ideoita

lauluhetkeen,,,

Tämä on nyt varmaan ihan väärällä palstalla mutta olisko teillä hyviä vinkkejä lauluhetken teemaan? Lapset 1-6 vuotiaiata eli koko päiväkoti(n. 100lasta) osallistuu siihen ja on kestoltaan n. puolisen tuntia. Lauluilla ei niin väliä mutta kaipaisin nimenomaan ideoita tavallisen laulu-pussin sijasta...

12

6264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lhlh

      eli ensin alat laulaa jotakin ja lapset arvaa mikä laulu ja sitten lauletaan
      tai sitten levyraati,se vanha tuttu
      tai kaanon laulua,sekin on hauskaa
      lapset itse tekee laulun...anna sana,anna toinen...sitten kolmas kirjoitat ylös ja sitten lauletaan

      • joku...

        soittaa pianolla alun tai kappaleen keskeltä ja lapset alkavat laulaa, kun arvaavat. Tai laitat karaoke dvd:ltä jonkun soimaan ja lapset alkavat laulaa, kun tunnistavat laulun. Tai teet kuvia lauluun liittyen ja lapset arvaavat, mikä laulu kyseessä. Tai keräät lauluihin liittyviä kuvia ja niistä kootaan taululle tarina ja lauletaan kuvaan liittyvä laulu tai lorutellaan loru. Tai teet käsinukeilla pienen tarinan, johon liittyy aina väliin laulu. Tai luen jotain kirjaa esim. kevään tulosta ja sopivassa kohdassa laulatte aiheeseen liittyvän laulun...


      • alkup.
        joku... kirjoitti:

        soittaa pianolla alun tai kappaleen keskeltä ja lapset alkavat laulaa, kun arvaavat. Tai laitat karaoke dvd:ltä jonkun soimaan ja lapset alkavat laulaa, kun tunnistavat laulun. Tai teet kuvia lauluun liittyen ja lapset arvaavat, mikä laulu kyseessä. Tai keräät lauluihin liittyviä kuvia ja niistä kootaan taululle tarina ja lauletaan kuvaan liittyvä laulu tai lorutellaan loru. Tai teet käsinukeilla pienen tarinan, johon liittyy aina väliin laulu. Tai luen jotain kirjaa esim. kevään tulosta ja sopivassa kohdassa laulatte aiheeseen liittyvän laulun...

        Kuvat ja bumtsibum(itseasiassa meillä on sellainen valmiina pk:saa) voisi olla kiva idea. Kesto vaan ei saa olla kovin pitkä koska meidän 1 vuotiaat ei jaksa kuunnella ja muutenkin pitää olla tosi yksin kertainen ja selkeä koska paikalla on kuitenkin 100 (siinävaiheessa) jo nälkäistä lasta ja paikka on liikuntasali. Käsinukkea itse mietin mutta hieman jänniittää sen kanssa esiintyminen niin suuren lauman edessä. Lapset ei haittaa mutta 20 aikuista luo jo vähän paineita kun kokemusta ei vielä hirveästi ole :) Itse mietin käsinukkea jonka laulut on kadonnut ja lasten pitää etsiä niitä arvoitusten avulla, eli se joka arvaa saa mennä laulun hakemaan(esim pianon päältä tai puolapuista) 4-6 laulua/lorua riittäis mainiosti. Oisko tyhmä idea?


      • kuulostaa....
        alkup. kirjoitti:

        Kuvat ja bumtsibum(itseasiassa meillä on sellainen valmiina pk:saa) voisi olla kiva idea. Kesto vaan ei saa olla kovin pitkä koska meidän 1 vuotiaat ei jaksa kuunnella ja muutenkin pitää olla tosi yksin kertainen ja selkeä koska paikalla on kuitenkin 100 (siinävaiheessa) jo nälkäistä lasta ja paikka on liikuntasali. Käsinukkea itse mietin mutta hieman jänniittää sen kanssa esiintyminen niin suuren lauman edessä. Lapset ei haittaa mutta 20 aikuista luo jo vähän paineita kun kokemusta ei vielä hirveästi ole :) Itse mietin käsinukkea jonka laulut on kadonnut ja lasten pitää etsiä niitä arvoitusten avulla, eli se joka arvaa saa mennä laulun hakemaan(esim pianon päältä tai puolapuista) 4-6 laulua/lorua riittäis mainiosti. Oisko tyhmä idea?

        Älä aikuisia jännitä, vaikka helppohan se on sanoa:) Käsinukke vetoaa kaikkiin lapsiin. Millaisia arvoituksia ajattelit? Esim. riimit vois olla kivoja. Tsemppiä!


    • kuin massatapahtumia

      Kenenhän älynväläys on järjestää lauluhetki 100 lapselle kerrallaan yhden vetäjän voimin. Vaikka se ei minulle kuulu, kuka tuollaista suunnittelee, niin ihmettelen suuresti.

      Mitä pieni lapsi saa tuollaisesta massahetkestä? Eiköhän lapset nauti paljon enemmän siitä, että lauletaan ja leikitään pienellä porukalla, johon pystyy helposti itse osallistumaan ja pääsee tuttujen kanssa vuorovaikutukseen.

      Sen ymmärrän, että jotkut ammattilastenmuusikot järjestävät massatilaisuuksia, mutta että ihan tavalliset työntekijät tavallisissa päiväkodeissa.

      Musiikkikasvatuksen pitäisi kyllä olla sellaista, mikä oikeasti koskettaa lasta henkilökohtaisesti ja siinä pääsee hyvään ja melko henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen toisten lasten ja aikuisten kanssa.

      Kaikkea tehdään nykyisin niin tehokkaasti ja taloudellisesti.

      Mutta onnea silti sinulle lauluhetkeen!

      • työ

        Lastentarhan opettajat ovat todellisia multitalentteja, jotka tekevät kokotalon lauluhetkistäkin lastennäköisiä ja tuntuisia. vetää jumpat ja askartelut ja hoitaa erilaisia lapsia ja heidän vanhempiaan. tuntuvat venytvät kaikkeen ja silti ja aina parhaat heistä/meistä tekevät työtä sydämmellä ja ajattelevat aina ensin lapsen etua

        Taidat puhua asiasta, josta et tiedä!!!!


      • vai_että_talentti
        työ kirjoitti:

        Lastentarhan opettajat ovat todellisia multitalentteja, jotka tekevät kokotalon lauluhetkistäkin lastennäköisiä ja tuntuisia. vetää jumpat ja askartelut ja hoitaa erilaisia lapsia ja heidän vanhempiaan. tuntuvat venytvät kaikkeen ja silti ja aina parhaat heistä/meistä tekevät työtä sydämmellä ja ajattelevat aina ensin lapsen etua

        Taidat puhua asiasta, josta et tiedä!!!!

        Kukas sen kissan hännän...
        Suurin osa lto-tädeistä on kuitenkin niitä, jotka pitivät lto-opintoja ponnahduslautana luokanopen opinnoille mutta eivät päässeetkään.


    • kikka

      Heip! Kun on "minit" mukana, niin suosittelen johonkin lauluun soittimia (ainakin pienille, että jaksaa) vaikka kapuloita triangeleja. Ja välissähän voisi olla myös joku leikki. (e. laulu-laululeikki-laulu- soittimet-laulu-laululeikki-loppulaulu/rauhallinen)

      Muista delegoida myös toisille aikuisille jotain (e. soittimien jakaminen&kerääminen ja leikkiin/leikkeihin mukaan tuleminen) Vaikka olet vetäjänä, niin ei tarvitse yksin kaikesta suoriutua :-) Tsemppiä!

      • alkup.

        Joo toki omassa tiimissä suunnittelemme ja olemme vastuussa lauluhetkestä mutta jotenkin epäilen että ainakin vetäminen kaatuu minun vastuulleni ja siksi ideoita kyselen. Soittimet voisi olla hyvä idea, mikäs laulu siihen kävis? itselläni mieleen tulee vaan kilisee kilisee kulkunen joka ei ihan ajankohtaan sovi :D


      • ...
        alkup. kirjoitti:

        Joo toki omassa tiimissä suunnittelemme ja olemme vastuussa lauluhetkestä mutta jotenkin epäilen että ainakin vetäminen kaatuu minun vastuulleni ja siksi ideoita kyselen. Soittimet voisi olla hyvä idea, mikäs laulu siihen kävis? itselläni mieleen tulee vaan kilisee kilisee kulkunen joka ei ihan ajankohtaan sovi :D

        Ainakin Orkesterilauluun soittimet sopivat hyvin. ("Lassi tässä soittaa kapuloita...") Kevät lauluista Tip tip tippuvi räystäältä" voisi olla kanssa kiva säestettynä vaikkapa kapuloilla. Aika moneen lauluun voi ottaa soittimet mukaan.

        Itse oon joskus tehnyt niin, että olen laittanut laulun nimen vaatteeseen kiinni ja lapset ovat laulu kerrallaan ripustaneet vaatteen narulle kuivumaan. Vähän niin kuin pyykkiteema. :) Myös joku eläin teema voisi olla kiva, eläin lauluja ja vaikka itsellesi eläinpäähine niin lapsetkin eläytyvät paremmin. Käsinukkejen sisään voisi kätkeä laulun ja lapset voivat valita, mikä eläin "kertoo" seuraavan laulun.

        Aika monessa päiväkodissa on käytäntö, että esim kerran kuussa on koko talon yhteinen lauluhetki, jolloin lapsia on kaiken ikäisiä paikalla ja toki silloin on vaativa homma pitää mielenkiintoa yllä.


      • ggg
        ... kirjoitti:

        Ainakin Orkesterilauluun soittimet sopivat hyvin. ("Lassi tässä soittaa kapuloita...") Kevät lauluista Tip tip tippuvi räystäältä" voisi olla kanssa kiva säestettynä vaikkapa kapuloilla. Aika moneen lauluun voi ottaa soittimet mukaan.

        Itse oon joskus tehnyt niin, että olen laittanut laulun nimen vaatteeseen kiinni ja lapset ovat laulu kerrallaan ripustaneet vaatteen narulle kuivumaan. Vähän niin kuin pyykkiteema. :) Myös joku eläin teema voisi olla kiva, eläin lauluja ja vaikka itsellesi eläinpäähine niin lapsetkin eläytyvät paremmin. Käsinukkejen sisään voisi kätkeä laulun ja lapset voivat valita, mikä eläin "kertoo" seuraavan laulun.

        Aika monessa päiväkodissa on käytäntö, että esim kerran kuussa on koko talon yhteinen lauluhetki, jolloin lapsia on kaiken ikäisiä paikalla ja toki silloin on vaativa homma pitää mielenkiintoa yllä.

        ihhahhaa ainakin on helppo ja sopii esim.kapuloille..jumppalaulu eli pää, olkapää, peppu, polvet, varpaat jne on aina pienistäkin hauska. Löytyy cd:ltäkin valmiina ainakin frööbeleiltä.
        Itse olen ottanut soittimia ihan orkesteri tyyppisesti ilman lauluakin. Muurahaissambaan sopii marakassit hyvin säestämään. Apinaorkesteri-kappale löytyy cd:ltä ja sen mukana on kiva pienempienkin soitella.


    • neuvoja1

      Monet 1-3 vuotiaat lapset eivät jaksa välttämättä istua samassa ryhmässä 6 vuotiaiden kanssa. Pienille on helppo löytää leikki-lauluhetkiin sopivia lauluja, 6 vuotiaat monet ovat esikoulussa ja heillä on omat leikit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      307
      2786
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      105
      2178
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      81
      1631
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      187
      1508
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1328
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1225
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1086
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1030
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe