä täysin selvät). Yksi syy tähän on se, että pidän kielistä ja tahdon pitää yllä kielitaitojani. Olen miettinyt muuttamista Englantiin, koska tahtoisin parantaa englannin kielen ääntämistäni, vaikka muuten olenkin hyvä englannissa. Toki voisin muuttaa myös esimerkiksi Australiaan, Kanadaan tai Yhdysvaltoihin, mutta Englanti kuitenkin olisi kaikista lähimpänä.

Tahtoisin kuulla kokemuksianne ulkomailla opiskelusta, varsinkin Iso-Britanniassa. Kuinka ulkomailla olevaan yliopistoon voi hakea ja mistä voi saada stipendin tälläiseen vai riittääkö omat rahat ulkomailla opiskeluun ilman stipendiä? Minkälaista opiskelu on yleensäkin ulkomailla?

Vaikka olenkin ihan hyvä englannin kielessä, on tietysti varmaa, että en silti tule ymmärtämään kaikkea. Varsinkin kun psykologiassa on vaikeita termejä sun muita ja muutenkin arkielämässä tulee vastaan kummallisia sanoja, joita ei ole ennen kuullut. Miten nopeasti kuitenkin kieltä oppii ymmärtämään sujuvasti jne.?

Olen myös miettinyt, että ollessani esimerkiksi siellä Englannissa, hakisin vähäksi aikaa jonkinlaiseen työharjoitteluun tai johonkin toiseen maahan. Onko tämä järkevää varsinkin kun ei ole omassa maassaan alunperinkään? Tähänkin syy on siinä, että tahtoisin hyödyntää kielitaitojani esimerkiksi ruotsia, saksaa ja ranskaa. Tosin ranska on ehkä liian vaikea kieli minulle, mutta saksan- ja ruotsinkielistä maata voisin kokeilla. Tai vaikkapa englanninkielistä toista maata.

Kokemuksia olisi mukava kuulla, niin hyviä kuin huonojakin!

14

3054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukiolaistytteli

Tahtoisin myös tietää asumisesta. On selvää, että en voi kuljettaa jokaista arvoesinettäni ja huonekaluani lentokoneessa toiseen maahan. Saako täten sieltö toisesta maasta minkälaisen kämpän yleensäkin? Onko siellä perushuonekalut valmiina? Onko liian kallista muuttaa johonkin omaan pieneen opiskelijakämppään? Itse jotenkin arastan asua muiden ihmisten kanssa johtuen omista syistäni. Vaikka toki olisi hyödyllistä asia samassa opiskelijakämpässä muiden paikallisten ihmisten kanssa, jotta oppisi sitenkin hyvin paikallista kieltä.

• aaaaaaaaa123

www.isory.org

• lukukausimaksut,

Hakisitko EF:n kielikursseille ja sitä kautta on kaikenlaista koulutusta. Turvallinen ja edullisempi vaihtoehto.

Et saa Suomesta muuta kuin normaalin opintotuen asumislisineen eli n. 400 euroa ja vähän yli.

Pelk. jatkotutkintoon niitä avustuksia saa, ei perustutkinnon suorittamiseen.

• ei haittaa
        lukukausimaksut, kirjoitti:

Hakisitko EF:n kielikursseille ja sitä kautta on kaikenlaista koulutusta. Turvallinen ja edullisempi vaihtoehto.

Et saa Suomesta muuta kuin normaalin opintotuen asumislisineen eli n. 400 euroa ja vähän yli.

Lukukausimaksut ovat Englannissa £3000 vuodessa, mutta niihin saa automaattisesti lainan, joka maksetaan takaisin sitten, kun tienaa £15000 vuodessa. Olen lähdössä syksyllä Englantiin opiskelemaan ja ainakin itselle lukukausimaksut on pieni hinta unelmien täyttämisestä.... Jos kuitenkin lukukausimaksut pelottavat, niin kannattaa lähteä skotlantiin...

• Lukiolaistytteli
        lukukausimaksut, kirjoitti:

Kävin EF:n sivuilla, mutta en etusivultakaan löytänyt kohtaa, missä saattoi opiskela jossain.

Siis voiko EF:n kautta päästä johonkin yliopistoon opiskelemaan ihan koko tutkinnon?

• ..........
        ei haittaa kirjoitti:

Lukukausimaksut ovat Englannissa £3000 vuodessa, mutta niihin saa automaattisesti lainan, joka maksetaan takaisin sitten, kun tienaa £15000 vuodessa. Olen lähdössä syksyllä Englantiin opiskelemaan ja ainakin itselle lukukausimaksut on pieni hinta unelmien täyttämisestä.... Jos kuitenkin lukukausimaksut pelottavat, niin kannattaa lähteä skotlantiin...

Ei Skotlannissa lukukausimaksuja ilmaiseksi saa jos ei ole skotlantilainen tai asunut siella tietynaikaa.

• tietoa...
        .......... kirjoitti:

Ei Skotlannissa lukukausimaksuja ilmaiseksi saa jos ei ole skotlantilainen tai asunut siella tietynaikaa.

En oikein ymmärrä mitä tarkoitat. Jos on UK/EU opiskelija ja lähtee Skotlantiin yliopistoon, niin SAAS maksaa lukukausimaksut (eikä niitä tarvi maksaa takaisin). Tosin valmistumisen jälkeen maksetaan £2000. Joten Englantiin verrattuna halpaa...

• ?????
        tietoa... kirjoitti:

En oikein ymmärrä mitä tarkoitat. Jos on UK/EU opiskelija ja lähtee Skotlantiin yliopistoon, niin SAAS maksaa lukukausimaksut (eikä niitä tarvi maksaa takaisin). Tosin valmistumisen jälkeen maksetaan £2000. Joten Englantiin verrattuna halpaa...

Ei oo totta mitä kirjoitit. Siis jos sä oot esim. Englannista, joudut maksaa tuition feen Skotlannissa, eli siis "UK opiskelijat" ei saa ilmaisia lukukausimaksuja, jos ei oo Skotlannista.

• Cennalath
        ????? kirjoitti:

Ei oo totta mitä kirjoitit. Siis jos sä oot esim. Englannista, joudut maksaa tuition feen Skotlannissa, eli siis "UK opiskelijat" ei saa ilmaisia lukukausimaksuja, jos ei oo Skotlannista.

UK:n syntyperäisten opiskelijoiden (Englanti,Wales,Pohjois-Irlanti) pitää maksaa lukukausimaksut ja sama koskee EU:n ulkopuolelta tulevia opiskelijoita. Mutta jos on jonkin EU-maan syntyperäinen kansalainen niin Skotlannissa ei pidä maksaa lukukausimaksuja penniäkään, Skotlanti maksaa ne opiskelijan puolesta. Sama koskee syntyperäisiä skotlantilaisia. Näin Skotlanti periaatteessa varmistaa että sinne tulee opiskelemaan paljon oman "maan" kansalaisia eli skotteja ja ulkomaalaisia opiskelijoita jotta saadaan mahdollisimman hyvät opiskelijat jotka taas nostaa yliopistojen arvoa.

• toinen lukiolainen

Britteihin varsinainen hakuaika on yleensä syyskuusta tammikuuhun, tosin myöhemminkin voi hakea. Kannattaa hakea abivuoden syksyllä. Hakulomake täytetään netissä (UCAS) ja siihen laitetaan arvosanojen lisäksi oma työkokemus, personal statement ja opettajan kirjoittama suosituskirje.

Stipendejä ei kannata odottaa, mutta kyllä tuilla ja omilla säästöillä elää (ja mahdollisella lainalla). Yliopistoilla on kyllä joitakin stipendejä...

Jos haluat opiskella myös jossain muussa maassa kuin Iso-Britanniassa, voit valita kurssin johon kuuluu vuosi ulkomailla. Niihin yleensä kuuluu jotakin kieliopintoja...

Asumisesta sen verran, että yleensä ekana vuonna asutaan yliopiston omissa asuntoloissa. Katso yliopistojen sivuilta.

lisää linkkejä:
      www.ucas.com
      www.britishcouncil.fi
      www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/education/good_university_guide/ (katso rankingit)

• Samis82
    • ////

Hei viestiisi sen verran etta siis tosiaan kuten muut on jo maininneet lukukausimaksut ovat n. 3000 puntaa per vuosi, mutta niihin saat lainan Englannista.

Lisaksi Suomesta saat asumistuen, opintotuen seka opintolainan, jotka yhteensa on n. 900/kk.

Itse olen asunut 2 vuotta Englannissa (opiskellut tosin collegessa), ja vaikka olen saanut vahemman tukia mita yliopistossa opiskellessa tulen saamaan, hyvin olen molemmat vuodet tuilla parjannyt.

Asunnon loytaminen on helppoa, itse olen joko tullu paikanpaalle n. kuukautta ennen asunnon hankintareissulle, tai sitten asunut pari paivaa koulun alusta halvassa hotellissa ja sielta kasin hankkinut asunnon.

Opiskelin jo Suomessa ib-lukiossa ja vaikka englanninkieli ei ollut minulle kovinkaan helppoa silloin, se ei tuottanut ongelmia lukiossa, eika nytkaan asuessani Englannissa.

Loppujen lopuksi kielta oppii koko ajan asuessaan ulkomailla. Psykologiassa kaytetaan tosi paljon samaa sanastoa, etta kun perussanasto on tullut esille niin sen oppii kun sita tullaan toistamaan paljon.

Jos taas harkitset toihin lahtoa sinuna yrittaisin etsia ns. "live-in" hotellihommia jossa voisit kayttaa kielitaitoasi ja asua hotellissa.

• ...

>>Minkälaista opiskelu on yleensäkin ulkomailla?

Englantilaiset (ja monet muut) yliopistot on paljon suurempia kokonaisuuksia kuin Suomalaiset, siinä mielessä, että Suomessa yliopistossa käydään luennoilla ja sillä selvä. Englannissa yliopiston yhteydessä on kaikenmaailman urheilujuttuja, "societyjä", yms.

>>ja mistä voi saada stipendin tälläiseen vai riittääkö omat rahat ulkomailla opiskeluun ilman stipendiä?

Jos olet menossa Englantiin, niin kannattaa ottaa SLC:ltä ainakin lukukausimaksuihin lainat. Ehdot on paremmat, kuin Suomen opintolainoissa (maksat pelkkää inflaatiokorkoa, eikä takaisinmaksua tarvitse aloittaa ennen kuin vuositulot ylittävät x puntaa (n 15 000 jos oikein muistan).

Englantilaisissa yliopistoissa vuosimaksu on 3070 puntaa.

>>Saako täten sieltö toisesta maasta minkälaisen kämpän yleensäkin? Onko siellä perushuonekalut valmiina?

Useimissa maissa opiskelijat asuvat (ainakin ensimmäisen vuoden) yliopiston asuntoloissa, joissa on perushuonekalut valmiina (sänky, pyötä, yms). Hinnat Englannissa ovat yleensä 2000 ja 4000 punnan väliltä per vuosi, riippuen haluatko oman WC:n/suihkun, teetkö itse ruokasi, yms...

• ghuijkl,

"Englantilaisissa yliopistoissa vuosimaksu on 3070 puntaa."

Ei kaikissa kursseissa ja yliopistoissa. Koulukohtaiset erot löytyy esim yliopistojen sivuilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe