Voiko olla keliakiaa?

jos ei niin mitä

Viime kesänä ensimmäinen oire: ripulia/löysiä ulosteita n. kerran viikossa/kahdessa.
Viimeset pari kuukautta ripuli/löysät ulosteet jatkuvia (väh. 3-4 kertaa viikossa), lisäksi olen kärsiny ilmavaivoista (pahanhajuisista!) varmaan koko ikäni. Nykyisin jatkuvasti röyhtäyttää, mutta eläissäni en oo oppinu tuota tapaa (ts. en koskaan röyhtäile) ja tonne kurkkuun jää pyörimäään semmonen ikävä tunne ku ei saa ilmaa ulos asti.

Laktoosi-intorelanssi testattu 2 kertaa omat kokeiluni = ei laktoosi-intoleranssia. Mahakipuja ei oo ollu eikä pahemmin turvottelekaan, ulosteet sellasia rakeisia ja kelluvia, joskus ehkä limaisiakin mut varmuudella en voi sanoa ku en erota onko lima suolesta vai valkovuotoa. Mahasta kuuluu jatkuvasti lirinää ja lorinaa, murinaa yms.

Nykysin ei enää huvita hirveesti syödä oikein mitään, kun ei tiedä mistä maha menee sekaisin. Tavallista leipää en oo uskaltanu jättää pois (ja sitäkin menee useita paloja päivässä), koska sitä ei kuulemma saa jättää oma-aloitteisesti ilman diagnoosia, koska sit jos joutuuki johonki tähystykseen ja suoli on kerenny parantua ni tulee helposti väärä diagnoosi. Laihtunut en ole, eikä ihottumaa löydy mistään..

En tiedä onko suvussani keliakiaa, onko se perinnöllistä? Itse en usko, et mulla ois keliakia ku mitä nyt oon googlella ettiny tietoo, ni kaikkialla luetellaan kamala liuta oireita ja omat oireet kuulostaa aika lieviltä niihin verrattuna. Kuuluuko röyhtäily keliakiaan?

18

4724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taigis

      Älä mieti sitä minkä verran muilla on oireita. Tämä on täysin yksilöllinen sairaus. Esim. itselläni on keliakia, ikinä minulla ei ole ollut mitään vatsaoireita, ei ihottumaa. Myöskään suvussani ei ole aiemmin ollut keliakiaa. Molemmilla tyttärilläni on myös keliakia, vanhemmalla oli vatsavaivat, nuoremman keliakia löytyi kun otettiin verikokeita "varmuuden vuoksi",eli hänelläkään ei oireita.
      Voisit hakea apteekista keliakian pikatestin näin aluksi, jos siitä saat positiivisen tuloksen mene lääkäriin ja pyydä lähete verikokeisiin keliakian vuoksi. Siitä se lähtee!

      • alkuperäinenn

        Paljonko maksaa tuo apteekin pikatesti?
        Toinen asia joka suorastaan hirvittää, on se, että jos tollaseen tähystykseen joutuu niin eikö siinä lennä oksennus? Jos pitää niellä sitä putkea? Näin olen kuullut ja lukenut monesta paikasta, että yökkäämisrefleksi tulee helposti. Asiaa hankaloittaa se, että mulla on jonki sortin oksennuskammo, en voi sietää oksentamista, en omaa enkä muiden. Pelkään sitä oikeasti, ei siis mikään ällötysreaktio. Ite en oo oksentanu yli 11 vuoteen ja muitten yökkäilystä menen täysin hysteeriseksi. Tän takia lääkärille menon kynnys on korkee. Jos tosissaan pelkää toimenpidettä, niin voidaanko se tehdä esim. nukutuksessa? vaikka olen 17? ja paljon maksaa tämä tähystys?


      • kokenut
        alkuperäinenn kirjoitti:

        Paljonko maksaa tuo apteekin pikatesti?
        Toinen asia joka suorastaan hirvittää, on se, että jos tollaseen tähystykseen joutuu niin eikö siinä lennä oksennus? Jos pitää niellä sitä putkea? Näin olen kuullut ja lukenut monesta paikasta, että yökkäämisrefleksi tulee helposti. Asiaa hankaloittaa se, että mulla on jonki sortin oksennuskammo, en voi sietää oksentamista, en omaa enkä muiden. Pelkään sitä oikeasti, ei siis mikään ällötysreaktio. Ite en oo oksentanu yli 11 vuoteen ja muitten yökkäilystä menen täysin hysteeriseksi. Tän takia lääkärille menon kynnys on korkee. Jos tosissaan pelkää toimenpidettä, niin voidaanko se tehdä esim. nukutuksessa? vaikka olen 17? ja paljon maksaa tämä tähystys?

        Jos on noin kova kammo, niin suosittelen yksityistä erikoislääkäriä, joista jotkut tekevät tähystyksen lievässä nukutuksessa. Tosi helppo ja vaivaton homma. Parin tunnin reissu etkä muista mitään. Omavastuudeksi tulee reilut 300 euroa, paikasta riippuen. Minäkin olin kammoinen tähystykselle ja hoidin homman noin.


    • voisivat

      hyvinkin sopia keliakiaan. Ja tosiaan keliakia voi olla täysin oireetonkin. Keliakia on perinnöllinen sairaus, mutta voi sinulla olla keliakia, vaikka muilla ei perheessä olisikaan. Minäkin olen sukuni ainoa keliaakikko.

    • riisinuudeli
      • alkuperäinenn

        kun tarpeeksi jaksoin etsiä, eli ympäripyöreesti sanottuna saan sen apteekin teeitsetestin alle 20 eurolla.

        Mut vielä kaipaisin kommentteja/vastauksia tohon tähystysjuttuun, josta puhuin viestissä otsikolla "Hinta"..


      • .....
        alkuperäinenn kirjoitti:

        kun tarpeeksi jaksoin etsiä, eli ympäripyöreesti sanottuna saan sen apteekin teeitsetestin alle 20 eurolla.

        Mut vielä kaipaisin kommentteja/vastauksia tohon tähystysjuttuun, josta puhuin viestissä otsikolla "Hinta"..

        Mut on tähystetty kahdesti keliakian takia ja ekalla kerralla kun menin, niin en ollut lukenut mitään juttuja ja en oikein edes tiennyt millaisesta toimenpiteestä oli kyse. En siis jännittänyt. Tutkimus meni hyvin. Minä en ottaisi nukutusta tai rauhoittavaa, koska harvoin sitä pääsee näkemään sisuksiinsa ja mielestäni se oli ihan mielenkiintoista, kun lääkäri vielä koko ajan selitti mitä näkyy ja missä mennään ym. Tietenkin vähän rupeaa yökkäilemään välillä, mutta ei siinä kuitenkaan oksentamaan rupea. Nielu puudutetaan ennen tähystimen laittamista ja lääkäri työntää sen ruokatorveen, joten ei sitä itse tarvi niellä. En edes tuntenut kun tähystin oli jo mahassa! Itsestäni puudutettu nielu tuntui hieman epämiellyttävältä, kun tuntui ettei pysty nielemään ja se vähän hirvitti. Tähystyksen jälkeen vatsa oli epämiellyttävästi täynnä ilmaa ja kurkku kipeä (varsinkin ekalla kerralla) enkä voinut syödä kuin vasta illalla ja silloinkin pehmeää ruokaa. Minulle nousi myös tähystysten jälkeen kuume, joten ilta meni sitten maatessa ja palellessa, mutta ei se mitään. Kummallakin kerralla paikalla oli myös kaksi sairaanhoitajaa. Toinen oli koko ajan vieressä ja taputtelu selkää, kun pahasti yökkäilin. Kerran meinasin myös ihan vaistomaisesti ruveta vetämään letkua kurkustani, mutta onneksi nopea hoitaja ehti tarttua käteeni ja estää sen. Mun mielestä tähystys on ihan pikku juttu. Voisin mennä siihen vaikka joka viikko, jos olisi tarve. Ikävintä mun mielestä oli tähystyksen jälkee noussut kuume ja sairas olo, mutta ei sitäkään kaikille tule. Vatsaa myös voi vihloa muutamia päiviä tähystyksen jälkeen, kun on otettu koepaloja suolesta.


      • :DDD
        ..... kirjoitti:

        Mut on tähystetty kahdesti keliakian takia ja ekalla kerralla kun menin, niin en ollut lukenut mitään juttuja ja en oikein edes tiennyt millaisesta toimenpiteestä oli kyse. En siis jännittänyt. Tutkimus meni hyvin. Minä en ottaisi nukutusta tai rauhoittavaa, koska harvoin sitä pääsee näkemään sisuksiinsa ja mielestäni se oli ihan mielenkiintoista, kun lääkäri vielä koko ajan selitti mitä näkyy ja missä mennään ym. Tietenkin vähän rupeaa yökkäilemään välillä, mutta ei siinä kuitenkaan oksentamaan rupea. Nielu puudutetaan ennen tähystimen laittamista ja lääkäri työntää sen ruokatorveen, joten ei sitä itse tarvi niellä. En edes tuntenut kun tähystin oli jo mahassa! Itsestäni puudutettu nielu tuntui hieman epämiellyttävältä, kun tuntui ettei pysty nielemään ja se vähän hirvitti. Tähystyksen jälkeen vatsa oli epämiellyttävästi täynnä ilmaa ja kurkku kipeä (varsinkin ekalla kerralla) enkä voinut syödä kuin vasta illalla ja silloinkin pehmeää ruokaa. Minulle nousi myös tähystysten jälkeen kuume, joten ilta meni sitten maatessa ja palellessa, mutta ei se mitään. Kummallakin kerralla paikalla oli myös kaksi sairaanhoitajaa. Toinen oli koko ajan vieressä ja taputtelu selkää, kun pahasti yökkäilin. Kerran meinasin myös ihan vaistomaisesti ruveta vetämään letkua kurkustani, mutta onneksi nopea hoitaja ehti tarttua käteeni ja estää sen. Mun mielestä tähystys on ihan pikku juttu. Voisin mennä siihen vaikka joka viikko, jos olisi tarve. Ikävintä mun mielestä oli tähystyksen jälkee noussut kuume ja sairas olo, mutta ei sitäkään kaikille tule. Vatsaa myös voi vihloa muutamia päiviä tähystyksen jälkeen, kun on otettu koepaloja suolesta.

        huhhuh itsellä juuri tähystys edessä, eikä ollut kyllä yhtään kivaa luettavaa :D


      • .....
        :DDD kirjoitti:

        huhhuh itsellä juuri tähystys edessä, eikä ollut kyllä yhtään kivaa luettavaa :D

        ei ollut yhtään paha kokemus! En muista mitä kirjoitin omista tähystyksistä, mutta ei se niin kauheaa ollut, etteikö siihen vielä voisi mennä. Kirjoitukseni ei ollut tarkoitettu pelotteluksi, anteeksi jos se sitä oli. Luulen, että riippuu paljon myös lääkäristä, miltä tähystys tuntuu. Ekalla kerralla oli kokenut tähystäjä ja en paljon yökkäillyt tai yskinyt, toisella kerralla oli vähemän kokenut ja silloin tuntui epämiellytävämmältä. Mutta ei tähystystä kannata kovasti jännittää! Mun mielestä se oli tosi mielenkiintoista, kun itse näkee koko ajan sisuksiinsa ja lääkäri vielä selittää kaiken. Ja tokihan saat rauhoittavaa, jos haluat. Minullekin sitä tarjottiin, kun kuulemma sitä aina täytyy tarjota, mutta mun mielestä on mukavampi ilman.


      • alkuperäinenn
        ..... kirjoitti:

        ei ollut yhtään paha kokemus! En muista mitä kirjoitin omista tähystyksistä, mutta ei se niin kauheaa ollut, etteikö siihen vielä voisi mennä. Kirjoitukseni ei ollut tarkoitettu pelotteluksi, anteeksi jos se sitä oli. Luulen, että riippuu paljon myös lääkäristä, miltä tähystys tuntuu. Ekalla kerralla oli kokenut tähystäjä ja en paljon yökkäillyt tai yskinyt, toisella kerralla oli vähemän kokenut ja silloin tuntui epämiellytävämmältä. Mutta ei tähystystä kannata kovasti jännittää! Mun mielestä se oli tosi mielenkiintoista, kun itse näkee koko ajan sisuksiinsa ja lääkäri vielä selittää kaiken. Ja tokihan saat rauhoittavaa, jos haluat. Minullekin sitä tarjottiin, kun kuulemma sitä aina täytyy tarjota, mutta mun mielestä on mukavampi ilman.

        mun korviin kyllä aika järkyttävältä, vaikket kirjotustas pelottelumielessä tarkoittanutkaan. Alkaa jo tulla uniin nämä tähystysjutut kun miettiin vaan koko ajan, et jos joudun sinne.

        Mut siis paljonko se maksaa ala-ikäiseltä? Ja vissiin sairaalassa tehdään, vai jossain muuallakin?


      • .....
        alkuperäinenn kirjoitti:

        mun korviin kyllä aika järkyttävältä, vaikket kirjotustas pelottelumielessä tarkoittanutkaan. Alkaa jo tulla uniin nämä tähystysjutut kun miettiin vaan koko ajan, et jos joudun sinne.

        Mut siis paljonko se maksaa ala-ikäiseltä? Ja vissiin sairaalassa tehdään, vai jossain muuallakin?

        tähystys tehdään, jos et yksityiselle ole menossa, ja maksaa vain sen poliklinikkamaksun 22 euroa. Ei ole yhtään paha hinta siihen nähden, kuinka hyvä tutkimus se on. Keliakiatutkimuksen lisäksi katsotaan muutenkin ruokatorven, mahan ja suolen kunto ja otetaan muun muassa helikobakteerinäytteet.


      • Sissi
        ..... kirjoitti:

        tähystys tehdään, jos et yksityiselle ole menossa, ja maksaa vain sen poliklinikkamaksun 22 euroa. Ei ole yhtään paha hinta siihen nähden, kuinka hyvä tutkimus se on. Keliakiatutkimuksen lisäksi katsotaan muutenkin ruokatorven, mahan ja suolen kunto ja otetaan muun muassa helikobakteerinäytteet.

        Kaikki te, jotka olette kuuleet kauhujuttuja tähystyksestä, unohtakaa ne! Toimenpiteensä se todellakin on "piece of cake". On vain rauhassa ja rentona hoitajan ja lääkärin ohjeiden mukaan.

        Kun menet tähytykseen, ajattele ettei se todellakaan kestä kauaa ja sitä kautta saat helpotusta tuskaasi: kun vaivat löytyvät tai voidaan diagnoosi varmuudella tehdä!

        Ja mitään pahaa sinulle ei siinä voi sattua, mitä haittaa, jos vähän yököttää? Ei yhtään mitään. Turhaan me ihmiset pelkäämme noin mitättömiä asioita, ajatelkaa mitä esim. syöpäsairaat joutuvat kokemaan tai monessa muussa sairaudessa. Ryhti pystyyn ja olkaa sissejä, KESTÄTTE MITÄ VAAN!!! Rohkeasti vain hoitoja hakemaan.


    • parasiitti

      Oireet sopivat krooniseen alkueläintartuntaan, esim. giardia tai blastocystis. Tiedän, kun itselläni on olleet juuri samanlaiset oireet. Diagnostisointi voi olla vaikeaa ilman näytepalan ottoa. Kannattaa ottaa yhteyttä sisätautispesialistiin, joka selvittää onko kyseessä keliakia tai krooninen protozoa-tartunta.

      Parasiitistä irtipääseminen voi olla vaikeaa, ja kaikki lääkärit eivät osaa sitä hoitaa asianmukaisesti. Luonnonlääketieteen puolelta voi hakea hoitoa tukevia rohtoja, esim. greipinsiemenuute, kookosöljy ja monet yrtit. Eläimestä kannattaa yrittää päästä irti, koska pitkittyessään tartunta muuttaa suolen läpäiseväksi, ja huonontaa terveydentilaa monella tavalla.

      • alkuperäinenn

        hel*etti, siinä meni yöunet. Taijan jättää lääkärikirjan rauhaan nyt ja soittaa ensi viikolle ajan lääkärille. Pelottaa vaan niin hemmetisti jos tähäriin joudun (tai pääsen), kuhan saan vaan nää vaivat veks.

        Vielä sellasta, että jos verikokeissa ei näy mitään keliakiaan viittaavaa (onko se muka tosissaan 97% luotettava?) eikä muita oireita esiinny ni laitetaanko sit miten helposti tähystykseen? Vai onko jotain ns. helpompia keinoja (yrittää) selittää vaivat ja sit vasta myöhemmin tähystykseen? Esim. elän seuraavat 2 kk lääkärin antamilla ohjeilla ja sit ku oireet ei helpota ni juoksen taas tk:ssa? Onko yleensä pitkät jonot tähystykseen, eli kuinka nopeesti sinne pääsee/te ootte päässy?


    • Sitä se on!

      Mulla oli just samat oireet. Ajattelin, ettei IKIMAAILMASSA voi olla keliakiaa, kun ei muissakaan sukulaisissa ole. Nyt vain heti lääkäriin ja pyytämään tähystysaika ja näytepalat. Älä pidä tautia liian pitkään rasitteenasi, kärsit kohta aliravitsemuksesta,luukadosta sun muusta. Tsemppiä!

      • alkuperäinenn

        Kävin lääkärissä, katotaan nyt aluks verikokeista se keliakia vasta-aine systeemi ja tulehdusarvot, eli jos on jotain kroonista tulehdusta. Seuraavaks sit paksusuolentähystys jos ei noissa mitään..

        Mut hyvä tähän suuntaan tällä kertaa, että ei vaan laitettu ärtyvän suolen piikkiin vaikka sitä ei ole todettu edes.


      • vieläkin alkuperäinen
        alkuperäinenn kirjoitti:

        Kävin lääkärissä, katotaan nyt aluks verikokeista se keliakia vasta-aine systeemi ja tulehdusarvot, eli jos on jotain kroonista tulehdusta. Seuraavaks sit paksusuolentähystys jos ei noissa mitään..

        Mut hyvä tähän suuntaan tällä kertaa, että ei vaan laitettu ärtyvän suolen piikkiin vaikka sitä ei ole todettu edes.

        Elikkä toissapäivänä ja eilen kakka on ollut ihan tummaa, melkeinpä mustaa ja kun tuo lääkäri mainitsi tuosta paksusuolen tähystyksestä niin pakkohan mun oli mennä googlettamaan kyseinen toimenpide. Aika pelottavaa juttua tuli vastaan, mm. suolistosyöpä ym. ym., jonka oireena mm. musta uloste (=verta). Lisäksi taustalla kummittelee mummoni tapaus, jonka jonkinlainen syöpä mahassa vei. En tiedä tarkalleen oliko se juuri suolistossa vai muualla, enkä uskalla edes kysyä keltään.

        Sanokaahan, onko kellään liittynyt keliakiaan verenvuotoa eli tummia ulosteita tai verta muuten ulosteessa?
        Parin viikon päästä on soittoaika lääkärille elikkä sitten tiedän verikokeiden tulokset. Sillon varmasti mainitsen tästä kakan väristä mutta en vain millään uskaltaisi odottaa sinne asti.

        .. että hyvää kesää sitten vaan.


      • alkuperäinenn
        vieläkin alkuperäinen kirjoitti:

        Elikkä toissapäivänä ja eilen kakka on ollut ihan tummaa, melkeinpä mustaa ja kun tuo lääkäri mainitsi tuosta paksusuolen tähystyksestä niin pakkohan mun oli mennä googlettamaan kyseinen toimenpide. Aika pelottavaa juttua tuli vastaan, mm. suolistosyöpä ym. ym., jonka oireena mm. musta uloste (=verta). Lisäksi taustalla kummittelee mummoni tapaus, jonka jonkinlainen syöpä mahassa vei. En tiedä tarkalleen oliko se juuri suolistossa vai muualla, enkä uskalla edes kysyä keltään.

        Sanokaahan, onko kellään liittynyt keliakiaan verenvuotoa eli tummia ulosteita tai verta muuten ulosteessa?
        Parin viikon päästä on soittoaika lääkärille elikkä sitten tiedän verikokeiden tulokset. Sillon varmasti mainitsen tästä kakan väristä mutta en vain millään uskaltaisi odottaa sinne asti.

        .. että hyvää kesää sitten vaan.

        Eipä se sitten keliakiaa ole ainakaan verikokeiden perusteella eli en joudu tuohon letkun nielentään. Tavallaan helpotus, mutta toisaalta jopa toivoin että se olis keliakiaa, nii ei ois tarvinnu enää kaikkea muuta pelätä. Tutkimukset jatkuu, selvitetään mikä on. Alan valmistautua henkisesti pakusuolentähystykseen ja kiitän teitä tähänastisesta avusta :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      56
      5431
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3487
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1612
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      198
      1544
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1033
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe