Vatsan kovetus..

siirabbinen

Hei. Olen tässä kärsinyt jo pitkään vaikeasta ummetuksesta. Toivon todella, että vaiva alkaa hellittää, sillä muutaman päivän ajan suoleni on toiminut lähes normaalisti. (Toisaalta, en kyllä ehkä enää tiedä mitä on suolen normaali toiminta, kärsittyäni näistä vaivoista lähes vuoden verran. Kaikkea on tullut kokeiltua, ja välillä sekä henkinen että fyysinen terveys tuntunut olevan vaakalaudalla asian suhteen :( )
Nyt kuitenkin olen jättänyt maidon juomisen ja muitakin maitotuotteita olen koittanut välttää näin kokeilumielessä. Lehmänmaidon sijaan olen alkanut suosia soijatuotteita. Ihmettelenkin, onko mahdollista, että maito ja maitotuotteet voisivat aiheuttaa ummetusta. Yleisesti ottaen olen ymmärtänyt, että vaikutus maitotuotteista on lähinnä päinvastainen.. Olisi siis hauska kuulla, jos jollain on asiasta kokemusta tai muuta tietoa :)

4

645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diosa

      Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että erityisesti tuoremaitotuotteet aiheuttavat vatsavaivoja ei-allergikoillekin. Laktoosi-intoleranssikokeeni tulos oli negatiivinen, josta johtuen en heti jättänyt maitotuotteita pois. Pikkuhiljaa kuitenkin vähensin niitä, sillä huomasin poisjätön positiiviset vaikutukset. Kuuntelin siis enemmän omaa kehoani kuin lääkäreitä! Kehotan sinua tekemään samoin, sillä kukaan ei tunne/tiedä sinun tuntemuksiasi yhtä hyvin kuin sinä itse. Tee pieniä, yksittäisiä muutoksia kerrallaan ja kirjoita terveyspäiväkirjaa, jotta kokeilusi antaisi mahdollisimman paljon uutta tietoa tiettyjen ruoka-aineiden sietokyvystäsi ja kehosi/vatsasi toiminnasta.

      Terveysasioissa ei mielestäni voida yleistää montaakaan juttua - kehon toiminta on niin monen erillisen toiminnan yhteistulos. Kuten tiedät, keho tarvitsee kalsiumia, joten jos päädyt pesäeroon maitotuotteista, on syytä korvata tämä soijamaitotuotteilla.

      Vatsan lempiruoka on tietysti kunnon suomalainen kaurapuuro! Jos vatsavaivani alkavat muistutella läsnäolostaan, keitän puuroa ilman suolaa. Kun puuro on valmista, lisään siihen teelusikallisen soodaa (natriumbikarbonaattia), joka antaa sille kivan kevyesti suolatun maun. Ihme kyllä, sooda tuntuu auttavan vatsan tasapainon löytymisessä, ja sitä voikin juoda myös sellaisenaan veteen sekoitettuna ja käyttää kaikessa ruuanlaitossa suolan tapaan. Ainoana erona on, että se lisätään ruuanlaiton lopussa.

      Saamasi palautteen pohjalta: kokeile rohkeasti eri ehdotuksia, ja löydä omasi! Onnea matkaan!

      • Täysikasvuinen

        Tarkoitettu kenenkään täysikasvuisen ravinnoksi,sisältää kaseiinia liimassa käytettävää kiinteytysainetta antibiottijäämiä jne.Täysikasvuisen ruuansulatusjärjestelmä ei pysty sulattamaan maitotuotteita.Maitotuotteiden pois jättäminen parantaa oireitasi siirtymällä soijja tuotteisiin parannat ruuansulatuksesi toimintaa.


      • aikuistunut ex-punkkari
        Täysikasvuinen kirjoitti:

        Tarkoitettu kenenkään täysikasvuisen ravinnoksi,sisältää kaseiinia liimassa käytettävää kiinteytysainetta antibiottijäämiä jne.Täysikasvuisen ruuansulatusjärjestelmä ei pysty sulattamaan maitotuotteita.Maitotuotteiden pois jättäminen parantaa oireitasi siirtymällä soijja tuotteisiin parannat ruuansulatuksesi toimintaa.

        Haluan oikaista esittämäsi asiavirheen. Työskentelen meijerillä laboranttina ja antibioottijäämien tutkiminen on yksi työtehtävistäni. Estoainejäämä testataan raakamaidosta välittömästi lastin saavuttua meijerille ja jos tulos on positiivinen, maitoa ei päästetä tuotantoon.

        Nyt luultavasti ajattelet, että valehtelen, mutta se ei haittaa. Koska itse saan joka päivä omin silmin todeta maidon olevan antibiootitonta, ainakaan mysiinien pelko ei voisi estää minua käyttämästä maitotuotteita. Olin aikanaan vegaani ja voin sanoa, että tuolloin minulla oli lähes kokoajan vatsaongelmia.


    • tod.näk. syyn vaivoihisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe