Kokemuksia pensasmustikasta?

cata-hki

Mulla on nyt kolmatta kesää kasvava, itsepölyttyvä, pensasmustikka ja odotan tänäkesänä saavani edes muutaman marjan. Myyjä sanoikin että pari vuotta kestää ennenkuin marjoja ilmestyy. Onko kellään kokemuksia kannattaisiko esim lannoittaa tms. ja missä vaiheessa kesää marjoja tulee. Pitääkö sitä kastella enemmän kenties? Kiitti jos joku viitsii vastata.

5

5684

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotipuutarhuri

Istutin viime kesänä, kesäkuun puolivälissä kolme pensasmustikkaa. Kaksi oli jotain Hollantilasia tuontitaimia ja yksi kotimainen taimi. Istutin taimet kasvimaalle omaan lokerikkoon, jossa havu-rhodomultaa. Kaikki taimet antoivat marjoja jo ekana kesänä aika myöhäiseen syksyyn saakka. Hollantilaisiss oli tosi isoja marjoja, kotimaisessa vähän pienenpiä. Tänä keväänä kaikki olivat vielä hengissä ja hyväss kasvussa. Tässä vaiheessa kotimainen taimi näyttää paremmalta ja on aivan täynnä nuppuja. Viime kesä, kun oli kuiva, niin lähes joka ilta sai kastella. Täytyy toivoa, että vanhemmat hoitavat mustikoita hyvin, kun itse muutin pois.

• makeat mustikat

Minulla on yksi kotimainen Aino, yksi Alvar sekä yksi hollantilainen. Kotimaisista sain reippaan sadon jo toisena kesänä ja nyt pensaat näyttävät virkeiltä. Hollantilainen on kuivunut, saapa nähdä miten käy. Mutta siitä pölytyksestä; pensasmustikoita kai pitää aina olla tyttö ja poika-pensaat että tulee marjoja. Mitä ovat itsepölyttyvät lajikkeet?

• lelle

niin, varokaa jäniksiä, ne tykkää hirveesti pensasmustikan lehdistä ja nupuista, ensin ihmettelin, miksi ei tee marjoja, eikä kuki, ennenkuin huomasin, että pupujussit herkuttelivat kaikki vihreiltä näyttävätkin.

• cata-hki
        makeat mustikat kirjoitti:

Minulla on yksi kotimainen Aino, yksi Alvar sekä yksi hollantilainen. Kotimaisista sain reippaan sadon jo toisena kesänä ja nyt pensaat näyttävät virkeiltä. Hollantilainen on kuivunut, saapa nähdä miten käy. Mutta siitä pölytyksestä; pensasmustikoita kai pitää aina olla tyttö ja poika-pensaat että tulee marjoja. Mitä ovat itsepölyttyvät lajikkeet?

Mulla on Aino ja ostin äskettäin jenkkiläiset CHIPPEWAN ja NORTHBLUEN joiden pitäisi sopia keskenään. Tuossa on linkki josta löytyy enemmän tietoja :)

http://puutarha.net/index.asp?s=/suorakanava/artikkeli2.asp?id=127

• nami nami marjoja

Pensasmustikka on kosteuden ystävä ja minä hemmottelin niitä levittämällä koko kesän niiden juurille ruohonleikkuujätettä, josta ne selvästi tykkäsivät ja vaativat myös ruohokatteen vuoksi vähemmän kastelua.

Hyvä marjasato on riippuvainen sopivasta lämmöstä kukkimisaikaan samoin kuin oikeasta suhteesta valoa ja märkää, joten seuraile mustikoitasi kuinka janoisia ne ovat.

Kasvupaikka mustikoilleni oli rinne ja paahteinen, joten jonkin verran vaativaa se niille oli. Satoa kehittyi hitaasti ja vasta kolmantena kesänä sain marjoja, mutta tärkeämpää minulle oli saada niistä hyväkuntoiset ja vankat ja käyttää energiansa juurtumiseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      169
      6971
    2. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      62
      2583
    3. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      2158
    4. Kolari Klaukkala

Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se
      Nurmijärvi
      62
      1312
    5. Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä

Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.
      Maailman menoa
      356
      1269
    6. Kuvaile elämäsi miestä

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      56
      1254
    7. Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!

Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l
      Kesämökki
      14
      1141
    8. Toivoisin, että lähentyisit kanssani

Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä
      Ikävä
      17
      980
    9. Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan

Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni
      Ikävä
      79
      970
    10. Kevyt on olo

Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3
      Ikävä
      84
      968
    Aihe