mitä

koraani

sanoo naimisin menosta kristityn kanssa? Vaatiiko kristityn vaihtamaan uskontoa? Olisi kiinnostavaa tietää koska menen mahdollisesti naimisiin islamin uskoisen kanssa

13

945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mervi_

      Vastaus kysymykseesi on monimutkainen (ei niin
      yksinkertainen, kuin millaisia vastauksia ehkä
      myös saat). Muslimimies saa kyllä mennä naimisiin
      kristityn naisen kanssa, mutta kuvio yleensä
      tulee monimutkaisemmaksi, kun/jos syntyy
      ensimmäinen lapsi.

      Suosittelen lukemaan tästä aiheesta kertovan
      kirjan "Taistelin Allahin puolesta", jonka on
      kirjoittanut Johanna Al-Sain - tavallinen
      saksalainen kristitty nainen, joka meni
      naimisiin muslimimiehen kanssa. Kirja kertoo
      hyvin käytännönläheisesti yhden naisen kokemuksista,
      mutta moni on kokenut samantyylisiä asioita.

      Kirja löytyy esim. kirjastoista. Tässä
      suurimmista kirjastoista tehty hakutulos:
      http://monihaku.kirjastot.fi/frank/frankcgi.py?view=Maakuntakirjastot&author=&title=Taistelin Allahin puolesta&keyword=&ident=&mat_type=all&organization=flat&s1=ALL&dosearch=Hae

      • ruma mies

        kyl kait on niin että saa mennä kristitty muslimi tai muslimi juutalainen naimisiin, mut penskat pitää kasvattaa muslimeiks


      • kalp

        kertoisitko mikä on sinun käsityksesi koraanin ohjeesta. Kerroit, että asia on monimutkainen. Itse kirjoitin omat tietoni jo viestiketjuun, mutta olisi mukava kuulla jonkun toisen vastaus asiaan.


    • Pandor@

      hei,
      itse olen muslimin kanssa naimissa ollut iät ja ajat ja ei meillä ole mitään ongelmaa ollut siitä mihin uskontoon kuuluu lapsi. Itse en kuulu mihinkään uskontoon ja näin ollen lapsikaan ei kuulu, mieheni kanssa keskustelimme ja yksimielisesti tulimme siihen tulokseen kun hän on aikuinen siis lapsemme niin hän päättäkööt mitä uskontoa uskoo tai on uskomatta. Kyllä kunnon naimisissa oleminen on sitä että yhteisymmärryksellä pitäs ne pelisäännöt olla.
      ei toinen voi tuputtaa uskontoaan sillä minusta ainakin me menimme rakkaudesta naimisiin viis Jumalista!

      • agent x

        turkkilainen? Yleensä aika sekulaarista kansaa. Joka tapauksessa koraanin kannalta miehesi ei ole erityisen hyvä muslimi - mutta tämä tuskin häntä haittaa, sillä "viis jumalista"! ;)


    • kalp

      Jos koraania oikein lukee ja on tarkka niin kyllä koraanissa sanotaan, että "älkää naiko muita naisia ennen kuin he uskovat islamiin, uskova orjatarkin on parempi kuin ei-uskova, vaikka se teitä enemmän miellyttäisikin. He johdattavat teidät helvetin tuleen..." jotenkin noin, en nyt ihan sanatarkkaan muista. Mutta siis kiellettyä on naida joku "joka palvoo ja ihailee jotain muuta". Koraanissa kyllä sanotaan niinkin, että mies voi naida kristityn tai juutalaisen, mutta uskovaiset ja koraania tuntevat muslimit ainakin minulle ovat selittäneet, että jossain vaiheessa naisen tulisi kuitenkin kääntyä islamiin (silloin muista uskonnoista naiminen olisi sallittua). Taustalla myös ajatus, että kukaan muu kuin muslimi ei pääse taivaaseen - jos aviopuoliso (mies) naisi kristityn joka ei käänny hän samalla hyväksyisi sen, että vaimo joutuu helvettiin ja myös mies saa jumalalta tuomiopäivänä rangaistuksen siitä että on hyväksynyt vaimon joutumisen kadotukseen.
      Koraania lukiessa kieltämättä löytää hieman ristiriitaisia vastauksia esittämääsi kysymykseen, mutta näin asiaa on kuitenkin minulle muslimit selittäneet. Itse olen kamppaillut saman asian kanssa.
      Olen lisäksi huomannut (valitettavasti), että esim. turkin ja englanninkielisistä koraaneista olen selvästi ymmärtänyt, että kristityn voi naida mutta hänen on ennen avioitumista uskottava islamiin, kun taas suomenkielisissä koraaneissa asia jää epäselväksi.......Mistä johtuu, en tiedä.

      Olisi mielenkiintoista kuulla omia ajatuksiasi-oletko ajatellut vaihtaa uskontoasi miehesi vuoksi? Mistä kysymys tuli mieleesi, onko miehesi maininnut sinulle että naimisiin mentäessä sinun tulee vaihtaa uskontoa?
      On myös muistettava, että on eri tavalla uskovia ihmisiä. Muslimit, jotka eivät ole kovin uskovaisia tai joiden perhe ei sitä ole voivat hyvinkin varmaan naida kristityn ilman kääntymistä.

      • ihan

        tiedä vaihtaisinko uskontoani, eikä mieheni ole vielä siitä puhunut. Olen vain ajatellut että kumpi olisi kannattavampaa? Vaihtaa islamiin, joka kyllä kiinnostaisi, vai pysyä kristittynä. Saa nähdä meinaako hän ehdottaa että vaihtaisin uskontoa, vai uskooko hän itsekkään "niin paljon" islamiin.


      • pooploi
        ihan kirjoitti:

        tiedä vaihtaisinko uskontoani, eikä mieheni ole vielä siitä puhunut. Olen vain ajatellut että kumpi olisi kannattavampaa? Vaihtaa islamiin, joka kyllä kiinnostaisi, vai pysyä kristittynä. Saa nähdä meinaako hän ehdottaa että vaihtaisin uskontoa, vai uskooko hän itsekkään "niin paljon" islamiin.

        Kannattaa varmistaa ennen naimisiin menoa ettei tule yllätyksiä. Jos olette menossa naimisiin niin luulisi teidän tietävän jo nämä asiat toisistanne. Muslimimies voi olla hyvinkin jyrkkä kannanotoissaan!


      • Mervi_

        >> Olen lisäksi huomannut (valitettavasti), että
        >> esim. turkin ja englanninkielisistä
        >> koraaneista olen selvästi ymmärtänyt, että
        >> kristityn voi naida mutta hänen on ennen
        >> avioitumista uskottava islamiin, kun taas
        >> suomenkielisissä koraaneissa asia jää
        >> epäselväksi.......Mistä johtuu, en tiedä.

        Koraanin käännösten erilaisuus johtuu siitä,
        että länsimaisissa Koraanin käännöksissä on
        yleensä "siloiteltu" asioita (esim. väkivaltaisuuteen
        muita uskontoja edustavia kohtaan kehottavia
        osia). Siis käännetty laimeammin kuin
        arabiankielisessä Koraanissa oikeasti on.


      • Ennen lauantaita tulee perj...
        ihan kirjoitti:

        tiedä vaihtaisinko uskontoani, eikä mieheni ole vielä siitä puhunut. Olen vain ajatellut että kumpi olisi kannattavampaa? Vaihtaa islamiin, joka kyllä kiinnostaisi, vai pysyä kristittynä. Saa nähdä meinaako hän ehdottaa että vaihtaisin uskontoa, vai uskooko hän itsekkään "niin paljon" islamiin.

        Lasten tilantyeesta sen verran etta islamilaisen lain mukaan muslimin lapset automaattisesti pitaa kasvattaa muslimeiksi. Tassa ei ole mitaan valintaa. Siis jos on esimerkiksi kaksoiskansalaisuuksia yms. tassa kuviossa, niin miehen kotimaan laki voi hyvin tulkita asian nain. Tasta sitten esimerkiksi kiistatapauksessa seuraa automaattinen huoltajuus muslimille ainakin tuossa miehen kotimaassa.

        Pitaa muistaa myos etta tama islamilainen perhelaki on voimassa useissa islamilaisissa maissa vaikka yleisemmin ei lainsaadantoa kutsuttaisikaan shariaksi. Se voi esimerkiksi koskea eriksen vain muslimeita.

        Islamiin kaantymisessa on lisaksi se erityispiirre etta islamista ei voi kaantya pois. Tasta mielestani seuraa etta ennen kuin kenenkaan kannattaisi edes harkita moista asiaa tulisi tuntea tuo uskon hyvin perusteellisesti ja tutkia myos islam kriittisia lahteita ja mita ne islamin uskosta sanovat.

        Aloita vaikka lukemalla joku ei-muslimin kirjoitama kriittinen Muhammed elamankerta. Muhammedin elamanhan pitaisi olla malliksi kaikille muslimeille. Voit sitten miettia onko se hyva malli sinun elamallesi.


      • tiedoksi vaan
        Ennen lauantaita tulee perj... kirjoitti:

        Lasten tilantyeesta sen verran etta islamilaisen lain mukaan muslimin lapset automaattisesti pitaa kasvattaa muslimeiksi. Tassa ei ole mitaan valintaa. Siis jos on esimerkiksi kaksoiskansalaisuuksia yms. tassa kuviossa, niin miehen kotimaan laki voi hyvin tulkita asian nain. Tasta sitten esimerkiksi kiistatapauksessa seuraa automaattinen huoltajuus muslimille ainakin tuossa miehen kotimaassa.

        Pitaa muistaa myos etta tama islamilainen perhelaki on voimassa useissa islamilaisissa maissa vaikka yleisemmin ei lainsaadantoa kutsuttaisikaan shariaksi. Se voi esimerkiksi koskea eriksen vain muslimeita.

        Islamiin kaantymisessa on lisaksi se erityispiirre etta islamista ei voi kaantya pois. Tasta mielestani seuraa etta ennen kuin kenenkaan kannattaisi edes harkita moista asiaa tulisi tuntea tuo uskon hyvin perusteellisesti ja tutkia myos islam kriittisia lahteita ja mita ne islamin uskosta sanovat.

        Aloita vaikka lukemalla joku ei-muslimin kirjoitama kriittinen Muhammed elamankerta. Muhammedin elamanhan pitaisi olla malliksi kaikille muslimeille. Voit sitten miettia onko se hyva malli sinun elamallesi.

        " Lasten tilantyeesta sen verran etta islamilaisen lain mukaan muslimin lapset automaattisesti pitaa kasvattaa muslimeiksi."

        Suomessa eletään suomen lakien ja asetusten mukaan.


      • kylässä muslimimaassa
        tiedoksi vaan kirjoitti:

        " Lasten tilantyeesta sen verran etta islamilaisen lain mukaan muslimin lapset automaattisesti pitaa kasvattaa muslimeiksi."

        Suomessa eletään suomen lakien ja asetusten mukaan.

        Niinpä. Ja sitten mennään vierailulle muslimimaahan,
        jotta lapset saavat tutustua isovanhempiin ym.
        ja niinkin on käynyt, että lapset jäävät sille
        tielle.
        Ja sieltä heitä ei saakaan pois helposti.


      • Ennen lauantaita tulee perj...
        tiedoksi vaan kirjoitti:

        " Lasten tilantyeesta sen verran etta islamilaisen lain mukaan muslimin lapset automaattisesti pitaa kasvattaa muslimeiksi."

        Suomessa eletään suomen lakien ja asetusten mukaan.

        "Suomessa eletään suomen lakien ja asetusten mukaan."

        Niin tietysti me suomalaiset ajattelemme. No sitten parasta huolehtia etta pysyy Suomessa koko ajan :-)

        Muualla Euroopassa alkaa olla jo alueita, joissa kulttuuriryhmat (selkokielella muslimit) harjoittavat omaa perinteista oikeuttaan (selkokielella sharia lakia) perhekysymyksissa. Eikohan tama monikulttuurinen (selkokielella islamilainen) tuulahdus saavu viela Suomeenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4238
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2090
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      132
      995
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      238
      992
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe