Söin pari vuotta Yasmin pillereitä. Tuona aikana kuukautisvuoto oli tummaa ja täynnä paksuja verihyytymiä. Nyt lopetin pillerit kokonaan ja kuukautisvuoto on nyt paljon normaalimpaa. Eli ei enää mitään hyytymiä ja veriklönttejä. Mistä muutos johtuu? Oliko nuo hyytymät huono juttu?
lopetin pillerit - vuoto muuttui
-Yasmin-
6570
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 6
Vanhimmat
veritulppariski. Kukaan ei sitä pysty (tai halua) tutkia, mutta on olemassa koe, jolla voidaan testata, onko joku riskiryhmässä. Riskiryhmään kuuluvat eivät saisi käyttää mitään hormonilääkkeitä.
Eihän siitä mitään huhuilla. Veritulppariskin kohoaminen yhdistelmäpillereitä syödessä on ihan yleisesti tunnettu asia. Jos suvussa on esiintynyt veritulppia, pillereitä ei pitäisi lääkärin edes myöntää.
Söin ennen Microgynon pillereitä. Lääkäri vaihtoi ne Yasminiin, koska niitä käyttäessä veritulppariski oli kuulemma suurempi.
Mitä sä horiset? Oletko edes ikinä käyttänyt pillereitä tai edes tutustunut käyttöohjeeseen. Siellähän se kauniilla suomen kielellä lukee että yhdistelmäehkäisypillerit voivat lisätä veritulppariskiä ja ihmisille, joilla on entuudestaan suurentunut riski verisuonitauteihin (esim. tupakointi ja yli 35-vuoden ikä, perinnöllisyys, jne), ei pillereitä suositella...tai ainakin siinä sanotaan että pitää keskustella lääkärin kanssa. Ja lääkärithän kyselee nämä asiat aina ennenkuin reseptejä pillereihin kirjoittavat.
Mun lääkäri selitti että silläkin on merkitystä onko lähisukulaisella ollut valtimo- vai laskimoveritulppa, jne.
Verisuonitauteihin altistaa tuhat muutakin asiaa kuin e-pillerit.
Mitä tulee alkuperäisen kysyjän kysymykseen; olen huomannut saman. Hyytymät eivät kuitenkaan ole mitenkään vaarallisia. Pillereiden syönnin aikana kohdun limakalvo vaan kasvaa koko sen kuukauden ajan, ja sitten se poistuu niiden hyytymien muodossa. Ehkä luomukierrolla kohdun limakalvo ei kerkeä kasvamaan niin paljon, kun estrogeeninkin määrä veressä vaihtelee.
Luomukierrossa kohdun limakalvo kasvaa huomattavasti paksummaksi, kuin pillereillä. Luomukierrossa saavutetaan tyypillisesti myöskin korkeat hormonipitoisuudet, kun taas pillereillä ollessa munasarjojen sukuhormonituotanto on melko pientä tai olematonta ja pillerit tarjoavat tasaisen, mutta suht matalan pitoisuuden. Estrogeeni kasvattaa limakalvoa ja progesteroni ylläpitää sitä, ja juuri luomukierron korkeat hormonitasot saavat limakalvon kasvamaan paksuksi. Ehkäisypillerien yksi toimintamekanismi on estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittyminen ohentuneeseen limakalvoon silloin, kun hedelmöittyminen pääsee tapahtumaan. Ohentunut limakalvo voi myös selittää yleisesti niukentuneita vuotoja pillereiden käyttäjillä.
Vuodon paksuuntuminen ja hyytymien esiintyminen siinä liittyy vahvasti hormoneihin. Eivät ne sinällään vaarallisia ole, mutta osoittavat, että hormonaalinen tilanne ei ole keholle luontainen ja normaali, ja siinä on tapahtunut muutoksia.
Viitaten jonkun mainitsemiin tutkimuksiin: veritulppariski ja synteettisten hormonien vaikutukset veren hyytymiseen ovat erittäin tutkittuja alueita e-pillereissä. Jopa niin tutkittuja, että muille osa-aluille ei ole niin paljoa mielenkiintoa suunnata tutkimusta, ja siksi muut sivuoireet ovat jääneet suoranaiseen pimentoon verrattuna veritulppariskiin. Muita tutkittuja alueita pillereiden mahdollisesta yhteydestä ovat rintasyöpä ja lapsettomuus, koska näitä pidetään erittäin vakavina seurauksina.
valistetaan. Parikymmentä vuotta sitten asia oli toisin ja asioita hyssyteltiin... ei vaaraa.ei vaaraa...