Kokemuksia pensasmustikasta?

cata-hki

Mulla on nyt kolmatta kesää kasvava, itsepölyttyvä, pensasmustikka ja odotan tänäkesänä saavani edes muutaman marjan. Myyjä sanoikin että pari vuotta kestää ennenkuin marjoja ilmestyy. Onko kellään kokemuksia kannattaisiko esim lannoittaa tms. ja missä vaiheessa kesää marjoja tulee. Pitääkö sitä kastella enemmän kenties? Kiitti jos joku viitsii vastata.

5

5254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotipuutarhuri

      Istutin viime kesänä, kesäkuun puolivälissä kolme pensasmustikkaa. Kaksi oli jotain Hollantilasia tuontitaimia ja yksi kotimainen taimi. Istutin taimet kasvimaalle omaan lokerikkoon, jossa havu-rhodomultaa. Kaikki taimet antoivat marjoja jo ekana kesänä aika myöhäiseen syksyyn saakka. Hollantilaisiss oli tosi isoja marjoja, kotimaisessa vähän pienenpiä. Tänä keväänä kaikki olivat vielä hengissä ja hyväss kasvussa. Tässä vaiheessa kotimainen taimi näyttää paremmalta ja on aivan täynnä nuppuja. Viime kesä, kun oli kuiva, niin lähes joka ilta sai kastella. Täytyy toivoa, että vanhemmat hoitavat mustikoita hyvin, kun itse muutin pois.

      • makeat mustikat

        Minulla on yksi kotimainen Aino, yksi Alvar sekä yksi hollantilainen. Kotimaisista sain reippaan sadon jo toisena kesänä ja nyt pensaat näyttävät virkeiltä. Hollantilainen on kuivunut, saapa nähdä miten käy. Mutta siitä pölytyksestä; pensasmustikoita kai pitää aina olla tyttö ja poika-pensaat että tulee marjoja. Mitä ovat itsepölyttyvät lajikkeet?


      • lelle

        niin, varokaa jäniksiä, ne tykkää hirveesti pensasmustikan lehdistä ja nupuista, ensin ihmettelin, miksi ei tee marjoja, eikä kuki, ennenkuin huomasin, että pupujussit herkuttelivat kaikki vihreiltä näyttävätkin.


      • cata-hki
        makeat mustikat kirjoitti:

        Minulla on yksi kotimainen Aino, yksi Alvar sekä yksi hollantilainen. Kotimaisista sain reippaan sadon jo toisena kesänä ja nyt pensaat näyttävät virkeiltä. Hollantilainen on kuivunut, saapa nähdä miten käy. Mutta siitä pölytyksestä; pensasmustikoita kai pitää aina olla tyttö ja poika-pensaat että tulee marjoja. Mitä ovat itsepölyttyvät lajikkeet?

        Mulla on Aino ja ostin äskettäin jenkkiläiset CHIPPEWAN ja NORTHBLUEN joiden pitäisi sopia keskenään. Tuossa on linkki josta löytyy enemmän tietoja :)


        http://puutarha.net/index.asp?s=/suorakanava/artikkeli2.asp?id=127


    • nami nami marjoja

      Pensasmustikka on kosteuden ystävä ja minä hemmottelin niitä levittämällä koko kesän niiden juurille ruohonleikkuujätettä, josta ne selvästi tykkäsivät ja vaativat myös ruohokatteen vuoksi vähemmän kastelua.

      Hyvä marjasato on riippuvainen sopivasta lämmöstä kukkimisaikaan samoin kuin oikeasta suhteesta valoa ja märkää, joten seuraile mustikoitasi kuinka janoisia ne ovat.

      Kasvupaikka mustikoilleni oli rinne ja paahteinen, joten jonkin verran vaativaa se niille oli. Satoa kehittyi hitaasti ja vasta kolmantena kesänä sain marjoja, mutta tärkeämpää minulle oli saada niistä hyväkuntoiset ja vankat ja käyttää energiansa juurtumiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      252
      18515
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3175
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2171
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1735
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1426
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1282
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1101
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe