vihreää vuotoa

mie vaan..

Olen raskaana 23 viikolla ja tässä kohta 3 viikkoa ihmetellyt kun välillä valkovuoto on ihan limen vihreää, mikähän voisi olla vialla ja löytyykö kohtalotovereita? Välillä vuoto on ihan vetistä ja läpinäkyvää suurimmaksiosaksi, toisinaan normaalia ja maitomaista. Ei kutise eikä kirvele, ja tuota vihreää vuotoa on noin 6 kertaa tullut kolmen viikon aikana. Vuodot ei edes haise pahalle.
En ole vielä käynyt lääkärillä mutta ajattelin mennä ensiviikolla päivystyksessä käymään, sitä ennen olisi kiva saada muilta kokemuksia...

23

14320

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soittaa...

nyt HETI päivystykseen ja kysyä asiaa. Jos oikein muistelen niin ainakin jos lapsivedessä on vihreää niin se on merkki hapenpuutteesta lapsella. Jos se onkin lapsivettä.... älä jää odottamaan vastauksia täältä!

• Pian!

Jos vuoto onkin lapsivettä, väri meinaa että lapsi on kakannut veden sekaan, mikä EI HYVÄ!! Toivottavasti kaikki kuitenkin ok!!

• alkuperäinen...

Mihinköhän mä otan yhteyttä :( En tiedä äitiyspolille numeroa ja voiko sinne edes soittaa, neuvolassa ei ole ketään ja huomenna voisin ottaa esim terveyskeskukseen? Osaako ne siellä mitään. Ja oon puhunut tästä jo neuvolassakin eikä ne sanonut mitään. Vauva ainakin potkii ihan virkeänä vielä :(

• vaikka..
        alkuperäinen... kirjoitti:

Mihinköhän mä otan yhteyttä :( En tiedä äitiyspolille numeroa ja voiko sinne edes soittaa, neuvolassa ei ole ketään ja huomenna voisin ottaa esim terveyskeskukseen? Osaako ne siellä mitään. Ja oon puhunut tästä jo neuvolassakin eikä ne sanonut mitään. Vauva ainakin potkii ihan virkeänä vielä :(

numerotiedustelusta äippäpolisi numero tai sitten ihan tavalliseen päivystykseen. Kyllä näin sunnuntaisikin joku vastaa jostain

• ote eräästä artikkelista

Vihreä lapsivesi yhteydessä vastasyntyneen aivovaurioon
      LL Minna Aaltosen lastentautiopin väitös 10.11.2006

Mekoniumin eli vastasyntyneen ensimmäisen ulosteen, lapsenpihkan, värjäämää lapsivettä havaitaan arviolta 10-15% täysiaikaisista raskauksista. Viidessä prosentissa synnytyksistä, joissa havaitaan lapsenpihkan värjäämää lapsivettä, vastasyntyneelle kehittyy keuhkosairaus vihreän lapsiveden joutuessa keuhkoihin.

Minna Aaltosen väitöstutkimuksessa todettiin, että näin aiheutuneeseen vaikeaan keuhkovaurioon liittyy vastasyntyneellä aivosolujen tuhoa hippokampuksessa. Tutkimuksessa lapsenpihkan aiheuttaman keuhkovaurion hoidossa käytettävä typpioksidi näytti vähentävän keuhkovaurion vaikeusastetta sekä vaurioituneiden aivosolujen määrää hippokampuksessa

• tarkoitus..

mun pelotella sua kuitenkaan, vaan että oikeesti nopeasti ottaisit yhteyttä johkin. Terv. ekan kirjoituksen kirjoittaja

• Ap..
        tarkoitus.. kirjoitti:

mun pelotella sua kuitenkaan, vaan että oikeesti nopeasti ottaisit yhteyttä johkin. Terv. ekan kirjoituksen kirjoittaja

Mä en vaan tiedä mitä ne tälle mahtais jos se lapsivettä onkin, viikkoja on ihan liian vähän mulla :( Vasta 23 ja jos nyt lapsiveden kanssa on ongelmia niin se on varmaan tässä tämä raskaus sitten :(

• tällä hetkellä
        Ap.. kirjoitti:

Mä en vaan tiedä mitä ne tälle mahtais jos se lapsivettä onkin, viikkoja on ihan liian vähän mulla :( Vasta 23 ja jos nyt lapsiveden kanssa on ongelmia niin se on varmaan tässä tämä raskaus sitten :(

moisia mieti että mitä voivat tehdä. Peli ei todellakaan ole vielä menetetty. Nykyään on lääketiede hyvin kehittynyt. Joko soitit polille??

• ap...
        tällä hetkellä kirjoitti:

moisia mieti että mitä voivat tehdä. Peli ei todellakaan ole vielä menetetty. Nykyään on lääketiede hyvin kehittynyt. Joko soitit polille??

En mä vielä, mulla ei ole numeroakaan :( Pelkään että ne sieltä marmattaa että turhaan tänne soittelet tuohan on ihan normaalia jne.

Mutta jos se olisi lapsivettä voisiko se olla näin paksua... mulla on kuitenkin aika venyvää ja ihan kun jotain piimää jonka seassa tuota vihreää. pitäisikö lapsiveden olla läpinäkyvää? Mä yritän sitkutella huomiseen että pääsen lääkärille, on tätä kuitenkin ollut jo 3 viikkoa ja viimeksi rakenneultrassa sikiö voi hyvin ja lapsiveden määrä oli normaali, mutta eihän siitä ultrasta kyllä voi varmaan vielä mitään päätellä jos sitä vähän tihkuu ja on vielä kumman vihreää :(

• ne..
        ap... kirjoitti:

En mä vielä, mulla ei ole numeroakaan :( Pelkään että ne sieltä marmattaa että turhaan tänne soittelet tuohan on ihan normaalia jne.

Mutta jos se olisi lapsivettä voisiko se olla näin paksua... mulla on kuitenkin aika venyvää ja ihan kun jotain piimää jonka seassa tuota vihreää. pitäisikö lapsiveden olla läpinäkyvää? Mä yritän sitkutella huomiseen että pääsen lääkärille, on tätä kuitenkin ollut jo 3 viikkoa ja viimeksi rakenneultrassa sikiö voi hyvin ja lapsiveden määrä oli normaali, mutta eihän siitä ultrasta kyllä voi varmaan vielä mitään päätellä jos sitä vähän tihkuu ja on vielä kumman vihreää :(

sellaisista marmata. No tee kuinka teet. Toivotaan että kyse ei ole mistään vakavasta. Mutta ota sitten huomenna asia puheeksi oikein kunnolla siellä lääkärissä ja vaadi saada vastaus sille, että mitä se on ja mistä kyse. Mielenkiinnolla haluaisin tietää sitten että mitä ovat sanoneet. Jos viitsit niin laitatko viestiä tälle palstalle asiasta lääkärissä käynnin jälkeen.

• ap...
        ne.. kirjoitti:

sellaisista marmata. No tee kuinka teet. Toivotaan että kyse ei ole mistään vakavasta. Mutta ota sitten huomenna asia puheeksi oikein kunnolla siellä lääkärissä ja vaadi saada vastaus sille, että mitä se on ja mistä kyse. Mielenkiinnolla haluaisin tietää sitten että mitä ovat sanoneet. Jos viitsit niin laitatko viestiä tälle palstalle asiasta lääkärissä käynnin jälkeen.

Tulen kertomaan huomenna mitä sanovat, toivottavasti pääsen jo aamusta sisään. Itsekkin toivon tähän jotain selitystä, sillä eihän tämä ainakaan normaalia ole todellakaan :(

• ...
        ap... kirjoitti:

Tulen kertomaan huomenna mitä sanovat, toivottavasti pääsen jo aamusta sisään. Itsekkin toivon tähän jotain selitystä, sillä eihän tämä ainakaan normaalia ole todellakaan :(

mutta turha asiaa nyt vielä stressata enempiä. Huomenna ollaan viisaampia. Pidän peukkuja että kaikki ok ja olen hengessä mukana. =)

• kitsi24

Vähän kyllä ihmetyttäis, jos noilla viikoilla vauva ois lapsiveteen kakkinut. Jos se sun vihreä valkovuoto on ihan muuten normaalin valkovuodon näköistä/limaista, eikä siis vesimäistä, niin tuskin se on kohdusta asti peräisin.

Hyvä varmaan käydä lääkärissä tarkistuttamassa asia, mutta uskoisin, että kyse on jostain emättimen pH-muutoksesta tms., joka aiheuttaa muutoksia valkovuodon koostumukseen.

• et voi heti......

soittaa päivystykseen....

• kyseessä jokin

tulehdus! Itselläkin ollut valkovuodon mukana välillä vähän vihertäviä pienen pieniä paakkuja,virtatestin kävin jo jättämässä mutta siinä ei ollut mitään ja uskon kun ens viikolla on lääkärille aika niin otan puheeks et ottaa lisää näytteitä!

• Soita vaan!

...kuin oman lapsen terveyden varmistaminen mahdollisimman pian? Soittaisit nyt jo tänään...Saisit mielenrauhan itsellesikin heti. Jos siellä joku marmattaa siitä, että soitit niin se osoittaa vaan kys. henkilön epä-ammattimaisuutta! Kyllä näissä asioissa pätee se vanha kunnon sanonta, että TYHMIÄ KYSYMYKSIÄ EI OLE OLEMASSAKAAN!

• ap...

Kyse on vaan siitä ettei mulla ole minkäänlaista mahdollisuutta tänään lähteä tästä minnekkään, ei ole autoa ja synnytyssairaalaan (äitipoliklinikalle 100km.) Korvessa asutaan, huomenna menen terveysasemalle tuohon päivystykseen aamulla heti.

Asia on kuitenkin vaivannut jo kohta kuukauden, joten en edes usko että on kiinni menenkö huomenna vai tänään sinne. Neuvolassa ollaan jo tästä puhuttu ja sieltä neuvona oli mennä päivystykseen jos vuotoa vielä tulee koska viime viikolla sitä ei ollut. No nyt sitä tänään tuli vähän.

Vauva potkii paljon eli kertoo siitä ettei siellä varmasti kovin huonosti voida, että tarvitsisi tältä istumalta lähteä ja toisekseen viikko sitten ultrassa vauva voi hyvin ja lapsivettä oli normaalisti vaikka tätä vihreää valkovuotoa oli ollutkin jo sitä ennen yli 2 viikon ajan muutamana päivänä. Huomenna asia kuitenkin selviää toivottavasti.

• ....
        ap... kirjoitti:

Kyse on vaan siitä ettei mulla ole minkäänlaista mahdollisuutta tänään lähteä tästä minnekkään, ei ole autoa ja synnytyssairaalaan (äitipoliklinikalle 100km.) Korvessa asutaan, huomenna menen terveysasemalle tuohon päivystykseen aamulla heti.

Asia on kuitenkin vaivannut jo kohta kuukauden, joten en edes usko että on kiinni menenkö huomenna vai tänään sinne. Neuvolassa ollaan jo tästä puhuttu ja sieltä neuvona oli mennä päivystykseen jos vuotoa vielä tulee koska viime viikolla sitä ei ollut. No nyt sitä tänään tuli vähän.

Vauva potkii paljon eli kertoo siitä ettei siellä varmasti kovin huonosti voida, että tarvitsisi tältä istumalta lähteä ja toisekseen viikko sitten ultrassa vauva voi hyvin ja lapsivettä oli normaalisti vaikka tätä vihreää valkovuotoa oli ollutkin jo sitä ennen yli 2 viikon ajan muutamana päivänä. Huomenna asia kuitenkin selviää toivottavasti.

...toivottavasti huomenna selviää, että molemmilla on kaikki hyvin! Leppoisaa loppu-raskautta:)!

• lääkäriin

olla eräästä bakteerista. muistaakseni jokin sienisukuinen. en valitettavasti osaa valaista enempää mutta muistaakseni hoituu lääkekuurilla. mutta heti lääkäriin, oli tulehdus tai lapsivesi, lapsen terveys on tärkein. Ja muista aina että raskaana oleva nainen ei koskaan kysele tyhmiä tai vaivaa vaikka hoitajat ja lääkärit niin joskus ilmaisevatkin, kyse on ihmisestä naisen mahassa ja se kuuluu naisen perus ominaisuuksiin pitää vauvasta niin hyvää huolta kun mahdollista!!!!!

• streptokokki

bakteeri kyseessä?

• Koko raskauden ajan

Minulla on ollut koko raskauden ajan täysin keltaista ja vihreää vuotoa, joka ei todellakaan ole johtunut lapsivedestä, vaan kysessä on hyvin sitkeä tulehdus. Raskausviikkoja on jo 38, joten älä nyt vielä sure raskauden loppuvan, en usko siihen.

Minulle määrättiin aluksi erilaisia paikallishoitoja ja sittemmin hyvin monia antibiootteja tietämättä mikä tulehduksen aiheutti. Sitten syyksi paljastuivat suolistobakteerit (ei streptokokki) ja nyt on päällä ilmeisesti bakteerivaginoosi (bakteerikanta on vaihtunut laktobasilleista anaerobibakteereiksi).

Ongelmallista vaan on se, ettei minua enää hoideta. Lääkärit kieltäytyvät hoitamasta (minulla on kuulemma jo ollut liikaa lääkkeitä) ja osa heistä on jopa väittänyt vuotoa normaaliksi (heh heh, hyvä vitsikö, tuleeko kaikilla muillakin lorisemalla keltaista vuotoa?)

Tuskin tilanteesi on kuitenkaan näin vaikea, vaan on hoidettavissa helposti lääkkeillä pois. Älä stressaa turhia, vaan mene huomenna tapaamaan lääkäriä=)

• ap...

Kiitos kaikille vastauksista...! Kävin tänään terveyskeskuksessa, josta ne laittoi suoraan lähetteen gynelle naistentautien poliklinikalle ja siellä otettiin tulehdusnäytteitä, virtsanäytteet, lapsivesitesti ja mitä lie kokeita. Varmistui ettei kyse ole ainakaan lapsivedestä, ei ollut streptokokki- eikä ureaplasma- bakteereit. Eli kaikki pahimmat pois suljettiin. Ihan perus emätintulehdus aihauttaa tämän, siellä on vaan Ph-tasapaino heitellyt ja nyt määrättiin joku voide tuonne.

• :)!

Ihan sen vuoksi tulin suomi24:n sivuille kun jäi eilen vaivaamaan, että mikä siinä sitten oli! Kiva kun laitoit tietoa. Todella hieno asia, ettei kyse mistään pahemmasta! Onnittelut:)!

Itsekin tein tänään raskaustestin ja sain onneksi toivotun tuloksen:eli negat. - enää ei tarvitse jännätä ja pelätä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2283
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1714
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      305
      1251
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      726
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      652
    Aihe