Naisen koko ja synnytys

**Milian**

Tässä olisi toinen aihe, joka kiinnostaa kovasti ja josta en löydä tietoa oikein mistään.

Miten on, onko lyhyiden/hoikkien naisten raskaus synnytys kuinka useammalla vaikeampaa kuin ns. normaalipituisella/rehevämmällä naisella?

Miten kropan koko yleensäkin vaikuttaa?
Onko vaikeilla synnytyksillä ja naisen pienikokoisuudella yhteyttä ja miten paljon?

Sitä kun on itse aika tikku ja lyhyt, 156/50 jotain, niin alkoi mietityttämään, että voiko tuo "poikamainen" lantio avautua mitenkään niin paljoa että vauva sieltä mahtuisi ulos...?

Alempana tehneeseeni aloitukseen viitaten, mietin pää kuumana sitä -myös minulle- järkevintä vaihtoehtoa lapsen syntymän suhteen ja siihen vaikuttaa todella moni seikka.

16

1608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      Ei sillä merkitystä ole niin kauan kun vauva ulos mahtuu. Kaveri just sai lapsen ja on tosi pieni (154 cm.) synnytys kesti pari tuntia (ensimmäinen) ja toipus todella nopeasti. Ite olen 170-senttinen ja "rehevä"muotoinen ja minulla synnytys kesti lähemmäs 24 tuntia ja toipuminenkin todella pitkään...

    • ei..

      mahdu susta ulos. Liian pieni oot.

      • Ninnaliinuska

        naisilla, joilla on leveä lantio, olisi helpompi synnytys. Mutta en tiedä, onko siinä sitten perää.


      • sisämitat on lantiossa
        Ninnaliinuska kirjoitti:

        naisilla, joilla on leveä lantio, olisi helpompi synnytys. Mutta en tiedä, onko siinä sitten perää.

        väljät, niin se on synnytyksen kannalta hyvä asia. Mutta sitä et MITENKÄÄN näe ulos päin, joten turha lantion mitoista on synnytystä ennustaa.


    • mape

      ratkaiseva tekijä on lantion sisämitta eli ulkomitta ei kerro juurikaan mitään paitsi jos on todella kapea niin eihän sinne isoa mittaa mahdu sisälle..

      Pienellä ihmisellä ongelmaa on usein selän kanssa kun vauva tuppautuu sitten törölleen siihen eteen tilan puuttuessa niin selkä rasittuu huomattavasti enemmän. Tässä sitten tietysti yksilöllisiä eroja eli huono ja pitkä selkä rasittuu ihan yhtälailla ja hyvä lyhyt ei koe mitään ongelmaa, mutta siis useimmiten se kuitenkin väsyy jossain määrin.

      Kavereissani on 190/100 mitoilla oleva todellinen isontalon emäntä jonka lantio on on suhteessa kokoon ja hartiatkin kuin ladon ovet. Lantiosta vaan ei normikokoinen vauva mahtunut ei millään konstilla vaan sektioon jouduttu molempien kohdalla tai toista ei tietenkään edes yritetty. Toisaalta sinua pienempi eli 152/45 pyöräyttää mennen tullen maailmaan tuollaisia 4,5/55 kokoisia lapsia vaikka lantiossa ei ulospäin juuri kokoa näy.

      Onneksi sinun ei tarvitse asiaa miettiä ja päättää vaan se kuuluu lääkärille ja vaikka mitä tahdot niin ne sen päättää oman ja vauvan hyvinvointia silmällä pitäen. Pienet pääseekin yleensä automaattisesti synnytystapa-arvioon, mutta isot ihmiset ei juuri koskaan ellei sisaruksilal tai äidillä ole ollut ongelmaa.

    • lantion aukeavuus

      Ei ne pienet ulkomitat, vaan lantion sisämitat ja aukeavuus.
      Lantiohan koostuus monesta luusta ja näiden luiden
      välissä on häpyliitos edessä ja ristisuoliluunivelet takana.

      Ja loppuraskaudessa nuo nivelet usein löystyvät hormonien
      vaikutuksesta ja sitten synnytyksessä vielä joustavat. http://fi.wikipedia.org/wiki/Lantio

      Mutta tosiaan lääkäri sitten viimeistään viim. tarkastuksessa katsoo,
      onko tarvetta tehdä synnytystapa-arvio, vai näyttääkö siltä,
      että vauva mahtuu tulemaan luonnollista tietä.

      Jos lääkäri näyttää vihreää valoa sinulle ja alatiesynnytykselle,
      suosittelisin kuitenkin harkitsemaan sitä.
      Normaalista alatiesynnyksestä (jollei tule pahoja repeämiä) toipuminen on
      nopeampaa kuin sektiosta, ja synnytyskanavasta lapsi saa hyödyllisiä bakteereja käyttöönsä yms.
      Ja onhan se mukavaa olla pää selvänä kun vauva syntyy ja saada hänet heti syliinsä...

    • nainen---------------

      Itse olen 148cm ja ihan hoikkarakenteinen, vaikken kuitenkaan mikään tikku. Selkäkin melko lyhyt. Miten ihmessä, jos joskus lapsia haluan, vauva edes mahtuisi kasvamaan?

      Alatiesynnytystä en haluaisi ajatellakaan.

      • hyvin meni

        Mä olen 150 cm ja tehny kaks lasta. Molemmat melkein 4 kg syntyessään. Tosi hyvin meni molemmat synnytykset ja toivuin nopeesti. Kiloja tosin tuli 22 kg molempien aikaan, mut kaikki lähti parissa kuukaudessa synnytyksen jälkeen. Oli kroppa tietenki suuressa rasituksessa loppu raskaudessa ja maha aivan VALTAVA, mut muuten kaikki meni ns.helposti. Joten ei se aina tarkota, et jos on lyhyt, ni ei mahtus isot vauvat syntymään. Toki multaki otettiin röntgen-kuvat ennen synnytystä ja epäilivät ahdasta lantioo, mut ei se sit ollukaan.


      • painoni..
        hyvin meni kirjoitti:

        Mä olen 150 cm ja tehny kaks lasta. Molemmat melkein 4 kg syntyessään. Tosi hyvin meni molemmat synnytykset ja toivuin nopeesti. Kiloja tosin tuli 22 kg molempien aikaan, mut kaikki lähti parissa kuukaudessa synnytyksen jälkeen. Oli kroppa tietenki suuressa rasituksessa loppu raskaudessa ja maha aivan VALTAVA, mut muuten kaikki meni ns.helposti. Joten ei se aina tarkota, et jos on lyhyt, ni ei mahtus isot vauvat syntymään. Toki multaki otettiin röntgen-kuvat ennen synnytystä ja epäilivät ahdasta lantioo, mut ei se sit ollukaan.

        Mun paino ennen raskauksia oli 42kg. Ja olen nyt taas 42kg. Kolmatta odotan:)


    • Leona

      Heips!
      Voin kokemuksesta sanoa, että kyllä mahtuu. Itse olen hoikka (52kg) ja keskimittainen (165cm). Koskaan ei kukaan ole kyseenalaistanut lantioni kapeutta ja kuukausi sitten synnytin pojan, joka painoi 3,9 kg. Olen palautunut synnytyksestä lähes entiselleni ja epparihaavaa lukuunottamatta (tulehtui) mitään ongelmaa ei ole ollut.

    • Neljättä odottava

      kokoisesi. 158 pitkä ja painoa ennen raskautta 52 kg. Hienosti ovat kaikki kolme lastani mahtuneet, vaikka en ole leveä vaan lantioni on kapea ulkoapäin. Vauvamasukin tulee aivan eteen kun en leviä. Eli älä huoli!!!!

      • **Milian**

        Luulen, että omastani voisi amhtua kyllä ulos. Tarvii kysyä asiaa tarkemmin seuraavalla neuvolakäynnillä!

        Kiitokset kaikille muillekin vastaajille. Tieto tuli tarpeeseen :)


    • Miina I

      eikä ulkomitat. Hoikallakin naisella voi lantion aukko olla tilava, niin että vauva mahtuu hyvin syntymään. Jos mitään epäilyjä ahtaasta lantiosta on, niin asia tutkitaan äitiyspolilla.

      Eri asia on, että pienikokoisilla naisilla voi olla ennenaikainen synnytys, koska vauva ei mahdu kasvamaan niin suureksi. Esim tyttäreni, joka on samankokoinen kuin sinä, synnytti kymmenen päivää etuajassa.

    • väljä lantio

      Olen hoikka 155cm pitkä ja vauva (reilu 3kg) mahtui oikein hyvin tulemaan ulos. Toki mahtuvuutta arvioitiin ennen synnytystä kahdesti, viikoilla 30 ja 36.

      Tosiaan lantion leveys tai kapeus ulkopuolelta ei kerro sisämittoja, mutta lääkäri sanoi, että hentoluisilla on sisältä väljempi lantio usein kuin paksuluisilla, ihan järkeenkäypää. Eli jos on pienikokoinen, on etua siitä että on tikkuluut, kuten minulla.

    • Teppox

      Läskeillä on se huonoa kun maha painuu ales niin eipä sieltä mitää ulos tule vaikka ois kuinka levee perse ja jos ei ole enne paljoa ees pantu eikä synnyttäny niin ahdata on.
      Tiedän mitä puhun kun oma emäntä on semmonen valas ETTÄ! mutta ahdas alapäästään kun ei kaikille oo jakanu!

    • Minimama

      Mä oon lyhyt ja laiha, mutta lantion luusto on kyllä tosi leveä suhteessa muuhun kroppaan (lantion ympärys 95cm) niin tilanne mulla on ehkä vähän eri? Mutta siis mitat 156cm/44 kg ennen raskautta, painoa tuli 8kg lisää raskausaikana ja synnytys meni hyvin alakautta. Vauvakin ihan normikokonen about 3300g. :) Ja takas oli alkuperäsessä painossani alle kuukausi synnytyksestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe