Minulla on kaksiosainen kohtu ja taaksepäin kallellaan.En haluaisi syödä keltarauhashormoonia ja siksi kohdun poisto kiinnostaa jos sen voi tehdä sillä pienemmällä operaatiolla.
Saan keltarauhashormoonista ihan kamalia sivuoireita ja olen turvonnut kuin pesusieni. Lisäksi se masentaa minua sinä aikana kun syön sitä. Sitten taas kun käytän estrogeeniä niin mieleni on pirteä.
MIelialojen takiahan minä hormoneja hain mutta sitten nämäkin itkettävät.
Saisinkohan kohdunpoiston
6
1766
Vastaukset
- maija-liisa
ei vaikuta hormooneihin.
Käy uudelleen lääkärissä, ja juttele asiasta. Vaihto hormoneihin joilla ei ole tuollaisia sivuvaikutuksia. - Kohtu poissa
Varmasti saat. Kohdunpoisto on rutiinileikkaus. Minäkin sain, vaikka en edes halunnut. Halusin, että kasvain poistetaan kohdusta tähystyksellä mutta kohtu on poissa ja vagina täynnä kovia arpia.
- Epäonnistunut leikkaus
Kohdunpoisto ei muuten oli mikään pikku rutiinileikkaus. Vaikka minäkin niin luulin..
Herättyäni muka tähystysleikkauksen jälkeen olikin totuus tämä: avoleikkaus oli tehty, haava 20 cm, kohtu ja munasarjatkin oli poistettu. Oli löytynyt endometrioosia sielllä sun täällä. Vieläpä leikkausvirhe tämän päälle piti minut sairaalassa letkuissa ja putkissa pitkään. Sairaslomaa 2 kuukautta.
Se helppo 'rutiini' voikin muuttua ihan muuksi. Ja leikkaus on aina leikkaus. En tarkoita maalata kauhukuvia, mutta kohtua ei pidä poistaa ihan kevyin perustein. Mutta yksi asia on yli kaiken: menkat pois ikiajoiksi, freesi olo, vaikka vaihdevuodet tuli täysillä päälle.
- sittenkin
Keltarauhashormonikuurille voi muuten silti joutua, vaikka kohtu olis poistettukin. Tuttava, jolta on kohtu poistettu, joutui syömään kolme kuukautta keltarauhashormonia, vieläpä aika tuhtia annosta, koska munasarjaan tuli kysta. Nää kystat on tavallisia, useimmiten ne kuivuu omia aikojaan, kun kierto toimii normaalisti, eikä niistä silloin itse tiedäkään, mutta meidän iässä se on yleinen vuotohäiriön syy. Jos kohtua ei ole, niin ei tietenkään tule vuotohäiriötä, mutta kystalla on muitakin oireita.
Entä jos kuitenkin ottaisit sitä keltarauhashormonia, ehkä yksi kymmenen päivän kuuri kerran kolmessa kuukaudessa riittäisi (varmista kuitenkin lääkäriltä). Kalenterivuoteen mahtuisi näin neljä kuuria. Vuodessa on 365 päivää, olisko se niin hirveää, jos niistä 40 on huonoja. Tätä voi olla raskasta miettiä jälkeenpäin, jos poisto jostain syystä ei olekaan mennyt hyvin.
Normaaliin kiertoonkin kuuluu niitä päiviä, kun käydään ihan pohjalla. Uskon, että sillä on joku hyvä tarkoitus. Kuurin jälkeen oireet on tietysti rajumpia. Voithan vaikka kokeilla eri merkkejä.
Muistan kuulleeni, että kohdun poiston kyllä saa, jos hormonihoito ei sovi. - turhaa kärsiä
Jouduin syömään keltarauhashormonia myös pari vuotta kuureinna silloin tällöin ja mielialani lähenteli psykoosia.Lääkärit eivät oikein tuntuneet ymmärtävän miten vahvasti reagoin hormonivaihteluihin.Punainen vaate oli se, että olen alle neljäkymppinenkin vielä.
Vaikkakin sanotaan, että kohdun poisto ei vaikuta hormoneihin, naisena kumoan tuon väitteen jo pelkästään maalaisjärjellä ajateltuna niin, että jos kohtuun tulee raskaus, välittyy siitä myös tieto munasarjoille.Jolloin munasarjojen ja kohdun täytyy toimia jonkinlaisessa yhteistyössä molempiin suuntiin, eikä vain niin, että munasarjat yksinänsä toimisi.Toinen esimerkki tästä on, jos kohtu poistetaan, se aikaistaa jonkin verran vaihdevuosia. Jos siis kohdun poisto ei vaikuttaisi hormoneihin, miksi näin kävisi?
(tämä pohdinta lähinnä siksi, että joku näin yksioikoisesti väitti)
Pahinta mielestäni oli näissä keltahormoni oloissa se, että aina oltiin tuputtamassa mielialalääkkeitä.Vika ei muka ollut hormoneissa vaan päässäni.Sitten alkoikin tulemaan sellaisia kuukautisia, että olin todella aneeminen kaiken aikaa.(käskettiin otta keltahormonia, mutta vuotoni vaan runsaantuivat siitä) Onneksi olin sitkeä ja hain apua vaikka kuinka monilta tahoilta.Ongelma oli todellinen, invalidisoi sosiaalisen elämäni, puhumattakaan yleisestä jaksamisesta, mutta kukaan ei ottanut sitä vakavasti. Lopulta löysin kaksi gynekologia jotka auttoivat ja uskoivat ja tutkivat. Sain kohdunpoiston. Nyt kaksi kuukautta poiston jälkeen, elämä on paljon tasaisempaa, ei pyörrytä, ei laske mielialat epänormaalisti rysähtäen. Käytän säännöllisesti estrogenia, enkä tarvitse keltahormonia.Koko jutun juoni taitaa piillä siinä, että pitää löytää oikeat lääkärit, että saa apua.
Jos haluat jutella asiasta tai lisätietoa:
[email protected]- edessä
Kiitos rohkaisevasta kirjoituksestasi. Minulla alkoi vv-oireet maaliskuussa ja oikein ryminällä. Kärsin lähennä unettomuudesta ja mieliala on aivan alhaalla. Toinen lääkäri määräsi mielalalääkkeitä, rauhoittavia ja unilääkkeitä. Niitä olen napsinut kuin karkkia eikä ole auttanut, päinvastoin olen vielä enemmän väsynyt. Sitten sain tk:sta "taistelun" kautta ajan naislääkärille jolle kerroin, että taitaa olla vv-oireita eikä korvien välissä vikaa. Kävin labrassa ja sain eilen tietää fsh-arvon. Se oli 18, noussut puolessa vuodessa huomattavasti. Vastaanottoaika hänelle on ensi viikolla.
Olen nyt lukenut ja perehtynyt vv-asiaan ja olen valmis ottamaan estrogeeniä, mutta en keltarauhasta. Muutenkin kun tämä mieliala on mitä on, niin vielä jos lisää masennusta...Ja lisäksi minulle on määrätty kohdunpoisto elokuuulle. Viime yön valvoin ja mietin voiko sitä poistaa, jos vv-oireet on jo alkaneet. Eli todennäköisesti voi, koska sinultakin on poistettu. Eli olen "kovana" sille tk-lääkärille, että laittaa lähetteen gynenpolille kunnon lääkärille ja vaadin sen kohdunpoiston ja sitten estrogeenit, jos on tarvista. Vai mitä olette mieltä?
Nyt en ole oma itseni ollenkaan. Itken ja makaan vaan ja olen turvoksissa ym. Menkkoja tässä odotellut jo 2 viikkoa. Mutta - vaikka olen nyt täällä "helvetissä" - en luovuta. Taistelen itselleni asianmukaisen hoidon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt394518Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.522419Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö481462- 931298
Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.281257Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi391204Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä541159Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan139994Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin161975- 61947