Ulostamisvaikeudet?

Kakkavaivainen

Tämmönen painaa mieltä että kun mulla ei uloste tule kunnolla pois, tule vaan osa ja osa jää peräsuoleen, niin voiko se johtua helikobakteerista tai keliakista?

Mulla on tehty lyhyemmällä ja pitemmällä "putkella" peräsuolitähystys eikä löytynyt mitään, ja nyt olen menossa paksusuolitähystykseen, niin onko se luotettava tähystäjä kun tähystyksen tekee sisätautilääkäri?

Ja jos nytkään ei löydy mitään, pitäisikö mennä vielä vatsatähystykseenkin?

Mulla ei ole varsinaista ummetusta mutta on siis toi että roinat eivät tule kaikki pois, ei jaksa punnertaa kaikkea kamaa pois ja sen oikein tuntee että peräsuolessa painaa tuo sinne jäänyt uloste.

Kuitupitoista ruokaa syön, eikä ainakaan tunne mitään vatsakipuja eikä uloste ole veristä.

Tällaista vaivaa ei taida olla kenelläkään?
Arvauskeskuslääkäri epäili ärtyvää suolta, mutta ei kai sekään voi ikuisuuksia kestää. Itse ainakin epäilen että on jotain muuta.

Ainoa mikä tähän oikeastaan auttaa on veden juominen, mutta ei se silläkään konstilla normaalisti toimi tuo vatsa.

Maitoallergiaa ei ole.

32

15730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kakkavaivainen

      vielä että vuonna 2000 mulla tehtiin vatsatähystys kun mua närästi, mutta ei löytynyt mitään, sain Somacin ja meni ohi ne vaivat.

      • janniiina

        Itselläni on ollut nyt viimeisen puolen vuoden aikana lähes samaa ongelmaa,tuntuu ettei vatsa tyhjene koskaan kunnolla,tuntuu että suolessa ois joku iso tukos joka ei pääse ulos.En ole lääkärissä käynyt tai mitääm vaan yrittänyt hoitaa ite lisäämällä kuituja yms,mutta ei ole auttanut.Lääkärikirjasta luin sellaisesta kuin ulosteen kiilautuminen(joka yleistä pienillä lapsilla ja vanhuksille,olen 16)oletko kuullut semmosesta? Niin ja onko sulla kakkavaivainen ollut turvotusta vatsassa? koska ittelläni vatsa lähes koko ajan kuin ilmapallo,mikä on vielä ikävämpää kuin tuo ulostamis vaikeus,näillähän voi olla jtn. tekemistä keskenään?


      • Kakkavaivainen
        janniiina kirjoitti:

        Itselläni on ollut nyt viimeisen puolen vuoden aikana lähes samaa ongelmaa,tuntuu ettei vatsa tyhjene koskaan kunnolla,tuntuu että suolessa ois joku iso tukos joka ei pääse ulos.En ole lääkärissä käynyt tai mitääm vaan yrittänyt hoitaa ite lisäämällä kuituja yms,mutta ei ole auttanut.Lääkärikirjasta luin sellaisesta kuin ulosteen kiilautuminen(joka yleistä pienillä lapsilla ja vanhuksille,olen 16)oletko kuullut semmosesta? Niin ja onko sulla kakkavaivainen ollut turvotusta vatsassa? koska ittelläni vatsa lähes koko ajan kuin ilmapallo,mikä on vielä ikävämpää kuin tuo ulostamis vaikeus,näillähän voi olla jtn. tekemistä keskenään?

        mutta eniten risoo tuo että tavara ei tule tuolta pois vaan jää jumittamaan peräsuolta, aamulla herättyäni ei vaivaa mutta sitten kun syö aamupalaa, menee vessaan niin siitä se sitten taas alkaa.

        Painaa peräsuolta ja joskus tuntuu että peräsuoli halkeaa kun uloste on siellä jumissa!


      • tatta.a
        Kakkavaivainen kirjoitti:

        mutta eniten risoo tuo että tavara ei tule tuolta pois vaan jää jumittamaan peräsuolta, aamulla herättyäni ei vaivaa mutta sitten kun syö aamupalaa, menee vessaan niin siitä se sitten taas alkaa.

        Painaa peräsuolta ja joskus tuntuu että peräsuoli halkeaa kun uloste on siellä jumissa!

        Olen kuullut että vähäsokerinen ruokavalio auttaa turvotukseen ja ummetukseen sekä xylitol tuotteiden välttäminen. tälläistähän voisitte kokeilla,vaikka tosin voi olla paljon muitakin ruoka-aineita jotka tuottavat ongelmia,kuten nuo viljat jos kyse keliakiasta.Kannattaa tunnustella ja yrittää syödä omalle vatsalle ystävällistä ruokaa,jos ei mitään helpotusta muutaman viikon jälkeen niin varmaan olisi viisasta lähteä tutkimaan lisää.Kuidut ja vesi aina hyvä muistaa,itselläni vatsa iskee heti kovalle jos en juo 2-3 litraa vettä päivässä.


      • sanoi lekuri mulle
        tatta.a kirjoitti:

        Olen kuullut että vähäsokerinen ruokavalio auttaa turvotukseen ja ummetukseen sekä xylitol tuotteiden välttäminen. tälläistähän voisitte kokeilla,vaikka tosin voi olla paljon muitakin ruoka-aineita jotka tuottavat ongelmia,kuten nuo viljat jos kyse keliakiasta.Kannattaa tunnustella ja yrittää syödä omalle vatsalle ystävällistä ruokaa,jos ei mitään helpotusta muutaman viikon jälkeen niin varmaan olisi viisasta lähteä tutkimaan lisää.Kuidut ja vesi aina hyvä muistaa,itselläni vatsa iskee heti kovalle jos en juo 2-3 litraa vettä päivässä.

        moi
        samoista vaivoista kärsin kuin te edelliset kirjoittajatkin. Kävin paksusuolentähystyksessä, missä ei löytynyt mitään, ja mulle lekuri sanoi että liikuntaa lisättävä, nestettä on juotava paljon päivässä ja sitten ruoassa on oltava kuituja. Että näillä eväillä sais kuntoon ulostusongelmansa.

        ainakin mun elämässä on kyllä parantamisen varaa kaikissa kolmessa asiassa.


    • saa Visibli-

      jauhetta, jota otetaan ohjeen mukaan. Aloitus 1 mittalusikalla päivässä.

      Visiblin tekee ulostemassan helpommin liikkuvaksi ja auttaa ulostusongelmissa. Kokemusta on. Minulla oli peräaukon haavauma, se hoidettiin kirurgisesti ja nyt käytän Visibliniä lusikallisen joka päivä. Haava ei pääse enää uusimaan ja vatsa toimiihyvin.

    • Jaksotvoikestää

      Jos on stressiä päälle niin ei mikään estä vaikka vaivat kestäisivät vaikka 4kk putkeen. Sitäpaitsi ärtyvässä suolessa uloste ei ole lähes koskaan normaalia, vaan aina saa vähän ponnistaa oli se sitten löysää tai kovempaa massaa.

      • janniiina

        Miten tuota ärtynyttä suolta sitten hoidetaan? jos olisi sellanen kyseessä ja voiko sen todeta muuten kuin lääkärillä?
        Itse kävin tänään terkkarilta kyselemässä neuvoja tähän turvotukseen ja ummetukseen,kehotti lopettamaan maitotuotteet kokonaan pariksi vkoksi jos ei auta niin sitten muuta,mahd. keliakiaa tms. alettas tutkia. Ajattelin ite kokeilla laxoberon-"ulostuslääkettä" kellään kokemuksia? kiitos jos jaksatte vastailla!


    • Vaikkaeiolehätä

      Ja jos änkää sitä tavaraa sieltä ihan tahalteen vaikka ei ole hätä niin en ihmettele jos se jää sinne peräsuoleen kiinni joskus...

      • piia.

        Kärsin samoista vaivoista kuin edelliset,elikkä vatsaa turvottaa jatkuvasti ja ummetusta myöskin.
        Onko kukaan käyttänyt biodrain tai dida-valmisteita? lueskelin niistä ja lupaavat puhdistaa kehoa ja auttuu ko vaivoihin.olisi kiva kuulla onko kellään todellisuudessa auttaneet.Ei kai mikään tietenkään yksinään toimi,mutta edes liikunnan ja ruokavalion avulla..kokemuksia?


      • piia.
        piia. kirjoitti:

        Kärsin samoista vaivoista kuin edelliset,elikkä vatsaa turvottaa jatkuvasti ja ummetusta myöskin.
        Onko kukaan käyttänyt biodrain tai dida-valmisteita? lueskelin niistä ja lupaavat puhdistaa kehoa ja auttuu ko vaivoihin.olisi kiva kuulla onko kellään todellisuudessa auttaneet.Ei kai mikään tietenkään yksinään toimi,mutta edes liikunnan ja ruokavalion avulla..kokemuksia?

        Käytän tällähetkellä aloevera juomaa,foreverliving productsin tuote.senkin nimittäin pitäisi tehostaa suolen toimintaa yms. muttei liiemmin ole auttanut.


      • mmaija
        piia. kirjoitti:

        Käytän tällähetkellä aloevera juomaa,foreverliving productsin tuote.senkin nimittäin pitäisi tehostaa suolen toimintaa yms. muttei liiemmin ole auttanut.

        eikö kukaan tosiaan tiedä noista biodrain tai dida valmisteista? itseänikin kiinnostas kuulla miten toimii.elikkä kertokaa kokemuksia!


    • paaaa

      Mulla on samat oireet kuin teillä ,olen kokeillu visibleä ja nyt vajaan kuukauden syöny pH-balancea .... ei mitään apua mistään :( . Pakkokai tässä on lähtä asiaan erikoistuneen lääkärin puheille kun ei yleislääkäreiltä apua saa.

    • on sitä minullakin

      Olen lukenut jostain muualta täältä Suomi24:tä, jotta visiblinet lisääväät ummetusta. Macrogol - sitä saa reseptittä apteekista, voisi olla parempaa. Parasta on ottaa sitä pussi illalla nukkumaan mennessä ja sitten aamulla ulostaminen toimii.

      • Anonyymi

        Visiblin annostus on tarkka (itse käytän vain yhden mitallisen ja päiväsaikaan) ja sitä ei saa otta juuri ennen nukkumaanmenoa.


    • tyhjäksi

      kokeilkaa kiivi hedelmiä ja magnesiumsitraatti valmistetta lisäksi. Pitäisi auttaa suolen tyhjenemiseen. Kannattaa ottaa illalla nuo edellämainitut.

    • ibsibs

      Kyllä ärtynyt suoli voi kestää vaikka miten pitkään. Usein se jää miltein krooniseksi vaivaksi. Itse olen kärsinyt ärtyneestä suolesta nyt miltein 11-vuotta. Olen 27-vuotias nainen. Päivittäinen vaiva itselläkin on se, ettei uloste tule kertakäynnillä kaikki ulos, vaan veskissä saa juosta varsinkin aamuisin monesti joko yrittämässä tai sitten niin että sieltä tulee vain vähän. Ummetusta tuo siis on, mutta itsellä maha kuitenkin toimii joka päivä kohtuu ok vielä. Eli ummetuksesta huolimatta se uloste tulee aina jonkin ajan päästä ulos.

      Ruokavaliomuutokset ovat ihan hyvä kontsi parantaa tuota vaivaa. Kannattaa ottaa selvää mm. FODMAP-ruokavaliosta. Siinä on ainakin kaikki sokerit pannassa. Vehnää, kahvia ja karkkeja siis kannattaa vältellä. Toki nesteen juonti auttaa asiaan, niin kuin olet jo huomannutkin. Se helpottaa ainakin asiaa, mutta ei paranna sitä.

    • Uusi kakkavaivainen

      Kakkaamisoireita itselläni myös. 'epäiltiin kaikkea tuota mitä tässä ketjussa jo on kirjoitettu. Defekografiassa vasta selvisi, että minulla on peräsuolen tuppeuma elikkä suoli painuu itsensä sisään muodostaen sisäisen kakkakaukalon, josta tuotos ei pääse ulos. Vaivaa mulla olut jo pian pari vuotta ja syylöytyi nyt kevåääållä. Tilanne on hiljalleen mennyt tosi vaikeaksi. Kakkaaminen sattuu aivan sairaasti ja ei tule kuin pieniä eriä aivan pehmeåää tavaraa. Pieraista en melkein uskalla, kun ei tiedä mitä siellä tulee. Olen leikkausjonossa, jossa tuo suolen tuppeuma korjataan. Toivottavasti kakka alkaa kulkemaan.
      Sitkeänä sai olla kyllä lääkärien kanssa, kun ehdoteltiin aina vaan kaikenlaisia peruskonsteja. ja niin, turvotushan on päivänselvää, kun kakka ei pääse pois normaaliin tahtiin, vaan jumiutuu ylemmäs suoleen. Hyvin havoin käy niin, että tuo tuppeuma jotenkin oikenee ja silloin kakkaa tulee ns kilometritolkulla ja kun luulee että se oli siinä, niin lisää vaan tuntuu riittävän.

      • Cindymaari

        Käykää ihmeessä liittymässä Fb:n Rektoseele-ryhmään. Meitä ei ole ylläpitäjän lisäksi siellä vielä muita kuin minä. Kaikki kakkavaikeuksista kärsivät.


    • Raumlainee

      Täällä kans vaikeuksia tyhjentää peräsuoli kokonaan. Ihan mihin aikaan vaan päivästä kun käy kakalla, niin melkein aina jää suolen loppupäähän tavaraa. Ja tämän huomaa helposti pyyhkiessä, kun paperiin vaan tulee ruskeaa vaikka kuinka pyyhkis ja sitte ku alkaa tulla verta paperiin ni on pakko lopettaa. Ja kyllä sen jotenkin tunteeki, ettei suoli tyhjene.

      Ruokavaliolla ei ainakaan vaikuta olevan mitään vaikutusta eikä veden määrällä. Vesi auttaa harvoin. Parin päivän olen käyttänyt suolihuuhtelua, kun ei viitti pyyhkiä reikää verille..

      Pitäiskös soitella terveyskeskukseen?

    • Uusi kakkavaivainen

      Kyllä minä ainakin menisin tutkimuksiin. Niihin pääseminenkin voi kestää vuosia niinkuin minulla.
      itsellä ainakin nämä vaivat on jatkuneet ja hiljalleen vaan huonompaan suuntaan. Niistä kun alkuun lääkärille valittelin, niin tosiaan käskettiin kuituja lisätä ruokaan ja juoda runsaammin. Tein työtä käskettyä ja eihän siitä mitään apua ollut. Entistä enemmän vaan turvotti ja oikein alkoi paine tuntua jossain tuolla lantion uumenissa. Vasta kun itkua vääntäen sitten gynelle asiasta valitin, sain häneltä lähetteen gastro-mikä-se-nyt-lie-tutkimuksiin.
      sanoin, ettei muut lääkärit olleet asiaa muuten noteeranneet kun käskeneet syödä kuitupitoista ruokaa runsaan nesteen kanssa ja se ei auttanut vaan kun en ennestäänkään ollut mitenkään vatsa kovalla vaan aivan normaalia oli ollut uloste. Tuon kuitulisän jälkeen maha meni todella ruikulille, enkä uskaltanut enää edes pieraista kun ei tiennyt mitä sieltä tulee. Ilmaa - kakkaa - pelkkää limaa... kaikki mahdollista. No, tämä sai sitten lääkärit nimeämään oireeni ärtyneen suolen oireyhtymäksi. Tuon alle nyt voi nimetä varmaan kaikki kummalliset vatsaoireet. Sitten kun pääsin näihin oikeisiin tutkimuksiin, jossa ulostemassan kulku kuvataan, todettiin, että eihän sieltä pääse kakka tulemaan vapaasti, kun suoli tekee pussin itsensä kanssa.

    • Ent. pukamavaivainen

      Itsellä tuollaista vaivaa aiheutti pukamat, jotka näkyivät vain kakatessa. Usein kakan jälkeen jäi tunne että pitäis vielä jotain ulos ponnistaa. Pyyhkiminen oli työlästä kun aina vaan tuli paperiin ulostetta ja usein myös verta. Pukamaleikkaukseen pääsin vasta kun näytin kuvan ponnistustilanteesta lääkärille, muuten kun peräaukko näytti lääkärin mielestä ihan normaalilta.

    • Uusi kakkavaivainen

      Joo pukamahan on juuri peräaukolla tai juuri sen sisäpuolella oleva laskimopullistuma niinkuin "tyrä", joka ei välttämättä oirehdi, mutta pahana voi toiaan haitata ulostamista. Itselläkin on ollut pukamia synnytyksen jälkeen, mutta ne paranivat hyvin eivätkä ole vaivanneet sen koommin. Tämä uusi vaiva vaan tuntuukin aivan erilaiselta. Pukamathan ei varsinaisesti edes estä ulosteen kulkua vaan jää vain tuo tyhjentymätön tunne. Tämä suolen tuppeuman aiheuttama kakatuksen tunne on tosiaan järkyttävän hankala. Kakattaa ihan sairaasti, mutta oikeasti kun veskiin menee, ei saa aikaan juuri mitään. Täysin normaalia pehmeää ulostetta saa houkutella kaikin keinoin ulos. Pitkät istunnot huonontavat tulannetta ja vetävät mehut lähes totaalisesti.

      • Kakkavaivainen

        Uusi kakkavaivainen.

        En tiijä tavotanko sua enää, ku 3 vuotta sitte jo oot täälä kirjotellu..toivottavasti tavoitan!

        Mulla aivan samanlainen kakkatarina ku sulla. Pari vuotta oireet, joita kukaan lääkäri ei uskonu, oli vain toiminnallista vaivaa, ja sitten pahenikin todella pahaksi ja oli kiirus leikkuupöyvälle.

        Mulla lisäksi koko lantionpohjanlaskeuma ja ylimääränen suolipussukka paksusuolessa suolentuppeuman takia. Uloste tuli ulos vain kaivamalla.

        Sulla oireet kesti suurin piirtein yhtä kauvan ja toimenpiteenä leikkaus.

        Miten leikkaus autto? Kun mulla nyt suurin osa ulosteesta tulee normaalisti, mutta loppumassa jääkin peräsuoleen vaikka kuinka pinnistäs, jopa ripuli! Ja ei ole vaan tunne, olen testannu iha ite jääkö suoleen ulostetta. En vaa halua enää kaivella persausta, tehin sitä kolme vuotta!!24/7. Mutta uloste painaa suolessa, kun ei tule ulos ilman apua.

        Onko/oliko sulla samaa? Alkaako suoli toimia normaalisti vai onko siihen tullu joku vika vuosien aikana?


    • Ent. pukamavaivainen

      Uusi kakkavaivainen: oletko kokeillut ulostaa kyykyssä? Ainakin mulla tulee kyykyssä kakka helposti ja hetken odottelun jälkeen tulee vielä lisää ilmaa ja ulostetta.

      http://www.squattypotty.co.uk/

    • Uusi kakkavaivainen

      Jaa-a, tuo voi onnistua jos on joku invavessa, mutta meillä on kyllä semmoinen koppi, että en tiedä miten sen kalustais. Pottako pitäs hommata vai mennä pihalle kyykkimään. Olen tuota miettinyt, mutta mielikuvitus loppuu, kun ei oiken kehtais näitä kakkajuttuja ympäri huushollia levitellä. Meidän vessa on kyllä niin ahdas, ettei sinne sovi pöntön, lavuaarin ja itsensä lisäks juuri muuta.

    • Raumlainee

      Ent. pukamavaivainen, onko sulla tuo koroke himassa vai miten toteutat kyykyssä ulostamisen?

      Katsoin tuon videon ja se sai uskomaan että kyykyssä suoli olisi suorana ja aikoinaan iltalehdessäkin taisi olla juttua että "Ulostatko väärin?" tai jotain ja siinäkin sanottiin, että oikea asento olisi kyykyssä.

    • Ent. pukamavaivainen

      Tilasin tuollaisen puisen amazom.com englannin verkkokaupasta. Tuli kotiin saakka ilman toimituskuluja. Tuo on mun mielestä mukava tapa käydä kakalla. Itselle tilasin tuon korkeimman, siinä on helppo olla kyykyssä. Ainakin mulla tuntuu että pehmeä kakka valuu helposti syvemmältä.
      Pytyn alla säilytyksessä se ei vie tilaa kuin vähäsen leveyssuunnassa

    • kakka ei halua tulla

      millä nimellä tuota koroketta vois googlettaa?

      • Ent. pukamavaivainen

    • Jees65

      Mulla on ihan samaa!

    • Anonyymi

      Minulla on diagnosoitu IBS, joka on matkan varrella aiheuttanut kaikenlaista ja on varmaan ollut osasyy lantionpohjan laskeumaan. Laskeuma leikattiin ja siinä yhteydessä tapasin myös gastroenterologin, joka on ao alueen ekspertti. Suolisto oli mulla ok mutta ulostaminen olikin hankalaa lantionpohjan lihasten heikkouden takia! Vaikka niitä onkin nyt kursittu kokoon, ne on silti heikot. Niitä pitää treenata. Minä olen sen verran iäkäs, että treeni ei kamalasti auta. Avuksi ulostamistilanteeseen em asiantuntija neuvoi painamaan kevyesti peräaukkoa ympäröivää aluetta molemmalta puolelta. Kädet ovat lihaksiston apuna ikäänkuin vastapainona kun suolisto kouristaa tyhjentyäkseen. Minulla toimii hienosti. Uloste tulee pois eikä muodosta pussukkaa, johon kasaantuisi. Otteen oppii kun kokeilee. Minulla on ripulipainotteinen IBS, joten käytän silloin tällöin immodumia suolen rauhoittamiseen. Jos on ummetusta, täytyy varmaan ravinnolla tms huolehtia siitä, että uloste on pehmeää.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1109
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe