Kokemuksia serotoniinista?

onni

Oon tosi masentunut. Ajattelin kysyä lääkäriltä niitä "onnellisuuspillereitä", mutta auttaako ne? Onko kokemuksia?
En odota ihmeitä, mutta on jaksettava hymyillä, edes lapsille.

8

5353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turuntauti

Suosittelen sua käyttämään masennuslääkkeitä, jos lääkärisi sitä suosittelee. Parin ensimmäisen viikon, sisäänajovaiheen, aikana ahdistusoireesi voivat jopa lisääntyä, mutta sen jälkeen voi pikkuhiljaa odotella hoitovastetta.

Lääkkeitä syödään yleensä pitkään, jopa 6kk oireiden loppumisen jälkeen. Näin pyritään estämään masennuksen uusiutuminen.

Uuden polven masennuslääkkeet voivat olla kalliita, mutta Kela tulee tässä asiassa vastaan - sen takia ajatusta lääkkeistä ei kannata hylätä.

On hyvin yksilöllistä, mikä antidepresantti sopii kellekin, joten ensimmäinen lääkekokeilu ei välttämättä tuo heti parhaita mahdollisia tuloksia. Eli kärsivällisyys voi joutua koetukselle, ennen kuin oikea lääke löytyy.

Sivuvaikutusten voimakkuus ja kestokin on hyvin yksilöllistä. Tämän vuoksi on tärkeää olla lääkkeen sisäänajovaiheessa ja sen jälkeenkin tiiviissä yhteistyössä hoitavan lääkärin kanssa. Yleisimmät serotoniinilääkkeen sivuvaikutukset ovat väsymys, suun kuivuminen ja pahoinvointi.

Mainittakoon vielä, että nykyajan masennuslääkkeisiin ei kehity riippuvuutta. Niillä ei myöskään saavuteta huumausainereaktion kaltaista "onnellisuutta". Ne vain pitävät pään vedenpinnan yläpuolella ja ovat näinollen turvallisia käyttää.

Hyvää jatkoa Sinulle ja muillekin masentuneille.

Vertaisryhmä meikäläisille löytyy muuten osoitteesta

www.verkkoklinikka.fi/keskustelupalstat/masennus

Tervetuloa sinne jakamaan ja tukemaan, jaksimien mukaan! Tai vain lukemaan ja huomaamaan, että meitä on monta.

tt

• Ahdistukseensa apua hakenut äi

Olen käyttänyt serotoniinia nyt 11 päivän ajan. Alkuun tuli pahoinvointia, ruokahaluttomuutta. Nyt edelleen jatkuu hikoileminen. Saa mielen pysymään tasaisena, on ikään kuin vähän ulkopuolisena omissa ongelmissaan. Mitään onnellisuuden tunnetta ei ainakaan vielä ole tullut, mutta vaikutuksen pitäisikin alkaa vasta kuukauden kuluessa.

• turuntauti

Vastasin äsken melko etäisestä näkökulmasta... serotoniinilääke on ollut avuksi minulle. Minulla on ollut depressio monen vuoden ajan ennen lääkitykseni aloittamista. Ei lääke yksin todellakaan ratkaise ongelmiani. Mutta se auttaa tasoittamaan oloa... äärimmäiset tunnetilat eivät ehkä ole niin äärimmäisiä enää.

Voin vilpittömästi suositella.

tt

• anu

Söin keskivaikeaan depressiooni Cipramil-nimistä serotoniiblokkaajaa n. neljä vuotta. Lääkäri olisi vielä jatkanut lääkitystä, mutta halusin pitää tauon. Tauko alkoi n. pari kuukautta sitten. Olin kyllä aiemminkin yrittänyt lopettaa koko lääkityksen, mutta vieroitusoireet olivat niin hurjat, etten koskaan onnistunut. Psyykkinen riippuvuus oli pahinta, puhumattakaan fyysisistä, kuukauden lopettamisen jälkeen kestäneistä inhottavista huimauskohtauksista. Päässä "humahteli" ja joskus tuntui että kaatuu...

No mutta nyt ovat oireet ohi ja TUNTUU SILTÄ KUIN OLISIN HERÄNNYT PITKÄSTÄ UNESTA! Huomasin, että olin ollut vuosien ajan jonkinlaisessa horroksessa, mm. seksi ei maittanut ennen eikä tuntunut miltään -nyt en voi lopettaa rakastelua kun se tuntuu niin mahtavalta, klitoris on herännyt!

Lääkkeiden lopettaminen on tuonut takaisin maanis-depressiivisyyteni, mutta jotenkin sekin tuntuu hienolta (ei tietenkään sillä hetkellä) kun reagoi nykyään asioihin täysillä -okei, poikaystävä hyppii seinille...

Ja itseni fyysinen pahoinpitely psykoosihetkinä on tietty palannut, mutta jotenkin en enää pelkää itseäni. Eli lääkkeistä ( terapiasta) ollut paljon perusteellista hyötyä, joten uskallan suositella kaikille..'

sori tuli hiukka sekava viesti kun yritän kirjottaa salaa pomon valvovan silmän alla...

• Tia

Mä olen syönyt Ciparamilia vähän yli vuoden paniikkihäiriöön. Masennuksen lääkkeet ovat poistaneet, mutta ei paniikkihäiriötä eikä ahdistuneisuutta. Olen syönyt sitä 20 mg/päivä, mutta nyt pudottanut sen 10 mg..koska se ei paniikkihäiriööni ole vaikuttanut eikä ahdistukseen. No toivottavasti löydän uuden paremman lääkkeen joka sopii minulle. Mutta pelkkään masennukseen voin kyllä suositella! Cipramil vaikuttaa mm. lämmönsäätelyyn, uni ja valvetilaan, tunteisiin ja ruokahaluun.

• Suppe
        Tia kirjoitti:

Mä olen syönyt Ciparamilia vähän yli vuoden paniikkihäiriöön. Masennuksen lääkkeet ovat poistaneet, mutta ei paniikkihäiriötä eikä ahdistuneisuutta. Olen syönyt sitä 20 mg/päivä, mutta nyt pudottanut sen 10 mg..koska se ei paniikkihäiriööni ole vaikuttanut eikä ahdistukseen. No toivottavasti löydän uuden paremman lääkkeen joka sopii minulle. Mutta pelkkään masennukseen voin kyllä suositella! Cipramil vaikuttaa mm. lämmönsäätelyyn, uni ja valvetilaan, tunteisiin ja ruokahaluun.

Mä en tiedä mitä eroa on noilla sun syömillä lääkkeillä ja niilä mitä mä syön eli Seroxatilla, mutta olen kyllä sitä mieltä että toi seroxat auttaa mun paniikkihäiriööni hyvin!
        Ja varmasti tiedät että tietyn tyyppiset ruuat , mulla ainakin kahvi, roskaruoka, suklaa jne jne vaikuttaa ´paniikkihäiriöön eli jos juon paljon kahvia tai syön hamppareita jne kohtaukset tulevat 100 prosentin varmuudella. Nämä on tietty yksilöllisiä, mutta kannattaa tarkkailla! =)

• korpisoturi

Tässä hieman omia kokemuksiani masennuslääkityksestä:
      Söin muutaman kuukauden ajan 20mg Cipramilia ahdistukseen ja masennukseen. Oireeni olivat kärjistyneet ulkopuolisen stressin -- jonka tiesin kuitenkin loppuvan -- aiheuttamana sietämättömiksi ja ajattelin, että voin käyttää lääkitystä apukeinona tilanteen ylipääsemiseksi. Alussa muutaman ensimmaisen viikon aikana havaitsin lisääntynyttä ahdistusta , mutta sen jälkeen lääkkeen todellinen vaikutus alkoi tulla esiin. Turhat pelot katosivat, mielialakin oli suht hyvin balanssissa, vaikka monasti ajatus siitä, että tämä on vain tilapäistä, nousi mieleen. Kuitenkin menetin jollain tavalla kosketuksen sisimpääni, mikä saattaa myös osittain johtua manitsemastani ulkopuolisesta stressitekijästä. Myöskään ahdistusta tämä lääke ei poistanut kokonaan, se vain tavallaan "kovetti" ihmisen. Sen jälkeen kun lopetin lääkityksen, havaitsin muutaman viikon ajan outoa huimausta -- ikäänkuin päässä olisi muljahtanut joku:) Tunnen, että vanha olotilani on nyt palaamassa hiljalleen takaisin samanlaiseksi, kuin se oli ENNEN ulkopuolisen stressin mukaantuloa. Pystyn kuitenkin tulemaan toimeen ahdistukseni ja masennukseni kanssa, koska kykenen kontrolloimaan niitä riittävästi elämäntavoillani ja näin elämään suht normaalia elämää.
      Pitää muistaa, että lääkkeet ovat aina (toivottavasti) vain TILAPÄINEN apukeino, ei pysyvä ratkaisu. Tsemppiä.

• onni

vastanneille!

Aloitin Cipramil-lääkityksen kolmisen viikkoa sitten: ei pahoinvointia eikä muitakaan sivuoireita, lääke on kuin suunniteltu minulle. Voin todella paljon paremmin, olis pitänyt aloittaa jo vuosia sitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      434
      6163
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      87
      5470
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      51
      4467
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      54
      3996
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      78
      3961
    6. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      3
      3616
    7. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      193
      3549
    8. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      121
      3274
    9. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      71
      3251
    10. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2309
    Aihe