Uskomattomia lampaita!!!

Helpomman koulunkäynnin puo...

Täytyy kyllä sanoa että valitettavasti jälleen kerran suomalainen lammaskansa paljastaa oman luonteensa. Yksi alkaa tietämättömyyttään tai muuten pelonsekaisin tuntein lokaamaan jotain sellaista mistä ei oikeastaan ole itsellään mitään perusteltua kokemusperäistä tietoa tai faktaa ja eiköhän sieltä seuraa pian valtaisa lammaslauma perässä määkimässä samaa asiaa ja lisäämässä vettä myllyyn. Sääli!

Itse olen ensi syksynä esikouluun menevän pienen pojan isä, joka henkilökohtaisesti on viettänyt suurimman osan aikoinaan käydystä peruskoulusta koulun käytävillä. Tämä johtui siittä että allekirjoittanut oli äärimmäisen helppo provosoitumaan ja lahjakas provosoimaan. Tämän tuloksena minulle ei annettu opetusta!? Sinnikkyyteni ansiosta suoritin kuitenkin peruskoulun määräajassa n.8 keskiarvolla.

Poikani on siis valitettavasti saanut isältään perintönä kohtuullisen "ikävänlaisen" geeniperimän joka näkyy jo näin varhaisessa iässä. Jos ja kun meillä täällä Suomessakin löytyy vaihtoehtoinen koulumuoto joka ottaa huomioon ja hyväksyy yksillöllisen lapsen kehityksen sekä erillaiset luonteet, niin tottakai se mahdollisuus täytyy käyttää. Tämän mahdollisuuden ansiosta pojallanikin on mahdollisuus saada opetusta sekä hyväksyvämmän ympäristön luonteensa kanssa elämiseen (itselläni meni 25 vuotta oppia elämään oman luonteensa kanssa).

Steinerkoulu ei varmastikkaan ole kaikkien koulu eikä näin pidä ollakkaan. Älkää vain hyvät ihmiset olko niin jyrkkiä näiden asioiden kanssa. Ei ole olemassa vain yhtä totuutta...tässäkään asiassa.
Se mitä tulee ko. koulun koulumenestymisen mittausmetodeihin, niin älkää olko huolissanne. Kyllä yhteiskunta ja työelämä pitää jatkossa huolen siittä, että lastanne mitataan, verrrataan, pisteytetään ja kilpailutetaan ihan riittämiin.
Jos tästä kaikesta lapsi saa ummistaa silmänsä ensimmäisen 15 elinvuotensa aikana niin tuskin siinä kukaan mitään on menettänyt.

8

1721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erityisopetusoppilaita

      Jotka eivät sopeudu normaali oppilaiden joukkoon peruskouluun. Vanhemmat tämän huomatessaan keksii pakoväylän: Steiner-koulu. Tällöin luokan "normaalioppilaat" on ne jotka kärsivät tilanteesta eniten, ja joutuvat tahtomattaan näiden häiriintyneiden lasten "terapeuteiksi".

      • Helpomman koulunkäynnin puo...

        Jos lapsi ei sopeudu "normikouluun" niin tämäkö on merkki siittä että lapsi on häiriintynyt?! Jos vanhemilla on hankaluuksia työpaikalla, on nekin varmaan jollainlailla häiriintyneitä. Vanhemmalla tosin on aina mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa. Miksi lapsella ei olisi mahdollisuutta vaihtaa koulua?!? Ja jos kanssaeläjät eivät noita "häiriötekijöitä" koulussa kykene käsittelemään, niin tuskin pystyy tulevaisuudessa oikein mihinkään normaaliin yhteiskunnalliseen kanssakäymiseen.

        -Jotka eivät sopeudu normaali oppilaiden joukkoon peruskouluun. Vanhemmat tämän huomatessaan keksii pakoväylän: Steiner-koulu. Tällöin luokan "normaalioppilaat" on ne jotka kärsivät tilanteesta eniten, ja joutuvat tahtomattaan näiden häiriintyneiden lasten "terapeuteiksi".-


      • qworijoröiqwj
        Helpomman koulunkäynnin puo... kirjoitti:

        Jos lapsi ei sopeudu "normikouluun" niin tämäkö on merkki siittä että lapsi on häiriintynyt?! Jos vanhemilla on hankaluuksia työpaikalla, on nekin varmaan jollainlailla häiriintyneitä. Vanhemmalla tosin on aina mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa. Miksi lapsella ei olisi mahdollisuutta vaihtaa koulua?!? Ja jos kanssaeläjät eivät noita "häiriötekijöitä" koulussa kykene käsittelemään, niin tuskin pystyy tulevaisuudessa oikein mihinkään normaaliin yhteiskunnalliseen kanssakäymiseen.

        -Jotka eivät sopeudu normaali oppilaiden joukkoon peruskouluun. Vanhemmat tämän huomatessaan keksii pakoväylän: Steiner-koulu. Tällöin luokan "normaalioppilaat" on ne jotka kärsivät tilanteesta eniten, ja joutuvat tahtomattaan näiden häiriintyneiden lasten "terapeuteiksi".-

        Jos oletetaan, että lapsi on normaali älyinen, mutta ei sovellu peruskouluun normaali luokalle niin ongelma on silloin tunne-elämän, käytöksen ongelma... Eikö olisi järkevää vaikuttaa näihin ominaisuuksiin ja vahvistaa hyvää käytöstä, opettaa lasta kontrolloimaan impulssiivista käytöstään, opettaa kestämään pettymyksiä... Sitä vartenhan on terapiat yms. Nuoren elämä on vaikeaa jos antaa itse ongelman jatkua, koska näitä yleisiä käytössääntöjä tulee osata käyttää silti arkielämässä steiner-koulun ulkopuolisissa harrastuksissa ja muissa tilanteissa . Jokaisella lapsella on oma synnynnäinen persoonallisuutensa, mutta siitä voi toki pahimmat särmät hioa ja ohjata oikeille raiteilleen...Toisin sanoen myös kasvattaa : - )


      • Helpomman koulunkäynnin puo...
        qworijoröiqwj kirjoitti:

        Jos oletetaan, että lapsi on normaali älyinen, mutta ei sovellu peruskouluun normaali luokalle niin ongelma on silloin tunne-elämän, käytöksen ongelma... Eikö olisi järkevää vaikuttaa näihin ominaisuuksiin ja vahvistaa hyvää käytöstä, opettaa lasta kontrolloimaan impulssiivista käytöstään, opettaa kestämään pettymyksiä... Sitä vartenhan on terapiat yms. Nuoren elämä on vaikeaa jos antaa itse ongelman jatkua, koska näitä yleisiä käytössääntöjä tulee osata käyttää silti arkielämässä steiner-koulun ulkopuolisissa harrastuksissa ja muissa tilanteissa . Jokaisella lapsella on oma synnynnäinen persoonallisuutensa, mutta siitä voi toki pahimmat särmät hioa ja ohjata oikeille raiteilleen...Toisin sanoen myös kasvattaa : - )

        Nyt harhudutaan aiheesta jo melkosen harmaalle alueelle. Kysehän oli steiner koulun positiivisista tai negativiisista vaikutuksista.
        Joka tapauksessa vastine kommenttiisi. Lapsen tunne-elämän kehittyminen on yksilöillistä. Mikään mittappu ei voi osoittaa että lapsen pitää siinä ja siinä iässä hallita tunne-elämäänsä niin ja niiin hyvin, koska se on yksilöllistä.
        Tämän takia steiner koulun hyväksyvämpi ilmapiiri on suotuisampaaa lapsen tunne-elämän kehitykselle kuin se että jätetään "normikoulussa" ilman opetusta.

        Suomessa ollaan kyllä äärettömän "hyviä" ja kärkkäitä (kuten näistäkin kirjoituksista voidaan päätellä) tuomitsemaan lapsi epänormaaliksi tai ongelmaiseksi jos hänen kehityksensä ei mene jonkun helvetin keskisarvokäyppyrän mukaan. Tästä allekirjoittaneella on henkilökohtaisia kokemuksia vaikka kirjaksi asti.

        Paatokseni lopputulema on siis se, että koulun valinta on vain yksi tapa helpottaa tätä positiivista kehitystä. Kasvatuksen tärkeys ja osuus ei tästä seikasta tarvitse kuitenkaan pienentyä.


      • Lyly
        Helpomman koulunkäynnin puo... kirjoitti:

        Nyt harhudutaan aiheesta jo melkosen harmaalle alueelle. Kysehän oli steiner koulun positiivisista tai negativiisista vaikutuksista.
        Joka tapauksessa vastine kommenttiisi. Lapsen tunne-elämän kehittyminen on yksilöillistä. Mikään mittappu ei voi osoittaa että lapsen pitää siinä ja siinä iässä hallita tunne-elämäänsä niin ja niiin hyvin, koska se on yksilöllistä.
        Tämän takia steiner koulun hyväksyvämpi ilmapiiri on suotuisampaaa lapsen tunne-elämän kehitykselle kuin se että jätetään "normikoulussa" ilman opetusta.

        Suomessa ollaan kyllä äärettömän "hyviä" ja kärkkäitä (kuten näistäkin kirjoituksista voidaan päätellä) tuomitsemaan lapsi epänormaaliksi tai ongelmaiseksi jos hänen kehityksensä ei mene jonkun helvetin keskisarvokäyppyrän mukaan. Tästä allekirjoittaneella on henkilökohtaisia kokemuksia vaikka kirjaksi asti.

        Paatokseni lopputulema on siis se, että koulun valinta on vain yksi tapa helpottaa tätä positiivista kehitystä. Kasvatuksen tärkeys ja osuus ei tästä seikasta tarvitse kuitenkaan pienentyä.

        Niin, mitäs sitä paskalla kun ei ole peltoakaan!


      • ??????
        Lyly kirjoitti:

        Niin, mitäs sitä paskalla kun ei ole peltoakaan!

        Mikä oli pointtisi???


    • viisaampi äitykkä

      Steiner ei todellakaan välttämättä ole hyvä paikka lapselle joka tarvitsee erityistä tukea koulunkäynnissä - steineropettajilla ei ole todellista pedagogista tietotaitoa mikä näkyy heikkona kurinpitona, koulukiusaamiseen puuttumattomuutena, suunnitelmallisuuden puutteena, monille turhauttavan hitaana ja hajanaisena etenemisenä sekä ylipäätään liiallisen vastuun antamisena liian pienille lapsille kun opettajat eivät ota vastuuta siitä mitä koulussa tapahtuu.

      Paras paikka lapsellesi olisi tasokas, tavallinen peruskoulu.

      Steinerlaiset toki mainostavat itseään luovuutta ja lapsen persoonallisuuden vapaata kehittymistä tukevana kouluna mutta totuus on toinen ja em. väitteet vain sanahelinää. Meillä naapurin perheen hyvin oman lapsesi kuuloinen tyttö vaihtoi vuosin piinan ja ongelmien jälkeen tavalliseen kouluun ja pärjää nyt erinomaisen hyvin ja saa tarvitsemaansa tukea.

      Luepa:
      http://www.evl.fi/kkh/to/kkn/kksv/19996/mari.htm

      • Tuttiina

        Olen viettänyt mielenkiintoisen (ajoittain puuduttavan) sairaslomapäivän lukien läpi näitä tämän palstan keskusteluja ja kirjoituksia. Joissain kohdin olen kokenut kirkastuneisuutta joissain tuntenut itseni toooodella tyhmäksi. Olenko tyhmä? Nyt en ymmärrä. :o(
        Minulla on 2 lasta ja itsekin olen sitä mieltä (sorry vaan, 'viisaampi äitykkä'), että
        "Paras paikka lapsellesi olisi tasokas, tavallinen peruskoulu". Paino sanalla 'olisi'. Jos vain 'tavallinen' (=lue: lähin) peruskoulu olisi tasokas!
        Omilla kotikulmillani olevassa ala-asteen koulussa on meneillään oppilaspako. Koulurakennus on uusi ja kaikilla "herkuilla" varustettu ja rehtori ja opettajakunta moderneja ja aikaansa seuraavia, vaan... Opettajat ja oppilaat eivät viihdy ja oppimistulos on lähes ala-arvoista.
        Poikani, joka on ns. lahjakas oppilas, aloitti nyt 3. luokan ja jo vuosi sitten harmittelin, etten sittenkin ollut laittanut häntä Steinerkouluun, joka on myös aivan lähettyvillä ja jonne hänellä olisi ollut paikka. Tuolloin ajattelin, että hänen jostain syystä (en enää muista ajatuskulkuja) olisi parempi mennä tavalliseen kouluun. Kaikki kaveritkin päiväkodista menivät. Tässä opintien vaiheessa ei mielestäni enää ole järkevää vaihtaa, koska Steinerkoulun alkuopetus on niin eritahtista kuin tavallisen koulun. Muitakin tavallisia peruskouluja tietysti on lähietäisyydellä, mutta ovatko ne sitten sen tasokkaampia? Toivottavasti korjausliike ei tule myöhässä, jos yläasteelle hakeutuisimme "parempaan" kouluun.
        Minulla on myös vanhempi lapsi, tytär, joka on Steinerkoulun lukiossa. Hänelle Steinerkoulu on ollut "nappi-valinta". Ei hänkään ole "lahjaton", kuten moni äkkiseltään voisi päätellä. Hän vain on tyypiltään aivan erilainen ihminen kuin pikkuveljensä. Hänenkin luokaltaan/-leen on lähtenyt/tullut oppilaita kesken kaiken. On niitä joille Steinerkoulu sopii, niitä joiden vanhemmille Steinerkoulu sopii ja sitten niitä joille se ei sovi lainkaan. Kaikille ei tavallinen peruskoulu sovi, syystä tai toisesta. Se ei tarkoita ollenkaan sitä, että ihmisessä/oppilaassa olisi mitään vikaa. Kaikki eivät syö sieniäkään!

        Olen hölmistyneenä lukenut loputonta kissan-hännän-veto -keskustelua Steinerpedagogiigasta, antroposofiasta, okkultismista ja muista "salatieteistä", joita kuulema Steinerkoulussa harjoitetaan. No, siis, tottakai Steinerkoululla on oma pedagogiikkansa, miksi se olisi muuten olemassa. Ja kaikilla opeilla on takanaan jokin filosofia. Mutta että se on muka jotain salatiedettä!!! Ppllease!!
        Antroposofia on oppi ihmisyydestä, as simple as that! Nou salatiede! Kaikille saatavilla olevaa ja kenen tahansa mahdollisuus tutustua. Ei ole mikään Illuminati se, ei!
        En tunnustaudu moukaksi, mutten pidä itseäni mitenkään erityisen valveutuneena tai yltiö-tiedostavana ihmisenä, mutta tottakai minäkin tahdon lapsilleni kaikkea sitä, mikä heille on hyväksi ja vielä enemmänkin jos kulloinkin on varaa tai tarjolla. Ja jos hetkeäkään olisin epäillyt, että Steinerkoulussa tapahtuu jotain, mikä ei kestä päivän valoa, olisi tyttäreni lähtenyt sieltä nopeammin kuin kuppa Töölöstä. Tai en olisi hetkeäkään edes harkinnut laittaa poikaani sinne.
        Vaan kun ei ole tullut eteen edes epäillä. Nyt, vietettyäni näin valistavan aamupäivän lukien kaikista kammottavista vaurioista, joita Steinerkoulu on mahdollisesti, ymmärtämättäni aiheuttanut tyttäreni mielelle, tiedän olla valppaana ja heti ensi-oireiden ilmaannuttua laittaa hänet 10-vuotiseen psykoanalyysiin ja käyttää henkien manaajalla puhdistautumassa. On se kamalaa, mitä kaikkea voi ihmisen mieleen "tihkua" jos ei ole valveilla ja varuillaan koko ajan! :o))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe