Alkoholi aiheuttaa syöpää

scared

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/05/525220

Syöpätutkijoiden järjestön IARC:n tuoreessa raportissa todetaan, että muutama oluttuoppi päivässä voi jopa kolminkertaistaa riskin sairastua suuontelon, nielun, kurkunpään ja ruokatorven syöpiin täysin raittiisiin verrattuna.

Pelottaako, vai onko tämä vain idea vähentää alkoholin käyttöä?

25

2761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkimusta

      Eikös joku vuosi sitten uutisoitu, että ruuan kuumentaminen lisää ruokaan syöpävaarallisia aineita?
      Kuinka moni siirtyi kypsentämättömiin ruokiin uutisen jälkeen?

    • pisaraakaan,ja

      silti syöpä ?

    • tunnettu juttu.

      Onhan se tiedetty jo pitkään, että alkoholin käyttö lisää syöpäriskiä. Tässä löytyi aihetta sivuavaa juttua ktl:n sivuilta:

      "Alkoholin suurkulutus on tunnettu suun ja nielun alueen sekä ruokatorven syöpien riskitekijä. Maha- ja paksusuolen syövän osalta tutkimustulokset ovat olleet ristiriitaisia, mutta runsaan alkoholin käytön on ajateltu lisäävän myös näiden elinten syöpäriskiä. Alkoholin syöpää aiheuttava mekanismi on epäselvä, sillä itse etanoli ei aiheuta syöpää. Sen sijaan alkoholiaineenvaihdunnan ensimmäisellä tuotteella, asetaldehydillä tiedetään olevan useita vaikutuksia, jotka voivat edistää syövän kehitystä, ja sen on havaittu aiheuttavan syöpää eläimillä. Viitettä asetaldehydin karsinogeenisyydestä myös ihmisellä tarjoavat viime aikaiset japanilaiset tutkimukset, joissa on havaittu ruuansulatuskanavan syöpien lisääntyneen selkeästi runsaasti alkoholia käyttävillä ihmisillä, joilla on geneettisistä syistä puutteellinen kyky poistaa asetaldehydiä elimistöstä."

      koko juttu on tuolla: http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2002/3_2002/alkoholi,_mikrobit_ja_syopa/

      • auta

        kun on rojut housuissa.


    • Pelota

      Sun pitäs kysyä jostain terveiden palstalta pelottaako niitä, mua ei ainakaan pelota koko syöpä enää. Ja jos meinaat tolla et me kaikki ollaan juotu itsellemme syöpä...just just. Toivon ettet, itse ainakin aion juoda saunaoluet ja kesällä käväsen terassillakin, saattaa mennä kaksi tuoppi silloin. Mä kuolen muuten yksinäisyyden aiheuttamaan sydäriin ennemmin.

    • metastaasi

      aiheuttaisi,jopa eläminen aiheuttaa syöpää.Toisaalta kännissä ja kihloissa on kiva olla.

    • LPolku

      sitä sitten näköjään saa kitata, ennen kuin on vaaraksi. En minä pystyisi edes käymään töissä, jos joisin usemman tuopin bisseä päivittäin.

      • muumiäiti

        nukkuisin vuorokaudet läpeensä tolla määrällä.


    • maistelija

      Juurihan se punaviini oli niin, niin terveellistä. Sitä oikein suositeltiin!!

      Itse olen sairastunut ensimmäisen kerran 10 vuotta sitten ja nyt on menossa kolmas "kierros".
      Punaviinin makuun olen päässyt vasta tänä vuonna. Luulin sitä terveellisiksi....siinähän piti olla niitä hyviä flavonoideja!!!!

      No, en tuon jutun takia kyllä aio lopettaa. Näinhän se on aina mennyt, että joka ennen oli vaarallista, niin nyt on terveellistä ja päin vastoin. Antaa tutkijoiden leikkiä. Pitäähän niilläkin töitä olla!

    • saat syövän

      http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1363602

      Juo viinaa, saat syövän
      7.5.2007 07:00

      Huolestuttavatko alkoholin terveyshaitat? Nyt ne huolestuttavat vielä enemmän: kansainvälisen syöpätutkimusjärjestön IARC:n mukaan alkoholijuomat aiheuttavat syöpää.

      Järjestön mukaan alkoholinkäytöllä on yhteyttä mm. rintasyöpään sekä suuontelon, nielun ja ruokatorven syöpiin.

      Suomen syöpäyhdistyksen pääsihteeri Harri Vertio ei ole yllättynyt IARC:n uusista tutkimustuloksista.

      - Tässä ovat vahvistuneet ne käsitykset, jotka ovat jo olleet olemassa.

      Vertio nostaa tutkimusaineistosta esiin kaksi merkittävää tulosta.

      - Raportissa todetaan, että päivittäin 50 grammaa alkoholia, eli neljä alkoholiannosta, nauttivien naisten rintasyöpäriski kohoaa 1,5-kertaiseksi.

      Syöpäjärjestöjen tiedotuspäällikkö Satu Lipponen huomauttaa, että ihmisillä on taipumus aliarvioida elintapojensa vaikutusta syöpäriskiin.

      - Sen sijaan ulkoisten tekijöiden, kuten ydinvoimateollisuuden tai ympäristömyrkkyjen vaikutusta yliarvioidaan. Totuus on kuitenkin, että alkoholi ja tupakka ovat aivan omassa luokassaan.

      Erityisen vaarallisia ne ovat yhdessä käytettyinä.

      - Alkoholi ja tupakka yhteenlaskettuina aiheuttavat suuremman riskin kuin niiden summa, Vertio varoittaa.

      • kirjoittaa

        vaikkapa alkoholi palstalle,tietäisivät varoa ? Eipä paljoa hyödytö syöpä palstalle kirjoittaa.


      • Raspikurkku
        kirjoittaa kirjoitti:

        vaikkapa alkoholi palstalle,tietäisivät varoa ? Eipä paljoa hyödytö syöpä palstalle kirjoittaa.

        On vähän myöhäistä enään meikäläisenkin kohdalla.


      • mieleen,että
        Raspikurkku kirjoitti:

        On vähän myöhäistä enään meikäläisenkin kohdalla.

        syyllistääkö haluaa ?


      • syöpään sairasrumisessa
        mieleen,että kirjoitti:

        syyllistääkö haluaa ?

        monta tekijää,joita kaikkia ei vielä edes tiedetä.


      • Raspikurkku
        syöpään sairasrumisessa kirjoitti:

        monta tekijää,joita kaikkia ei vielä edes tiedetä.

        Ja minähän en aio syyllistyä. Jos olisin elänyt täysin raivoraittiina ja savuttomana olisin ehkä jäänyt junan alle jo vuosia sitten tai jotakin muuta kohtalokasta. Elämä on sen verran kolhinut ettei yksi pikkusyöpä maailmaa kaada (joka sekin on jo takanapäin, syöpä siis ei maailma :-)).


    • tuo

      ollut tiedossa jo vuosikausia, mutta kyseessä on jälleen kerran sellainen juttu, että alkoholi saattaa altistaa kyseisille sairauksille, kuten myös tupakointi, radon ym. aineet.

      • niinkuin

        kuuluu sanonta. Nimittäin tämän päivän Savon Sanomat uutisoi alkoholin terveysvaikutteista.


      • Savon Sanomissa?
        niinkuin kirjoitti:

        kuuluu sanonta. Nimittäin tämän päivän Savon Sanomat uutisoi alkoholin terveysvaikutteista.

        Tarkoitatko, että siellä uutisoitiin hyvistä terveysvaikutuksista?

        En itse kyllä 4 tuoppia päivässä voisi myöskään juoda...ei olis rahaakaan. Jos tosta heti päättelee, niin kaikki alkkikset saa syövän. Ei mun exmieskään ole vielä saanut....ja sille toi 4 per päivä oli alkulämmitelyä.
        Tupakkaa en ola ikänään edes kokeillut, luulinkin sen pelastavan mut. Kun lähes kaikki sukulaisetkin poltti/polttaa, mutta minäpän saan syövän. Epistä!


    • Anonyymi

      Tilastojen mukaan Luxemburissa käytetään eniten alkoholia EUssa suhteellisesti, mutta kuitenkaan maa ei pomppaa esiin syöpätilastoissa. Eiköhän syövän syntyyn ole alkoholin käyttöä voimakkaampia tekijöitä kuten esim pienhiukkaset, prosessoitu ruoka ym

      • Anonyymi

        Ei ole. Ei Jenkkilä missään syöpätilastojen kärjessä keiku. Haimasyöpä on asukaslukuun suhteutettuna yleisin Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Geenit, stressi ja ikä tappaa. Aki Hintsa totesi muistaakseni suvussaan olleen paljon syöpää. Eikä sappihommiin auta mikään luomurasva. Sappi ja sen tiet voi olla ainoa kohta kehossa johon rasvainen ruoka todella vaikuttaa.


    • Anonyymi

      Mites Arttu Lampisen ja Mathilda Heikkilän tapauksissa? Esko Salminen joi kuin sieni mutta elää vielä toisin kuin kaverinsa Vesku. Stressi ja vanha ikä tappaa, ei viina.

    • Anonyymi

      Pertti Tuominen piti lihavuutta alkoholin sijaan syynä mutta eiköhän ikä ja stressi yhdessä perimän kanssa tehneet. Alkoholi on yleensä kätevä keino peitellä Suomen terveydenhuollon puutteita. Minultakin kysyttiin heti kurkunsyövän yhteydessä alkoholista ja tupakasta vaikka olen kumpaankin elämäni aikana vain marginaalisesti koskenut.

    • Anonyymi

      Tutkimuksia on tutkimusten perään. Eikös taannoin epäilty näkkileipääkin syövän aiheuttajaksi, jos en väärin muista.

      Minusta syövän perusta lienee geeneissä. Jos sinulla on peritty alttius johonkin syöpään, se saattaa ilmaantua sinulle taikka sitten ei. Riippuu tuurista

      • Anonyymi

        Syöpäriskisi pienenee helpoilla keinoilla - rajoita näkkileivän ...

        Tuossa ylläolevassa linkissä kerrotaan näkkileivän syöpäriskistä. Kopioi ja linkkaa tuo yllä oleva teksti.

        Totuus on kuitenkin mielestäni se, että kaikki suuhun tunkemamme saattaa aiheuttaa syöpää. Ja useimmat syövät ilmaantuvat vaikka et söisi mitään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syöpäriskisi pienenee helpoilla keinoilla - rajoita näkkileivän ...

        Tuossa ylläolevassa linkissä kerrotaan näkkileivän syöpäriskistä. Kopioi ja linkkaa tuo yllä oleva teksti.

        Totuus on kuitenkin mielestäni se, että kaikki suuhun tunkemamme saattaa aiheuttaa syöpää. Ja useimmat syövät ilmaantuvat vaikka et söisi mitään!

        Ja lopputulos on sama!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe