eli mitähän 9.lk:n tuossa kokeessa kysyttiin? pitääkö osata kaikki sijamuodot tarkkaan? entä kalevalaa. millasia tehtäviä siinä oli? mitä kannattaisi kerrata ennen tuota koetta?
tuo koe on meillä maanantaina.
vastailkaa nopeasti.kovat paineet tuosta kun se kuitenkin vaikuttaa paljon numeroon :// VASTAKKAA!!!
ÄIDINKIELEN VALTAKUNNALLISET / 9lk.
8
11298
Vastaukset
- suomineito
mä mielellää kerron:) eihän se multa oo pois, ilo olla avuks. ekoli semmonen osio et oli tekstejä niitten pohjalta muutama kysymys. maalaisjärjellä pärjää loistavasti. sit oli sellasia tilasto juttuja ja niiten pohjalta piti jotai kirjottaa. niihin ei voi mitenkää valmistautuu ja ne oli aika helppoja. tsekkaa sivistyssanakirjasta merkitys sanoille konferenssi, solidaarinen.. sit oli viel joku, mut en muista mikä.
sit se toinen. siinä oli kalevala teksiti ainosta. siitä ku se hukuttautu ku joukahainen lupas sen vaimoks väinämöiselle ja aino ei halunnu. sit piti kirjottaa fiktiivinen kirje jollekki niistä henkilöitä(aino, joukahainen, niiten äiti tai väinämöinen)
sit oli sellanen tosilyhyt novelli jota piti vähän analysoida. miljöö, henkilöt... ym. ei paha. hmm.. sit kysyttii miks kalevala on suomen kansalliseeppos, kuka sen kokos. sit kysyttii joku ihme kysymys, ootas. jotenki et mikä oli kalevalan runomitta...? ja sit et mitä keinoja siinä käytettii tai jotenki noin... ja sitte.. öö.. piti tehä sanasta vesi verbi-, adjektiivi- ja subsatantiivi johdos. sit oli sellanen teksti johon piti korjata kaikki pilkut, pisteet, isotalkukirjaimet ym. niistä sijamuodoista ei tainnu olla ollenkaa tehtävää, mäki ihan turhaa ne opettelin. sit lauseenjäsenitä piti osata laittaa objektit, subjektit ja predikaatit. ei kai muita. muistaakseni.. olikohan siinä muuta.. en mä oikee muista. mut huomenna saahaan ne ehkä takas. voin sit kertoo lisää. ei se kovin vaikee oo. toisessa ryhmässä muutama jotka ei oo ees älyn hyviä sai siitä 9... älä ota ressiä, äläkä lue hirveesti. ei siinä sitä kielioppia paljoa ollu. nii ja sit kysyttii et mitä ajatuksia aino herätti sen tekstin perusteeella tai jotai.. :D kiva ku saa olla avuks!- pumtsika
opettelen ainakin nuo (: kerro sitten mitä muuta siinä on... :)
- kipsokkaa
Kiitos jos kerrot taas lisää, olis kiva saada edes yksi kiitettävä.
Mulla oli 3 viikon influenssa enkä tienny valtakunnallisista mitään ja sit ku tulin kouluun ni vaan työnnettiin nokan eteen ja sanottiin että tee! mä sanoin et en oo edes valmistautunu, mut ne sano että muut on jo varmaan kertonu vastaukset joten joudun tekee ne kaikki samana päivänä! mut asun korvessa eikä mul oo edes kenenkää puhelinnumeroo enkä todellakaan tienny mitään.
Sain matikasta 6, ruotsista 7, enkusta 8 ja fyssasta 8..tänään oli kemia johon onneksi oli enemmän aikaa valmistautua kun tiesin siitä edes ..mut en tiiä menikö huonosti vai hyvin mut en oo tyytyväinen mun muihin nuemroihin koska mun perusnumerot on 9 ja 10. matikanope sano et mun numero laskee nyt kun meni niin huonosti. :(
Tosi kiva temppu noi valtakunnalliset. Just ku luulee olevansa hyvä ni ni pam salama taivaalta ja numerot laskee. Tuli vähän paha olo kun se matikan opekin niin ivallisesti kertoi. opettajienki naamasta ihan näkee kun ne kattoo "mitäs et ollu parempi, olisin luullut että edes sinä olisit saanut paremman tuloksen" mut en oo kuullu sen lauseen ku mun entisen parhaan ystävän suusta. Se vaan sano yks kerta ku pelattiin sellasta nappulapeliä jossa oli matikkaa ni alko vaan selittää että oon huono. 6 matikasta..ja ennen 10..ironista eikö? - AntonR
kipsokkaa kirjoitti:
Kiitos jos kerrot taas lisää, olis kiva saada edes yksi kiitettävä.
Mulla oli 3 viikon influenssa enkä tienny valtakunnallisista mitään ja sit ku tulin kouluun ni vaan työnnettiin nokan eteen ja sanottiin että tee! mä sanoin et en oo edes valmistautunu, mut ne sano että muut on jo varmaan kertonu vastaukset joten joudun tekee ne kaikki samana päivänä! mut asun korvessa eikä mul oo edes kenenkää puhelinnumeroo enkä todellakaan tienny mitään.
Sain matikasta 6, ruotsista 7, enkusta 8 ja fyssasta 8..tänään oli kemia johon onneksi oli enemmän aikaa valmistautua kun tiesin siitä edes ..mut en tiiä menikö huonosti vai hyvin mut en oo tyytyväinen mun muihin nuemroihin koska mun perusnumerot on 9 ja 10. matikanope sano et mun numero laskee nyt kun meni niin huonosti. :(
Tosi kiva temppu noi valtakunnalliset. Just ku luulee olevansa hyvä ni ni pam salama taivaalta ja numerot laskee. Tuli vähän paha olo kun se matikan opekin niin ivallisesti kertoi. opettajienki naamasta ihan näkee kun ne kattoo "mitäs et ollu parempi, olisin luullut että edes sinä olisit saanut paremman tuloksen" mut en oo kuullu sen lauseen ku mun entisen parhaan ystävän suusta. Se vaan sano yks kerta ku pelattiin sellasta nappulapeliä jossa oli matikkaa ni alko vaan selittää että oon huono. 6 matikasta..ja ennen 10..ironista eikö?Mitä ihmettä? Meidän äidinkielen ope väitti tänään, että sitä koetta ei jostain syystä ole tänä vuonna edes tehty. No, onpahan yksi koe vähemmän.
- jakdjsakflxnav
AntonR kirjoitti:
Mitä ihmettä? Meidän äidinkielen ope väitti tänään, että sitä koetta ei jostain syystä ole tänä vuonna edes tehty. No, onpahan yksi koe vähemmän.
meillä oli, mut se oliki vissii viimevuotinen..?
- HEHAA
jakdjsakflxnav kirjoitti:
meillä oli, mut se oliki vissii viimevuotinen..?
MEILLÄ EI OLLU KU MATIKANVALTAKUNNALLINEN ONNEKS EI OLLUKKAA MUITA, ETTÄ SIINÄ TEILLE!! LOL XDXDXD
- JESPER
HEHAA kirjoitti:
MEILLÄ EI OLLU KU MATIKANVALTAKUNNALLINEN ONNEKS EI OLLUKKAA MUITA, ETTÄ SIINÄ TEILLE!! LOL XDXDXD
sillee kiltisti ja kunniotettavasti...
HAISTA PASKA!
- jujii
Lol
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3093055Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1242057
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492043Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733- 671399
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121395- 661337
- 691270
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781243