Jos koira puree toista koiraa

kenen vastuu?

Eli kuvitellaan tilanne. Koirani (kiltti) käyskentelee vapaana vierelläni metsässä(ei siis taajamassa=eli voi pitää lain mukaan vapaana). Yhtäkkiä vastaan tulee yllättäen joku pieni räksyttävä koira joka uhittelee koiralleni ja koirani tuntee tarvetta puolustaa minua/itseään(kuten terveen koiran kuuluukin,eli suojella laumaansa) ja vahingoittaa pikkukoiraa.

Onko minulla edes teoriassa mitään vahingonkorvausvastuuta asiassa? Koska faktathan ovat seuraavat: koiraa sai pitää vapaana,toinen koira hyökkäsi oman koirani kimppuun ja se vain puolustautui.

Kysyn jo etukäteen koska koirani on juuri sellainen,todella lempeä ja kiltti mutta ei anna pikkupiskien hyökätä kimppuunsa ja tälläisiä räksyttäviä pikkukoiria pitelevät usein vapaana tuolla metsässä(toiset omistajista sentään tajuavat nostaa sen syliin jos se menee aukomaan päätään isommille,mutta eivät kaikki..).

33

7276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksat

Eli siis taisi käydä niin.Kiltti on eri kuin arvaamaton.Nousee karvat pystyyn kun TODELLINEN koiraihminen sanoo tuntevansa omansa.Turha selittää,ihminen ei voi tietää mitä koiran päässä liikkuu.Pieni räksyttävä koira???Olet itse kuitenkin joku 34kg rimpula jota rotikka vie ja sellaisilta pitäs ottaa koira kokonaan pois kun ei hallitse koiraa.Kun vahingoittaa koiraa tai ihmistä niin teoriassa ja käytännössä SINÄ maksat.Pidä se oma louskuttava koirasi kiinni.Aukomaan päätään???Sehän on koiran normaalia käyttäytymistä,niin koiran kuuluukin tehdä niinkuin itse kirjoitit.Taidat olla oikea koira-asiantuntija.Etkö tiedä ettei koiraa pidä nostaa syliin.Maksat vaan kiltisti rakkisi tekemät vahingot.Rääpäle...

• ............

Kyllä se pikkuruinen sintti kannattaa syliin ottaa ettei se rotikka syö sitä poskeensa. On pikkukoiran omaa sekopäisyyttä käydä provosoimaan suurempia koiria,niin ei luonnossakaan tapahdu(tai susilaumassa se isompi näyttää tappelulla pienemmän paikan jos pienempi käy haastamaan). Se on luonnon laki.Kyllä sen koiran, joka kävi toisen kimppuun, omistaja on vastuussa tapahtuneesta. Aivan kuten ihmisten kanssakin, se joka käy päälle on pahoinpitelijä vaikka toinen puolustautuisikin tilanteessa fyysisesti. Tietysti jos se kimppuunkäyty koira esim tappaa toisen,niin kysymys voi olla myös hätävarjelun liioittelemisesta,eli omistajan pitää osata irroittaa oma koiransa tappelusta kun se on saanut hyökkäyksen torjuttua.
        Taisi tuo provosoitunut "rääpäle" tuossa yllä olla joku pikkuräksyttäjän omistaja ja pää on täyttynyt sitä räksytystä jo aika päivää sitten.

• rotikan ja maltankoiran ex-...
        ............ kirjoitti:

Kyllä se pikkuruinen sintti kannattaa syliin ottaa ettei se rotikka syö sitä poskeensa. On pikkukoiran omaa sekopäisyyttä käydä provosoimaan suurempia koiria,niin ei luonnossakaan tapahdu(tai susilaumassa se isompi näyttää tappelulla pienemmän paikan jos pienempi käy haastamaan). Se on luonnon laki.Kyllä sen koiran, joka kävi toisen kimppuun, omistaja on vastuussa tapahtuneesta. Aivan kuten ihmisten kanssakin, se joka käy päälle on pahoinpitelijä vaikka toinen puolustautuisikin tilanteessa fyysisesti. Tietysti jos se kimppuunkäyty koira esim tappaa toisen,niin kysymys voi olla myös hätävarjelun liioittelemisesta,eli omistajan pitää osata irroittaa oma koiransa tappelusta kun se on saanut hyökkäyksen torjuttua.
        Taisi tuo provosoitunut "rääpäle" tuossa yllä olla joku pikkuräksyttäjän omistaja ja pää on täyttynyt sitä räksytystä jo aika päivää sitten.

Omat koirani ovat kuolleet molemmat silkkaan vanhuusvaivoihin. En suosittele sulle sitä, että nostat sen pikkusinttin syliisi, sillä et koskaan käykö se iso räyhääjä sun kaulavaltimosta kiinni ja sen jälkeen popsii sun pikkukoirasi. Maltakoirani ei koskaan rähissy muulle kuin ovikellolle jos joku sitä soitti. Muuten se tykkäsi olla omissa oloissaan. Itse kerran erehdyin nostaa pienen koirani syliin kun avonaisesta rapunovesta syöksyi lapin koira ja takkihan siinä meni rikki kun onneks ei yltänyt koiraani. Omistaja oli kuitenkin senverran viksu juoksi minut kiinni kotirapulleni asti jonne painelin tilanteesta järkkyttyneenä. Tarjoutui korvaavaan takkini, vaikka tuskin olisin sitä ruvennut siihen aikaa vaatimaan. Hyvät tavat kun on - jää ihmisille meistä koiranomistajista asialliset muistot ja se myös vähentää varmasti koiriin kohdistuvaa vihaa.

• rotikkajakääkkä

viisasta olisi ottaa se oma (kiltti) rinnalla käyskentelevä koira välittömästi hihnaan hallintaan ja kutsua "räksyttävän pikkukoiran" omistaja hakemaan koiransa pois ettei mitään satu. Ei se ole kummallekaan mitenkään erityisen hienoa jos oma koira puree toista tai tulee purruksi. Jos koirasi heti puolustautuu puremalla, on siinä kyllä vikaa ja sen sietäisi käyttää irtiollessaan kuonokoppaa.
      terveisin räksyttävän pikkukoiran ja rotikan omistaja

• Laillisesti?

Koiran vapaana pitäminen edellyttää myös taajaman ulkopuolella maanomistajan tai muun oikeudenhaltijan lupaa ja vapaana pitämistä rajoittavat mm rauhoitusajat.

Kuvaamassasi tilanteessa olet täydessä korvausvastuussa vahinkoa kärsineelle koiranomistajalle ja todennäköisesti syyllistyt "vaaralliseen koiranpitoon" josta voidaan myös rankaista. Toisen koiran täytyisi hyökätä todella voimakkaasti oman koirasi kimppuun jotta vastuusi vähenisi. Joka tapauksessa olisit velvollinen tekemään kaikkesi vahinkojen välttämiseksi.

• rotikan ja maltankoiran ex-...

"Eli kuvitellaan tilanne" ?? Haluatko todella kuvitella tilanteen. Eiköhän sulle kuulu jo pelkkä moraalinen vastuu, vai uupuuko se empaattisuus sulta kokonaan? Kun sinulla on koira irti oli se missä tahansa kyllä sulla vastuu on ja korvausvelvollisuus siis jos vastapuolella on todistaa koirasi ja sinun syyllisyys. Sinun velvollisuutesi liitty lakiin jonka löydät tästä linkistä: http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/uutiset/2007/20070404_koirienkiinnipito.htm Entäs haluatko ryhtyä oikeusjuttuun joka saattaa tulla sulle kalliiksi, jos vastapuolikin on tietoinen vastuustasi eikä ole liian hyväuskoinen vaan hankkii oikein asianajajat ja todistajat jotka esim vakuuttaa, että koirasi on vihainen. Silloin ei paljon naurata luulen. Tiedän eräästä oikeusjutusta, että aina sitä syyllistä ei todeta syylliseksi. NYT KYSYNKIN SULTA ENTISENÄ ROTIKAN OMISTAJANA JA MUUT IHMISET HUOMIOON OTTAVANA. HALUATKO TODELLA OPETTAA KOIRASI KÄYMÄÄN TOISEN KOIRAN KIPPUUN? NIIN SINÄ TEET JOS TOIMIT NOIN KUIN SANOT. PIDIN MINÄKIN ROTIKKAANI IRRALLAAN SE KUN EI OLLUT KARKAILEVAA TYYPPIÄ, MUTTA KUTSUIN SEN AINA LUOKSENI (ja otin kaulapannasta kiinni) KUN HAVAITSIN MUITA LIIKKUJIA JA SE SINUNKIN KANNATTAA TEHDÄ. JAA MIKSI? OLIS NIITÄ KOIRAVIHAAJIA VÄHEMMÄN! Kun tuolla lenkkipolulla mennään, ei sielä eletä luonnonlakien mukaan.

• pikkupiskien vihaaja

Minä inhoan pieniä koiria. Viha johtuu ihan niiden käytöksestä, perimmäinen syy on siis omistajassa. Ja minua todella, todella tympii se, että vika on aina suuren koiran omistajan! Vuosia sitten olen joutunut maksamaan pikkupiskin omistajalle tämän fifin tultua purruksi. Oma koirani oli KYTKETTYNÄ ja kulki rinnallani metsätietä, kun pikkupiski tuli pusikosta suoraan eteen räyhäämään. En ehtinyt edes tajuta mitä tapahtui. Mutta totta helvetissä se minun ja "ison vihaisen koiran" vika oli. Ei se koira ole luonnevikainen eikä tarvi kuonokoppaa, eläin käyttäytyy vaistojensa varassa ja tottakai se puolústautuu.

Kaikki nämä idioottimaisuudet johtuvat siitä, että pienten koiran omistajien aivoissa on yhtä paljon liikettä kuin näiden fifienkin.

• katsomatta
        pikkupiskien vihaaja kirjoitti:

Minä inhoan pieniä koiria. Viha johtuu ihan niiden käytöksestä, perimmäinen syy on siis omistajassa. Ja minua todella, todella tympii se, että vika on aina suuren koiran omistajan! Vuosia sitten olen joutunut maksamaan pikkupiskin omistajalle tämän fifin tultua purruksi. Oma koirani oli KYTKETTYNÄ ja kulki rinnallani metsätietä, kun pikkupiski tuli pusikosta suoraan eteen räyhäämään. En ehtinyt edes tajuta mitä tapahtui. Mutta totta helvetissä se minun ja "ison vihaisen koiran" vika oli. Ei se koira ole luonnevikainen eikä tarvi kuonokoppaa, eläin käyttäytyy vaistojensa varassa ja tottakai se puolústautuu.

Kaikki nämä idioottimaisuudet johtuvat siitä, että pienten koiran omistajien aivoissa on yhtä paljon liikettä kuin näiden fifienkin.

Itselläni on ollut pieniä ja isoja koiria. Isot on olleet suojelu- ja vartiokoiria. Ja kyllä meillä on ainakin saaneet pienetkin vieraat koirat edessä räksyttää vaikka kuinka paljon ilman, että iso on korvaansa loksauttanut. Sitten, jos on ruvettu näykkimään, niin sitten on pistetty pienemmälle takaisin, mutta ei siinäkään ole ollut ikinä mitään tappo meininkiä. Sellainen pieni ojennus on riittänyt.

Kyllä se minusta on siinä omistajassa vika, jos ei saa koiraansa olemaan käymättä toisen kimppuun. Varsinkin, jos omistaja on vieressä. Niin isojen ja pienien koirien omistajissa löytyy näitä, jotka eivät saa koiraansa käyttäytymään hihnassa tai vapaana. Isot koirat vaan saavat enemmän tuhoa aikaan vääränlaisella käytöksellään, kuin pienet koirat.

• koirien omistajissa
        katsomatta kirjoitti:

Itselläni on ollut pieniä ja isoja koiria. Isot on olleet suojelu- ja vartiokoiria. Ja kyllä meillä on ainakin saaneet pienetkin vieraat koirat edessä räksyttää vaikka kuinka paljon ilman, että iso on korvaansa loksauttanut. Sitten, jos on ruvettu näykkimään, niin sitten on pistetty pienemmälle takaisin, mutta ei siinäkään ole ollut ikinä mitään tappo meininkiä. Sellainen pieni ojennus on riittänyt.

Kyllä se minusta on siinä omistajassa vika, jos ei saa koiraansa olemaan käymättä toisen kimppuun. Varsinkin, jos omistaja on vieressä. Niin isojen ja pienien koirien omistajissa löytyy näitä, jotka eivät saa koiraansa käyttäytymään hihnassa tai vapaana. Isot koirat vaan saavat enemmän tuhoa aikaan vääränlaisella käytöksellään, kuin pienet koirat.

niitä jotka pitävät koiriaan irti, kun ovat niin pieniä, ett ämuak ei vahinkoa saa aikaiseksi! Pari kertaa tiibetinspanielit ovat roikkuneet koirani jalassa. Saapa niitä koittaa irrotella... Ei muuta kuint ikekjä ja oam koirani kerran murisee niin leimataan luonnevikaiseksi. Ja niillekään tipsuille mitään tehnyt.. Eikä meinannut tipsujen omistajat maksaa laskujaan, kun ei ne rääpäleet kuulema mitään aiheuta... Mutta vaati mun koirani lopettamista, vaikka koirani vaan uikutti, kuin toiset hyökkäs.. Että sileen..

• meilläpäin
        koirien omistajissa kirjoitti:

niitä jotka pitävät koiriaan irti, kun ovat niin pieniä, ett ämuak ei vahinkoa saa aikaiseksi! Pari kertaa tiibetinspanielit ovat roikkuneet koirani jalassa. Saapa niitä koittaa irrotella... Ei muuta kuint ikekjä ja oam koirani kerran murisee niin leimataan luonnevikaiseksi. Ja niillekään tipsuille mitään tehnyt.. Eikä meinannut tipsujen omistajat maksaa laskujaan, kun ei ne rääpäleet kuulema mitään aiheuta... Mutta vaati mun koirani lopettamista, vaikka koirani vaan uikutti, kuin toiset hyökkäs.. Että sileen..

en ole törmännyt kuin yhteen kahteen vapaana kulkevaan pikkukoiraan. Isoja koiria kulkee sitäkin enemmän vapaana enemmän ja vähemmän tottelevaisina. Mutta minusta kaikki koirat voisivat olla kiinni, kun näköpiirissä on ihminen tai toinen koira, ihan varmuuden varalta, koska koirasta ei koskaan voi tietää. Omani pidän metsässä vapaana, mutta pistän naruun kiinni heti, jos näkyy menevän joku jossain. Vaikka eipä omia koiriani paljon muut kiinnosta, mutta en voi tietää vaikka joku kerta se toinen olisikin niin kiinnostava jostain syystä, että lähtisi sen luokse.

• tarkoitatko

että pikkukoira räksyttää, mutta ei käy esim hampailla kiinni koiraasi? Siinä tapauksessa koirasi kimppuun ei ole hyökätty, vaan se on se joka hyökkää toisen kimppuun puremalla tätä. Vaikka saisitkin pitää koiraasi vapaana jossain, ei se saa silti tehdä mitä lystää. Koirasi on vaarallinen, jos se puree, eikä se ole sinun hallinnassasi silloin.
      Sinä siis maksat, jos toinen pystyy todistamaan sinun koirasi purreen.

• aina esiin tällaisessa

keskustelussa?
      Nytkin on puolikymmentä kommenttia, missä mainitaan "rotikka".

Meillä päin on pari rotikkaa ja ne on sen oloisia, ettei ne käy kenenkään, räkyttävänkään koiran päälle. Ne näyttää ihan normaali koirilta ja käyttäytyy kuin muutkin koirat.

Miksi te otatte sen rodun aina esille? Onko niissä jotain mätää? Kummalista touhua yhtä rotua kohtaan. Minulla on sellainen koira, että se syö rotikan tarvittaessa aamupalaksi, mutta onneksi siitä rodusta ei noin paljon paskaa puhuta. Mutta se ei tee niin, kun se on normaali koira. Ei meidän kylän rotikkojakaan tarvitse kenenkään pelätä. Itse pidän niitä mukavina ja haluan aina tavata ne lenkillä. Ne ei uhittele, eikä ärjy. Täällä eletään sovussa. Joskus rähistään hieman leikkimielellä ja pikkuisen joskus jopa muristaan, mutta ei mitään sen kummempaa.

Kommenttina tuohon varsimaiseen kysymykseen:

Koira täytyy lain mukaan olla välittömästi kytkettävissä, jos se on vapaana. Eli syy on sinun, jos se vapaana käy päälle. Mutta jos molemmat on vapaana, niin hankala juttu.

Tätä seuraavaa ei kukaan koiraihminen allekirjoita. Siinähän on kaikki perusvirheet.

"koirani tuntee tarvetta puolustaa minua/itseään(kuten terveen koiran kuuluukin,eli suojella laumaansa) ja vahingoittaa pikkukoiraa. "

Se menee niin, että koiran ei kuulu koskaan puolustaa, laumanjohtajaa varsinkaan. Se koirahan on silloin laumanjohtaja ja sinä pelkkä jäsen sen laumassa. Silloin se on remmirähisijä, murisee aina, kun joku ihminen tai koira tulee, kun pitää sinua heikkona, jota täytyy puolustaa.
      Luehan jotain koirankoulutuskirjaa. Tuo on aivan peruskamaa ja se tökkii sulla nyt.

• on monia

rotikoiden omistajia, jotka pilaavat koiran mainetta. Minä ainakin pelkään omien koirieni puolesta, kun määrätyt rotikat ovat lähettyvillä. Meillä kun asuu toista kymmentä rotikkaa muutaman sadan metrin säteellä, niin siihen joukkoon mahtuu vaikka minkälaista omistajaa. Yhden vapaana oleva rotikka raateli toisen koiran, pari pitää vihaista ja mielestäni aika tottelematonta rotikkaa vapaana. Sitten on lisäksi pari muita koiria inhoavaa rotikkaa jotka ovat onneksi kiinni. Joten kiitos joidenkin omistajien, jotka pilaavat aina jonkun rodun mainetta, ja tästä syystä rodut nousevat keskusteluissa esiin.

• Niinjooo
        on monia kirjoitti:

rotikoiden omistajia, jotka pilaavat koiran mainetta. Minä ainakin pelkään omien koirieni puolesta, kun määrätyt rotikat ovat lähettyvillä. Meillä kun asuu toista kymmentä rotikkaa muutaman sadan metrin säteellä, niin siihen joukkoon mahtuu vaikka minkälaista omistajaa. Yhden vapaana oleva rotikka raateli toisen koiran, pari pitää vihaista ja mielestäni aika tottelematonta rotikkaa vapaana. Sitten on lisäksi pari muita koiria inhoavaa rotikkaa jotka ovat onneksi kiinni. Joten kiitos joidenkin omistajien, jotka pilaavat aina jonkun rodun mainetta, ja tästä syystä rodut nousevat keskusteluissa esiin.

Ai että koirat ei suojele kyllä kuule moni koira laittaa henkensä isäntänsä ja perheensä puolesta likoon jos tilanne niin vaatii et se siitä sun johtaja jutuistas:)
        Ja minkä takia sanotte sairaaksi tai epänormaaliks koiraa joka antaa selkää toiselle koiralle se on luonnollista ei ne ole ihmisiä! Ja jotkut rodut kun on viel tehty siihen että käy kiinni kaikkiin eläimiin suurriistan metsästäjät esim. Niin se hihnakaan ei valitettavasti auta jos joku ärsyttävä sittiäinen tulee iholle!
        Se on mun mielestä ihan naurettavaa et vika on aina purijan vaikka se itse asiassa on sen joka päästää tottelemattoman rääpäleensä ihan mihin vaan vapaana! Vai tahallaanko ne rääpäleet päästetää kun huomataa et on iso tuol ilman narua omistajan luona et saadaan korvauksia ja riitaa aikaseks?

• Sääliksi käy sinua orja
        Niinjooo kirjoitti:

Ai että koirat ei suojele kyllä kuule moni koira laittaa henkensä isäntänsä ja perheensä puolesta likoon jos tilanne niin vaatii et se siitä sun johtaja jutuistas:)
        Ja minkä takia sanotte sairaaksi tai epänormaaliks koiraa joka antaa selkää toiselle koiralle se on luonnollista ei ne ole ihmisiä! Ja jotkut rodut kun on viel tehty siihen että käy kiinni kaikkiin eläimiin suurriistan metsästäjät esim. Niin se hihnakaan ei valitettavasti auta jos joku ärsyttävä sittiäinen tulee iholle!
        Se on mun mielestä ihan naurettavaa et vika on aina purijan vaikka se itse asiassa on sen joka päästää tottelemattoman rääpäleensä ihan mihin vaan vapaana! Vai tahallaanko ne rääpäleet päästetää kun huomataa et on iso tuol ilman narua omistajan luona et saadaan korvauksia ja riitaa aikaseks?

täytyy olla aina johtajan hallinnassa. Minua käy oikein sääliksi tuollaiset koiranomistajat, joiden koirat halveksii mielessään heitä.
        Koira pitää aina ns. slavena ja alempi arvoisena niitä, joita sen täytyy puolustaa. Se on vaan luonnonlaki.
        Vahtikoirat puolustaa perhettä ja tiluksia tunkeilijoilta, silloin, kun johtaja ei ole paikalla ja sitä rataa. Koulutus on mennyt päin persettä, jos koira rähisee, kun ns. "laumanjohtaja" on vieressä. Itse asiassa se vieressä oleva on vaan sen koiran laumanjäsen ja se koira on johtaja silloin. Koira kykenee pompottamaan tällaista heikkoa isäntää niin paljon kuin haluaa ja se pitää sitä aivan pellenä ja orjana. Sääliksi käy.
        Mitä mahtavaa on omistaa voimakas koira, jos se koira pompottaa sinua ja sinä olet sen orja? Mitä kehumista siinä on? Ei se ole mulkunjatke, jos et hallitse sitä koiraasi. Jos hallitset sen olet kunkku ja joku muukin saattaa pitää sua ns. kovana jätkänä. Ainakaan sua ei pidetä kusipäänä niin paljon.

Mutta oletko koskaan ajatellut, miten hyvin se ison koiran omistaja ja koira voi saada turpaan, kun päästää sen koiransa pienen koiran, vaikka pennun päälle? Aina siellä toisen koiran narussa ei ole 50kg teinityttö. Enimmäkseen tietysti on, siksi näitä juttuja riittää.
        Itse olen joutunut tällaiseen kähinään, kun asuin kaupungissa, muutamankin kerran. Nyt kun asun maalla en kertaakaan. En tuntenut sääliä, isäntää, enkä koiraa kohtaan. Koira päästi irti heti, kun vedin rankan mawan sen päähän ja lisäksi kylkeen. Lähti karkuun ulvoen ja luita meni kyljestä takuulla poikki, kun jalassa oli ns. talvimallin turvakengät. Isäntä katsoi hölmönä vieressä. Tönäisin rankasti ja samalla pyyhkäisin ns. jalkapyyhkäisyllä sen jalat alta. Miehen pää tömisi jäiseen asfalttiin. Räkäsin ns. ikivihreät silmille ja lähdettiin jatkamaan matkaa. Se mulkku miettii ainakin vähän aikaa, miten kouluttaa koiraansa. Ennen tilannetta sanoin ja huusin kuuluvasti monta kertaa, että pidä se koira kaukana. Miehen voimat ei riittänyt pitämään sitä koiraa ja näytti, ettei se haluakkaan pitää sitä kaukana. Sehän meinasi syödä meidän koiran pennun. Se ei passanut mulle alkuunkaan. En edes miettinut mitä teen, koska olin adrenaliinihumalassa ja tein sen, minkä mun omat vaistot sanoi. Olin ns. raivona itsekkin ja silloin aivotoiminta hämärtyy ja mennään etenpäin tappeluvaistojen avulla.
        Minä laumanjohtajana rankaisin koko sakkia tylysti. Luulen, ettei koira olisi päästänyt irti ns. pehmomenetelmillä ja oma koirani olisi kuollut. Siis voima voimaa vastaan. Se toimii aina.
        Oma koirani pitää minua täysin johtajana. Sama pätee meidän isoihin koiriin. Niillä ei ole mitään tarvetta puolustaa minua.
        Itse en ole edes kovinkaan iso päällepäin, mutta pieksän todennäköisesti kaikki tuollaiset vastaan tulijat tarvittaessa. Lisäksi mulla on kokoon nähden yllätysetu puolella, kun on kamppailu-urheilun kautta hankittua taitoa selkäytimessä ja lisäksi hieman katukähinä kokemusta. Se tulee ulos miettimättä, kun on vuosikausia treenannut ja nuorena saanut tapella enemmän kuin lääkäri määrää. On paljon miehiä, joiden luonne ei anna tuumaakaan periksi perääntyä, vaikka joskus olisi niin järkevä tehdä.
        En näe mitään syytä, miksen samantien puolusta ja rankaise tuollaisessa tapauksessa. Tuossa edellä mainitussa tapauksesa tein sen vaistomaisesti. Homman olisi voinut hoitaa jälkeenpäin miettien fiksumminkin. Olin paniikissa koirani takia. Se on puolustukseni. Koirat on mun elämä.
        Jos joku on sitä mieltä, että se voi päästää koiransa mun koiran päälle ja se saa tappaa mun koiran, niin se ei ehkä passaa minulle. Joku mamma tai pikku tyttö joutuu katsomaan sivusta, kun omaa koiraa raadellaan, mutta aina löytyy joku, joka saattaa toimia hieman eri tyyliin.
        Poliisi asioiksihan ne menee, jos alkaa tappelemaan, mutta esim. tuossa em. tapauksessa se koiranomistaja oli varmaan niin häpeissään, että nuoli haavansa jossain kolossa ja siitä ei sen kummemin kukaan kysellyt. Sitä paskakasaa en nähnyt sen jälkeen.
        Itse mietin jälkeenpäin, että se paskakasa olisi voinut kuolla lyödessään pään siihen maahan. Alla ei ollut pehmeää tatamia ja kaveri ei osaa tehdä ukemia. Tilanne oli mitä oli.
        Parempi, kun pidätte ne koirat koulutettuna ja kunnolla narussa, jos sitä voimaa ja kykyä ei ole hallita niitä. Muuten sattuu vahinkoja. Jos mulla olisi ollut huonompi tuuri, niin koirani olisi kuollut, olisin saanut itse turpaan tai olisin taposta vankilassa...

Mutta sääliksi sua vaan käy. Sinä olet juuri sellainen tapaus, jollainen vastaan tullessaan saa aikaan aikamoisen metakan. Sulla on sellainen koira, jota et osaa käsitellä. Sinä olet siis riski koirille ja ihmisille.
        Noin kävi tuossa em. tapauksessa, mutta ihan miten vaan olisi voinut käydä. Kyse ei ole mistään leikin asiasta. Sinun pitää miettiä, että koiria on moneksi, mutta ihmisiä niitä vasta useampaan junaan riittää. Toinen osaa olla tyyni, toinen ei. Toisella on voimaa toisella ei. Toisella on järkeä toisella ei. Se sun koiran koko ei meinaa ihan mitään, kun vastaan tulee sellainen juntti, joka ei ole tottunut antamaan koskaan periksi näissä kähinä-asioissa. Niitä ainakin mun nuoruudessa riitti. En tiedä tästä päivästä.
        Näissä tapauksissa neuvoisin heikompia miettimään jujutsun pääperiaatetta, jos oman koiran henki on kyseessä. Se on sellainen, että hädän hetkellä mikä tahansa karahka, keppi, lankku, lauta, isokivi, tiili, puistonpenkki, liikennemerkki, halko.. käy aseesta ja sillä saa isonkin koiran tapettua tai karkotettua. Samat aseet sen isännän karkoitukseen. Viimeisenä mennään vasta paljain käsin, jaloin ja hampain. Jos sellainen paskakasa terrorisoi aluella, niin varatkaa joku em. ase valmiiksi siihen lähelle, tms.

• Niinjooo
        Sääliksi käy sinua orja kirjoitti:

täytyy olla aina johtajan hallinnassa. Minua käy oikein sääliksi tuollaiset koiranomistajat, joiden koirat halveksii mielessään heitä.
        Koira pitää aina ns. slavena ja alempi arvoisena niitä, joita sen täytyy puolustaa. Se on vaan luonnonlaki.
        Vahtikoirat puolustaa perhettä ja tiluksia tunkeilijoilta, silloin, kun johtaja ei ole paikalla ja sitä rataa. Koulutus on mennyt päin persettä, jos koira rähisee, kun ns. "laumanjohtaja" on vieressä. Itse asiassa se vieressä oleva on vaan sen koiran laumanjäsen ja se koira on johtaja silloin. Koira kykenee pompottamaan tällaista heikkoa isäntää niin paljon kuin haluaa ja se pitää sitä aivan pellenä ja orjana. Sääliksi käy.
        Mitä mahtavaa on omistaa voimakas koira, jos se koira pompottaa sinua ja sinä olet sen orja? Mitä kehumista siinä on? Ei se ole mulkunjatke, jos et hallitse sitä koiraasi. Jos hallitset sen olet kunkku ja joku muukin saattaa pitää sua ns. kovana jätkänä. Ainakaan sua ei pidetä kusipäänä niin paljon.

Mutta oletko koskaan ajatellut, miten hyvin se ison koiran omistaja ja koira voi saada turpaan, kun päästää sen koiransa pienen koiran, vaikka pennun päälle? Aina siellä toisen koiran narussa ei ole 50kg teinityttö. Enimmäkseen tietysti on, siksi näitä juttuja riittää.
        Itse olen joutunut tällaiseen kähinään, kun asuin kaupungissa, muutamankin kerran. Nyt kun asun maalla en kertaakaan. En tuntenut sääliä, isäntää, enkä koiraa kohtaan. Koira päästi irti heti, kun vedin rankan mawan sen päähän ja lisäksi kylkeen. Lähti karkuun ulvoen ja luita meni kyljestä takuulla poikki, kun jalassa oli ns. talvimallin turvakengät. Isäntä katsoi hölmönä vieressä. Tönäisin rankasti ja samalla pyyhkäisin ns. jalkapyyhkäisyllä sen jalat alta. Miehen pää tömisi jäiseen asfalttiin. Räkäsin ns. ikivihreät silmille ja lähdettiin jatkamaan matkaa. Se mulkku miettii ainakin vähän aikaa, miten kouluttaa koiraansa. Ennen tilannetta sanoin ja huusin kuuluvasti monta kertaa, että pidä se koira kaukana. Miehen voimat ei riittänyt pitämään sitä koiraa ja näytti, ettei se haluakkaan pitää sitä kaukana. Sehän meinasi syödä meidän koiran pennun. Se ei passanut mulle alkuunkaan. En edes miettinut mitä teen, koska olin adrenaliinihumalassa ja tein sen, minkä mun omat vaistot sanoi. Olin ns. raivona itsekkin ja silloin aivotoiminta hämärtyy ja mennään etenpäin tappeluvaistojen avulla.
        Minä laumanjohtajana rankaisin koko sakkia tylysti. Luulen, ettei koira olisi päästänyt irti ns. pehmomenetelmillä ja oma koirani olisi kuollut. Siis voima voimaa vastaan. Se toimii aina.
        Oma koirani pitää minua täysin johtajana. Sama pätee meidän isoihin koiriin. Niillä ei ole mitään tarvetta puolustaa minua.
        Itse en ole edes kovinkaan iso päällepäin, mutta pieksän todennäköisesti kaikki tuollaiset vastaan tulijat tarvittaessa. Lisäksi mulla on kokoon nähden yllätysetu puolella, kun on kamppailu-urheilun kautta hankittua taitoa selkäytimessä ja lisäksi hieman katukähinä kokemusta. Se tulee ulos miettimättä, kun on vuosikausia treenannut ja nuorena saanut tapella enemmän kuin lääkäri määrää. On paljon miehiä, joiden luonne ei anna tuumaakaan periksi perääntyä, vaikka joskus olisi niin järkevä tehdä.
        En näe mitään syytä, miksen samantien puolusta ja rankaise tuollaisessa tapauksessa. Tuossa edellä mainitussa tapauksesa tein sen vaistomaisesti. Homman olisi voinut hoitaa jälkeenpäin miettien fiksumminkin. Olin paniikissa koirani takia. Se on puolustukseni. Koirat on mun elämä.
        Jos joku on sitä mieltä, että se voi päästää koiransa mun koiran päälle ja se saa tappaa mun koiran, niin se ei ehkä passaa minulle. Joku mamma tai pikku tyttö joutuu katsomaan sivusta, kun omaa koiraa raadellaan, mutta aina löytyy joku, joka saattaa toimia hieman eri tyyliin.
        Poliisi asioiksihan ne menee, jos alkaa tappelemaan, mutta esim. tuossa em. tapauksessa se koiranomistaja oli varmaan niin häpeissään, että nuoli haavansa jossain kolossa ja siitä ei sen kummemin kukaan kysellyt. Sitä paskakasaa en nähnyt sen jälkeen.
        Itse mietin jälkeenpäin, että se paskakasa olisi voinut kuolla lyödessään pään siihen maahan. Alla ei ollut pehmeää tatamia ja kaveri ei osaa tehdä ukemia. Tilanne oli mitä oli.
        Parempi, kun pidätte ne koirat koulutettuna ja kunnolla narussa, jos sitä voimaa ja kykyä ei ole hallita niitä. Muuten sattuu vahinkoja. Jos mulla olisi ollut huonompi tuuri, niin koirani olisi kuollut, olisin saanut itse turpaan tai olisin taposta vankilassa...

Mutta sääliksi sua vaan käy. Sinä olet juuri sellainen tapaus, jollainen vastaan tullessaan saa aikaan aikamoisen metakan. Sulla on sellainen koira, jota et osaa käsitellä. Sinä olet siis riski koirille ja ihmisille.
        Noin kävi tuossa em. tapauksessa, mutta ihan miten vaan olisi voinut käydä. Kyse ei ole mistään leikin asiasta. Sinun pitää miettiä, että koiria on moneksi, mutta ihmisiä niitä vasta useampaan junaan riittää. Toinen osaa olla tyyni, toinen ei. Toisella on voimaa toisella ei. Toisella on järkeä toisella ei. Se sun koiran koko ei meinaa ihan mitään, kun vastaan tulee sellainen juntti, joka ei ole tottunut antamaan koskaan periksi näissä kähinä-asioissa. Niitä ainakin mun nuoruudessa riitti. En tiedä tästä päivästä.
        Näissä tapauksissa neuvoisin heikompia miettimään jujutsun pääperiaatetta, jos oman koiran henki on kyseessä. Se on sellainen, että hädän hetkellä mikä tahansa karahka, keppi, lankku, lauta, isokivi, tiili, puistonpenkki, liikennemerkki, halko.. käy aseesta ja sillä saa isonkin koiran tapettua tai karkotettua. Samat aseet sen isännän karkoitukseen. Viimeisenä mennään vasta paljain käsin, jaloin ja hampain. Jos sellainen paskakasa terrorisoi aluella, niin varatkaa joku em. ase valmiiksi siihen lähelle, tms.

Niin meninkö muka jotain sinun keksimää helkkarin hyvää koiran koulutus juttua haukkuu kun noin suutuit:) Kyllä mulla on koirat hallinnassa ihan hyvin ja montakin viel! Meitä on kuule tullu pari kertaa vieras koira ilman omistajaa vastaa ja mulla oli sillon kolme yksi narussa! Eikä noi edes haistanu sitä mutta jos se vieras olis jotain yrittäny niin satavarmana ne käy päälle ei se ole mikää johtaja kysymys! Tääl puhuu vissii todella ammatti taitoset ihmiset jostain johtaja koulutuksesta ihan kun yleensäkkin suurin osa noista koira jutuista on ihan skeidaa!

Ja vaikka minä päälle kävisinkin niin kyllä se koira vissii haluis mukaan tulla opettaa tyyppiä! Ihan tyrha ruveta siel väittelee kun ette muista roduista taida tietää kun jostain puudeleista tai perus pehmeistä palveluskoirista jotka kusee alleen koko ajan!

• Niinjooo
        Niinjooo kirjoitti:

Niin meninkö muka jotain sinun keksimää helkkarin hyvää koiran koulutus juttua haukkuu kun noin suutuit:) Kyllä mulla on koirat hallinnassa ihan hyvin ja montakin viel! Meitä on kuule tullu pari kertaa vieras koira ilman omistajaa vastaa ja mulla oli sillon kolme yksi narussa! Eikä noi edes haistanu sitä mutta jos se vieras olis jotain yrittäny niin satavarmana ne käy päälle ei se ole mikää johtaja kysymys! Tääl puhuu vissii todella ammatti taitoset ihmiset jostain johtaja koulutuksesta ihan kun yleensäkkin suurin osa noista koira jutuista on ihan skeidaa!

Ja vaikka minä päälle kävisinkin niin kyllä se koira vissii haluis mukaan tulla opettaa tyyppiä! Ihan tyrha ruveta siel väittelee kun ette muista roduista taida tietää kun jostain puudeleista tai perus pehmeistä palveluskoirista jotka kusee alleen koko ajan!

Jos koira palvoo isäntäänsä johtajaa niin kyllä se jos se on sellanen rotu et suojelee niin pistää henkensä peliin jos tilanne niin vaatii se ei ole johtamis ongelma todellakaa!

Alku peräseen viestiin pitäis vastailla mutkun kukaan ei vastaa miettikää tilanne 2 koiraa vapaana toinen kiltisti isännän sivulla ja toinen tulee ei hallinnassa luokse ja käy päälle kyllä sinäkin puolustaudut jos joku päälle käy vaikka kuka olis vieressäs niin miksei koirasi?

• ex-rotikan omistaja
        on monia kirjoitti:

Itselläni oli rotikka joka sai luonnetestissä arvion ystävällinen mutta epäluuloinen ja koira luokiteltiin pehmeäksi. Rotikan olisi toivottavaa olla kova. Huonompi tilanne ois ollut jos koira ois ollut kova ja kaikkea muuta kuin ystävälliseksi. En noista koirien aivoituksista tiedä mutta sanoisin että ehkä tuo pehmeä tarkoitti sitä että sillä oli helkkarin hyvä muisti ja se muisti ne kaikki pahat tapaamiset joita se joutui kohtaamaan pentuna. Siis ne kaikki räyhäävät rakit joille se ei pentuna mitään sanonut, mutta kun uhmaikä alkoi noin 1 v 2 kk hän kertoi mielipiteensä heistä suoraa kuonosta kuonoon. Noo mulla on tapana pitää koira kiinni toisin kuin noilla räyhääjien omistajilla. Oli kova kitkeminen ja paljon sai tehdä hommia että sai koiran aisoihin. Samaa sukupuolta olevista koirista se ei tykännyt muista kuin irlantilaissetteristä. Jaa miks ensi kohtaaminen niiden kanssa oli yhtä iloa ja vilskettä, että koirani ei kokenut sitä uhaksi itselleen tai muille. Muista eläimistä se piti (linnut, kani, marsut ym) oravaa lukuunottamatta ja sekin johtui sen tavasta liikkua. Vauvoja rotikkani rakasti ylikaiken ja ne sai kioskoa sitä mieli määrin. Yritän tällä jutulla sanoa, että ympäristötekijöillä on paljon merkitystä. Mikäli noi pikkukoirien omistajatkin opettaisivat käytöksen alkeet koirillensa maailmassa ois vähemmän koirariitoja.

• jujutsun pääperiaatetta
        Sääliksi käy sinua orja kirjoitti:

Meinasin sulta kysyä tota allaolevaa, mutta kait tiedän nyt vastauksesi ja se ompi iskuja viiteen suunta, että oma koira tajuaa kuka perhettä suojelee. Noo kohteliaana naisena en toiminut niin, kun ei tullut mieleen mitä jälkiseurauksi siitä oli. Itselläni oli tuo koira ihan vain siksi että saatoi uskaltaa käydä ulkona kävelyllä ettei toista kertaa kävis kukaa käsiksi. Mitä tulee tuohon sun harrastukseen, niin eikö siellä opeteta ettei niitä taitoja saa käyttää salin ulkopuolella ja että paras puolustus on pako paikalta jos se suinkin on mahdollista tai heti kun se on mahdollista. Koska sulla on moinen koulutus luulen että tappo ei ois ollut sinulle oikeudenmukainen tuomio, sillä sun pitäs tietää omiesi iskujesi voima. Siksi se ois jotain harkittua ehkäpä hätävarjelun liioiteluna tehty murhayritys. Ihminen, joka tekee noin ihan refleksistä joutas hihnanpäähän. Mikäli jollekin on koira mulkun jatke niin sitä toi taistelulaji on sulle. Eli samanlaisia ootte. (Kun sulla on koira jonka rotumääritykseen kuuluu koulutettava, puolustava. Miten toimit jos koirasi on esim. kiltti viiden kuukauden uros ja kun talutat sitä remmin päässä kaikessa rauhassa metsäpolulla ja koirasi kimppuusi ryntää viis hieman koiraasi pienempiä koiria ilman omistajaa ja joista yks yrittää takaapäin kimppuu. En juuri ollut törmännyt kirjaan joka ois kertonut mitä ois pitänyt tehdä. Eikä tuo ollut ainut vihainen hyökkäys koiraani kohtaan ja sieltähän se tulee se tapa kun koira huomaa että en tee uhalle muuta kuin, että pidän oman koirani hallinnassa. Luuletko että tuo oppivainen koira ei muista tapahtumaa aikuisena. Minun koirani ainakin muisti se haistoi aina kaukaa missä ja koska ne hälle vihaiset koirat kulkivat. Ai mistä tiedän --- no kun se rupes katseleen ympärilleen karvat pystyssä niin tiesin, että lähellä olivat. Osasin varautua ja oleen valmiina potkimaan niitä pikkupiskejä jos olisivat olleet irrallaan. Ai miksi potkia --- noo parempi pikku potku kylkeen kuin että ne ois väkisin ängenneet ison koiran suuhun. Huom pikku potku ei mitään liioittelua vaan just niin, että pelästyy ja pysyy kaukana.)

• #%%
        ex-rotikan omistaja kirjoitti:

Itselläni oli rotikka joka sai luonnetestissä arvion ystävällinen mutta epäluuloinen ja koira luokiteltiin pehmeäksi. Rotikan olisi toivottavaa olla kova. Huonompi tilanne ois ollut jos koira ois ollut kova ja kaikkea muuta kuin ystävälliseksi. En noista koirien aivoituksista tiedä mutta sanoisin että ehkä tuo pehmeä tarkoitti sitä että sillä oli helkkarin hyvä muisti ja se muisti ne kaikki pahat tapaamiset joita se joutui kohtaamaan pentuna. Siis ne kaikki räyhäävät rakit joille se ei pentuna mitään sanonut, mutta kun uhmaikä alkoi noin 1 v 2 kk hän kertoi mielipiteensä heistä suoraa kuonosta kuonoon. Noo mulla on tapana pitää koira kiinni toisin kuin noilla räyhääjien omistajilla. Oli kova kitkeminen ja paljon sai tehdä hommia että sai koiran aisoihin. Samaa sukupuolta olevista koirista se ei tykännyt muista kuin irlantilaissetteristä. Jaa miks ensi kohtaaminen niiden kanssa oli yhtä iloa ja vilskettä, että koirani ei kokenut sitä uhaksi itselleen tai muille. Muista eläimistä se piti (linnut, kani, marsut ym) oravaa lukuunottamatta ja sekin johtui sen tavasta liikkua. Vauvoja rotikkani rakasti ylikaiken ja ne sai kioskoa sitä mieli määrin. Yritän tällä jutulla sanoa, että ympäristötekijöillä on paljon merkitystä. Mikäli noi pikkukoirien omistajatkin opettaisivat käytöksen alkeet koirillensa maailmassa ois vähemmän koirariitoja.

verran kommentoida, että tiedän henkilökohtaisesti kaksi erillistä tilannetta jolloin vapaana ollut rotikka on hyökännyt kiinni olleen pienen koiran kimppuun. Toisen tilanteen olin näkemässä itse ja toinen pieni koira on hyvän ystäväni. Sen tilanteen jonka näin päättyi paremmin, kun pienen koiran omistaja sai hakattua rotikan irti koirastaan. Mutta ystäväni koira joutui pariin leikkaukseen, selvisi kyllä lopulta.
        Olikohan kumpikin tilanne pienen koiran ja sen omistajan syytä, kun pieni koira haukkui rotikalle? Ainakin sen käsityksen sain lukiessani tekstiäsi. Että se on sen pienen haukkuvan koiran syytä, jos toinen hyökkää kimppuun.

Oma collieni haukkui kerran oravalle, kun lähellä vapaana ollut hyvin kookas koira hyökkäsi sen kimppuun. Tämän koiran omistajan mielestä minun kiinni ollut haukkunut koira oli täysin syypää tapahtuneeseen, eikä hän tai hänen koiransa ollut tehnyt mitään väärin.

Minusta se, jonka koira hyökkää ensin fyysisesti toisen kimppuun on syyllinen. Jos on hyvin koulutettu ja hyvä hermoinen koira, ei se hyökkää minkään haukkuvan pikku koiran kimppuun, vain siksi että se haukkuu.

• Colliekin
        #%% kirjoitti:

verran kommentoida, että tiedän henkilökohtaisesti kaksi erillistä tilannetta jolloin vapaana ollut rotikka on hyökännyt kiinni olleen pienen koiran kimppuun. Toisen tilanteen olin näkemässä itse ja toinen pieni koira on hyvän ystäväni. Sen tilanteen jonka näin päättyi paremmin, kun pienen koiran omistaja sai hakattua rotikan irti koirastaan. Mutta ystäväni koira joutui pariin leikkaukseen, selvisi kyllä lopulta.
        Olikohan kumpikin tilanne pienen koiran ja sen omistajan syytä, kun pieni koira haukkui rotikalle? Ainakin sen käsityksen sain lukiessani tekstiäsi. Että se on sen pienen haukkuvan koiran syytä, jos toinen hyökkää kimppuun.

Oma collieni haukkui kerran oravalle, kun lähellä vapaana ollut hyvin kookas koira hyökkäsi sen kimppuun. Tämän koiran omistajan mielestä minun kiinni ollut haukkunut koira oli täysin syypää tapahtuneeseen, eikä hän tai hänen koiransa ollut tehnyt mitään väärin.

Minusta se, jonka koira hyökkää ensin fyysisesti toisen kimppuun on syyllinen. Jos on hyvin koulutettu ja hyvä hermoinen koira, ei se hyökkää minkään haukkuvan pikku koiran kimppuun, vain siksi että se haukkuu.

osaa olla vihainen. Oli käydä minun ja viikon vanhan vauvani kimppuun ja omistajaa ei näkynyt. Onneksi oli kuitenkin kiinni ja hina piti.

• olet urheiluasioista
        jujutsun pääperiaatetta kirjoitti:

Meinasin sulta kysyä tota allaolevaa, mutta kait tiedän nyt vastauksesi ja se ompi iskuja viiteen suunta, että oma koira tajuaa kuka perhettä suojelee. Noo kohteliaana naisena en toiminut niin, kun ei tullut mieleen mitä jälkiseurauksi siitä oli. Itselläni oli tuo koira ihan vain siksi että saatoi uskaltaa käydä ulkona kävelyllä ettei toista kertaa kävis kukaa käsiksi. Mitä tulee tuohon sun harrastukseen, niin eikö siellä opeteta ettei niitä taitoja saa käyttää salin ulkopuolella ja että paras puolustus on pako paikalta jos se suinkin on mahdollista tai heti kun se on mahdollista. Koska sulla on moinen koulutus luulen että tappo ei ois ollut sinulle oikeudenmukainen tuomio, sillä sun pitäs tietää omiesi iskujesi voima. Siksi se ois jotain harkittua ehkäpä hätävarjelun liioiteluna tehty murhayritys. Ihminen, joka tekee noin ihan refleksistä joutas hihnanpäähän. Mikäli jollekin on koira mulkun jatke niin sitä toi taistelulaji on sulle. Eli samanlaisia ootte. (Kun sulla on koira jonka rotumääritykseen kuuluu koulutettava, puolustava. Miten toimit jos koirasi on esim. kiltti viiden kuukauden uros ja kun talutat sitä remmin päässä kaikessa rauhassa metsäpolulla ja koirasi kimppuusi ryntää viis hieman koiraasi pienempiä koiria ilman omistajaa ja joista yks yrittää takaapäin kimppuu. En juuri ollut törmännyt kirjaan joka ois kertonut mitä ois pitänyt tehdä. Eikä tuo ollut ainut vihainen hyökkäys koiraani kohtaan ja sieltähän se tulee se tapa kun koira huomaa että en tee uhalle muuta kuin, että pidän oman koirani hallinnassa. Luuletko että tuo oppivainen koira ei muista tapahtumaa aikuisena. Minun koirani ainakin muisti se haistoi aina kaukaa missä ja koska ne hälle vihaiset koirat kulkivat. Ai mistä tiedän --- no kun se rupes katseleen ympärilleen karvat pystyssä niin tiesin, että lähellä olivat. Osasin varautua ja oleen valmiina potkimaan niitä pikkupiskejä jos olisivat olleet irrallaan. Ai miksi potkia --- noo parempi pikku potku kylkeen kuin että ne ois väkisin ängenneet ison koiran suuhun. Huom pikku potku ei mitään liioittelua vaan just niin, että pelästyy ja pysyy kaukana.)

Minä olen tapellut penskana kartsalla jatkuvasti ja olin tavallaan kovajätkä ennen kuin aloin urheilemaan. Urheilin sitten muutamia lajeja ja ne vaan rauhoitti minua.
        Olen ehkä jonkinlainen adhd-tyyppi tms. ja urheilu rauhoittaa, kuten muita kohtalotovereitani.
        Kuten sanoin jos joudun puolustamaan koirani henkeä menen ns. paniikkiin ja vastuu on jollain muulla mielestäni. En minä itseni puolesta ole koskaan pelännyt. Omia pentuja suojelen kyllä keinolla millä hyvänsä. En minä ole asioita miettinyt etukäteen. Ne menee noin, koska minun luonne on sellainen. Sitä juuri tarkoitin, kun sanoin, että vastaan voi tulla arvaamaton ihminenkin, joka voi hieman kimpaantua ja siitä ei hyvää seuraa.
        Millään urheilulajilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kun joudun paniikkiin. Osasin mm. kenkästä lujaa ja rajusti ennen kuin aloin urheilemaan. Se urheilu antoi malttia ns. ihmistappeluihin ja ne tavallaan jäi pois kuvioista. Mutta en osaa hallita tilannetta, jos joku tarkoituksella antaa koiransa käydä mun koiran päälle. Pidän sitä aivan sairaana touhuna. Siis mun mielessä kyse on silloin jostain sodanjulistuksen tapaisesta asiasta ja pistän kaiken peliin jatkossakin. Sille ei vaan voi mitään. Olen onnellinen, että näin on.
        Mulle on mun koirat niin tärkeitä, että se on mun elämä. Kai sä tajuat, että omaa perhettä pitää puolustaa väkivaltaisilta ihmisiltä ja varsinkin sellaisilta, jotka päästää koiransa raatelemaan pikkukoiria? Siitä tässä on kysymys. Olisiko ollut parempi, että olisin antanut tappaa mun koirani ja olisin katsellut sivusta? Minähän vaan kaadoin sen mulkun ja räkäsin silmille. Koiralle kävi ikävä kyllä tosin pahemmin, kun en osaa ottaa isoa purevaa koiraa muuten irti mun koiristani, kuin kenkäsemällä päähän. Taidoissa on vielä parantamisen varaa.

Huomasitko, että kerroin, muutamaan kertaan huutaneeni sille, että pidä se koira kaukana?

• #%%
        Colliekin kirjoitti:

osaa olla vihainen. Oli käydä minun ja viikon vanhan vauvani kimppuun ja omistajaa ei näkynyt. Onneksi oli kuitenkin kiinni ja hina piti.

rotuinen koira vaan olla vihainen...jopa collie. Omani ei vaan ole mikään riitaa haastava, vaan tykkää olla omissa oloissaan ja tulee toimeen muiden kanssa, jos tarvitsee. Paitsi lapsista ei omanikaan tykkää. Tässäkin tilanteessa se haukkui oravaa, eikä kiinnittänyt huomiota toiseen koiraan, joka silti hyökkäsi omani kimppuun.

En ihan ymmärrä, miten kommenttisi liittyi tekstini sisältöön. Koska pointtini oli vain se, että se ei oikeuta (minkään rotuisen) hyökkäämään toisen kimppuun, jos toinen haukkuu...

• sun ajattelun lähtökohta on
        jujutsun pääperiaatetta kirjoitti:

todella sairasta.

"Itselläni oli tuo koira ihan vain siksi että saatoi uskaltaa käydä ulkona kävelyllä ettei toista kertaa kävis kukaa käsiksi."

MItääää!!

Juuri tällaiset koirat hyökkää pienten koirien ja pentujen päälle ja tappaa niitä liukuhihnalta.
        On aivan oikeutettua potkaista tai tappaa tarvittaessa tuollainen hurtta ja sen on sinun kaltaisten ihmisten syy. Osta saatana ennemmin ase ja hanki siihen lupa, jos sinua pelottaa. Säästyy muutama pikku koira sentään. Ne pikku koiratko sun päälle käy? Mitä vikaa noissa pikku koirissa tai pennuissa on, kun isot hurtat saa ne tappaa tuosta vaan?
        Noita voimakkaita koiria ei pidä kerta kaikkiaan antaa heikoille ihmisille, koska ne eivät osaa hallita niitä. Koirat hallitsee niitä. Se on se ongelma ja surullinen asia. Koirat on suorastaan vaarallisia noissa heikoissa käsissä.

Mikä oikeus sinulla on käyttää apunasi voimakasta koiraa, jos jollain muulla ei ole oikeutta puolustaa pientä pentuaan, tuollaisen ison koiran hyökätessä?
        Oletko sinä joku amerikanresupentti tai joku muu kiho?

Sellaisen mulkun, joka antaa koiransa raadella pienempiään kannattaa muistaa, että aina tulee vastaan joku voimakkaampi. Aina on löytynyt voittaja kaikille.
        Joka miekkaan tarttu se miekkaan hukkuu. Ymmärrätkö, että sinä kannat hihnassa asetta mukanasi. Lisäksi on todennäköistä että et hallitse sitä asetta. Tavallaan se ase roiskii minne sattuu ja sinä olet sätkynukke sen hihnan perässä. Se jos mikä on moraalitonta ja sairasta. Kärsijöinä on ketkäpä muut kuin pienten pentujen omistajat, joilla ei ole kanttia puolustaa pentuaan. Siinä vaan katsellaan sivusta kun pentua tapetaan. Pääasia, että sulla on turvallinen olo. Eikö niin?

• Niinjooo
        sun ajattelun lähtökohta on kirjoitti:

todella sairasta.

"Itselläni oli tuo koira ihan vain siksi että saatoi uskaltaa käydä ulkona kävelyllä ettei toista kertaa kävis kukaa käsiksi."

MItääää!!

Juuri tällaiset koirat hyökkää pienten koirien ja pentujen päälle ja tappaa niitä liukuhihnalta.
        On aivan oikeutettua potkaista tai tappaa tarvittaessa tuollainen hurtta ja sen on sinun kaltaisten ihmisten syy. Osta saatana ennemmin ase ja hanki siihen lupa, jos sinua pelottaa. Säästyy muutama pikku koira sentään. Ne pikku koiratko sun päälle käy? Mitä vikaa noissa pikku koirissa tai pennuissa on, kun isot hurtat saa ne tappaa tuosta vaan?
        Noita voimakkaita koiria ei pidä kerta kaikkiaan antaa heikoille ihmisille, koska ne eivät osaa hallita niitä. Koirat hallitsee niitä. Se on se ongelma ja surullinen asia. Koirat on suorastaan vaarallisia noissa heikoissa käsissä.

Mikä oikeus sinulla on käyttää apunasi voimakasta koiraa, jos jollain muulla ei ole oikeutta puolustaa pientä pentuaan, tuollaisen ison koiran hyökätessä?
        Oletko sinä joku amerikanresupentti tai joku muu kiho?

Sellaisen mulkun, joka antaa koiransa raadella pienempiään kannattaa muistaa, että aina tulee vastaan joku voimakkaampi. Aina on löytynyt voittaja kaikille.
        Joka miekkaan tarttu se miekkaan hukkuu. Ymmärrätkö, että sinä kannat hihnassa asetta mukanasi. Lisäksi on todennäköistä että et hallitse sitä asetta. Tavallaan se ase roiskii minne sattuu ja sinä olet sätkynukke sen hihnan perässä. Se jos mikä on moraalitonta ja sairasta. Kärsijöinä on ketkäpä muut kuin pienten pentujen omistajat, joilla ei ole kanttia puolustaa pentuaan. Siinä vaan katsellaan sivusta kun pentua tapetaan. Pääasia, että sulla on turvallinen olo. Eikö niin?

Onpa tääl ihme porukkaa oikeen koviksia ja varmaan todennäkösesti olet joku rimpula joka kuolee kun kerran lyö! Kyllä niitä saa puolustaa pentuja mut kyse onkin tässä koko ajan et eikö räksyttäville pikkupuudeleille saa tehdä mitää jos tulee iholle?

• kärryllä
        Niinjooo kirjoitti:

Onpa tääl ihme porukkaa oikeen koviksia ja varmaan todennäkösesti olet joku rimpula joka kuolee kun kerran lyö! Kyllä niitä saa puolustaa pentuja mut kyse onkin tässä koko ajan et eikö räksyttäville pikkupuudeleille saa tehdä mitää jos tulee iholle?

Tämä on aika laaja vietiketju. Seuraa aina sitä edellistä haaraa, niin pysyt kärryllä.
        Eiköhän nuo edelliset vastaukset ole sille edeltävälle, joka on asiasta eri mieltä, kuin tuo juuri sinua edeltävä....Silleen pysyy paremmin kärryllä.
        Jos sinä halusit kommentoida sitä pikkupiskiasiaa, niin oikea paikka olisi ollut laittaa se ensimmäisen viestin juuren alle...
        Jos halusit kommentoida vaan tuota kovisasiaa, niin sitten tämä on oikea haara.

Mutta mitä tulee tuohon sinun kommenttiin:

"..todennäkösesti olet joku rimpula joka kuolee kun kerran lyö! "

Analysoidaanpa sitä. Minusta näyttää ensivaikutelmana, että tuo se vasta on uhoamista.
        Tuo edellinen sentään perustelee kunnolla, miksi väkivalta on oikeutettua joskus. Sinä räkytät ja uhoat voimillasi helvetin lapsellisesti. Siinä on se ero.

Mitä tuohon sun viimeiseen kysymykseen

"et eikö räksyttäville pikkupuudeleille saa tehdä mitää jos tulee iholle?"

Tuohan on asia linjaa. Siihen oma mielipiteeni on, että ne pikkupuudelin omistajat on itse vastuussa, jos se puudeli, vaikkapa kuolee, kun iso koira närkästyy. Varsinkin, jos se on tieten tahtoen päästetty ison koiran lähelle, varsinkin, jos on pyydetty pitämään kaukana.

Eiköhän nuo tapaukset ole aina tapauskohtaisia.

• heliliisa

Hei
      Koiramme räksytti kytkettynä ollessaan tilanteessa jossa toisia koiria oli sallitusti vapaana. Yllättäen isokokoinen koira tuli ja puri koiraamme. (Koiramme ei räksyttänyt tälle koiralle vaan tilanteelle yleisesti) Ison koiran omistaja oli vastuuntuntoinen koiraihminen ja maksoi eläinlääkärikulut. Meille jäi sitten ne henkiset vauriot ja entistä pelokkaampi koira. Aika kyllä parantaa haavat mutta pahoja muistoja se ei valitettavasti aina himmennä.

• Vennieetu
      • tuo vartiointitehtävässä

oleva koira pykälä. Jos koira on kotona vartiointitehtävässä, niin soveltuuko pykälä siihen?
        Vartiointitoimintahan ei vaadi yleisestikkään, mitään poliisitutkintoa... ja lupia.
        Miten on?

• koiraihmiset vituttaa

välillä...
      Ensinnäkin.Enemmän ISOKOKOISIA koiria näkee irti.Vähemmän pienet koirat saavat tuhoa aikaan.

Itselläni on pieniä koiria ja jos joku (yleensä iso koira) irtonaisena tulee niille rähisemään niin heitän sen maihin.En kattele vieressä!Se on vissi.Mun koirat remmissä,se iso irti.
      Koiria ei saa pitää irti.

"tälläisiä räksyttäviä pikkukoiria pitelevät usein vapaana tuolla metsässä(toiset omistajista sentään tajuavat nostaa sen syliin jos se menee aukomaan päätään isommille,mutta eivät kaikki..)."

Ei meidän pienet koirat yleensä "auo" päätään isommille.Enkä kyllä pidä koiriani irti,jos tiedän että sopivan tilanteen tullessa ne saattavat purra jotakuta toista koiraa/ihmistä.

Järki käteen!

• jumalanselän takana ypöyksi...

Minulla on kaksi murrea, joita en laske vapaaksi juoksemaan, muuta kun aidatulla alueella. Olen tietoinen, että jos eteen tulee pikku fifi tai joku lehmän kokoinen möhkäle, niin uroskoirani on siinä kiinni anyway, johtuen traumoista, jotka muuten aiheutti rotikka. Ei sillä, että tunnen mukaviakin rotikoita, mutta urokselleni iso musta koira on kuin punainen vaate härälle. Lenkillä remmit on tiukasti ja lyhyellä kädessäni, kun vastaan tulee muita koiria. Jos tuossa tilanteessa vastaantulija päästää oman koiransa varottamatta flexissä koirieni eteen, niin en mene takuuseen lopputuloksesta. Yleensä kyllä ilmoitan lenkittäjille, joiden mielestä kaikki koirat tykkää kaikista, että pysyvät loitommalla. Hyvin olemme näin pärjänneet, eikä ole sattunut haavereita.

• pidosta

Jos olet metsästyslakiin tutustunut, tiedät, ettei koiraa saa pitää vapaana, pesimäaika katsos!
      Jos se "pieni ärsyttävä koira" on hihnassa ja sinun koirasi vapaana, totta helvetissä sinä olet vastuussa!!
      Ja katsos, faktathan on, KOIRAA EI SAA PITÄÄ VAPAANA!!!! Silloinkin kun koiraa saa metsästyslainkin nojalla pitää vapaana, on siihen aivan omat lakipykälät, sinä itse voit ne etsiä, minä en jaksa niitä ruveta linkittettäväksi etsimään.

Tilanne oli siis tämä, sinun koirasi oli irti ja joku pikkuinen koira fleksin jatkeena tuli provosoimaan koiraasi. Et saanut koiraasi hallintaasi ja nyt yrität vedota siihen, että koirasi puolustautui, tältä suurelta pedolta *lol* En usko olevani kovinkaan väärässä tällä olettamuksella?

Kirjoitit "koirani tuntee tarvetta puolustaa minua/itseään(kuten terveen koiran kuuluukin,eli suojella laumaansa) ja vahingoittaa pikkukoiraa. "

*LOL*

En taida enää lisätä mitään ;)

• karoliina

Lain mukaan koira on pidettävä kytkettynä.
      Joten vastuu silloin sinun. Jos oma koirasi
      kiinni ja toinen hyökkää on vastapuoli
      korvausvelvollinen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      176
      2626
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2397
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1082
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      901
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      859
    6. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      750
    7. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      221
      736
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      86
      730
    9. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      727
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      688
    Aihe