Muuttuva geometrisen turbon

puhdistus???

Niin voiko ja jos voi niin onko jollain kokemuksia siivekkeiden puhdistamisesta kysyy hän...

9

2669

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saetkae

      Minulle on jäänyt hieman epäselväksi miksi pitäisi "puhdistaa" turbon siivekkeet. Jos vehje on säädöissään ja sitä välillä rääkkää vähäsen, ei mitään "puhdistuksia" mielestäni tarvita. Sen ymmärrän, että kun turbo huolletaan se samalla putsataan jotta voidaan todeta sen kunto ja saadaan tasapainoitettu.

      Imuputkisto/välijäähdytintä saattaa joskus olla aiheellista putsata jo vehkeellä on taipumusta tuottaa öljylimaa. Limanerityksen saa kyllä loppumaan jos vain tahtoa riittää.

      • ÜberMonteur

        Et ilmeisesti ole ollut tekemisissä muuttuvageeometristen kanssa?..

        Säätösiivekkeet saa puhtaaksi ainakin siten että koneen ollessa käyntilämpöinen ja käynnissä, kaatelee turbon imupuolelle pari litraa puhdasta vettä samalla reippaasti kaasutellen.. Ja varmaan oheisesta ohjeesta joku besserwisser alkaa päätään aukomaan, niin sanon vain että oletkos kokeillut..


      • Saetkae
        ÜberMonteur kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole ollut tekemisissä muuttuvageeometristen kanssa?..

        Säätösiivekkeet saa puhtaaksi ainakin siten että koneen ollessa käyntilämpöinen ja käynnissä, kaatelee turbon imupuolelle pari litraa puhdasta vettä samalla reippaasti kaasutellen.. Ja varmaan oheisesta ohjeesta joku besserwisser alkaa päätään aukomaan, niin sanon vain että oletkos kokeillut..

        Joo, kaada sinä vaan vettä moottoriisi :) Niin teki mopopojat seiskytluvullakin... Varmista myös ennen vedenkaatoa että varaosakauppa on auki...

        En ole vieläkään vakuuttunut että turboa tarvitsee puhdistaa muulloin kun korjauksen yhteydessä.


      • esa_
        Saetkae kirjoitti:

        Joo, kaada sinä vaan vettä moottoriisi :) Niin teki mopopojat seiskytluvullakin... Varmista myös ennen vedenkaatoa että varaosakauppa on auki...

        En ole vieläkään vakuuttunut että turboa tarvitsee puhdistaa muulloin kun korjauksen yhteydessä.

        siipiset saattavat tarvita puhditusta, jos ei puhdista siipien säädöt menevät jumiin.


      • ÜberMonteur
        Saetkae kirjoitti:

        Joo, kaada sinä vaan vettä moottoriisi :) Niin teki mopopojat seiskytluvullakin... Varmista myös ennen vedenkaatoa että varaosakauppa on auki...

        En ole vieläkään vakuuttunut että turboa tarvitsee puhdistaa muulloin kun korjauksen yhteydessä.

        Mulla on tuolla pihalla turboahdettu Land Rover, jossa on vesiruiskutus, ei minun ainakaan ole tarvinnut varaosakauppaan kiiruhtaa aina sitä käyttäessäni, päinvastoin; koneen kun ottaa auki niin männät, venttiilit, ynnä muut normaalisti karstaiset osat kiiltävät kuin uudet.. Ja turbona on muuttuvageometrinen Garretin GT28, säätösiipien kanssa ei ole ollut ikinä ongelmaa..


      • Saetkae
        ÜberMonteur kirjoitti:

        Mulla on tuolla pihalla turboahdettu Land Rover, jossa on vesiruiskutus, ei minun ainakaan ole tarvinnut varaosakauppaan kiiruhtaa aina sitä käyttäessäni, päinvastoin; koneen kun ottaa auki niin männät, venttiilit, ynnä muut normaalisti karstaiset osat kiiltävät kuin uudet.. Ja turbona on muuttuvageometrinen Garretin GT28, säätösiipien kanssa ei ole ollut ikinä ongelmaa..

        Hallittu vesiruiskutussysteemi on ihan eri asia kun veden kaataminen koneeseen suoraan. Vieläkään kukaan ei ole esittänyt yhtään syytä miksi KUNNOSSA OLEVAAN turboahdettuun moottoriin pitäisi tehdä säätösiipien puhdistusta.

        Jos T.S.I. virittäjät ovat olleet vauhdissa netistä saatujen ohjeiden perusteella tai halpisboksien kanssa, ymmärrän kyllä. Mutta silloin saattaa olla muutakin syytä purkaa konetta kun puhdistus... ;)


      • ÜberMonteur
        Saetkae kirjoitti:

        Hallittu vesiruiskutussysteemi on ihan eri asia kun veden kaataminen koneeseen suoraan. Vieläkään kukaan ei ole esittänyt yhtään syytä miksi KUNNOSSA OLEVAAN turboahdettuun moottoriin pitäisi tehdä säätösiipien puhdistusta.

        Jos T.S.I. virittäjät ovat olleet vauhdissa netistä saatujen ohjeiden perusteella tai halpisboksien kanssa, ymmärrän kyllä. Mutta silloin saattaa olla muutakin syytä purkaa konetta kun puhdistus... ;)

        No ei sitä vettä kannata sinne ihan ämpärillä heittää, mutta semmonen reipas noro voi olla eikä tunnu missään, reipas sumu on tietty parempi..
        No ne säätösiivethän on pakokaasun kanssa tekemisissä ja mikään moottori (ei edes käyttämätön/uusi/kunnossa oleva) ei kaikissa tilanteissa toimi niin puhtaasti etteikö pakokaasuissa olisi nokea, öljyä/polttoainetta ynnä muuta köhnää joka takertuu säätösiipiin ja lopulta saa ne takertelemaan. Siipien koneistukset/sovitukset ovat vielä niin tiukat, ettei paljoa tarvitse takertuakseen.. Jumittuneet siivet saa aikaan kaikkea mukavaa, ahdin sakkaa, ahdot tai pakopaineet nousee pilviin yms. etenkin meidän diy ukkojen systeemeissä, tehdasvalmisteisissa on yleensä "konttaa kotiin" toiminnot kyseisen kaltaisia vikoja varten..

        *poks*


      • Saetkae
        ÜberMonteur kirjoitti:

        No ei sitä vettä kannata sinne ihan ämpärillä heittää, mutta semmonen reipas noro voi olla eikä tunnu missään, reipas sumu on tietty parempi..
        No ne säätösiivethän on pakokaasun kanssa tekemisissä ja mikään moottori (ei edes käyttämätön/uusi/kunnossa oleva) ei kaikissa tilanteissa toimi niin puhtaasti etteikö pakokaasuissa olisi nokea, öljyä/polttoainetta ynnä muuta köhnää joka takertuu säätösiipiin ja lopulta saa ne takertelemaan. Siipien koneistukset/sovitukset ovat vielä niin tiukat, ettei paljoa tarvitse takertuakseen.. Jumittuneet siivet saa aikaan kaikkea mukavaa, ahdin sakkaa, ahdot tai pakopaineet nousee pilviin yms. etenkin meidän diy ukkojen systeemeissä, tehdasvalmisteisissa on yleensä "konttaa kotiin" toiminnot kyseisen kaltaisia vikoja varten..

        *poks*

        Onhan se näin, että mitä enemmän liikkuvia osia jossain vehkeessä on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä jokin vikaantuu. Mielestäni suurin osa jumeista johtuu moottorin huonoista/pieleenmenneistä säädöistä. Pääasiallisesti siivekkeet jumittavat koska ovat käyneet liian kuumana. Syyt kuumana käymiseen voidaan poistaa säätämällä, tai ajotyyliä muuttamalla.

        On sekin totta että karstaa lähtee lorottamalla vettä moottoriin, mutta jos motti on niin karstainen että sitä lähtee irti, siinä on jotain vikaa.

        Touhuan enemmän työkoneiden parissa ja niissä on onneksi yleensä (vielä) yksinkertaisempi ja varmempi tekniikka. Mutta en silti laittaisi vinhasti pyörivään tuboon mitään mikä EI mene ilmansuodattimien läpi. Olen niitä pölyä, muttereita, trasselia ja puukon syönetä turboja nähnyt jotta tiedän mistä ne eivät tykkää... ;)


    • mää ite

      kun ajaa kuumalla koneella sellasii kunnon kiihdytyksii , että ne liikkuvat siivet menee "laidast--laitaan"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2508
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      2435
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1830
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1169
    Aihe