Myynti VS. Asiakaspalvelu

tttt_

Mikä ihme on siinä, että kun puhutaan myyntityöstä niin monen ihmisen karvat nousevat pystyyn ja naama menee norsunv**ulle?

Sitten kun puhutaan asiakaspalvelusta niin sitä ollaan yhtä aurinkoa ja onnea!

Miksi, kysyn!?

Asiakaspalvelutyössä (esim. myyjä) ollaan rottia ja juostaan asiakkaiden toiveiden mukaan ja otetaan kiltisti kaikki p**ka niskaan, jos asiakkaalla sattuu olemaan huonompi päivä.

Asiakaspalvelun palkka keskim. noin 1200-1700€/kk

Myyntityössä (myyntineuvottelija/myyntiedustaja) vaikutetaan itse aktiivisesti asiakkaan mielialaan. P**kaa ei tarvitse sietää ja asiakkaita voi jopa valikoida.

Ansiot pyörivät 2000-5000€/kk paikkeilla.

Miksi kukaan haluaa olla ASIAKASPALVELIJA ja miksi myyntityötä karsastetaan?

7

1717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhhh_

Tuota minäkin ihmettelen. Mihin tämä maailma on menossa jos myyntityötä pelätään? Firmat eivät tekisi tulosta ollenkaan. Ja kaikenlisäksi monesti vielä kyseisiä tehtäviä(myynti ja asiakaspalvelu) sekoitetaan keskenään.
      Veikkaanpa että tänäpäivänä ei löydy ihmisiä, joilla olisi asennetta ja kovaa munaa tehdä kovaa tulosta ja saada kovasta tuloksesta kovaa palkkaa.

• kummin päin

Ai kenen mielestä muka?! Mistä ihmeestä sä tollasta tietoa nyt olet saanut? Eiköhän ne arvostukset mene pikkasen ehkä toisinpäin. Asiakaspalvelussa on nuoret koululaiset, opiskelijat ja kaikki väliinputoajat. Kuka muka oikeesti pitää itseään työelämän menestyjänä, jos on 40 vuotiaana vielä ärrän tai siwan kassa? Aika moni lääkemyyntiedustaja sitävastoin voi 4500e kuukausiansoilla pitää itseään hyvänä työelämän pärjääjänä.

• pppp_

Nimenomaan on kysymys nuorten asennoitumisesta myyntityöhön. Tämä tuli hyvin esille mm. siinä kun juttelin kauppiksen opettajan kanssa. Hän valitti minulle juurikin sitä että että nuoret eivät halua oppia myymään he vain haluavat palvella asiakasta. Eli toisin sanoen he haluavat tehdä työtä vain silloin kun asiakas tulee itse sitä heiltä pyytämään eivätkä halua itse aktiivisesti tehdä työtä sen eteen että kauppaa tulisi.

• Juuri näin
        pppp_ kirjoitti:

Nimenomaan on kysymys nuorten asennoitumisesta myyntityöhön. Tämä tuli hyvin esille mm. siinä kun juttelin kauppiksen opettajan kanssa. Hän valitti minulle juurikin sitä että että nuoret eivät halua oppia myymään he vain haluavat palvella asiakasta. Eli toisin sanoen he haluavat tehdä työtä vain silloin kun asiakas tulee itse sitä heiltä pyytämään eivätkä halua itse aktiivisesti tehdä työtä sen eteen että kauppaa tulisi.

Itse juttelin erään AMK:n liiketalouden yksikön johtajan kanssa joka sanoi ihan samaa. Asiakaspalvelutyön houkutus on siinä että se on helppoa.

Sitten taas "kunnianhimoiset" opiskelijat kaikki odottavat että kun on Tradenomin paperit taskussa, odottavat pääsevänsä luomaan mainostoimistoon jakkupukupäällä suurien yhtiöiden suuria mainoskampanjoita. Samaisen johtajan mukaan. Hyvä että tavoite on korkealla ja tavoitteita pitää olla mutta ehkä huippuasemaan päästäkseen pitää myös tehdä vuosia töitä.

Itse toimin suurehkon yrityksen myynnin esimiehenä ja kaikki kertomasi tulevat ihan jokapäiväisessä työssä vastaan.

Hullua, mieluummin 1400 € helpolla kuin 3500 € tekemällä kunnolla töitä. Tosiasiahan on että pidemmällä aikavälillä kunnon näytöt antanut myyjä voi paljon sanella omia ehtojaan. Kohtuullisissa jutuissa jokainen ammattitaitoinen esimies on valmis tulemaan vastaan.

Mutta. Kaikki lähtevät rivimyyjän paikalta. Kenellä on asenne kohdallaan nousee huippumyyjäksi ja halutessaan etenee (kaikki huippumyyjäthän eivät halua edetä esimieheksi). Omassa 10 hlön tiimissä on useita myyntineuvottelijoita jotka tienaavat enemmän kuin esimiehensä. Mutta se on ansaittua palkkaa.

On hieno lukea kommenttejasi kun asenne työtä ja myyntiä kohtaan kuvastuu viesteissä. Hienoa.

Aloittajalle: Tällaisia kommentteja ja avauksia - siis asiallisia - olen tänne pitkään odottanutkin.

• _omaan
        Juuri näin kirjoitti:

Itse juttelin erään AMK:n liiketalouden yksikön johtajan kanssa joka sanoi ihan samaa. Asiakaspalvelutyön houkutus on siinä että se on helppoa.

Sitten taas "kunnianhimoiset" opiskelijat kaikki odottavat että kun on Tradenomin paperit taskussa, odottavat pääsevänsä luomaan mainostoimistoon jakkupukupäällä suurien yhtiöiden suuria mainoskampanjoita. Samaisen johtajan mukaan. Hyvä että tavoite on korkealla ja tavoitteita pitää olla mutta ehkä huippuasemaan päästäkseen pitää myös tehdä vuosia töitä.

Itse toimin suurehkon yrityksen myynnin esimiehenä ja kaikki kertomasi tulevat ihan jokapäiväisessä työssä vastaan.

Hullua, mieluummin 1400 € helpolla kuin 3500 € tekemällä kunnolla töitä. Tosiasiahan on että pidemmällä aikavälillä kunnon näytöt antanut myyjä voi paljon sanella omia ehtojaan. Kohtuullisissa jutuissa jokainen ammattitaitoinen esimies on valmis tulemaan vastaan.

Mutta. Kaikki lähtevät rivimyyjän paikalta. Kenellä on asenne kohdallaan nousee huippumyyjäksi ja halutessaan etenee (kaikki huippumyyjäthän eivät halua edetä esimieheksi). Omassa 10 hlön tiimissä on useita myyntineuvottelijoita jotka tienaavat enemmän kuin esimiehensä. Mutta se on ansaittua palkkaa.

On hieno lukea kommenttejasi kun asenne työtä ja myyntiä kohtaan kuvastuu viesteissä. Hienoa.

Aloittajalle: Tällaisia kommentteja ja avauksia - siis asiallisia - olen tänne pitkään odottanutkin.

Allekirjoitan väitteesi että myyntineuvottelijat eivät välttämättä halua "edetä" esimies tasolle.
        Itse olen nimenomaisena myyntineuvottelijana suurehkossa koko suomen alueella toimivassa firmassa ja vuoden talossa olleena minulle tarjottiin että kiinnostaisiko ottaa vastuu oman alueeni silloisesta kahdesta toimipisteestä joissa tekijöitä oli 12 henkilöä. Ei kiinnostanut, tänä päivänä, yli vuosi tapahtuneen jälkeen olen edelleen tyytyväisenä myyntineuvottelijana ja saan tehdä sitä missä olen parhaimmillani, myydä!! Ei tarvitse vastata muusta kuin omasta tekemisestä ja liksa on väh. samaa tasoa kuin jos olisin hyväksynyt tarjouksen ja aluepäällikön hienon tittelin!

• Lillan70
        Juuri näin kirjoitti:

luovat myös asennetta, että oppimillaan tiedoilla opiskelija on menestyjien joukossa "jakkupuku päällä tekemässä mainostoimistossa mainoskampanjaa suurille yrityksille". Totta kai oppikirjojen on oltava inspiroivia, mutta mielikuvat lähtevät juuri sieltä. Lisäksi englanninkielisissä ja niistä suomennetuissa oppikirjoissa ei juuri ole yhtymäkohtia Suomen kenttään, ainakaan käytännön tasolla. Tällöin jäädään mielikuvien varaan, jolloin omaa käytännön osaamista ei osata suhteuttaa todellisuuteen. Teoria on hallussa, mutta sitä pitäisi päästä soveltamaan käytäntöön. Työtä voi olla myös vaikea saada.

• alan ammattilainen

Myyntityön arvostus on Suomessa poikkeuksellisen alhaalla, ollut jo pitkään ja tähän yhtenä syynä on mm. erilaisten myyntityötä tarjoavien yritysten kirjava markkinointi ja usein ylisuuret lupaukset.

Tämä on johtanut siihen että myyntityötä on vaikea esittää kiinnostavana vaihtoehtona ja erittäin suurena haasteena on luonnollisesti saada ylipäätänsä hakemuksia. Päivittäin seurattavat rekrytointikanavat ovat erittäin ylikyllästettyjä myyntityön rekrytointi-ilmoituksilla ja erottuminen tästä joukosta on erittäin vaikeaa.

Toisaalta, monenkirjavat myyntitehtävät ja yritykset ovat pilanneet alan mainetta.

SMKJ, alan liiton mediaanipalkka on 3600e/kk
      joten myyntiala on kohtuullisen hyvin palkattua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe