Ollaan ukon kanssa juotu enemmän tai vähemmän muutama kuukausi,se jäi työttömäks ei kuitenkaan viinan takia ja sitten on viina maistunu.Ite olen kyllä onnistunu työpaikkani pitään vaikka on tullu muutama poissaolo ja armoton morkkis on päällä koko ajan.Ärsyttää kun itekin olen alkanu juomaan vaikka ennen oon ollu suht kohtuukäyttäjä.Tänään en oo juonu mitään kadun vaan kaikkee tekemisiä ja tekemättä jättämisiä.Siis näin huteraa ei elämä ole ollut koskaan ikinä ja parempi ois kai lopettaa heti alkuunsa törppöilyt ennen ku jotain vielä pahempaa sattuu.Siis ainahan voi asiansa saada menemään parempaan eikö vaikka olis kaiken pistänytkin ihan päin honkia? Inhottaa toi juominen vaan niin h-tisti että mikä pakko sitä on ollut tehdä tässä määrin.
Pohjalla
20
1710
Vastaukset
- --kohtalotoveri_
kannattaa lopettaa jos ei osaa kohtuudella käytää..uskottava se on.Mäki mokasin alkoholin takia kurssipaikan,että sillee..Jätin menemättä kursseille viinan takia.Tulee vissii 4kk karenssi sen takia.arvaa kaduttaako.Koko ajan vaa miettii ja kelailee,että mitä tulikaa tehtyä ja kuinka voi olla näin tyhmä.Mut semppii sulle
- vee-e
ja se on hyvä asia. ilman sitä ei muutosta tapahdu kuin jatkuvasti huonompaan suuntaan.
laitan tähän alle ennenkin esillä olleita koottuja juttuja, jos niistä löytyis jotain apuja.
koska ongelma ei poistu maton alle lakaisemalla vaan vaatii rankkoja päätöksiä ja tekoja.
tsemppiä tehdä ja pitää päätöksiä alkoholin suhteen.
-----------------------------------
Jokainen lopettaa alkoholin käytön jossain vaiheessa. Monet alkoholistit tekevät sen vielä eläessään. Liian moni menee hiekkahoitoon tuhoten myös läheistensä elämän.
---------------------------------------------------------
" en halua vanhana muistella alkolinhuuruista elämää...
nyt kuvittelen et pystyn yksin hoitamaan tämän asian mut taitaa sekin olla vaan harhaa.tarvitsen varmaan jonkun tueksi joka tukee mua olemaan juomatta. "
Siinä valitettavasti käy monesti niin, ettei enää ole edes muistelemassa.
-----------------------------------------------------
Yksinkin alkoholismin niskan päälle voi päästä mutta vertaistuella huomaat miten monet kamppailevat aivan samojen ongelmien kanssa. Ja mikä tärkeintä, he pystyvät kertomaan miten sieltä kuopasta pääsee pois. Suosittelen lämpimästi tuen vastaanottamista.
Kirjaa itsellesi listaan ne kestävät edut joita saat alkoholista. Kirjoita viereen ne haitat joita alkoholi sinulle aiheuttaa. Elämästä tulee kestämätöntä viinan kanssa.
Älä yritä pysyä ottamatta viikkoa. Ole ottamatta vain tämä päivä. Huomisesta et voi luvata mitään. Jos et päivää, sitten hetki kerrallaan.
----------------------------------------------------------
Tunnetusti mikään muu keino ei auta kuin se, että laittaa elämänsä kestävään kuntoon ja myös raitistuu. Se tuo tasapainoisen elämän mahdollisuuden. Se ei ole tiukkapipoisuutta vaan oman tilansa ymmärtämäistä.
Jos ja kun nyt laitat asiat menemään määrätietoisesti oikeaan suuntaan, voit nauttia niistä elämän herkuista, joita sillä on tarjottavana, vielä kymmeniä vuosia. Juovana alkoholistina eläminen ei ole nautittavaa eikä pitkäikäistä. Et edes voi kuvitella miltä olosi voi tuntua ensivuonna tähän aikaan kun nyt teet sen eteen päättäväisesti ja lujasti töitä!
--------------------------------------------------------------
Vinkkejä toipumiseen. Nämä ajatukset ovat alkoholistien kokemia asioita ja ne ovat hyväksi havaittu kun henkilö haluaa ottaa vastuun tervehtymisestään. Toipuminen on prosessi joka etenee ja kehittyy kun sen eteen tekee työtä.
- Kohtele alkoholismia kuin mitä muuta vakavaa sairautta tahansa. Ymmärrä, että kehon tarve alkoholiin on sairaalloista -se johtuu sairaudesta.
- Alkoholismi ei ole hengellinen sairaus. Sitä ei pidä myöskään pitää moraalisena ongelmana.
- Alkoholista luopuminen on valtava kriisipiste. Suru, joka siitä seuraa, on verrattavissa pieneen kuolemaan tai rakkaimman i hmisen menetykseen (Atik Ismail).
- Kukaan ei voi kieltää minua juomasta -se on valinta jonka voin itse tehdä.
- Ymmärrä, että olen saavuttanut toisen sijan kilpailussa alkoholin kanssa. Se on selättänyt minut monta kertaa eikä sitä ottelua tarvitse uusia toistamiseen. Tiedän miten siinä tulee käymään. Aina.
- Ota päivä kerrallaan. Et voi tehdä raittiuslupausta mutta lupaa hoitaa raittiuttasi joka päivä! Jos lupaat olla juomatta kaksi kuukautta, se tarkoittaa kääntäen sitä, että kahden kuukauden päästä juot taas. Älä petä itseäsi.
- Mikään asia ei ole niin huonosti ettei sitä juomalla saisi vielä huonommaksi. Voit kyllä yrittää mutta hinta tulee olemaan kova.
- Muista seuraukset. Mieti edellistä juomistasi joka lähti käsistäsi. Muista kamala krapula ja morkkis. Saman saat helposti takaisin.
- Jokainen juo oman pohjansa - minun ei tarvitse käydä katsomassa teho-osastoa, monet ovat jo käyneet siellä. Minun ei tarvitse menettää perhettäni, työpaikkaani, ystäviäni, rahojani, itsekunnioitustani. Ymmärrä lopettaa NYT kun voit.
- Mahtipontisuus, uhma ja usko omiin voimiin loppuelämäksi ovat uhka raittiudelle.
- Tunnista mitkä tilanteet aiheuttavat painetta. Ole silloin erityisen varovainen, älä hanki tekosyitä juomiseen.
- Alkoholismi on tunne-elämänkin häiriö. Kummeli laulaa alkoholistin ratkaisumalleista seuraavasti; jos joku morkkaa niin pullo korkkaa, jos joku pännii niin vedä kännii, jos joku mokaa niin ala dokaa, vedä silloin pelti kii...
- muuta ajattelutapaasi. ”Raittius on sitä, että on päässyt eroon pullosta ja lapsellisuudestaan”, sanoo eräs lääkäri. Toisin sanoen juomisen lopettamisen lisäksi täytyy myös sisäinen ihminen saada muuttumaan. Muuten juominen jatkuu.
- Mitä teet yhdellä paukulla tai viinipullolla -kiusaat itseäsi. ÄLÄ OTA ENSIMMÄISTÄ! - Harvaan hoitamattomana kuolemaan johtavaan sairauteen on näin helppoa hoitokeinoa. Ensimmäinen on liikaa ja tuhat sen jälkeen liian vähän.
- Syö säännöllisesti. Jano ja nälkä ovat vaarallisia, alkoholisti kokee tällöin suurempaa tarvetta alkoholiin mielihyvän saamiseksi.
------------------------------------------
http://www.paihdelinkki.fi/testaa/sadd
http://www.taitolaji.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=24
http://www.ktl.fi/portal/suomi/osastot/mao/alkoholi_ja_terveys/alkoholin_haittavaikutuksia/?ord=1
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/default.htm
http://www.suomenaa.fi/
http://www.aa-varsinais-suomi.com/anonyymit14.htm
http://www.aasuomi.fi/
http://www.webalcoholic.com/
http://www.aatieto.info/
----------------------------------------------
Krapularyypyt, jos niitä pystyy ottamaan usein, ovat erittäin huolestuttava merkki.
Sitä virhettä ei kannata tehdä. Jos krapula tulee, on viisainta kestää se pois.
Alkoholismin tunnuspiirteitä:
Viehtymys alkoholiin: Alkoholisti odottaa juomistilaisuuksia. Kun hän ei juo, hän usein ajattelee alkoholia.
Kontrollikyvyn menettäminen: Vaikka hän olisi tehnyt miten lujan päätöksen tahansa, hän juo todennäköisesti enemmän kuin on aikonut. Tähän liittyy myös se, että yrittää vähentää juomista tai pitää pausseja.
Jääräpäisyys: Omatekoisilla selityksillään (”en koskaan juo yksin”, ”en koskaan työssä” ,"ei ennen klo 18.00" ja niin edelleen) alkoholisti yksinkertaisesti salaa todellisen sääntönsä: ”Älä anna minkään häiritä juomistasi.”
Lisääntynyt alkoholin sietokyky: Poikkeuksellinen kyky juoda paljon siitä sen pahemmin humaltumatta ei ole mikään etu. Päinvastoin se on usein ensimmäisiä alkoholismin merkkejä. Tähän liittyvät myös nuo krapularyypyt
Haitalliset seuraukset: Kohtuukäyttö ei turmele perhe-elämää, elämänuraa eikä fyysistä ja psyykkistä kuntoa. Alkoholismi turmelee.
Kieltäminen: Alkoholisti keksii tekosyitä käyttäytymiselleen ja vähättelee ja puolustelee sitä.
--------------------------------------
Tiedätkö, että
Alkoholi on suomessa työikäisten miesten yleisin kuolinsyy ja naisilla sijalla 2.
Se nivoutuu oleellisesti mielenterveyspotilaiden elämään monella muotoa.
Se on tabu, josta ei haluta puhua johtuen omasta, perheen, lapsuuden tms. suhteesta siihen.
Se kuuluu niiden 10 sairauden joukkoon koko maailmassa jotka rajaavat eniten toimintakykyä.
Se sitoo joka toisen resurssin psykiatrisesta sairaanhoidosta ja vie joka toisen sairaalapaikan.
Se koskettaa noin 2.000.000 ihmisen elämää suomessa, joko riippuvaisen tai läheisen roolissa.
------------------------------------
Tässä myös hyvä kooste, tämäkin on lainaus
Jos yksi (tai useampi) näistä merkeistä sopii Sinuun, niin se merkitsee, että Sinulla on alkoholiongelma.
1) Alkoholin sietokyvyn kohoaminen:"minä voin juoda nuo kaikki pöydän alle.."
2) Satunnaiset tai osittaiset muistin menetykset: "teinkö minä todella noin viime yönä?.."
3) Juomisen puolustelu: "olinpa todella juovuksissa viime yönä...olisi pitänyt syödä ennenkuin otin alkoholia"
4)Lisääntynyt riippuvuus alkoholista: "en viitsi tässä odotella..otan tässä pienet.."
5) Ryyppyjen ahnehtiminen: "tarvitsen yhden ylimääräisen..kukapa sitä huomaa.."
6) Alkoholin varaaminen: "Alko on kiinni viikonloppuna..varaampa pullon pyhäksi.."
7) Kiivastuminen, kun juomisesta keskustellaan: "se ei ole ollenkaan teidän asianne..minä hoidan työni ja pidän huolen
omista asioistani.."
8) Epäonnistuminen raittiuspyrkimyksissä: "nyt lopetan juomiseni kokonaan ja minun täytyy onnistua.."
9) Kontrollin menetyksen järkeistäminen: "jos noilla toisilla olisi minun ongelman, niin kyllä hekin joisivat.."
----------------------
Ja vielä
Aamuiset muistiaukot
Riitaa perheen/ystävien kanssa
Käsien aamutärinät
Häpeä/syyllisyys juomisesta
Viinaharmit työpaikalla
Velvollisuuksien laiminlyöntiä
Krapularyypyt
Lopettamisvaikeudet
Alkoholista riippuvuuden pelko
Rohkaisuryypyt
Taloudellinen harmi
Harrastuksista luopuminen viinan hyväksi
Juomisen salailu
Juomisputket useita päiviä
Väkivaltaisuus humalassa
Putkareissu humalassa
= jos tästä viimeisestä saa 4 tai enemmän "kyllä"-vastausta, ja asiat toistuvat, lopettaisin juomisen heti ja täyttäisin
alkoholin paikan jolloin kestävämmällä, muuten tulee pää vetäjän käteen.
----------------------------------------------------
" mutta välilla tuntuu että on pakko päästä kaljalle, siis aivan PAKKO!! "
Tämän takia vertaistuki on tärkeää. Toinen alkoholisti käsittää mikä tämä tunne on, terve ihminen saattaa yrittää ymmärtää mutta tunnetta hän ei tiedä. Jos kaksi juovaa alkoholistia tukevat toisiaa, he löytävät itsensä nopeasti baarista. Alkoholistin pitää olla toipunut tai pitkällä toipumassa.
Kannattaa olla jäljittelemättä kaikkia sellaisia tapoja ja tunneyhtymiä joihin on liittynyt juominen. Alkoholisti joutuu opiskeleman uudet tavat ja hänen täytyy tehdä itselleen selväksi, ettei hän voi toimia kuten ennen. Kaikkien korvikkeiden käyttöä kannattaa ja tulee välttää. Kylässä kukaan ei kuole janoon eikä juominen ole niin iso juttu kohtuukäyttäjälle kuin holistille, ei siinä tarvitse kestään huolehtia. Saunaan voi ehkä varata itselleen ison pullon raikasta vishyä.
-----------------------------------------------------------
"välillä taas pelottaa maksan ym sisäelinten kunto. "
Juominen ajaa kuitenkin ohitse. Moni alkoholisti, joka tuntee epämääräistä vatsakipua tai käy läpi haimatulehduksen lähellä kuolemaa, juo silti kun olo on taas vähänkin hyvä. Aivot ovat muuten sellaiset, joita ei oikein voi mitata, pahimmat vahingot tulevat sinne. Moni pitää rajana ratista kärähtämistä tai potkuja työpaikalta mutta sekään ei pysäytä, riippuvuus ajaa kaiken ohi. Tulisi ymmärtää, että on sairastunut ennenaikaiseen kuolemaan johtavaan sairauteen, jonka määritelmä on tässä:
National Council on Alcoholism and Drug Dependence ja America Society of Medicine antoi 23-miehiselle eri tieteenalojen harjoittajista koostuneelle komitealle tehtävän määritellä alkoholismi. Tulos julkaistiin arvossa pidetyn lääketieteellisen aikakauslehden elokuun numerossa vuonna 1992 erikoisraportissa, jonka allekirjoittajina olivat Robert K. Morse ja Daniel K. Flavin. Määritelmä kuuluu näin: ”Alkoholismi on primäärinen, krooninen sairaus jonka kehitykseen ja oireisiin vaikuttavat geneettiset, psykososiaaliset ja ympäristölliset tekijät. Sairaus etenee usein asteittain ja johtaa kuolemaan. Siihen kuuluu luonteenomaisesti juomisen hallinnan menettäminen, ajatusten keskittyminen päihteeseen alkoholin haitallisista vaikutuksista huolimatta sekä häiriintynyt ajattelukyky, lähinnä tilan kieltäminen. Jokainen näistä oireista voi olla jatkuva tai ajoittainen”
Alkoholismi on "ei kenenkään syytä" sairaus. Yksikään ihminen ei ryhdy juomaan alkoholia päämääränään tulla alkoholistiksi. Alkoholi on sosiaalisesti ja kulturellisesti hyväksytty aine, josta on ihmiselle myös hyötyä, muutenhan kukaan ei sitä käyttäisi ja vieläpä maksaisi siitä. Mutta tietyille ihmisille, noin kymmenelle prosentille käyttäjistä - muuttuu hyöty karvaiksi tappioiksi. Myös nämä ihmiset aloittivat alkoholin käytön siinä uskossa, että heillä on samat edellytykset kuin kaikilla muillakin, mutta heidät kohtasi sairaustila, jota ei voi havaita ennenkuin se on muuttunut vaikea-asteiseksi. Sen vuoksi ei ole heidän vikansa, että heistä tuli alkoholisteja. Se ei ole myöskään kenenkään muun vika. Eihän kukaan ole pakottanut alkoholistia juomaan viinaa. Alkoholisti ei ole vastuussa sairastumisestaan, mutta hän on ehdottomasti vastuussa tervehtymisestään!
Korostan sitä, ettei toipuminen ole vain harvojen herkkua.
Siihen pystyt sinä ja minä. Häpeä ja syyllisyys, arvottomuuden tunne täytyy jättää taakse. Täytyy tehdä päätös, että tämä sairaus saadaan hallintaan. Se onnistuu määrätietoisella toiminnalla. Alkoholismia ei saada ikinä kuriin sillä, että pidetään lakkoja, vähennetään juomista, siirrytään mietoihin. Ei myöskään sillä, että kielletään oma tila tai oletetaan taudin parantuvan tai ottavan askeleita taaksepäin. Moni kieltää sairautensa hautaan asti ihmetellen, mikä häntä oikein vaivaa.
Pääset jyvälle ajan kanssa niistä valheista joilla perustelet juomisen oikeutusta.
Tässä se on itselle todistelu siitä, ettei ongelmaa olekaan tai, että näin pitkän juomattoman ajan jälkeen on OIKEUS juoda.
Jollain syyllä "myyt" tuon ajatuksen itsellesi. Tiedät asian järjettömyyden, mutta ehkä mietit, että ehtiihän tuohon asiaan vielä puuttua. Tai nyt on niin vaikeaa ettei se onnistu. Mitä haittaa siitä on jos odotan ja juon vielä? Ehkä mietit, että kyllähän nämä vinkit ovat hyviä sellaiselle joka on alkoholististi. Minä en taida kuitenkaan olla holisti vaan juon koska..Eihän toinen voi minua tuntea netin kautta..Kieltäminen eli addiktiivinen ajatusmalli alkaa kehittyä suojelemaan sinua alkoholismisi todellisuudelta.
Muita verukkeita: "Alkoholi ei aiheuta mitään ongelmia. Itse asiassa tunnen oloni "hyväksi" ja pystyn ratkaisemaan ongelmani paremmin juotuani.","Hyvä on, minä ryyppään;...muttei se ole niin vakavaa...juon vain viikonloppuisin. Annan riittävästi rahaa vaimolle perheestä huolehtimiseen. En käytä liikaa rahaa juomiseeni, kuten hän valittaa. Se ei varmasti aiheuta mitään taloudellisia ongelmia niin kuin saattaisi näyttää.","Vaimoni ei kunnioita minua. Puurran vain hänen ja lasten vuoksi. Mutta hän ei ymmärrä minun ongelmiani. Hän on jatkuvasti niskassani. Hän ei välitä lainkaan tunteistani. Juon vain unohtaakseni onnettomuuteni.", "Esimieheni valittaa jatkuvasti, etten ole tehnyt töitäni ajoissa. Se johtuu siitä, että hän on täysin ennakkoluuloinen minua kohtaan eikä ole koskaan yhteistyössä, kun pyydän apua! Juon vain rauhoittaakseni hermojani!" Alkoholisti myönnä, että alkoholi on todellinen syy hänen huonoon suoritukseensa.
Järkeistäminen tai tunteiden poispyyhkäisy: Tässä henkilö välttää kohtaamasta alkoholista johtuvat ongelmansa käsittelemällä niitä pinnallisen yleisinä, teoreettisina tai älyllisellä tasolla."Minä olen lääkäri ja minä tiedän mitä alkoholistina oleminen on. Kuinka ikinä voit epäillä, että minä joisin liikaa ja vahingoittaisin siten maksaani ja aivojani? Luuletko todella, että olisin niin tyhmä?
No joka tapauksessa en ole sinulle vihainen, koska se ei kuitenkaan hyödytä mitään!"
Vihamielisyys: kieltämisen muoto, jota alkoholisti hyödyntää, on kiukku ja ärtymys. Esimerkiksi hän saattaa tulla äärimmäisen vihaiseksi ja aggressiiviseksi, milloin hyvänsä alkoholista tulee puhe, koska on huomannut, että hänen vihansa saa toiset välttämään aihetta tai poistumaan.
Puhumattomuus: Alkoholisti pysyy täysin tuppisuuna, olipa aiheena mikä hyvänsä. Hän käyttää tätä menetelmää vetäytyäkseen todellisuudesta.
- Kriisi on mahdollisuus - sen ei tarvitse olla mikään pelottava tila.
Vastuu on täysin sinun. Sinä päätät koska rupeat toipumaan. Jokainen ryyppäyskerta vie toipumista vaikeammaksi.
Eikö totta, että kaikki baarit ovat täynnä väärin ymmärrettyjä herkkiä taiteilijoita.
Nämäkin ovat syitä jatkaa juomista, todellisuudessa sehän on vain itsesääliä.
Tee päätös ruveta taistelemaan vastaan ja hanki apua. Toivut kyllä!
----------------------------------------------------------------
"pahimmat vaikutukset taitavat tulla tuonne päähän, ennenkuin tuo elimistö rupeaa oireilemaan eri vaurioilla."
Valitettavasti alkoholismi käytännössä havaitaan aina liian myöhään, eli silloin kun se on jo täydessä vallassaan. Siitä ei voi vain peruuttaa pois ja palata entiseen.
----------------------------------------------------------------
"Olen kuitenkin jatkanut juomattomuutta "
Hienoa!
Alku on aina hankalinta ja joskus toivottoman tuntuista. Sitä luulee, että ajatus ja houkutus juomiseen ei milloinkaan häviä. Mutta se ei ole onneksi niin. Se menee ohi aikanaan. Kun on saavuttanut oman raittiutensa, ymmärtää miten hyvää ja välttämätöntä ponnistelu raittiutta kohti oli ja on.
Kun raittiutta ei näe enää uhrauksena vaan kiitollisena mahdollisuutena laadukkaaseen elämään, on jo pitkällä toipumisessa.
Henkilön täytyy hyväksyä hämmennyksen, häpeän, kyvyttömyyden ja levottomuuden tunteeseensa varsinkin raittiuden alkuvaiheessa. Tänä johtuu siitä, että tunteet on saatu ja koettu niin pitkän ajan kuluessa vain ottaneena. Olo on hämillään kun johonkin tilanteeseen (vaikka perjantai-iltaan) tullaankin selvin päin. Aluksi hyvin epämukavaa.
Toki pitkäänkin raittiina olleen mieleen voi tulla juoda tai ainakin saada sama euforinen tila kuin juovana aikana. Tuo ajatus ei kuitenkaan enää lähde pyörittämään tai vaivaamaan. Nyt jo tietää, että tunne on hyvin väliaikainen ja se menee ohi.
On hyvä muistaa, että kun pahin tarve alkoholiin tulee, maltaa, malttaa, se menee ohi.
Raittius vahvistuu ajan kanssa. Ei ole oikein vaatia itseltään tasapainoista oloa vain hetken juomattomuuden jälkeen.
Tulisi päästä sinuksi ---pysyvän raittiuden tarpeensa-- kanssa. Kun tarve on, nyt vain työkalut kuntoon miten tavoitteeseen pääsee ja eteenpäin...
Kaikkein tärkeintä on, että potilaan itse täytyy sitoutua täydellisesti järjestelmälliseen toipumisohjelmaan, joka sisältää koko sydämestä tapahtuvan yrityksen oppia uudelleen oikeat ajatustottumukset, tunteiden ilmaisun ja käyttäytymisen hallinnan. Toipujalla täytyy olla voimakas halu muuttua. Hänen täytyy lopettaa muiden syyttely ja ottaa täysimittainen vastuu omasta elämästään.
Mitä jos tapahtuu relapsi eli repsahdus? Tämä osoittaa selvästi sen, että raittius ei ole kenenkään omaisuutta. Se on lainassa aina päivän kerrallaan. Eli ---raittiutta pitää vaalia, hoitaa---. Kaikkia muitakin vakavia sairauksia hoidetaan. Raittius ei ole vain harvojen herkkua tai jotain kovin vaikeaa, sen saavuttaa suunnitelmallisella työskentelyllä.
Jokainen joka näkee tilanteensa toivottomana voi todella toipua. Ensi vuoden syksy voi olla jo elämän parasta aikaa vaikka nyt olisi kuinka syvässä suossa tahansa!
------------------------------------------------------------------------
"Joten tässä on varmasti ensimmäiset puoli vuotta tosi vaikeata, ja siihen saa varmasti varautua, että retkahtamisia tulee, sun muuta."
Retkahtaminen on mahdollista mutta sitä ei saa pitää mahdollisuutena. Kun perehtyy ajatukseen "yksi päivä kerrallaan", on jo aika hyvällä polulla. On täysin turha tehdä mitään lupauksia, lakkoja tai aikarajoja. Tänään minun ei tarvitse enää koskaan käyttää.
Yksi asia, josta on päästävä irti on häpeä. Kukaan ei ole juonut alkoholia tullakseen alkoholistiksi. Ajatus on ollut sama kuin muillakin; rentoutua, viettää hauskaa aikaa jne.. Alkoholismi on monilla jo perimässä niin vahvana, ettei sitä yksinkertaisesti edes huomaa milloin tuon veteenpiirretyn rajan yli on astunut. Toipumisen edetessä löytää usein jo alkoholistista juomista pitkän ajan takaa. Alkoholismi kehittyy hyvin salakavalasti ja siihen liittyy oleellisesti tilan kieltäminen. Haluaa kieltää itseltään ja muilta että tässä olisi mitään ongelmaa. Hyvin inhimillistä.
Tässä joitain ajatuksia RETKAHTAMISESTA eli relapsista.
Monet uskovat, että toipumisessa on kysymys vain siitä, ettei käytä päihteitä. Retkahtaminen olisi täydellinen epäonnistuminen ja pitkät käyttämättömyysjaksot olisivat merkki täydellisestä onnistumisesta. Tämä käsitys on liian yksinkertaistettu.
Retkahdus voi olla se raastava kokemus joka saa henkilön yhä vahvemmaksi raittiuden puolesta. Toisaalta henkilö voi olla ollut pitkään päihteittä mutta rehellisyyden puute ja itsepetos estävät kunnolla nauttimasta toipumisesta. En siis täysin eri asia olla päihteittä kuin elää raittiina.
Vaikka kaikki holismi on samankaltaista, niin yksilöt eroavat mm. sairastamisen asteen että toipumisen tason suhteen toisistaan. Jos addikti keinolla millä hyvänsä voi edes joksikin (esim. pariksi kuukaudeksi) aikaa päästä käyttämisen tarpeesta, hän saa vaihtoehdon hetken mielijohteen mukaiselle ajattelulle ja pakonomaiselle toiminnalle. Silloin hän on saavuttanut käännekohdan, joka saattaa olla ratkaiseva tekijä hänen toipumisessaan. Toisinaan todellisen riippumattomuuden ja vapauden tunne päihteestä on hiuskarvan varassa. Toipumisessamme on usein kausia, jolloin vanhat pelot kummittelevat mielessämme. Elämästä voi jälleen tulla merkityksetöntä, yksitoikkoista ja tylsää. Saatamme uupua henkisesti uusien ajatusten kertaamiseen ja toteuttamiseen. Toisaalta tiedämme, että jos emme kertaa niitä, palaamme aivan varmasti vanhoihin tapoihimme. Tällaiset kaudet ovat usein parasta kasvun aikaa. Ihminen kehittyy juuri epämukavuusalueella – on meistä kiinni, mihin suuntaan.
Jotkut palaavat tässä vaiheessa käyttäjiksi. Kontaktit muihin toipuviin katkeavat ja vähättely alkaa. He unohtavat, että juuri se ensimmäinen annos käynnistää kierteen. He yrittävät hallita sitä, käyttää kohtuullisesti tai käyttää vain tiettyjä aineita/juomia. Mikään näistä hallintamenetelmistä ei toimi addiktille. Hänen ajattelunsa ja asenteensa kietoutuvat yhä voimakkaammin käyttämisen ympärille.
Retkahdukset voivat olla kohtalokkaita eikä niitä tietenkään voi suositella. Siitä saattaa alkaa kierre jota ei olisi odottanut. Tavallisesti jokainen retkahdus menee huonompaan ja rankempaan suuntaan ja syventää riippuvuutta jatkuessaan. Joskus menee työpaikka, perhe, terveys, itsekunnioitus, alkaa vakava masennus, somaattinen sairaus ja retkahdus on aina uhka todelliselle karille ajolle. Joku retkahduksista voi viedä hautaan pitkällä tai lyhyellä tähtäimellä. Retkahtaminen itsessään ei ole häpeällistä mutta se, että jättää itsensä hoitamatta on sitä. Parempi niellä ylpeytensä ja ymmärtää sairautensa tuhoava voima.
Retkahdus ei koskaan tapahdu vahingossa. Retkahdus on merkki siitä, että olemme jättäneet takaportin auki päihteen käyttämisen mahdollisuudelle. Löydämme porsaanreikiä päivittäisessä elämässämme ja olemme varmoja että selviämme omalla voimallamme ilman tukea. Jossain vaiheessa meidät valtaa harhakuvitelma, että päihde tekee elämän helpommaksi. Kykymme olla avoimin mielin katoaa. Meistä voi tulla vihaisia ja katkeria kaikille ja kaikesta. Ehkä alamme hyljeksiä niitä, jotka ovat meitä lähellä. Eristäydymme. Kyllästymme itseemme nopeasti. Kun uskomme päihteiden ratkaisevan tai helpottavan ongelmiamme, olemme todellakin vaikeuksissa ja saatamme allekirjoittaa oman tuomiomme elämään nähden. Pieni tunnemyllerrys saattaa käynnistää retkahduksen. Meitä täytyy muistuttaa siitä, mistä tulimme ja siitä, että sairautemme etenee käytämmepä tai emme.
Addiktiivisessa tilassa on jotain, joka hakee epäonnistumista. Meistä useimmista tuntuu, että emme ansaitse menestymistä tai että kuitenkin retkahdamme joskus. Tämä on riippuvaisten joukossa yleinen teema. Tälle ei kuitenkaan ole perusteita. Kun on löytänyt itsensä toipumisen tielle, ei ole yhtään hyvää syytä olettaa etteikö toipuminen etene kun vain tekee sen eteen töitä.
--------------------------------------------------------------------
Seulonnan tavoitteena on tunnistaa sairaus sen oireettomassa varhaisvaiheessa. Alkoholiriippuvuus ei sovellu seulottavaksi, koska sillä ei ole oireetonta varhaisvaihetta. Voidaan siis sanoa, että kun alkoholismi havaitaan, se on aina liian myöhäistä kohtuukäyttö silmämääränä. Päinvastoin, alkoholiriippuvuuspotilaat ovat yleensä juoneet rajusti jo ennen riippuvuuden alkamista. Monet muutkin juovat nuorena rankasti satunnaisesti tulematta kuitenkaan alkoholista riippuvaksi.
Yhtä asiaa ei voi unohtaa; alkoholistia tuetaan usein hyvää tarkoittavilla keinoilla jotka lopulta saattavat tappaa alkoholistin. Kohtuukäytön suosittelu, väärien korvikkeiden suosittelu (riippuvuudessa kiinni pitävät tai uusia vahingollisia riippuvuuksia, bentsot jne) ja yrittäminen pitää kiinni jostain hoitotavasta vaikka se ei selvästi ole ratkaissut ongelmaa. Usein tarvitaan keinojen yhdistelmää ja aina sen ymmärtämistä, että alkoholistille ei sovi alkoholi missään muodossa eikä missään määrin. Ei nyt eikä kahden kuukauden päästä. Alkoholismi on krooninen, tappava sairaus.
Vain toinen toipunut alkoholisti voi tietää, miltä tuntuu kun keho ja mieli vaativat alkoholia huolimatta kaikista niistä haitoista joita se aiheuttaa. Sitä ei terve ihminen voi ikinä kokonaan ymmärtää. On helppo huutaa kuopan reunalta ohjeita kuoppaan pudonneelle, varsinkin jos ei tiedä kuinka vaikeaa siellä on. Toipunut alkoholisti voi kertoa, että hän ja hänen kaverinsa ovat olleet tuossa samassa kuopassa ja päässeet sieltä näillä ja näillä keinoilla ylös. Siksi juuri alkoholismissa vertaistuki on tehokkainta hoitoa. Usein siihen kannattaa liittää monipuolinen tukikokonaisuus.
Läheisten pitää ymmärtää se, että tietyssä mielessä heidän pitää lopettaa alkoholistin "tukeminen". Se ei ole auttanut eikä se tule ratkaisemaan asiaa. Alkoholistin on itse otettava vastuu toipumisestaan ja läheisten tulee tehdä samoin oman toipumisensa suhteen. Tietenkin kannustava ilmapiiri on välttämätön prosessissa.
---------------------------------------------------------
kuule
Kirjoittanut: xxxxx klo 18.45
mene aa-kerhoon.mieheni lähti juuri tunti sitten
päihdehoitoon AA auttamana.täytyy sanoa että
olen ONNELLINEN hänen päätöksestään.toivottavasti tämä tietää hyvää loppuelämää meille.olemme 50:n
toisella puolella oleva aviopari,olleet yhdessä
32 vuotta.minä väsyin kattomaan juomista joka
oli jokailtaista,joskus enemmän ja joskus vähemmän.
sanoi että minä lähden omaan elämään,minä en jaksa taitella ewnää kuningas alkoholin kanssa.se voittaa kuitenkin.hän sanoi että mistä hän hakee apua?apu löytyi omalta terveyskeskuksen lääkäriltä.joka ohjasi AA:nniin että SUURKIITOKSET
KAIKILLE JOTKA TOIMITTE SIINÄ YHDISTYKSESSÄ.on ainakin yritetty ja toivottavasti onnistuu.mieli oli ainakin hänellä positiivinen.hän on mulle tärkeä IHMINEN.joten mene sinäkin hakemaan ihmeessä apua.tsemppiä sinulle.- Kalle.
Kun vaan kollegoilla riitäisi keskittymiskykyä sen kokonaan lukemiseen.
- marita*
Kertaus on opintojen äitinä taaskin tässä. Ei muuta kuin luopuminen siitä edellisestä elämästä... joka on nytkin minulla, että voin juoda vielä parit siiderit kun huomenna on vapaata. Selitys ja selitys. Aina vaan se, että voin lopettaa heti huomenna, mutta sitä huomenta ei tule, kun pitää jo kauppaan laukata ostamaan olutta. Tai jotain lieventävää kun krapulastakaan ei jaksa kärsiä.
- kevättuuli
Minäkin olen sen tuhat ja sata kertaa päättänyt, että nyt loppuu. Mitää mokailuja ei ole tosin sattunut, kotona vaa miehen kanssa tissutellaan, milloin enemmän, milloin vähemmän. Kun on olevinaan niin mukava olla pienessä sievässä.
Ja höpö-höpö.
Nyt oon ollu 15 pvää juomatta ja nauttinut jokaisesta hetkestä selvänä. Muutama päivä 'lopetuksen' jälkeen oli vähän outoa ja yöt hikoilutti. Mutta kun niistä pääsi, niin alkoi elo näyttää ihan toisenlaiselta. Iho on muuttunut eri väriseksi, kasvot eivät enää punoita ja on ihan toisenlainen, reipas olo. Työnteko maistuu , luonto näyttäytyy erilaiselta ja kaikki kiinnostaa. Ruoka maittaa vähän liiankin hyvin ja vettä ja mehuja ym. menee tuhottomasti.
Kaikki tuntuu kivalta.
Katselin, kun mies otti kaljaa vappuna, inhotti koko ajatus ja voi miten pahalle hän haisi.
Mutta kuten vee-e:n oivallisissa vinkeissä sanoikin, niin päivä kerrallaa aion tämän ottaa. Mutta jokainen päivä, minkä olen selvänä, on mulle kuin lottovoitto. Mieskin sanoi, ettei häntäkään huvita nyt juopotella, kun ei oo seuraa. No nyt meitä on sitten kaksi yrittämässä raittiutta, eli yritämme olla toisillemme tukihenkilöitä.
Aivan kuin olisimme taas löytäneet toisistamme uusia ulottuvuuksia, kun ei olutpöhnässä sössötetä joutavia.
Katsellaan kuunnellaan kevättä.
Minulle ainakin tehosi se, että ajattelen koko ajan, kuinka hyvää tämä raittiina oleminen minun elimistölleni tekee. Maksa ja munuaiset puhdistuu. Mieli kirkastuu ja ajatus juoksee ihan toiseen malliin. Uni on normaalia ja kaikki näyttää paljon paremmalta. Jaksan hymyillä ja nauraa vapautuneesti, eikä ole koko ajan sellainen tuppurainen olo. Eikä tartte kuskailla tyhjiä pulloja kauppaan ja rahaakin säästyy.
Terveydeksi ja tsemppiä!- U-Ö.
Hyviä havaintoja selvänä olosta, ja mitä se tuo.
Kerronpa rankemmasta päinvastaisesta, kun yritän terapiana pitää menneisyyttä tuoreessa muistissa, niin pysyy ukko ruodussa.
Ehkä yli viisitoista vuotta ottaminen pysyi viikonloppujuomisena ja sunnuntaina en ottanut koskaan.
Jälkeenpäin senkin "saavutuksen" olen jälkikäteen arvellut johtuneen seuraavasta.
Kotikylällä oli veneentekijä, joka veneen valmistuttua ja kaupan synnyttyä aina ryyppäsi pari viikkoa, kulki hoilaten ja hoiperrellen raittia, ja me kersat perässä.
Siitä tietysti piti aina raportoida kotona, ja joka kerta äitimuori istutti lapsen avoimeen mieleen niin karmean mielikuvan viinan kiroista, että se meni perille, etenkin kun sitä hoipertelevaa epäihmistä sai nähdä usein.
Se minua alitajuisesti jarrutti melkein parikymmentä vuotta. Ne varsin hyvät lähtökohdat kuitenkin pikkuhiljaa murentuivat, kun päädyin ammattiin, jossa sai takavuosina ryypätä ihan työn puolesta ja ilmaiseksi.
Kauppaneuvottelukulttuuri oli ennen sellainen, että vieraat aina kutsuttiin neuvottelutuloksesta riippumatta saunailtaan tai ravintolaan, ja viina todella virtasi. Olinpa vielä firman edustusviinavaraston hoitaja. Hah.
Sainpa jopa isolta pomolta kerran moitteita, että miksi en ota työmatkoille viinaa mukaan tarjottavaksi, ja sanoi että otat sitten itsekin.
Onneksi moinen touhu on Suomessa jo loppunut.
Hiljaa hivuttaen tulin sitten tilaan, jossa känni jatkui viikkoja, kuukausia. Työpaikka meni ja ohessa muita ikävyyksiä. Ja sitten alkoi tosi juominen tahtiin kossupullo päivässä, kun toleranssikin oli huipussaan.
Jonkinlainen itseinho havahdutti, kun monasti ei kyennyt yhtään mihinkään. Ei kyennyt suihkuun, ei kauppaan, ei ruuanlaittoon, ei parran ajoon, ei siivoamiseen, eikä edes ärsyttävän pulloarsenaalin pois viemiseen. Pelkkää vettä piti juoda monta päivää, ja vedestäkin puolet meni naamalle, kun käsi kävi kuin banjon soittajalla. Laskut maksamatta, rahat loppu jne. kaikenlaista erilaista vähemmän mukavaa.
Mitä ihmisen elämää sellainen on?
Menneisyytensä muisteleminen karistaa isommat juomishalut laakista. - alkup.
U-Ö. kirjoitti:
Kerronpa rankemmasta päinvastaisesta, kun yritän terapiana pitää menneisyyttä tuoreessa muistissa, niin pysyy ukko ruodussa.
Ehkä yli viisitoista vuotta ottaminen pysyi viikonloppujuomisena ja sunnuntaina en ottanut koskaan.
Jälkeenpäin senkin "saavutuksen" olen jälkikäteen arvellut johtuneen seuraavasta.
Kotikylällä oli veneentekijä, joka veneen valmistuttua ja kaupan synnyttyä aina ryyppäsi pari viikkoa, kulki hoilaten ja hoiperrellen raittia, ja me kersat perässä.
Siitä tietysti piti aina raportoida kotona, ja joka kerta äitimuori istutti lapsen avoimeen mieleen niin karmean mielikuvan viinan kiroista, että se meni perille, etenkin kun sitä hoipertelevaa epäihmistä sai nähdä usein.
Se minua alitajuisesti jarrutti melkein parikymmentä vuotta. Ne varsin hyvät lähtökohdat kuitenkin pikkuhiljaa murentuivat, kun päädyin ammattiin, jossa sai takavuosina ryypätä ihan työn puolesta ja ilmaiseksi.
Kauppaneuvottelukulttuuri oli ennen sellainen, että vieraat aina kutsuttiin neuvottelutuloksesta riippumatta saunailtaan tai ravintolaan, ja viina todella virtasi. Olinpa vielä firman edustusviinavaraston hoitaja. Hah.
Sainpa jopa isolta pomolta kerran moitteita, että miksi en ota työmatkoille viinaa mukaan tarjottavaksi, ja sanoi että otat sitten itsekin.
Hiljaa hivuttaen tulin sitten tilaan, jossa känni jatkui viikkoja, kuukausia. Työpaikka meni ja ohessa muita ikävyyksiä. Ja sitten alkoi tosi juominen tahtiin kossupullo päivässä, kun toleranssikin oli huipussaan.
Jonkinlainen itseinho havahdutti, kun monasti ei kyennyt yhtään mihinkään. Ei kyennyt suihkuun, ei kauppaan, ei ruuanlaittoon, ei parran ajoon, ei siivoamiseen, eikä edes ärsyttävän pulloarsenaalin pois viemiseen. Pelkkää vettä piti juoda monta päivää, ja vedestäkin puolet meni naamalle, kun käsi kävi kuin banjon soittajalla. Laskut maksamatta, rahat loppu jne. kaikenlaista erilaista vähemmän mukavaa.
Menneisyytensä muisteleminen karistaa isommat juomishalut laakista.uutta pontta on saanut tämän yhdenkin päivän aikana,yrittänyt järjestää asioita mitä on tullut sössittyä tässä muutaman kuukauden aikana.mitään korjaamatonta ei ole tapahtunut onneksi vielä,laskut sun muut on suurinpiirtein kunnossa.mutta parempi toimia ennen kuin menee överiksi.kiitos kiitos kiitos viesteistä!
- MäMix
U-Ö. kirjoitti:
Menneisyytensä muisteleminen karistaa isommat juomishalut laakista.eipä muuta asiaan kommentoitavaa, kuin että ISON HALIN halusin antaa luettuani tekstisi. Tai ehkä paremmin jättirutistus!
- kevättuuli
alkup. kirjoitti:
uutta pontta on saanut tämän yhdenkin päivän aikana,yrittänyt järjestää asioita mitä on tullut sössittyä tässä muutaman kuukauden aikana.mitään korjaamatonta ei ole tapahtunut onneksi vielä,laskut sun muut on suurinpiirtein kunnossa.mutta parempi toimia ennen kuin menee överiksi.kiitos kiitos kiitos viesteistä!
Hienoa! Jatka vaan päivä kerrallaan asioiden järjestelemistä. Touhua niitä hommia kotona, mitkä ovat jääneet rästiin, kun on ollut ”muuta tekemistä”. Keksi kaikenlaista muutamiksi päiviksi, että pahin hinku juoda menee ohi. Sitten kun huomaat, että onkin kiva olo, kun ei oo tullu juotua, ja oot ylpee ittestäs, niin ei teekään enää niin kovasti mieli ottaa mitään.
Tosin tää on minun taktiikkani, sopiiko se sinulle, sitä en tiedä, mutta suosittelen.
Valehtelisin, jos sanoisin, pitkän juomahistoriani jälkeen, ettei muka tule mieleen, että jospa ottaisi pienet.
Mutta kun en ota ja kohta se tunne meneekin ohi, kun alkaa miettimään, miten ällö olo on seuraavana päivänä.
Välillä tulee ihmeteltyä, että tällaistakö se normaali elämä on. Ja että täähän on helskutin kivaa.
Ja että minä PYSTYN TÄHÄN!!
Parhaimpia päiviä pitkästä aikaa elämässäni.
Suosittelen kokeilemaan!!
Edelleenkin paljon tsemppiä sinulle!
Mitään et menetä, jos yrität! - alkup.
kevättuuli kirjoitti:
Hienoa! Jatka vaan päivä kerrallaan asioiden järjestelemistä. Touhua niitä hommia kotona, mitkä ovat jääneet rästiin, kun on ollut ”muuta tekemistä”. Keksi kaikenlaista muutamiksi päiviksi, että pahin hinku juoda menee ohi. Sitten kun huomaat, että onkin kiva olo, kun ei oo tullu juotua, ja oot ylpee ittestäs, niin ei teekään enää niin kovasti mieli ottaa mitään.
Tosin tää on minun taktiikkani, sopiiko se sinulle, sitä en tiedä, mutta suosittelen.
Valehtelisin, jos sanoisin, pitkän juomahistoriani jälkeen, ettei muka tule mieleen, että jospa ottaisi pienet.
Mutta kun en ota ja kohta se tunne meneekin ohi, kun alkaa miettimään, miten ällö olo on seuraavana päivänä.
Välillä tulee ihmeteltyä, että tällaistakö se normaali elämä on. Ja että täähän on helskutin kivaa.
Ja että minä PYSTYN TÄHÄN!!
Parhaimpia päiviä pitkästä aikaa elämässäni.
Suosittelen kokeilemaan!!
Edelleenkin paljon tsemppiä sinulle!
Mitään et menetä, jos yrität!vaikka hermot onkin ollu riekaleina ja mielessä kävi jo että josko pitäis mennä handeliin tai päiväks baariin istumaan mutta sitten aattelin varmaan ensimmäistä kertaa aikoihin että ei helvetti siitähän ne taas kaikki asiat huononee entisestään jos rupee taas temppuilemaan.miten ei tollastakaan asiaa oo ennen jaksanu miettiä kun on miettiny vaan seuraavaa tuntia.huh kyllä tuntee ittensä hölmöks.nyt kun rupee ajatus kirkastuun niin kyllä miettii että voi helvetti mitä on tullu tehtyä on niinkun olis jossain sumussa menny vaan eikä huolta huomisesta.mutta tehtyjä ei tekemättömiks saa joten ajatus eteenpäin eikö..kiitos kauniista sanoista!kaunista ja hienoa kevätpäivää teille kaikille!
- kevättuuli
alkup. kirjoitti:
vaikka hermot onkin ollu riekaleina ja mielessä kävi jo että josko pitäis mennä handeliin tai päiväks baariin istumaan mutta sitten aattelin varmaan ensimmäistä kertaa aikoihin että ei helvetti siitähän ne taas kaikki asiat huononee entisestään jos rupee taas temppuilemaan.miten ei tollastakaan asiaa oo ennen jaksanu miettiä kun on miettiny vaan seuraavaa tuntia.huh kyllä tuntee ittensä hölmöks.nyt kun rupee ajatus kirkastuun niin kyllä miettii että voi helvetti mitä on tullu tehtyä on niinkun olis jossain sumussa menny vaan eikä huolta huomisesta.mutta tehtyjä ei tekemättömiks saa joten ajatus eteenpäin eikö..kiitos kauniista sanoista!kaunista ja hienoa kevätpäivää teille kaikille!
Oli pakko tulla onnittelemaan toisen selvän päiväsi kunniaksi:)
Eikö oo mukava, kun pystyt siihen?
Yritä vaan sisukkaasti lisää alkottomia päiviä. Aattele vaikka, että täällä moni muukin on samassa jamassa ja käy samoja taistoja. Pitemmän päälle varmasti moni asia selkenee ja huomaat eron ryyppypäiville ja selville päiville.
Kirjottele tänne, jos haluat. Vaihdetaan kuulumisia ja tuntemuksia, jos vaikka siitä olisi apua.
Mukavia ja aurinkoisia ja toivon mukaan selviä päiviä:) - ja selvä päivä
kevättuuli kirjoitti:
Oli pakko tulla onnittelemaan toisen selvän päiväsi kunniaksi:)
Eikö oo mukava, kun pystyt siihen?
Yritä vaan sisukkaasti lisää alkottomia päiviä. Aattele vaikka, että täällä moni muukin on samassa jamassa ja käy samoja taistoja. Pitemmän päälle varmasti moni asia selkenee ja huomaat eron ryyppypäiville ja selville päiville.
Kirjottele tänne, jos haluat. Vaihdetaan kuulumisia ja tuntemuksia, jos vaikka siitä olisi apua.
Mukavia ja aurinkoisia ja toivon mukaan selviä päiviä:)takana.huh.hienolta tuntuu olla selvänä.säännöllisin väliajoin vaan ahdistaa kun miettii ryyppyreissujansa ehkä sitä pohtii vähän liikaakin toisaalta kait hyvä osoittaa katumusta.kestää kait jonkun aikaa ennen kun saa olon normaaliksi ja vähemmän pelokkaaks ja lopettaa joka ikisen mokan vääntelyn ja kääntelyn.siis kun ei niitä saa tekemättömäks tuntuu että ne kasvaa aivan älyttömiin mittasuhteisiin kun niitä tarpeeks kauan vellaa päässään.mutta aina enemmän on helpompi kattoo eteenpäin ja miettii ihan muuta elämää ja tekoja kun baarissa istumista.se sota ei yhtä naista kaipaa.kyllähän sen tietää et kukaan muu ei mun tekoja mieti hyvä jos enää muutenkaan muistaa koko ihmistä.niin vois itekin lopettaa turhan ruoskimisen.itsekritiikki on aika kovaa tässä vaiheessa mut saa ollakin.olis voinu ottaa sen käyttöön jo aikasemminkin.mutta hyvä viimestään nyt kuitenkin.jotenkin tuntuu olevan ajatus vielä hakusessa kun kaikkee tällasta sepustaa.mut aina paremmin joka päivä.tulipas parempi olo tästäkin vuodatuksesta :) hyvää kaunista päivänjatkoa kaikille!
- kevättuuli
ja selvä päivä kirjoitti:
takana.huh.hienolta tuntuu olla selvänä.säännöllisin väliajoin vaan ahdistaa kun miettii ryyppyreissujansa ehkä sitä pohtii vähän liikaakin toisaalta kait hyvä osoittaa katumusta.kestää kait jonkun aikaa ennen kun saa olon normaaliksi ja vähemmän pelokkaaks ja lopettaa joka ikisen mokan vääntelyn ja kääntelyn.siis kun ei niitä saa tekemättömäks tuntuu että ne kasvaa aivan älyttömiin mittasuhteisiin kun niitä tarpeeks kauan vellaa päässään.mutta aina enemmän on helpompi kattoo eteenpäin ja miettii ihan muuta elämää ja tekoja kun baarissa istumista.se sota ei yhtä naista kaipaa.kyllähän sen tietää et kukaan muu ei mun tekoja mieti hyvä jos enää muutenkaan muistaa koko ihmistä.niin vois itekin lopettaa turhan ruoskimisen.itsekritiikki on aika kovaa tässä vaiheessa mut saa ollakin.olis voinu ottaa sen käyttöön jo aikasemminkin.mutta hyvä viimestään nyt kuitenkin.jotenkin tuntuu olevan ajatus vielä hakusessa kun kaikkee tällasta sepustaa.mut aina paremmin joka päivä.tulipas parempi olo tästäkin vuodatuksesta :) hyvää kaunista päivänjatkoa kaikille!
Nythän sulla on plakkarissa taas selvä päivä, hieno homma!
Tekemättömiä ei saa tekemättömäksi ja tyhmyydestä sakotetaan. Mutta kaikenkaikkiaan menneet on menneitä ja ne kannattaa käydä läpi, mut ei pidä jäädä tuleen makaamaan.
Katso eteenpäin ja käy kuvittelemaan, mitä kaikkea uutta ja mielenkiintoista siellä saattaa odottaa. Ajattele kaikkia niitä hyviä ja mukavia asioita, mitä elämässäsi todennäköisesti kuitenkin on. Pidä niistä kiinni, yritä pikkuisin askelin unohtaa aikaisemmat ja pala kerrallaan ottaa vastaan uusia haasteita. Niinkuin nyt tuo selvänä olokin, sehän on jo hieno saavutus, jos päivän kerrallaan pysytyt...
Viikonloppu tulossa, jolloin saattaa iskeä himo lähteä jonnekin, tai korkata pullo, mutta älä anna periksi.
Mikäli kestät viikonlopun, niin uskon, että maanantaina olet onnellinen ihminen.
Kovasti mukavaa päivän jatkoa ja rutkasti juotavaa, ilman alkoholia. (Elimistö puhdistuu:)
Edelleen täälläkin ´selvitellään`. - ja hemmetin hyvä päivä!!
kevättuuli kirjoitti:
Nythän sulla on plakkarissa taas selvä päivä, hieno homma!
Tekemättömiä ei saa tekemättömäksi ja tyhmyydestä sakotetaan. Mutta kaikenkaikkiaan menneet on menneitä ja ne kannattaa käydä läpi, mut ei pidä jäädä tuleen makaamaan.
Katso eteenpäin ja käy kuvittelemaan, mitä kaikkea uutta ja mielenkiintoista siellä saattaa odottaa. Ajattele kaikkia niitä hyviä ja mukavia asioita, mitä elämässäsi todennäköisesti kuitenkin on. Pidä niistä kiinni, yritä pikkuisin askelin unohtaa aikaisemmat ja pala kerrallaan ottaa vastaan uusia haasteita. Niinkuin nyt tuo selvänä olokin, sehän on jo hieno saavutus, jos päivän kerrallaan pysytyt...
Viikonloppu tulossa, jolloin saattaa iskeä himo lähteä jonnekin, tai korkata pullo, mutta älä anna periksi.
Mikäli kestät viikonlopun, niin uskon, että maanantaina olet onnellinen ihminen.
Kovasti mukavaa päivän jatkoa ja rutkasti juotavaa, ilman alkoholia. (Elimistö puhdistuu:)
Edelleen täälläkin ´selvitellään`.tää päivä on taas ollu ihan ku toisesta maailmasta,kait auringonpaisteellakin ollu osansa.murehtiminen riitti nyt tälle aikaa kaikkea aikansa.alkaa löytyy ihminen tän sekasotkun keskellä.ja ukkokin on ollut nyt yhtälailla juomatta siinäkin yks ilon aihe :)hyvää ja aurinkoista illanjatkoa!
- kevättuuli
ja hemmetin hyvä päivä!! kirjoitti:
tää päivä on taas ollu ihan ku toisesta maailmasta,kait auringonpaisteellakin ollu osansa.murehtiminen riitti nyt tälle aikaa kaikkea aikansa.alkaa löytyy ihminen tän sekasotkun keskellä.ja ukkokin on ollut nyt yhtälailla juomatta siinäkin yks ilon aihe :)hyvää ja aurinkoista illanjatkoa!
Mukava kuulla, että alat löytää oikeen ittes.
Omalta kohdaltani voin sanoa, etten pitkiin aikoihin ole ollut näin ylpeä itsestäni.
Odotan taas tänään perjantaita ihan eri mielellä, en siis sitä, että kun työt on tehty, niin kaupan kautta kotiin korkkaamaan. Vaan innostuneena siitä, mitä mahdollisesti tämä ilta tuo tullessaan. Sitä pullon korkkaamistahan se on ollut jo aivan liian pitkään.
Pidetään pintamme ja vietetään selvä viikonloppu.
Sisua sinulle ja mukavaa perjantaita! - maksa sanoi poks
kevättuuli kirjoitti:
Omalta kohdaltani voin sanoa, etten pitkiin aikoihin ole ollut näin ylpeä itsestäni.
Odotan taas tänään perjantaita ihan eri mielellä, en siis sitä, että kun työt on tehty, niin kaupan kautta kotiin korkkaamaan. Vaan innostuneena siitä, mitä mahdollisesti tämä ilta tuo tullessaan. Sitä pullon korkkaamistahan se on ollut jo aivan liian pitkään.
Sisua sinulle ja mukavaa perjantaita!Hei kevättuuli,
Olen seuraillut kirjoittelujasi ja olisin halunnut tietää kuinka pitkä juomishistoria sulla on takana.
Itselläni on viimeiset 4-5 vuotta mennyt tahtiin viinipullo per ilta, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Nyt on tullut vaikka mitä fyysisiä oireita ja uskon vahvasti että mulla on maksakirroosi.
Kauhea kuolemanpelko on iskenyt päälle ja sain maanantaina masennuslääkkeet lääkäriltä ja antabukset myös. En tosin ole tarvinnut antabusta sillä olen niin kauhuissani tulevaisuudesta että ei todellakaan tee mieli ottaa pisaraakaan.
Voikohan poksahataneen maksan kanssa elää jos on lopettanut juomisen kokonaan, vai onko edessä kivulias ja nopea kuolema?
Toivon sinulle todella hyvää jatkoa äläkä aloita juomista enään koskaan ettei käy kuin minulle.
Viina ei todellakaan ole sen väärti, mutta mä taisin huomata sen liian myöhään. - kevättuuli
maksa sanoi poks kirjoitti:
Hei kevättuuli,
Olen seuraillut kirjoittelujasi ja olisin halunnut tietää kuinka pitkä juomishistoria sulla on takana.
Itselläni on viimeiset 4-5 vuotta mennyt tahtiin viinipullo per ilta, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
Nyt on tullut vaikka mitä fyysisiä oireita ja uskon vahvasti että mulla on maksakirroosi.
Kauhea kuolemanpelko on iskenyt päälle ja sain maanantaina masennuslääkkeet lääkäriltä ja antabukset myös. En tosin ole tarvinnut antabusta sillä olen niin kauhuissani tulevaisuudesta että ei todellakaan tee mieli ottaa pisaraakaan.
Voikohan poksahataneen maksan kanssa elää jos on lopettanut juomisen kokonaan, vai onko edessä kivulias ja nopea kuolema?
Toivon sinulle todella hyvää jatkoa äläkä aloita juomista enään koskaan ettei käy kuin minulle.
Viina ei todellakaan ole sen väärti, mutta mä taisin huomata sen liian myöhään.Kirjoittelin jotain tuonne ylös.
- selvänä
kevättuuli kirjoitti:
Sisua sinulle ja mukavaa perjantaita!ja hienolta tuntuu.niin hieno päivä ollu muutenkin kun aurinkoinen paistelee.perjantaisin tietyst aina ollu tiettyjä tapoja niin kuin sanoit mutta onnistuinpa ne tänään kiertään ja tämähän on oikeesti ihan hyvä näinkin selvänä istua ja ihmetellä.lähtee taas huominen aamu ihan erilailla käyntiin vois jopa jotain mukavaa tehdä viikonloppuna :) sisua myös sinulle!
- kaikille immeisille
selvänä kirjoitti:
ja hienolta tuntuu.niin hieno päivä ollu muutenkin kun aurinkoinen paistelee.perjantaisin tietyst aina ollu tiettyjä tapoja niin kuin sanoit mutta onnistuinpa ne tänään kiertään ja tämähän on oikeesti ihan hyvä näinkin selvänä istua ja ihmetellä.lähtee taas huominen aamu ihan erilailla käyntiin vois jopa jotain mukavaa tehdä viikonloppuna :) sisua myös sinulle!
upea ja selvä päivä monessakin mielessä,tässähän vois hommailla vaikka mitä.tää viikko on tuntunu tosi pitkältä ja kamalalta ajoittain mutta nyt on jotensakin paremmin.hmm aika erikoinen tunne kun ei ole sitä tavanomasta lauantaiaamun krapulaa mutta hyvä tunne kylläkin.ei tuhraannu siihenkään nyt puolta päivää.oikeen hyvää kaunista ja mukavaa viikonloppua kaikille!!
- kevättuuli
kaikille immeisille kirjoitti:
upea ja selvä päivä monessakin mielessä,tässähän vois hommailla vaikka mitä.tää viikko on tuntunu tosi pitkältä ja kamalalta ajoittain mutta nyt on jotensakin paremmin.hmm aika erikoinen tunne kun ei ole sitä tavanomasta lauantaiaamun krapulaa mutta hyvä tunne kylläkin.ei tuhraannu siihenkään nyt puolta päivää.oikeen hyvää kaunista ja mukavaa viikonloppua kaikille!!
Sinulle myös mukavaa lauantai-iltaa.
Katellaan viisuja ja syödään jotain hyvää ja nautitaan jo etukäteen siitä, että huomenna on mukava herätä selvänä ja pirteenä.
Vaikka se välillä vaikeeta olisikin.
Jakselemisiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179