Viisasten kivessä.

PottaPää

Viisasten kiven luvussa 12: Iseeviot Peili , sivulla 225. Harryn paetessa kirjastosta hän ei tiedä minne oli joutunut ja näkee haarniskan. Sitten kirjassa lukee "Lähellä keittiötä oli haarniska, sen hän tiesi, mutta se täytyi olla viisi kerrosta ylempänä" ?. Miten niin viisi kerrosta ylempänä keittiöhän on yhden suuren salin alapuolella kuten myöhemmissä kirjoissa kerrottiin. Eihän Harryn tuossa vaiheessa edes pitäisi vielä tietää missä keittiö on. Lisäksi saman luvun sivulla 221 George sanoo Percylle , että "Etkä sinä sitä paitsi istu tänään valvojaoppilaiden pöydässä"? Mikä ihmeen valvojaoppilaitten pöytä eihän salissa ole kuin opettajien pöytä ja tupapydät. Onhan tämä hieman hiuksenhalkomista , mutta nämä kohdat vain sattuivat silmään.

9

794

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tnt

Kirjoissa on usein asioita joita ei kannata alkaa miettiä turhan tarkkaan vaan nauttia pelkästään lukemisesta.Kirjailijakin on vaan ihminen ja voi erehtyä.MUTTA missä kerrotaan missä kerroksessa suuri sali on???Eli vaikka keittiö olisikin salin alapuolella niin eikö se voi olla 5.ssä kerroksessa?

• PottaPää

Eteishallista johtaa ovi suureen saliin (kerrotaan viisasten kivessä) ja et kai väitä , että etuovi voisi olla kuudennesssa kerroksessa.

• tnt
        PottaPää kirjoitti:

Eteishallista johtaa ovi suureen saliin (kerrotaan viisasten kivessä) ja et kai väitä , että etuovi voisi olla kuudennesssa kerroksessa.

kunhan kysyin...Esim elokuvassa ne nousee portaat ennen kun menevät suureen saliin.Edelleenkin kannattaa vain nauttia lukemisesta eikä takertua pikku seikkoihin.

• mekkotyttö16

Tosiaan, nuo taitavat olla kirjailijan pieniä erehdyksiä.

Oletko muuten kuinka monta kertaa lukenut potterit? Minä ainakin kun olen ne lukenut monta kertaa, niin nyt niistä on alkanut huomaamaan samankaltaisia pieniä epäkohtia. :D

• PottaPää

8 kertaa ekat neljä kirjaa on tullut luettua. Laskuja sotkee , että kirjoja on tullut lisää sitten ensimmäisten luku kertojen ja olen alkanut lukea niitä myös englangiksi.

• käännösvirhe. Alkuperäisessä se menee näin:
      "Perhaps because it was dark, he didn't recognise where he was at all. There was a suit of armour near the kitchens, he knew, but he must be five floors above there."

Eli tuossa tarkoitetaan, että Harryn täytyi olla viisi kerrosta ylempänä.

Eli keittiö on ollut alakerrassa alusta lähtien.

• tang

Hyvä että selvisi että on kyseessä käännös virhe.Ehkä sen ovat ne muutkin huomanneet ketkä ovat kirjan englanniksi.Mutta englantilaisissa linnoissa eteishalli voisi olla muussakin kerroksessa kun ensimmäisessä koska eteishallista saattaa mennä portaikkoja alakertaankin esim.kellareihin.Tylypahkassa moinen ei ehkä olisi yhtään ihmeellistä vaikka eteishalli olisi missä kerroksessa tahansa ettei nimimerkki tnt ihan väärässä ole että suuri sali VOISI olla ylemmissäkin kerroksissa.Mä olen myös lukenut kirjat useaan otteeseen...vaikka olenkin jo aika "vanha" Harry Potter fani:)

• Samaa...
        tang kirjoitti:

Hyvä että selvisi että on kyseessä käännös virhe.Ehkä sen ovat ne muutkin huomanneet ketkä ovat kirjan englanniksi.Mutta englantilaisissa linnoissa eteishalli voisi olla muussakin kerroksessa kun ensimmäisessä koska eteishallista saattaa mennä portaikkoja alakertaankin esim.kellareihin.Tylypahkassa moinen ei ehkä olisi yhtään ihmeellistä vaikka eteishalli olisi missä kerroksessa tahansa ettei nimimerkki tnt ihan väärässä ole että suuri sali VOISI olla ylemmissäkin kerroksissa.Mä olen myös lukenut kirjat useaan otteeseen...vaikka olenkin jo aika "vanha" Harry Potter fani:)

... Mielta tnt:n kanssa, etta vaikka Rowling itse olisikin tehnyt virheen, niin ei siihen tarvitse takertua, vaan nauttia siita, mista kirja kertoo! :)

• jormaaaaaa
        Samaa... kirjoitti:

... Mielta tnt:n kanssa, etta vaikka Rowling itse olisikin tehnyt virheen, niin ei siihen tarvitse takertua, vaan nauttia siita, mista kirja kertoo! :)

minä en ole oikein selvillä tylypahkan pihasta yhdessä kohtaa leffassa hagridin mökin takana on järvi mutta toisessa metsä onneksi kirjoissa ei kuvailla ihan kaikkea

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      43
      6801
    2. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      105
      5380
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3622
    4. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      50
      3271
    5. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      117
      3187
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2915
    7. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      40
      2441
    8. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      2361
    9. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      45
      2028
    10. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      29
      1862
    Aihe