Kokemuksia pensasmustikasta?

cata-hki

Mulla on nyt kolmatta kesää kasvava, itsepölyttyvä, pensasmustikka ja odotan tänäkesänä saavani edes muutaman marjan. Myyjä sanoikin että pari vuotta kestää ennenkuin marjoja ilmestyy. Onko kellään kokemuksia kannattaisiko esim lannoittaa tms. ja missä vaiheessa kesää marjoja tulee. Pitääkö sitä kastella enemmän kenties? Kiitti jos joku viitsii vastata.

5

5780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotipuutarhuri

Istutin viime kesänä, kesäkuun puolivälissä kolme pensasmustikkaa. Kaksi oli jotain Hollantilasia tuontitaimia ja yksi kotimainen taimi. Istutin taimet kasvimaalle omaan lokerikkoon, jossa havu-rhodomultaa. Kaikki taimet antoivat marjoja jo ekana kesänä aika myöhäiseen syksyyn saakka. Hollantilaisiss oli tosi isoja marjoja, kotimaisessa vähän pienenpiä. Tänä keväänä kaikki olivat vielä hengissä ja hyväss kasvussa. Tässä vaiheessa kotimainen taimi näyttää paremmalta ja on aivan täynnä nuppuja. Viime kesä, kun oli kuiva, niin lähes joka ilta sai kastella. Täytyy toivoa, että vanhemmat hoitavat mustikoita hyvin, kun itse muutin pois.

• makeat mustikat

Minulla on yksi kotimainen Aino, yksi Alvar sekä yksi hollantilainen. Kotimaisista sain reippaan sadon jo toisena kesänä ja nyt pensaat näyttävät virkeiltä. Hollantilainen on kuivunut, saapa nähdä miten käy. Mutta siitä pölytyksestä; pensasmustikoita kai pitää aina olla tyttö ja poika-pensaat että tulee marjoja. Mitä ovat itsepölyttyvät lajikkeet?

• lelle

niin, varokaa jäniksiä, ne tykkää hirveesti pensasmustikan lehdistä ja nupuista, ensin ihmettelin, miksi ei tee marjoja, eikä kuki, ennenkuin huomasin, että pupujussit herkuttelivat kaikki vihreiltä näyttävätkin.

• cata-hki
        makeat mustikat kirjoitti:

Minulla on yksi kotimainen Aino, yksi Alvar sekä yksi hollantilainen. Kotimaisista sain reippaan sadon jo toisena kesänä ja nyt pensaat näyttävät virkeiltä. Hollantilainen on kuivunut, saapa nähdä miten käy. Mutta siitä pölytyksestä; pensasmustikoita kai pitää aina olla tyttö ja poika-pensaat että tulee marjoja. Mitä ovat itsepölyttyvät lajikkeet?

Mulla on Aino ja ostin äskettäin jenkkiläiset CHIPPEWAN ja NORTHBLUEN joiden pitäisi sopia keskenään. Tuossa on linkki josta löytyy enemmän tietoja :)

http://puutarha.net/index.asp?s=/suorakanava/artikkeli2.asp?id=127

• nami nami marjoja

Pensasmustikka on kosteuden ystävä ja minä hemmottelin niitä levittämällä koko kesän niiden juurille ruohonleikkuujätettä, josta ne selvästi tykkäsivät ja vaativat myös ruohokatteen vuoksi vähemmän kastelua.

Hyvä marjasato on riippuvainen sopivasta lämmöstä kukkimisaikaan samoin kuin oikeasta suhteesta valoa ja märkää, joten seuraile mustikoitasi kuinka janoisia ne ovat.

Kasvupaikka mustikoilleni oli rinne ja paahteinen, joten jonkin verran vaativaa se niille oli. Satoa kehittyi hitaasti ja vasta kolmantena kesänä sain marjoja, mutta tärkeämpää minulle oli saada niistä hyväkuntoiset ja vankat ja käyttää energiansa juurtumiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe