kanin hankintahinta(tarvikkeet)

apuatarvitseva

eli mikä olis hinta kaikille kanin tarvikkeille näin alussa, ja mitä teillä menee rahaa kuukaudessa omaan kaniinne

ARVOSTAN VASTAUKSIANNE

8

1644

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öö..ÖÖ

tarvikkeista:
      häkki n. 100 €
      juomapullo n. 8 €
      ruokakuppi n. 5 €
      kani n. 20-70 €
      harjat n. 15 € (yhteensä kummatkin)
      kynsisakset n. 8 €
      (kuljetuskoppi) n. 2

• ufokarkki.

Mitkä harjat? Ei meillä ainakaan ole harjoja, kaikkia kaneja ei tarvitse harjata. Häkin saat tehtyä halvemmalla itse, mutta kaupoissa on todella erihintaisia. HauHaun nettikaupassa on halvalla kaninhäkki, 39e. Kuljetuskoppeja en ole tavannut 2eurolla, vaan yleensä on enemmänkin 20e. Mutta kuljetuskoppi ei ole välttämätön, kania voi kuljettaa pieniä matkoja pahvilaatikossakin.

Kuukausittain taitaa mennä kanien hoitoon ruokaan ja puruihin rahaa. Eläinkaupoista saat parhaimmat kaninruuat, hobby plus taitaa olla halvinta ja maksaa n. 1kg/1€. Puruja minä käytän kaneilla vessalaatikon pohjalla niin sitä ei mene kyllä kauheasti edes. Äsken ostin 5kg/3€ ruokakaupasta. Halvemmallakin sitä saisi esim. Agrimarketista. Heinää täytyy myös ostaa tai voi saada tutun maatilalta. Vihanneksia/hedelmiä tulee ostettua itselle, niin niitä tulee sitten annettua kaneillekin päivittäin.

• hubabanana
        ufokarkki. kirjoitti:

Mitkä harjat? Ei meillä ainakaan ole harjoja, kaikkia kaneja ei tarvitse harjata. Häkin saat tehtyä halvemmalla itse, mutta kaupoissa on todella erihintaisia. HauHaun nettikaupassa on halvalla kaninhäkki, 39e. Kuljetuskoppeja en ole tavannut 2eurolla, vaan yleensä on enemmänkin 20e. Mutta kuljetuskoppi ei ole välttämätön, kania voi kuljettaa pieniä matkoja pahvilaatikossakin.

Kuukausittain taitaa mennä kanien hoitoon ruokaan ja puruihin rahaa. Eläinkaupoista saat parhaimmat kaninruuat, hobby plus taitaa olla halvinta ja maksaa n. 1kg/1€. Puruja minä käytän kaneilla vessalaatikon pohjalla niin sitä ei mene kyllä kauheasti edes. Äsken ostin 5kg/3€ ruokakaupasta. Halvemmallakin sitä saisi esim. Agrimarketista. Heinää täytyy myös ostaa tai voi saada tutun maatilalta. Vihanneksia/hedelmiä tulee ostettua itselle, niin niitä tulee sitten annettua kaneillekin päivittäin.

minä sain itse kanin ja sen mukana häkin juomapullon, ja ruokakupin niin 50€ ja sain vielä siihen kuljetuskopin se on aika pieni mutta menee lyhyitä makoja ja käytän pitkillä matkoilla oman kissani uljetus boxia. eli kaniin ei mennyt paljoo rahaa yhtään. ja sitten harjan olen ostanut hevoselle pää harjaksi mutta en ole käyttänyt niin maksoi 2€ ja hammasharjalla olen ottanut takut sillä lähtee hyvin.
        heinää saa talleilta halvalla minä saan ilmasiks kun hoidan heppoja siellä purutkin kannattaa kysyä tallilta ja jos ei käytä purua niin mattoon ei mene paljoakaan. ja mitään siemensekoituksia(pellettejä kani ei tarvitse välttämättä vain ehkä joskus harvoin niin siihen ei mene kuin pari euroa. minä ostin 2kg pussin neljällä eurolla ja olen käyttänyt sitä jo kuukauden eikä puoliakaan mennyt. eli halvaksi tulee jos hieman suunnittelee mistä ostaa. mutta tallilta saa halvalla kaikkea. :D

• öö..ÖÖ
        ufokarkki. kirjoitti:

joo vähingossa painoin jo toisela kädellä lähetä nii en ennättäny laittaa enää muuta ja 2 jäi 0 ja euron merkki. ja sori siitä, että en ajatellu kaikkia kaneja, mutta ei tarttee silti valittaa... En tiiä onko kaneilla, mutta kissoilla ainakin, että vaikka olis lyhyt karvanen kissa niin se pitäs harjata. Ja luulisin, että myös kaneilla olisi, mut en oo varma. Ainakin karvan lähön aikana.

• suski87

Hankinnasta ja hoidosta selviää kanien kanssa hyvin halvalla, jos miettii mistä ostaa ja eläimet pysyvät terveinä (kanejahan olisi hyvä olla aina ainakin se kaksi, ovat laumaleimiä).

Häkki on tavallisesti se kallein hankinta. Kuitenkin etenkin sisäsiistin kanin kohdalla siitä selviää n. 10 eurolla, kun hankkii kompostikekehikon; 88*88*68cm aitaus kätevästi kasaantaittuvan mallina. Aukot ovat tosin sitä luokkaa, että ainakin hermeliinien ja leijonanharjasten ollessa kyseessä, on se varustettava tiheämmällä verkolla (esim. Biltemasta sitä saa 10 metrin rullan alle 7 eurolla). Helpommin muunneltavan, katollisen häkin saa taikakuutioista, joista saa myös helposti tehtyä tasoja häkkiin. 30 palan paketti maksaa n. 30€ ja siitä saa esim. 111*74*74cm katollisen häkin 37*74cm tasolla. Myös käytettyjä häkkejä voi löytää hyvinkin halvalla (esim. tuo meidän 100*55cm varahäkki maksoi 13€). Uutena häkit voivat maksaa jopa yli 100€.

Muista tarvikkeista välttämättömiä ovat juomapullo tai vesikuppi, ruokakuppi, heinät, kuivike, pelletit (etenkin kasvaville hyvä hankkia) ja kynsileikkurit. Esim. Ikeasta saa hyvänkoikoisia muovikuppeja 0,25 eurolla kappale, käyvät sekä ruoka että vesikupeiksi (tosin jos käyttää kuvikkeena purua, kannattaa käyttää pulloa). Kanikoon Classic-pulloja saa esim. Stocmannilta n. 3 eurolla. Kuivikkeena voi käyttää esim. purua (Agrimarketista 25kg n. 6 euroa) tai mattoa jonka kanssa erillinen wc-laatikko (johon esim. purua tai puupellettejä, joita saa myös Argimarketista 20kg:n säkeissä n. 6 eurolla). Heinä on halvinta (ja usein paraslaatuisinta) hankittaessa suoraan heinätiloilta tai talleilta. Tällöin 8-10kg:n paalin voi saada halvimmillaan ihan muutamalla eurolla. Pelleteistä Hobby Plus on hyvä ja halpa (n. 1€/kg, kun hankkii säkeittäin).

Kuljetusboksi kannattaa myös hankkia. Monissa halpisliikkeissä myydään nykyään jopa Atlas-bokseja. Ne ovat hyvälaatuisia ja 10 koko maksaa vain n. 12€ ja 20 koko n. 20€ (meillä tuo pienempi on käytössä kahdella hermeliinillä). Eläinkaupoissa samanmerkkiset boksit maksavat usein tarjouksessakin vähintään 26€. Myös erilaiset kantokassit ovat viimeaikoina yleistyneet ja niitä löytyy myös kaneille sopivina. Tuo meidän 48*27*25cm kassi maksoi uutena 20€. Etenkin jos mahdollisuutta ulkoaitauksen tekoon ei ole, kannattaa myös valjaiden ja hihnan hankintaa miettiä. Nuo meidän valjaat ovat olleet n. kympin luokkaa ja hihnoja löytyy joskus ihan muutamalla eurollakin.

Tuoreruokia löytyy näin keväästä alkusyksyyn hyvin myös ulkoa. Talvisin etenkin porkkanoita ja punajuuria saa varsin halvalla, samoin omenoita. Nämä ovat melko hyviä perustuoreita joiden ohella voi sitten tarjota muita vaihtelua tuomaan. Tuoreruokaa on myös helppo kasvattaa itse, esim. herneenversoja (pussillisen kuivaherneitä saa kaupasta n. 0,5 eurolla ja siitä riittää isompaankin viljelmään). Kesällä voi myös kuivattaa monia kasveja (esim. nokkosta, maitohormaa, voikukkaa yms.) talven varalle vaihtelua tuomaan.

Virikkeitä voi paitsi ostaa (kopit yms. usein varsin kalliita), myös tehdä itse esim. pahvilaatoista, viemäputkestä, wc-paperirullista, pajusta, vanhoista tennispalloista yms.

Meillä menee kolmen kanin perushoitoon alle 10 euroa kuussa. Käytännössä tosin enemmän, sillä vaikkeivat nuo varsinaisesti tarvisi, niin kyllä sitä silti tuppaa välistä mukaan tarttumaan jokin uusi kiva aktivointipallo, puusilta, Genesis-pellettiä joka on pojun herkkua tms., joka joskus nostaa summaa useammallakin kympillä jossain kuussa.

• mie85

Mun kani sekoaa ku se näkee et meen genesis pussille, siit tulee aiva hysteerinen. se on yksinkertaisesti sen suurta herkkua ;) sitä on sit niin ihana katella ku se oikeen touhottaa

• mie85

Sellaset 70€ ehkä vähä vähemmän joka kuukausi kun joudun sen kans käymään eläinlääkäris. Nyt onneks sen silmätulehdus on loppunu, kestiki vaan yli puoli vuotta et ehkä eläinlääkärikäynnit nyt hieman halventuvat.

• Kanin hankinta

Kannattaa muistaa, että aina halvalla ei saa hyvää häkkiä. Kannattaa siis panostaa laatuun ja kokoon, vaikka ei olisikaan kuin yksi kani. Muovista ruokakuppia ei kannata kanille ostaa, sillä se saattaa syödä sitä. Hyvälaatuinen juomapullokin on tärkeä. Itse en juomakuppia suosittele. Pullossa vesi pysyy varmasti puhtaana. Pesäkoppi kannattaa myös hankkia. Tosin sen voi myös rakentaa esim. pahvista, mutta yleensä kani "tuhoaa" sen melko nopeasti ja usein pahvilaatikko ei kestä kanin painoa. Vessalaatikko kannattaa ehdottomasti hankkia heti, jos kanistaan haluaa sisäsiistin. Vessalaatikkoon kuivikkeeksi sitten esim. purua, mutta ei missään nimessä sanomalehtiä! Häkin pohjalle voit laittaa esim. maton, mutta muista varmistaa, ettei kanisi syö sitä. Sitten vielä hyvälaatuista heinää, pellettiä, suola- ja kalkkikivi. Kynsisakset on myös ehdottomat, sekä kampa. Koko tähän komeuteen menee karkeasti arvioituna, kani mukaanlukien, noin 200 euroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2223
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      905
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe