Nykiminen yleisesti tunnettua

Tulipahan kokeiltua

Uusimmassa AutoBildissä oli juttua Corollan 2002-2006 hankkimisesta käytettynä. Artikkelissa todettiin mm. että kannattaa valita 1,6 bensamoottorilla varustettu yksilö jo siksikin että 1,6 koneen käynti on tasaisempaa kuin 1,4:ssa. Nykimisongelma on siis yleisesti tiedostettu.

Samaisen artikkelissa ei Corollaan diisseleitä juurikaan kehuttu. Artikkelin mukaan dieseleissä särkyy ennen aikojaan lähes kaikki apulaitteet.

1,6:lla matkaa jo hyvän tovin taitettuani olen tullut kiinnittäneeksi huomiota pieneen nykimiseen. Nykiminen, tai nypyttäminen näkyy olleen ongelmana muutamilla muillakin, joskaan ei kaikilla. Omassani nykimistä ilmenee vain veto päällä alle 3k käyntinopeusalueella kaupunki- ja taajamanopeuksissa 3-, 4- ja 5-vaihteilla. Asensin autooni Denson Iridium-tulpat (IK16) siinä toivossa että nykiminen loppuisi, vaan eipä tilanne muuttunut miksikään. Lähes ainoa muutos jonka Iridium-tulpilla sai aikaan oli moottorin käyntiäänen pehmeneminen. Kärkivälin säätäminen Iridium-tulpista oli aika hankalaa.

39

14696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JaNaTuInEn

      1.4 moottori nypyttää silleen omistuisesti nimenomaan kaupunkiajossa. Ketään tutkinut voiskos vika olla ilmamassamittarissa? Volkkareissahan noita ilmamassamittareita menee kerta vuoteen.

      • poro

        Minun 1.4:stä (vm -00) vaihdettiin ilmamäärämittari viime kesänä. Sitä ennen kone kävi pitkään omituisesti, välillä nyki kiihdyttäessä ja vaikutti tehottomalta, ja bensankulutus oli korkeahko. Lopulta syttyi moottorinohjausyksikön merkkivalo ja vein sen korjaamoon, jossa ne vaihtoi ilmamäärämittarin .. Korjaus maksoi n 300 €. Sen jälkeen alkoi toimia paremmin.


    • -Janne-

      Kannattaisiko kokeilla ruiskujärjestelmän puhdistusainetta? Siis sitä joka kaadetaan tankkiin ja se palaa muun polttoaineen mukana puhdistaen suuttimia sekä venttiilejä?! Ei niitä turhaan tehdä..

      • nykii

        jo tehtaalta tulleessaan joten osat pitäisi olla puhtaat.


    • asdf

      Autobildihän on aika vahvasti VAG-konsernin talutusnuorassa ja jututkin on kyllä sinneppäin vahvasti kallellaan.
      Vai on Toyotat nykiviä? Jos vain karstat ymmärretään silloin tällöin polttaa niin tasasesti menevät. Samaa ei muuten voi sanoa VAG-konsernin turboautoista jotka joten kuten nykimättä kulkeakseen vaativat 98 oktaanista bensaa, siihenkään ei kaikki nykimiset lakkaa ainakaan heidän omasta mielestään, moni heistä onkin siirtynyt Shellin 99 oktaanisen bensan käyttäjäksi juuri tuon nykimisen takia.

      • joka.

        "Jos vain karstat ymmärretään silloin tällöin polttaa niin tasasesti menevät. "

        Ei karstoja tarvitse mistään tuollaisista pikkukoneista poistaa.

        Aikoinaan kaasuttimien aikaan poistettiin karstoja,
        silloinkin vain suurista koneista ja jo vuosia ajetuista.
        Ja silloinkin alkoivat nykiä vain huippukierroksilla lähellä huippunopeutta.

        Ei nykyään tarvitse koskaan ns. poistaa karstoja.

        Kyllä luulen että jos nykii, se on ohjelmallinen vika,
        meillä ei ole nykinyt.
        Meillä tuskin koskaan on olleet kierrokset yli 4000 ja ajettu jo 60 000 km.


      • Jammü
        joka. kirjoitti:

        "Jos vain karstat ymmärretään silloin tällöin polttaa niin tasasesti menevät. "

        Ei karstoja tarvitse mistään tuollaisista pikkukoneista poistaa.

        Aikoinaan kaasuttimien aikaan poistettiin karstoja,
        silloinkin vain suurista koneista ja jo vuosia ajetuista.
        Ja silloinkin alkoivat nykiä vain huippukierroksilla lähellä huippunopeutta.

        Ei nykyään tarvitse koskaan ns. poistaa karstoja.

        Kyllä luulen että jos nykii, se on ohjelmallinen vika,
        meillä ei ole nykinyt.
        Meillä tuskin koskaan on olleet kierrokset yli 4000 ja ajettu jo 60 000 km.

        Elektroniikkavialta tuntuu. Ajossa nykiminen tuntuu siltä kuin polttoaineensyöttöä leikattaisiin useita kertoja sekunnissa. Vika tuntuu sekä tasaisessa ajossa kaupunkinopuksilla, että rauhallisesti kiihdyttäessä esim kolmosella. Yli kolmen tuhannen kierroksen ei nyi ollenkaan.


      • asdf
        joka. kirjoitti:

        "Jos vain karstat ymmärretään silloin tällöin polttaa niin tasasesti menevät. "

        Ei karstoja tarvitse mistään tuollaisista pikkukoneista poistaa.

        Aikoinaan kaasuttimien aikaan poistettiin karstoja,
        silloinkin vain suurista koneista ja jo vuosia ajetuista.
        Ja silloinkin alkoivat nykiä vain huippukierroksilla lähellä huippunopeutta.

        Ei nykyään tarvitse koskaan ns. poistaa karstoja.

        Kyllä luulen että jos nykii, se on ohjelmallinen vika,
        meillä ei ole nykinyt.
        Meillä tuskin koskaan on olleet kierrokset yli 4000 ja ajettu jo 60 000 km.

        Tiedän henkilökohtaisesti tapauksen jossa 4a-fe moottorisella perheen kakkos-autolla oli pääsääntöisesti ajanut perheen äiti.
        Kun poika tuli ajokortti-ikään oli hän "poistanut karstat" autosta.
        Kun perheen isä seuraavan kerran ajoi samaa autoa ihmetteli moottorin käynnin huomattavaa parantumista, kysyli pojalta syytä että onko tehnyt moottorille jotain, johon poika kehui vain ajelleensa hieman reippaammin, suomeksi sanottuna kierrokset tappiin muutaman kerran illan pillurallin aikana.

        4a-fe moottorissa on muuten ruisku joten kyllä sinä olet nyt aika väärässä tuon teoriasi kanssa.


      • joka.
        asdf kirjoitti:

        Tiedän henkilökohtaisesti tapauksen jossa 4a-fe moottorisella perheen kakkos-autolla oli pääsääntöisesti ajanut perheen äiti.
        Kun poika tuli ajokortti-ikään oli hän "poistanut karstat" autosta.
        Kun perheen isä seuraavan kerran ajoi samaa autoa ihmetteli moottorin käynnin huomattavaa parantumista, kysyli pojalta syytä että onko tehnyt moottorille jotain, johon poika kehui vain ajelleensa hieman reippaammin, suomeksi sanottuna kierrokset tappiin muutaman kerran illan pillurallin aikana.

        4a-fe moottorissa on muuten ruisku joten kyllä sinä olet nyt aika väärässä tuon teoriasi kanssa.

        "4a-fe moottorissa on muuten ruisku joten kyllä sinä olet nyt aika väärässä tuon teoriasi kanssa."

        Jos oli, on poikeustapaus,
        oli iskä pitänyt todella huonosti, mitähän halpaöljykokeiluja oli se auto saanut kokea.

        Ev voi mainita missä,
        mutta kyllä nykyaikaiset, 2000 luvun autot käyvät niinpuhtaasti etä ei tarvi mitään karstanpoistoa.

        TOISEKSI karstanpoisto vaatii suuren rasituksen,
        eikä huippukierroksia ja pienellä vaihteella.

        Paras tapa on kuormattu perärattaat tai asuntovaunu taakse ja loivaan ylämäkeen täysillä kolmosella.

        Pienellä vaihteella 3-4, ja kovilla kierroksilla vain tehdään tulevaisuudessa öljyä kuluttava auto.


      • Tulipahan kokeiltua
        joka. kirjoitti:

        "Jos vain karstat ymmärretään silloin tällöin polttaa niin tasasesti menevät. "

        Ei karstoja tarvitse mistään tuollaisista pikkukoneista poistaa.

        Aikoinaan kaasuttimien aikaan poistettiin karstoja,
        silloinkin vain suurista koneista ja jo vuosia ajetuista.
        Ja silloinkin alkoivat nykiä vain huippukierroksilla lähellä huippunopeutta.

        Ei nykyään tarvitse koskaan ns. poistaa karstoja.

        Kyllä luulen että jos nykii, se on ohjelmallinen vika,
        meillä ei ole nykinyt.
        Meillä tuskin koskaan on olleet kierrokset yli 4000 ja ajettu jo 60 000 km.

        Näyttääpä sitä karstaa vain muodostuvan. 600 km ajetut tulpat 60 tkm ajetussa 3zz-fe:ssä olivat posliinieristettä ja keskielektrodia lukuunottamatta kierteisiin saakka pinttyneen mustan noen peitossa. Istui vieläpä aika lujassa tämä noki tai karsta.
        VAG AHU-moottori piristyi tuntuvasti aina turboilusession jälkeen. Näin silloinkin kun katalysaattorin huilut soittivat eri orkesterissa.


      • l2.
        Tulipahan kokeiltua kirjoitti:

        Näyttääpä sitä karstaa vain muodostuvan. 600 km ajetut tulpat 60 tkm ajetussa 3zz-fe:ssä olivat posliinieristettä ja keskielektrodia lukuunottamatta kierteisiin saakka pinttyneen mustan noen peitossa. Istui vieläpä aika lujassa tämä noki tai karsta.
        VAG AHU-moottori piristyi tuntuvasti aina turboilusession jälkeen. Näin silloinkin kun katalysaattorin huilut soittivat eri orkesterissa.

        "600 km ajetut tulpat 60 tkm ajetussa 3zz-fe:ssä olivat posliinieristettä ja keskielektrodia lukuunottamatta kierteisiin saakka pinttyneen mustan noen peitossa."


        Ei mikään tulpat noin voi nokittua, olet tai ed. omistaja on tehnyt halpaöljykokeiluja.

        Ei noin huonoksi tule, vaikka olisi termari rikki ja tulpissa aivan väärä lämpöarvo.

        On vanhoihin autoihin vaihdeltu täysin vääriäkin tulppia,
        ei missään ole tuollaiseksi tullut,
        vaikka kyseessä olisi ollut vanha kulunut V-8 ja ajettu vain kaupunkiajoa.

        ei voi olla totta,
        meillä on yrityksessä useita, eikä missään tuollaista,
        pyörivät aina kaupungissa ja suurimmassa osassa on autom. vaihteisto.



        Toiseksi, pikkupoikana kokeilin, katsoin tulpat,
        sitten ajoin 200 km kovan lenkin, silloin sai ajaa.

        Mikään ei ollut poistunut, vain tulppien väri oli muuttunut.

        Eli et puhunut totta, tai olet jotenkin pilannut koneen.


      • Tulipahan kokeiltua
        l2. kirjoitti:

        "600 km ajetut tulpat 60 tkm ajetussa 3zz-fe:ssä olivat posliinieristettä ja keskielektrodia lukuunottamatta kierteisiin saakka pinttyneen mustan noen peitossa."


        Ei mikään tulpat noin voi nokittua, olet tai ed. omistaja on tehnyt halpaöljykokeiluja.

        Ei noin huonoksi tule, vaikka olisi termari rikki ja tulpissa aivan väärä lämpöarvo.

        On vanhoihin autoihin vaihdeltu täysin vääriäkin tulppia,
        ei missään ole tuollaiseksi tullut,
        vaikka kyseessä olisi ollut vanha kulunut V-8 ja ajettu vain kaupunkiajoa.

        ei voi olla totta,
        meillä on yrityksessä useita, eikä missään tuollaista,
        pyörivät aina kaupungissa ja suurimmassa osassa on autom. vaihteisto.



        Toiseksi, pikkupoikana kokeilin, katsoin tulpat,
        sitten ajoin 200 km kovan lenkin, silloin sai ajaa.

        Mikään ei ollut poistunut, vain tulppien väri oli muuttunut.

        Eli et puhunut totta, tai olet jotenkin pilannut koneen.

        No näkyypä kuitenkin nokeentuvan. Tosin tulpan toiminnalle tuosta nokeentumisesta ei ole ollut haittaa. Posliinieriste oli edelleen hohtavan valkoinen. Olen auton 1. omistaja, edelleenkin. Öljynä on Teboil Diamond Carat 0W-30 (45 e kannu, Framin suodatin). Kone ei syö öljyä, vielä (kop, kop).
        1,0 kärkivälillä nykimisen kiihdytettäessä about hävisivät. Tasaista nopeutta ajaessa nykii edelleen, mutta ei enää kovin paljoa.


      • vag
        Tulipahan kokeiltua kirjoitti:

        Näyttääpä sitä karstaa vain muodostuvan. 600 km ajetut tulpat 60 tkm ajetussa 3zz-fe:ssä olivat posliinieristettä ja keskielektrodia lukuunottamatta kierteisiin saakka pinttyneen mustan noen peitossa. Istui vieläpä aika lujassa tämä noki tai karsta.
        VAG AHU-moottori piristyi tuntuvasti aina turboilusession jälkeen. Näin silloinkin kun katalysaattorin huilut soittivat eri orkesterissa.

        VAG:n AHU on diesel moottori eikä ole muuttuvasiipistä turboa joten turbo sessio ollut aivan jossain muualla.........


      • Tulipahan_kokeiltua

        Arvelitko ehkä että en olisi tiedostanut eroa bensamoottorin ja dieselin välillä?


      • Eitaidaolla

        No kerropa autlehti joka olisi Toyota-myönteinen? Sais kerrankin lukea testejä jossa Tojo on paras eikä aina hännillä


      • Anonyymi

        Kunpa Tojo kuskit tuntisivat oman merkkinsä yhtä hyvin kuin laatuautojen lukuisat viat.


    • tunnettua

      En ole koskaan kuullutkaan että Corolla nykisi. Olen myös ajanut useilla enkä ole nykimistä huomannut. Voisin kyllä luetella useita merkkejä joilla on nykimisominaisuus kun ajetaan pintakaasulla.

      • vein.

        Ei kaikilla ole kykyä tehdä havaintoja,
        koska eivät tiedä mitä odottavat autolta.

        Vein, en Toyotaa, en Corolla, vaan Vw huoltoon, ensimmäiseen huoltoon.

        Poikani 28v kertoi että siinä ei ole mitään vikaa.
        Heti ulkopuolelta näin hikoilevan valonheittimen,
        pyöränkotelosta oli irronnut se muovisuoja, haitari.
        Kun lähdin ajamaan, oli vaihteisto kankea,
        kun ajoin kovempaa, epäilin ohjauskulmia.

        Kaikki korjattiin takuuseen valittamatta.
        Eli ei se koulunkäynti aina yhtään opeta ajattelemaan.

        Minusta taasen ”kaikki” autot vähäsen nykivät, se on ”hyväkin merkki”,
        koska ilmaisee usein että käy laihalla seoksella.


      • Nykiinykii
        vein. kirjoitti:

        Ei kaikilla ole kykyä tehdä havaintoja,
        koska eivät tiedä mitä odottavat autolta.

        Vein, en Toyotaa, en Corolla, vaan Vw huoltoon, ensimmäiseen huoltoon.

        Poikani 28v kertoi että siinä ei ole mitään vikaa.
        Heti ulkopuolelta näin hikoilevan valonheittimen,
        pyöränkotelosta oli irronnut se muovisuoja, haitari.
        Kun lähdin ajamaan, oli vaihteisto kankea,
        kun ajoin kovempaa, epäilin ohjauskulmia.

        Kaikki korjattiin takuuseen valittamatta.
        Eli ei se koulunkäynti aina yhtään opeta ajattelemaan.

        Minusta taasen ”kaikki” autot vähäsen nykivät, se on ”hyväkin merkki”,
        koska ilmaisee usein että käy laihalla seoksella.

        Kyllähän noi säädetään laihalle. Uusista päästönormeista pitää vanhan kin koneen päästä läpi nii jos ei muuta osata niin koneet laihalle. Toisaalta jos on tottunut menemään turbolla tai dieselillä.niin lähtee väärillä liian alhaisella kierroksilla. Vaatii kuitenkin kierroksia tämä kone.


      • Anonyymi
        vein. kirjoitti:

        Ei kaikilla ole kykyä tehdä havaintoja,
        koska eivät tiedä mitä odottavat autolta.

        Vein, en Toyotaa, en Corolla, vaan Vw huoltoon, ensimmäiseen huoltoon.

        Poikani 28v kertoi että siinä ei ole mitään vikaa.
        Heti ulkopuolelta näin hikoilevan valonheittimen,
        pyöränkotelosta oli irronnut se muovisuoja, haitari.
        Kun lähdin ajamaan, oli vaihteisto kankea,
        kun ajoin kovempaa, epäilin ohjauskulmia.

        Kaikki korjattiin takuuseen valittamatta.
        Eli ei se koulunkäynti aina yhtään opeta ajattelemaan.

        Minusta taasen ”kaikki” autot vähäsen nykivät, se on ”hyväkin merkki”,
        koska ilmaisee usein että käy laihalla seoksella.

        Käyt itse laihalla seoksella.


    • nmnm

      Minulla rolla nykii kylmänä ajoon lähdettäessä. Käynnistätttäessä kierroksia lähelle 2000 rpm mutta liikkeellä ollessa silti helposti nykyttää

    • Aloittaja

      Kokeilin pienentää iridium-tulppien kärkiväliä 1,1:stä 1,0:aan ja kas moottorin käyttäytyminen parani selfvästi. Sytytyshäiriöt vähenivät ja nyt pyörii ajossa selvästi tasaisemmin. Kiihtyvyys on parempaa. Mikä ihme iridium-tulpissa voi aiheuttaa tarpeen pienentää kärkiväliä ohjearvosta?

    • japsi

      minulla oli yhden vuoden 96 mallin corolla, ei kertaakaan nykinyt talvella eikä kesällä

    • ayriscrown

      Kytkin paskana jouset irtoo takavanteet vemputtaa

    • Corrollankokenut

      Se on kyllä.totta etttä jos muusta merkistä siirtyy Toyitaan niin joutuu totuttelemaan liikkeellelähtöön. Vapari bensakone ei tietenkään väännä alhaalta samalla tavoin kuin turbo ja jopa on vielä pieni kone niin eihän se jaksa ja jos ei ole tottunut niin nyykähtää valoihin pari ekaa kertaa kun lähtee. Oppii sillä ajamaan mutta vaihdoin kyllä parempaan kun sain töitä.

    • kokemuksen.ääni

      Corollaa hinatessa pitää käyttää joustavaa köyttä, niin ei nyi.

    • EiEnää60Luku

      Ei niistä sytytystulpista kuulu mennä kärkiväliä säätämään.

      • tarkkaa.touhua

        Teron kuuluu ja jokaiselle sylinterille ihan oma arvonsa :D


    • etSilviisii

      Samalla kierrosnopeudella nykiminen , kulunut kaasupolkimen anturi .

    • litkulasse

      mullakin -07 bensa gorilla alkanu nykimään kylmänä , motonetin puhdistusaineella oli jonkinlainen vaikutus mutta lienee kokeiltava kalliimpia, tulee ajettua lyhyttämatkaa eikä tule juurikaan runtua annettua eli epäilen kanssa että polttoainejärjestelmän putsaus paremmilla aineilla edessä kun ei ainaskaan mikään vikavalo pala , onko suosittaa jotain putsaavaa litkua ?
      Nykiminen tuntuisi vähenevän lämpöisenä ja kun autoa käyttää useammin päivässä.

      • Kokkeilija

        Toimiva mutta kallis (20 e) on Redlinen SI-1. Nykimiset poistuu päivässä parissa ainakin siksi ajaksi kuin litkua on tankissa. Joku Motonetin halpalitku (4.90, 5.90) seuraavaan tankilliseen ja kyllä toimi ainakin minulla.


      • Anonyymi

        Ei ole nää ihmeaineet auttaneet nykimiseen


    • Anonyymi

      Jos corolla nykii, kannattaa vaihtaa tai säätää katkojan kärjet ja ehkä katsoa missä kunnossa nastat jakajan kannen alla ovat. Toinen mikä voi aiheuttaa nykimistä on virranjakajan alipainekello, eli senkin vaihtoa kannattaa harkita.

    • Anonyymi

      mulla 1,4d4d vasta 430 tkm ajettu uudesta asti ollut, yksikään apulaite ei ole vielä hajonnut. Moottoriin ainoastaan hehkutulpat vaihdoin 395 tkm kohdalla.
      Jotem mistähän aputaitteista autobild kirjoitaa.

      • Anonyymi

        Näitä ihme autoja on vain Suolen hörhöllä ja paljon onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä ihme autoja on vain Suolen hörhöllä ja paljon onkin.

        Ja lähes kaikki Toyotan omapojalla. Hän on Toyotan suuromistaja, sieltä löytyy noin 100 uutta joka vuosi hankittuna ja siten toisaalta näitä miljoonan tai ainakin puolen miljoonan ajettuja joita ei ole tarvinnut kuskaan korjata, eikä niissä ole ruostetta lainkaan.


    • Anonyymi

      Nöf nöf!

      • Anonyymi

        Kuulostat tdi-vaggineelta.


    • Anonyymi

      Toyotan nykiminen voi johtua myös kuskin altzheimerista?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2701
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1321
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1155
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1018
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      990
    6. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      986
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      889
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      885
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe