Sellaista tiedustelisin, että mikä nykyään on tyttöjen pukukoodi YO-juhlaan?
Mekkoa ajattelin, mutta haluaisin välttää pahimmat mokat, joten jos joku voisi valaista, mitkä asiat ovat ehdottomasti epäsopivia tähän juhlaan. En haluaisi olla liian hienona, mutten toisaalta myöskään alipukeutunut.
Kiitokset jo etukäteen kultaiselle keskitielle ohjaamisesta.
YO-juhlan pukukoodi
24
18363
Vastaukset
- namnamnamnam
sellaista huhua että olkapäät eivät saisi näkyä.. tai ainakin ne pitäisi peittää huivilla jos on sellainen mekko että ne näkyy. itse aion kylläkin hankkia sellaisen olkapäätnäyttävän mekon enkä mitään rättejä hanki (ellei ole hemmetin kylymä), että siinä meni etiketit minun kohdallani... turhaa vouhotusta tommoset asiat, kunhan näytetään kaikki hyviltä!
- ja sen päällä
valkoinen pleiseri. Tämä oli kaksi vuotta sitten.
Tyylikäs kokonaisuus. Takkia on käytetty sen jälkeen muiden vaatteiden kanssa ja mekkoa myös.
Nuoret ovat kauniita ja voivat varmasti olla kevyemmin puettuja. Hartiahuivia voi myös halutessaan käyttää.
Liian kultinen ja hopeoitu voi olla liian prameaa. Muuten varmasti sopiii se missä itse viihtyy. - toinenabi
ja sen päällä kirjoitti:
valkoinen pleiseri. Tämä oli kaksi vuotta sitten.
Tyylikäs kokonaisuus. Takkia on käytetty sen jälkeen muiden vaatteiden kanssa ja mekkoa myös.
Nuoret ovat kauniita ja voivat varmasti olla kevyemmin puettuja. Hartiahuivia voi myös halutessaan käyttää.
Liian kultinen ja hopeoitu voi olla liian prameaa. Muuten varmasti sopiii se missä itse viihtyy.Siis kai ylppärijuhliin saa laittaa oikeestaan mitä haluu, juhlamekko kai se tyypillisin on. Harvemmin näkee pitkää helmaa tai siis iltapukumaista ainakaan meidän koulussa, mutta ei kai sekään kiellettyä ole... itse ainakin laitan juhlavan lyhyen ja olat paljastavan mekon, mahdollisesti jonkun huivin kanssa. Jakkupukujakin on tai muita housut omaavia juhlavia yhdistelmiä. Kyllä se täkein on että ite tykkää eikä se etiketti enää niin tarkka oo! sanoisin...
- Mina*
Olkapäät jää näkyviin, ja mitä oon kavereiden juttuja kuullut niiden puvuista, niin en tosiaan ole ainoa.. Kyseessähän on kuitenkin kesäjuhla, miksi olkapäät pitäisi peittää?o.O No mulla on tota hiusta sen verran, että taitavat jäädä väkisinkin edes vähän peittoon.^^
- turhuus..!
Mina* kirjoitti:
Olkapäät jää näkyviin, ja mitä oon kavereiden juttuja kuullut niiden puvuista, niin en tosiaan ole ainoa.. Kyseessähän on kuitenkin kesäjuhla, miksi olkapäät pitäisi peittää?o.O No mulla on tota hiusta sen verran, että taitavat jäädä väkisinkin edes vähän peittoon.^^
ei mun mielestä nykynuoret pintaansa peittele, toisin kuin ennen vanhaan yo-juhlissa!
hyvän maun rajoissa mennään, mutta eipähän tuo minunkaan hamoseni polvia peitä saati sitten olkapäitä :> hartioille hankin kyllä huivin, jos kylmä sää yllättää ja tukkaakin on liikaa lihaa peittämään ;> - crystal
mulla kans mekko, joka todellakin paljastaa olkapäät ja jos se jotakuta haittaa ni se on voi voi...
- sdsdsa
toinenabi kirjoitti:
Siis kai ylppärijuhliin saa laittaa oikeestaan mitä haluu, juhlamekko kai se tyypillisin on. Harvemmin näkee pitkää helmaa tai siis iltapukumaista ainakaan meidän koulussa, mutta ei kai sekään kiellettyä ole... itse ainakin laitan juhlavan lyhyen ja olat paljastavan mekon, mahdollisesti jonkun huivin kanssa. Jakkupukujakin on tai muita housut omaavia juhlavia yhdistelmiä. Kyllä se täkein on että ite tykkää eikä se etiketti enää niin tarkka oo! sanoisin...
mutta se on etiketin vastaista, että on iltapuku ennen kello 18 alkavissa tilaisuuksissa ;)
- on olemassa..
että päivällä alkavissa juhlissa pitäis olla olkapäät peitetty jollain..mulla itselläni oli jakku,jonka kotona jätin sitten pois kyllä.. ja myöskään iltapuvussa ei päiväjuhliin tulla..joku polvipituinen on esim ihan hyvä...muutenhan tyyli on vapaa:)
- .....
olen tämän kevään ylioppilas ja koululta saatiin ohjeet, että jos on olkapäätpaljastava puku niin esim jakkua tai hartiahuivia tulisi käyttää. Oma pukuni on polvipituinen, mutta viime vuonna muistaakseni muutamalla tytöllä oli myös ihan pitkä iltapuku.
- ity
Ylppärithän on päiväjuhla, joten sen mukaisesti tulisi pukeutua. Iltapukua en siis laittaisi päälle. Olkaimettoman mekon voisin laittaa, mutta sekin tuntuisi enemmän iltajuhlapuvulta..
- ajatuksia...
etikettihän sanoo, että päivällä (ja varsinkin) aamulla alkavassa juhlassa ei saisi olla olkapaat paljaana. Oma tulkintani etiketistä on että puku saa olla myös pitkä, kunhan se ei ole kovin juhlavaa (raskasta/kiiltävää) kangasta eli ei esim. taftia, jolloin se on illalla käytettävä oikealta nimeltään juhlapuku, useimmat kuitenkin käsittävät sen iltapukuna paremmin. Pitkä kesäinen esim. sifonki-mekko on mielestäni etikettiinkin sopiva yo-juhlassa. Myös hillitysti kiiltävät lyhyemmät asut menevät mielestäni hyvin kyseiseen juhlaan. Erilaiset juhlavat jakkupuvut myös ok. Juhlavaatteita myyvissä liikkeissä myyjät tietävät mikä on sopivaa mihinkin juhlaan. Joten reilusti kysymään, jos ei itse tiedä.
Hirveimmältä mielestäi yo-juhlissa näyttävät nimenomaan nämä pitkät( mahd. kiiltävät) juhla-/iltapuvut, joissa yleensä vielä olkapäät paljaana.
Pitäisiköhän lukiossa opettaa jotain etiketistä sekä pukeutumisesta että käyttäytymisestä kun se kovin monelle näyttää olevan epäselvää?
Saahan sitä kukin tietysti itse periaatteessa pukeutua miten haluaa, ja se on hyvä, mutta voi pukeutumisellaan toisaalta osoittaa tyhmyyttään ja tietämättömyyttään siitä miten pitäisi pukeutua ja myös loukata muita erityisesti alipukeutumalla.- ennaltaehkäisy
wanhojentansseihin liikkamaikat varoittelivat ettei polvet saa missään nimessä pilkahdella esille, toisin sanoen leninkien tulee olla iltapukuja eli pitkiä.
yo-juhliin pukeutumisesta ei meille ole annettu mitään ohjeita.. jotkut tuttavistani ovat maininneet, että heidän kouluilta on annettu ohje: olkapäät on peitettävä. jos ohjeita ei kerran satele, niin mennään niissä missä mennään! ehkäpä jokainen abi, tuleva ylioppilas hoksaa mikä on sopivaa ja mikä ei! :> - hyvä tapa
ennaltaehkäisy kirjoitti:
wanhojentansseihin liikkamaikat varoittelivat ettei polvet saa missään nimessä pilkahdella esille, toisin sanoen leninkien tulee olla iltapukuja eli pitkiä.
yo-juhliin pukeutumisesta ei meille ole annettu mitään ohjeita.. jotkut tuttavistani ovat maininneet, että heidän kouluilta on annettu ohje: olkapäät on peitettävä. jos ohjeita ei kerran satele, niin mennään niissä missä mennään! ehkäpä jokainen abi, tuleva ylioppilas hoksaa mikä on sopivaa ja mikä ei! :>Yo-juhlaa koskee normaali etiketti, mitä noudatetaan ennen klo 18 alkavassa juhlassa. Ja hyvä tapaista on noudattaa tätä. Ja se pitäsisi ja toivottavasti on kaikilla ylioppilailla tai ainakin heidän vanhemmillaan tiedossa. Ei kaikkiin juhliin ole erillistä etikettiä. Oikeastaan vain häihin ja hautajaisiin on hieman poikkeava etiketti värien käytön suhteen.
- emppu-.-.
onko se niin, että vain ammattikouluissa kerrotaan etiketti säännöt.. lukiolaiset.. tämä on yleissivistystä :)
ennen klo 18 alkavissa tilaisuuksissa ei missään nimessä saa käyttää pitkiä nilkkoihin asti ulottuvaa mekkoa -> ns. iltapukua. eikä hiuksiin saa laittaa kimaltelevia koristeita tai muitakaan liian juhlavia.
Olkapäät tottakai piiloon, koska kyseessä on päiväjuhlta, jollon täytyy olla vähemmän paljastava :)
noista polvista en tiedä, mutta uskoisin, että nätimpää on jos polvet ovat piilossa.
myöskään käsineitä en laittaisi. ne kuuluvat iltapukeutumiseen ennemmin..
varmasti tiedät itse parhaiten minkälaisen mekon haluat ja mikä tuntuu hyvältä. muistat kuitenkin, ei liian kimmeltävää tai pitkää :) hyvin se menee. onnea juhlien johdosta!- äiti vaan
Tyttäreni kanssa kävimme ostamassa ylppäripuvun, tulos pitkä puku, spagettiolkaimilla, huivi mukana. Nyt olen tyrmistyneenä seurannut tätä keskustelua ja haluaisin kyllä heittää koko pukukoodin helkkariin. Kävimme Tampereella juhlavaatteisiin erikoistuneessa putiikissa jossa meitä palveli liikkkeen pitkäaikainen omistaja, ei siis mikään keltanokka. Ei sanaakaan asun sopivuudesta tai sopimattomuudesta..Siis huiputettiinko meitä ostamaan epäsopiva asu...Toisaalta me luotimme hänen ammattitaitoonsa ja hän löysikin tyttärelleni täydellisen puvun. Tyttäreni ei suostunut edes rippijuhliinsa mekkoa laittamaan joten kun hän ihastui pukuun, olin aivan onnessani. Mitäs nyt pitääkö se pistää polvesta poikki vai jotain muuta kamalmpaa, polttaa. Päivä pilalla valmiilsi. No olen sitä mieltä, että kukin pukeutukoon kuinka haluaa, pääasia on, että viihtyy asussa, ei tule rikkinäisissä vaatteissa (eikä paljastavissa )käyttäytyy tilanteen mukaisesti. Joten eiköhän sillä pärjää...
- napppi
äiti vaan kirjoitti:
Tyttäreni kanssa kävimme ostamassa ylppäripuvun, tulos pitkä puku, spagettiolkaimilla, huivi mukana. Nyt olen tyrmistyneenä seurannut tätä keskustelua ja haluaisin kyllä heittää koko pukukoodin helkkariin. Kävimme Tampereella juhlavaatteisiin erikoistuneessa putiikissa jossa meitä palveli liikkkeen pitkäaikainen omistaja, ei siis mikään keltanokka. Ei sanaakaan asun sopivuudesta tai sopimattomuudesta..Siis huiputettiinko meitä ostamaan epäsopiva asu...Toisaalta me luotimme hänen ammattitaitoonsa ja hän löysikin tyttärelleni täydellisen puvun. Tyttäreni ei suostunut edes rippijuhliinsa mekkoa laittamaan joten kun hän ihastui pukuun, olin aivan onnessani. Mitäs nyt pitääkö se pistää polvesta poikki vai jotain muuta kamalmpaa, polttaa. Päivä pilalla valmiilsi. No olen sitä mieltä, että kukin pukeutukoon kuinka haluaa, pääasia on, että viihtyy asussa, ei tule rikkinäisissä vaatteissa (eikä paljastavissa )käyttäytyy tilanteen mukaisesti. Joten eiköhän sillä pärjää...
Mielestäni jos huivia pitää niin sillä kumoaa ne paljaat olkapäät. Toisaalta "liian pitkä" mekko on kuitenkin aina asiallisempi kuin liian lyhyt..
- viiisastelija
napppi kirjoitti:
Mielestäni jos huivia pitää niin sillä kumoaa ne paljaat olkapäät. Toisaalta "liian pitkä" mekko on kuitenkin aina asiallisempi kuin liian lyhyt..
Riippuu tietenkin myös tyylistä, sanoipa etiketti mitä tahansa. Jos tuleva ylioppilas (en puhu tyttärestäsi vaan noin yleisesti) on vaikkapa goottihenkinen ja hyvin persoonallinen, on hänen päällään ilahduttavampaa nähdä jokin tumma pitkä mekko, kuin kesäinen hempeä kukkaleninki!
En tiedä ilmaisinko asian nyt oikein, mutta ennemmin kannattaa pukeutua oman persoonallisuuden mukaisesti, etikettiäkin hieman kunnioittaen ;> Sitä paitsi tyttäresi tuskin on ainokainen, joka on pukeutunut pitkään.. lyhyt toki yleisempi / suotuisampi päiväjuhlaan, mutta älä murehdi, pääasia että puku tuntuu "omalta" :) - äiti vaan
viiisastelija kirjoitti:
Riippuu tietenkin myös tyylistä, sanoipa etiketti mitä tahansa. Jos tuleva ylioppilas (en puhu tyttärestäsi vaan noin yleisesti) on vaikkapa goottihenkinen ja hyvin persoonallinen, on hänen päällään ilahduttavampaa nähdä jokin tumma pitkä mekko, kuin kesäinen hempeä kukkaleninki!
En tiedä ilmaisinko asian nyt oikein, mutta ennemmin kannattaa pukeutua oman persoonallisuuden mukaisesti, etikettiäkin hieman kunnioittaen ;> Sitä paitsi tyttäresi tuskin on ainokainen, joka on pukeutunut pitkään.. lyhyt toki yleisempi / suotuisampi päiväjuhlaan, mutta älä murehdi, pääasia että puku tuntuu "omalta" :)Kiitos hyvistä vastauksista, tulikin jo parempi mieli. :) Tyttäreni on aina ollutkin oman tiensä kulkija ja se näkyy kyseisessä juhla-asussa. Mikä on siitäkin huolimatta kaunis ja hillitty... Nyt vaan kun äitimuori löytäis vielä sopivan asun itselleen, niin kaikki olis hallinnassa. Kauheeta rahanmenoa tuo lakkiaistouhu, isä ostaa puvun, pojille uudet paidat ja vielä päälle naisten vetimet, niin huh, huh!
- Käytöstavat kunniaan !
Etiketit tuntuvat olevan joillekin elämän tehtävä ja varsinkin pukeutumisen suhteen. Mielestäni,jos etikettejä tässä opiskellaan, niin pukeutumisen edelle menee kuitenkin asianmukaiset käytöstavat !! Miltä näyttäisikään etikettien mukaisesti pukeutunut purkkaa jauhava nuori neito tai nenää kaivava nuori mies...
Jos saan valita, minun puolestani saa olla "asu vapaa", kunhan on puhdas, säädyllinen ja kantajalleen sopiva, kunhan käyttäytyminen on ihmismäistä...ettei sitä saa hävetä, vaikkei oma lapsi olisi kyseessä!!
Huono käytös taatusti pilaa juhlan, kun taas liian pitkä hame ei sitä tee !! ( Jollei sitten juhlissa ole joku huonokäytöksinen asiantuntija, joka haluaa osoittaa oman "etikettitietämyksensä" ja pilaa nuoren ylioppilaan juhlan !)
- nipps
Laitatteko muuten mitään sukkia (nilkkasukkia tms.) vai ihan paljain jaloin? Tai sukkahousuja??
- ....
oisko kengät mitää?? :DDDD
- nipps
.... kirjoitti:
oisko kengät mitää?? :DDDD
niin mut kenkien alle
- kuuluvat
nipps kirjoitti:
niin mut kenkien alle
Kyllä sukat tai sukkahousut kuuluvat ilman muuta juhlapukeutumiseen niin inhottavia kun ovatkin. Siis ihan ohuet juhlamallit.
- Anonyymi
Lukiossa pitäisi näemmä tenttiä teos: Käytös ja tapatietous !
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121421
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin881287Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott1341028- 68964
- 39887
- 71863
- 97857
- 75836
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.53807Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39764