Pistämme pihaa uuteen uskoon. Pois raivattujen puskien keskelle on edellinen asukki istuttanut sinne tänne narsisseja. Voiko niitä siirtää ja missä vaiheessa se olisi paras tehdä? Pihan kunnostus on menossa eli ne täytyisi saada pois aika pian...mutta onnistuuko siirto tässä vaiheessa niiden kasvukautta? Aloitteleva puutarhuri kiittää vastauksista jo etukäteen!
Narsissien siirtäminen
2
3089
Vastaukset
- Onttomukulakiurunkannus
Onnistuu se. Narsissit ovat yleisesti ottaen huonoja kuolemaan. Ensi vuoden kukinta saattaa kärsiä, jos narsissit eivät tänä vuonna pääse keräämään ravintoa ja kasvattamaan kukinnon alkua sipuliinsa.
Itse olen siirrellyt narsisseja milloin vain. Vähiten kukinta kärsii, jos pystyt antamaan niiden olla paikoillaan keski- tai loppukesään asti eli siihen saakka, että lehdet ovat lakastuneet tai edes lakastumassa. Silloin ravinteet ovat sipulissa jemmassa.
Vaikka siirtäisit heti, saattavat ne ensi vuonna kukkia ihan hyvin. On hyvä, jos pystyt siirtämään niin, että juuristo pysyy mahdollisimman ehjänä, jolloin lehdet ja kukat voivat tänä vuonna kehittyä normaalisti.
Jos päädyt siihen, että siirrät vasta myöhemmin, lannoita nyt kunnolla, että pääsevät varastoimaan ensi kevättä varten. Yleensähän narsissipuskat kannattaa siirron yhteydessä jakaa ja kukkia on silloin luonnollisesti harvemmassa kuin vanhoissa tiheissä istutuksissa.- -tepu-
vastauksesta! Tuo "huonoja kuolemaan" kuulostaa tässä kohdin varsin hyvältä;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh422792Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729423492548- 352194
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta482114- 251723
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251619- 441490
- 1001439
En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1391395- 361206