Kun noita keittiökalusteen hintoja katselee niin eipä tee mieli ostaa. Siksipä olen ajtellut tehdä itse. Puutöitä on tullut harrasteltua ja tiedän että paaaljon siinä on työtä. Kuitenkin täyspäiväisesti tehden siinä menisi arviolta vain 1kk ja jos sillä työllä saa 10000e keittiökaapit, niin ihmetyttää että miten vähän niitä kuitenkin itse tehdään. Puusepältäkin saisi varmaan samaan hintaan ja tuskin ainakaan huonommat. Ajattelin tehdä koivusta ja sitä vielä itselläni saatavilla.
keittiökalusteet itse tehden
12
6411
Vastaukset
- itse?
Yksi syy on työtilojen puute. Mutta hienoimmat ovat tietysti käsin tehtyjä, sitä ei kukaan kiistä.
- osaa tehdä...
Näin se on että kerrostalosta muutetaan valmiiseen ok-taloon. Eipä voi kerrostalossa tehdä puutöitä, vaikka kuinka osaisi.
- tehdä kos
Ei kannata alkaa. Rungot saat keittiöliikkeestä samaan hintaan kuin materiaalit kaupasta tai minimaalisella hinnanerolla. Ikte laskeskelin ja tyrmäsin hankkeen.
Jos haluat puuhastella niin se on eri juttu.
Poikkeuksen voi muodostaa ovet tai erikoiset ratkaisut joita ei saa bulkkitavarana. Jos teet umpipuuovet niin niissä voit säästää sillä oletuksella että on tarvittavat koneet entuudestaan.Sen lisäksi kannattaa muistaa,että koneet millä kaupan puuovet tehdään on eri luokan vehkeitä kun kotiverstaissa. Vastaaviin liitosrakenteisiin ja työnlaatuun on vaikea päästä ilman kovaa ammattitaitoa.
Sen lisäksi jos ajattelet työllesi palkkaa niin kannattaa lisätä see kuluihin kun vertaa kaupan hintoihin. Siis sillä oletuksella että samanajan käyttäisit päivätyöhösi tai muuhin keittiöprojektisi kuvioihin. - Niggari
Teen itse massiivikoivuisen keittiön, rungot alkavat olla kasassa, ovet ja laatikot tekosellaan.
Koivuliimalevyn ostin valmiina, kun lähellä liimalevytehdas, ja sieltä saa valkkaamalla II-laatua (ehkä levyssä yksi höylän "virhejälki") paljon esim. P..keskusta halvemmalla. Maksoin levyistä 500e, kun suomen suurin tarjosi samat 2500e.
Liitokset lamellijyrsimellä, Blumin metabox-liut (sukulaisen kautta tukkuhintaan). Aikaa runkoihin meni noin kaksi päivää. Tosin puutöistä kokemusta työnkin puolesta, vaikken puuseppä olekaan, ja melko kattava konearsenaali käytössä. Laskin, että kaapistot noin 7jm tulee maksamaan noin 2000e kun omalle työlleen ei laske hintaa. Ja kaikki massiivipuuta runkoja myöten. Eli jos aikaa, taitoa, ja materiaalit saa jostain alle listahinnan, niin säästöä tulee kyllä. Itse päädyin tekemään, kun en haluamanlaisia löytänyt mistään, paitsi lastulevyisenä tai MDF:nä...- keittiötä suunnitteleva
Kerroit tehneesi myös rungot massiivipuusta. Tuli nyt mieleen, kun olemme keittiötä hankkimassa, niin eräs keittiömyyjä sanoi, että heidän rungot ei ole siksi puuta, koska puu vääntyy. Jäi vain päähän soimaan tuo kommentti, että pitääköhän paikkaansa. Siis vääntyykö puurunkoinen keittiö? Heidän myymissä keittiöissä vain ovet olivat aitoa puuta ja muu jotain kalustelevyä.
Olemme nyt kyselleet yhtä hyvää puuseppää tekemään keittiötä meille, mutta hän on tosi kiireinen ja kysytty puuseppä. Ei oikein huvittaisi ottaa "levykeittiötä", mutta muitakaan ei oikein näytä olevan tarjolla ja lisäksi ihmetyttää tuo väite vääntymisestä. Onko tietoa tällaisesta? - Niggari
keittiötä suunnitteleva kirjoitti:
Kerroit tehneesi myös rungot massiivipuusta. Tuli nyt mieleen, kun olemme keittiötä hankkimassa, niin eräs keittiömyyjä sanoi, että heidän rungot ei ole siksi puuta, koska puu vääntyy. Jäi vain päähän soimaan tuo kommentti, että pitääköhän paikkaansa. Siis vääntyykö puurunkoinen keittiö? Heidän myymissä keittiöissä vain ovet olivat aitoa puuta ja muu jotain kalustelevyä.
Olemme nyt kyselleet yhtä hyvää puuseppää tekemään keittiötä meille, mutta hän on tosi kiireinen ja kysytty puuseppä. Ei oikein huvittaisi ottaa "levykeittiötä", mutta muitakaan ei oikein näytä olevan tarjolla ja lisäksi ihmetyttää tuo väite vääntymisestä. Onko tietoa tällaisesta?Kyllähän puu vääntyy, mikäli olosuhteet sen sallivat -> kosteus vaihtelee yms. Meillä kotona 100-vuotiaita umpipuupiironkeja ym., jotka ihan suoria levyiltään. Liitokset yms. avainasemassa.
Rungon kasasin lamellipaloin huolellisesti liimaten, ja lamellien asennustiheys oli normaalia tiheämpi. Tällä minimoin levyn elämistä. Myös kuljetus ja säilytys avainasemassa. Jos kaapit kylmässä varastossa odottamassa asennusta, kuljetus 500km vesisateessa rekan kontissa tms., niin kyllähän se kosteus ehtii vaikuttamaan. Siksi eivät firmat taida tehdä.
Ja kukaan ei ostaisi umpipuisia runkoja, jos isot tekijät hinnoittelisivat ne levyrunkojen hinnoitteluperusteella (työ, materiaalit, mainostus- ja jälleenmyyntikulut, verot, kate yms.) Olisi kallista puuta!! - kysyjä kiittää paljon
Niggari kirjoitti:
Kyllähän puu vääntyy, mikäli olosuhteet sen sallivat -> kosteus vaihtelee yms. Meillä kotona 100-vuotiaita umpipuupiironkeja ym., jotka ihan suoria levyiltään. Liitokset yms. avainasemassa.
Rungon kasasin lamellipaloin huolellisesti liimaten, ja lamellien asennustiheys oli normaalia tiheämpi. Tällä minimoin levyn elämistä. Myös kuljetus ja säilytys avainasemassa. Jos kaapit kylmässä varastossa odottamassa asennusta, kuljetus 500km vesisateessa rekan kontissa tms., niin kyllähän se kosteus ehtii vaikuttamaan. Siksi eivät firmat taida tehdä.
Ja kukaan ei ostaisi umpipuisia runkoja, jos isot tekijät hinnoittelisivat ne levyrunkojen hinnoitteluperusteella (työ, materiaalit, mainostus- ja jälleenmyyntikulut, verot, kate yms.) Olisi kallista puuta!!Olihan siinä jo monta tekijää, jotka vääntymiseen vaikuttavat. Samaa minäkin kotona mietin, että onhan nuo huonekalutkin umpipuisia ja suorassa pysyneet. :D
- silurus
Massiivipuu on mielestäni aika huono materiaali liimauksen, tasalaatuisuuden, kosteuden yms. osalta esim. viilutettuun mdf-levyyn verrattuna. Vieläpä nykytrendit sallivat halvemman nk. teknisen viilun käyttämisen sekä rungoissa, että ovissa.
- Niggari
Itse teen puusta, koska talomme 100 v. vanha suojeltu rakennus, ja pieteetillä toteutetun remontin jälkeen rakennuksessa ei ole lainkaan lastulevyä tai mdf-levyä rakenteissa, kipsilevynkin käyttö minimoitu. Lisäksi karsastan huonekaluja yms. jotka tehty vanhan näköisiksi uusin menetelmin uudenaikaisista materiaaleista. Panostan aitouteen myös keittiössä.
Siinä suurimmat syyt.
Lisäksi:
- itse pidän puuta arvossa, mm. huonekalut valitsen aina kun mahdollista massiivipuisina
- puun vääntyily yms. asiat ratkaistavissa varsin hyvin rakenteellisesti panostamalla mm. liitoksiin. Toki puu elää, mutta eläminen todellisuudesa paljon vähäisempää, kuin esim. teollisten levytuotteiden myyjät antavat ihmisten olettaa -> oma lehmä ojassa
- liimaukset kestävät nykyliimoin hyvin, niiden kanssa ei ongelmia, mikäli massiivipuisia tasoja, kaappeja yms. KÄYTETÄÄN OIKEIN ja HUOLLETAAN
- myös puupinnan huolto ja korjaus esim. viiluihin verrattuna helpompaa, vrt. vanhat viilutetut huonekalut, joiden viilu alkaa irrota
- massiivipuu on ekologista ja vähän teollista
jalostusta vaativaa -> elinkaariajattelu
- itse teen talon rakennusajan henkeen sopivan keittiön, joka ei "trendeistä" piittaa, jolloin keittiön hyötyikä paljon keskimääräistä pidempi, siksi panostan laatuun, alkuperäisyyteen ja huollettavuuteen - ketjun toinen
Niggari kirjoitti:
Itse teen puusta, koska talomme 100 v. vanha suojeltu rakennus, ja pieteetillä toteutetun remontin jälkeen rakennuksessa ei ole lainkaan lastulevyä tai mdf-levyä rakenteissa, kipsilevynkin käyttö minimoitu. Lisäksi karsastan huonekaluja yms. jotka tehty vanhan näköisiksi uusin menetelmin uudenaikaisista materiaaleista. Panostan aitouteen myös keittiössä.
Siinä suurimmat syyt.
Lisäksi:
- itse pidän puuta arvossa, mm. huonekalut valitsen aina kun mahdollista massiivipuisina
- puun vääntyily yms. asiat ratkaistavissa varsin hyvin rakenteellisesti panostamalla mm. liitoksiin. Toki puu elää, mutta eläminen todellisuudesa paljon vähäisempää, kuin esim. teollisten levytuotteiden myyjät antavat ihmisten olettaa -> oma lehmä ojassa
- liimaukset kestävät nykyliimoin hyvin, niiden kanssa ei ongelmia, mikäli massiivipuisia tasoja, kaappeja yms. KÄYTETÄÄN OIKEIN ja HUOLLETAAN
- myös puupinnan huolto ja korjaus esim. viiluihin verrattuna helpompaa, vrt. vanhat viilutetut huonekalut, joiden viilu alkaa irrota
- massiivipuu on ekologista ja vähän teollista
jalostusta vaativaa -> elinkaariajattelu
- itse teen talon rakennusajan henkeen sopivan keittiön, joka ei "trendeistä" piittaa, jolloin keittiön hyötyikä paljon keskimääräistä pidempi, siksi panostan laatuun, alkuperäisyyteen ja huollettavuuteenHienoa lukea. Kesähuvilallamme pistää aina silmään, kun keittiö on eri vuosisataa kuin muu talo. Joskus sinne on pakko veistää se keittiökin. Inspiraatiota (ja vähän muutakin tarvittavaa) odotellaan.
- jhgjhddgdg
ne massiivipuiset kaapin rungot näyttää vielä 20-30 vuoden päästä hyvälle, toisin kuin lastulevykaapit.
Siitä lähtien kun olen itse tehnyt huonekalut huusholliimme ei ole lastulevyvirityksiä tarvinnut katsella. EIpä siinä mitään otinen tykkää mummosta ja toinen toisesta mummosta.. =) - wautsi wau!
jhgjhddgdg kirjoitti:
ne massiivipuiset kaapin rungot näyttää vielä 20-30 vuoden päästä hyvälle, toisin kuin lastulevykaapit.
Siitä lähtien kun olen itse tehnyt huonekalut huusholliimme ei ole lastulevyvirityksiä tarvinnut katsella. EIpä siinä mitään otinen tykkää mummosta ja toinen toisesta mummosta.. =)Olen melkein kateellinen, nimittäin kaikkein parhaat huonekalut on itse tehtyjä ja aitoa puuta. Pyrin ostamaan aina huonekalut täyspuisina, ei lastulevyä. Jotain teetin eräällä puusepällä, mutta harmikseni hän joutui vaihtamaan ammattia selkäleikkauksen jälkeen. Nyt ei ole ketään puuseppää tuttavapiirissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823486
- 302943
- 612915
- 82727
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574