6v tytön dysfasia

wanzer

Hei kaikille,minulla 6v tyttö jolla todettu dysfasia 3.5v iässä.Käynyt puheterapeutilla säännöllisesti Kelan tukemana sekä ollut päiväkodissa erikoisryhmässä,samoin nyt eskarissa,syksyllä sitten kouluun eduryhmään.Kehitystä tapahtunut mukavasti mutta edelleen puheen ymmärtämisessä ja muodostuksessa vaikeuksia uusien asioiden ja käsitteiden suhteen.Iloista on ollut huomata että kasvatuksen ammattilaiset ovat todella sitä,minusta kodin tehtävä on luoda rakastava ja positiivinen asenne lapseen,jolloin hän jaksaa ponnistella eteenpäin.Lapsen itsetunnon vahvistamisen olen kokenut tärkeäksi,mikä ei suinkaan merkitse ettei olisi rajoja,se on vanhemmuutta:)
Isä-64

6

1630

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiskä-65

että, tyttäresi on saanut ammattilaisten apua alusta alkaen. Itselläni on nyt jo 19.vuotias dysfaattinen poika. Hän kävi puheterapiassa ensimmäisen kerran ennen 3.vuotis synttäreitä...sitten dysfasialuokalle jossa kaksivuotta "eskaria"...ja sitten kolmannelle luokalle yleisopetukseen:)Ja mukavasti on pärjännyt(keskitason oppilas),vaikka aikanaan tuntuikin tulevaisuus aika "harmaalta".

• Äiti-77

Minulla on poika, jolla todettiin dysfasia 3,5 vuotiaana, eli viime syksynä. Kehitystä on tapahtunut nyt viimeisten kuukausien aikana huimasti, viime syksynä kun ei vielä puhunut sanaakaan. Puheterapia kerran viikossa ja päiväkodissa pienryhmässä. Arki sujuu mukavasti, en ota turhia murheita, asiat voisivat aina olla huonomminkin. Iloista kevättä kaikille "erityislapsien" vanhemmille!

• nobronkZ

Meille starttiluokka. Dysfasia todettu 3,5 v. ei muuta erityistä. Eskarin jälkeen suositeltiin starttia, joka hyväksyttiin. Mietin vaan:; "Onko missään muualla starttia? onko edes pienryhmiä? Voisiko tämä tapahtua Utsjoella? Saako lapseni siis enemmän kuin saisi, jos olisi Utsjoella. Entä jos lapseni olisi sairastunut dysfasiaan Utsjoella?

• orvokki76

ja kävi eskarin 5 vuotiaana ja nyt kaksi vuotta ns. esiopetusryhmässä erityiskoulussa.
      viime viikolla kävin opettajan kanssa juttelemassa ja poika lähtee nyt sitten "virallisesti" ekalle ensi syksynä.

keskivaikea dysfasia todettiin n. 4 vuotiaana.

kaikkein ihaninta on se, ettö poika oppi nyt juuri lukemaan, ennenkuin koulu taas loppuu kesäksi...

• elli76

dysfasia poika. täyttää loppuvuodesta 7-vuotta ..
      Pojalla todettiin dysfasia 4- vuotiaana , mutta puheterapeutilla hän on käynnyt jo 3- vuotiaasta asti.
      Integroidussa erityisryhmässä poika aloitti 5-vuotiaana. koulun hän aloittaa vasta 8-vuotiaana ja käy nyt toisen kerran vielä eskarin. Puheen ymmärtämisessä ja lauseiden rakenteissa on vielä harjottelemista, mutta hiljaa hyvää tulee :)

Poika oppi pari kuukautta sitten lukemaan ja on aivan innnoissaan siitä.
      Pahimmat vuodet ovat jo toivottavasti takanapäin (uhmakaudet) ja kun puheen ymmärtäminenkin alkaa olla sitä luokkaa että turhautumis/raivoamis tilanteita ole tullut enää vuoteen..
      Kovan työn on poika tehnyt ja uskon että tulevaisuudessa hän tulee pärjäämään hyvin.

Olen myös kokenut tärkeänä sen että lapsen itsetuntoa vahvistamalla jaksaa lapsikin ponnistella ja halu oppia uusia asioita pysyy tärkeänä.

• ......

Meillä mies täyttää jo kohta 12. Poika siirtyi erityisryhmään kuusi vuotiaana,jossa oli kaksi vuotta. Kahdeksan vuotiaana integroitui normaalille eppuluokalle. kaksi vuotta poika oli lähikoulussa, ja se oli kyllä hiton huono kokemus. Kolmannelle siirryttiin sitten erityiskouluun, jossa on huippu erityisopet, ja kehityis singahti lentoon.

Ikävä kyllä meillä huomattiin että poika oli ns. normaaliluokalla ollessaan pelkkä rasite niin opettajien kuin muiden lasten vanhempienkin mielestä.

Nuyt onneksi kaikki on ok, lapsi hyvässä koulussa, jossa osaavat opet ja jossa lasta ei syrjitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe