Mikä noiden kahden viruksen ero oikeastaan on?
Itselläni oli tuossa muutama päivä sitten joku karmiva oksennus-ripulitauli. Inhaa pahoinvointia kesti sen kahdeksan tuntia (siis se aika yöstä, joka olisi pitäny nukkua). Sitten ripulointia jatkui vielä pitkälle iltapäivään. Illalla nousi sitten kuume joka hipoi 40:ää astetta. Epäilen jotain virusta, sillä pari päivää aiemmin olin ihmisen seurassa, joka oli taas siitä muutama päivä taaksepäin sairastanut rankan oksennustaudin.
Vatsani ei oikein vieläkään ole kunnossa. Välillä iskee etova olo, vaikka ei oksetakaan enää varsinaisesti. Hirveitä ilmavaivoja ja vatsanväänteitä on myös aina sen jälkeen kun olen syönyt jotain.
Mikä näissä viruksissa on itämisaika ja kuinka kauan sairastamisen jälkeen ne oikeastaa voivat vielä tarttua. En haluaisi tartuttaa muita..
Noro vaiko rota?
34
76483
Vastaukset
- -------------
Miksi kirjoitat pandemiapalstalle?
- vauvoilla
Norovirus tarttuu vain aikuisiin (nuoret mukaan lukien) ja rotavirus taas on vain vauvojen (alle 2v) tauti. Molemmissa voimakasta ripulointia, etenkin vauvoilla suuri nestehukan vaara.
Molemmissa itämisaika muutamasta tunnista pariin päivään. Riippuen henkilön vastustuskyvystä.- joo..
Rota on yleensä lasten tauti, mutta sitä voi esiintyä aikuisillakin. Rotavirus ei yleensä aiheuta oksentelua, pelkkää ripulointia ja vatsanväänteitä. Noro voi tarttua niin lapsiin kuin aikuisiinkin.
- Skäri
Mieheni sai parikymppisenä sairaalassa rota-tartunnan. Oli viikon eristyksissä muovien sisällä. Rota-potilas kuulemma haisee niin, ettei sitä meinaa itsekään sietää.
- Lasmi
Skäri kirjoitti:
Mieheni sai parikymppisenä sairaalassa rota-tartunnan. Oli viikon eristyksissä muovien sisällä. Rota-potilas kuulemma haisee niin, ettei sitä meinaa itsekään sietää.
just joo. näinpä. ei haju ainakaan ulosteesta tule, kun ihminen ripuloi pelkkää nestettä eikä mikään pysy sisällä, oksentaa ennen kuin ruoka edes muuttuisi ulosteeksi.
minä sairastin rotan v.2005, pieni poikani sai sen ekana ja oli 8 kk:n ikäinen. tarttui koko lähipiiriin. - teemunideapaja
joo.. kirjoitti:
Rota on yleensä lasten tauti, mutta sitä voi esiintyä aikuisillakin. Rotavirus ei yleensä aiheuta oksentelua, pelkkää ripulointia ja vatsanväänteitä. Noro voi tarttua niin lapsiin kuin aikuisiinkin.
"Wikipedia ei pure"
http://en.wikipedia.org/wiki/Norwalk_virus_group
http://en.wikipedia.org/wiki/Rotavirus - mimmi08
huomasin sinun viestin ja arvelin oikaista
mun pojallani oli vuosi sitten rotavirus ja hän on 12v joten en usko oikein siihen ja se kuulema voi tarttua uudellen - paikkansa.
Lasmi kirjoitti:
just joo. näinpä. ei haju ainakaan ulosteesta tule, kun ihminen ripuloi pelkkää nestettä eikä mikään pysy sisällä, oksentaa ennen kuin ruoka edes muuttuisi ulosteeksi.
minä sairastin rotan v.2005, pieni poikani sai sen ekana ja oli 8 kk:n ikäinen. tarttui koko lähipiiriin.Itse sairaalassa ennen töissä olleena, niin voi todella taata, että rota-viruksen tunnistaa hajusta. Kun huoneeseen meni, tiesi mikä vaiva pikku potilaalla oli. (vaikka ei se itse potilas haise, vaan juuri se vaipan sisältö)
- kokemusta rotasta
joo.. kirjoitti:
HÖPÖ HÖPÖ. mun pojalla oli ärhäkkä rota-virus ja oksensi ekoina päivinä kaiken mitä suuhunsa laittoi ja sen jälkeen se tuli vesiripulina. joutui sairaalaan,kyllä jo ekan päivän oksentelun jälkeen..
- niina 81
kyllä rota aikuiseenkiin iskee, todennäköisesti silloin herkemmin jos aikuinen ei ole elämässään sitä vielä sairastanut, kuten minä jolle tuo diagnoosi eilen tehtiin. :)
- Sierra Nevada
joo.. kirjoitti:
rotavirus nimenomaan usein alkaa oksentelulla. Ensimmäinen tartunta on rajuin. Elimistö alkaa kehittää vasta-aineita ja yleensä aikuisilla on jo riittävästi vasta-aineita rotavirusta vastaan. Meillä lapsi sai ensimmäisen rotaviruksen 9,5-vuotiaana ja oli niin oksentamista kuin ripuliakin. Sairaus kesti pitkälle toista viikkoa.
- järin suuri
Se vaan että norovirus on viimeaikoina ollut hyvin vallalla.
Norovirus kuuluu kalikiviruksiin, en muista oliko yhteistä rotaviruksen kanssa mutta samanlainen vatsatauti kyseessä on.
Norovirus tarttuu erittäin helposti, hyvin pieni määrä virusta riittää tartuttaakseen (10E3) ja itämisaika on hyvin lyhyt, 12-24 tuntia.
Se tarttuu aerosolimaisena myös jos joku oksentaa edessäsi.
Meillä on töissä ko. virus kiusannut ajoittain edelleenkin ja ollaan päädytty ottamaan ihan näytteitä potilaista, on niin kiusallinen tauti ja tarttuu erittäin herkästi...TODELLA siis kamala sellaiselle etenkin joka ei itse pääse vessaan...:S huh sitä jälkee.
Ehkä norovirus on herkimmin tarttuva, mutta sinänsä näillä viruksilla ei ole juuri merkittävää eroa... - Noro
Ainoa asia mitä osaan sanoa on se että Rotavirus on mainitsemiasi oireita huomattavasti äkillisempi ja kivuliaampi. Itse Noroviruksen sairastaneena sinun oireet aikalailla samalaiset..
- .............
Norovirus vaan tulee ihan norona..
- norossa
Eroista en tiedä mutta noroviruksen itämisaika on tyypillisesti vuorokauden luokkaa ja oireet kestää päivän-kaksi. Virus on tuolloin hyvin herkästi tarttuva ja oireiden jälkeenkin virus voi kuulemma tarttua parin viikon ajan mutta vain ulosteen välityksellä...
Todennäköisesti sulla norovirus sillä sitähän on ollut todella reippaasti liikkeellä. Itse sairastin tammikuussa vastaavan oksennus-ripuli-kuumetaudin ja näin teki melkein koko lähipiiri... Tarttuu siis todella herkästi!- lkjuio
joulua sairastin ilmeisesti norotaudin. Alkoi kouraisulla ja kovalla vilunpudistuksella ja sit jo vietiin lujaa vessaan. Sitä istumista siellä kesti klo 20.00-03.00 ja koko ajan molemmista aukoista, alhaalta pelkkää lientä. Kolme vanhaa kylpytakkia meni pyykkiin kun haalein päälleni, kova vilu, välillä kuumassa suihkussa ja yritin olla makuulla mutta taas juosten vessaan.Painoa lähti vaakan mukaan 3 kg!! Ei se silti ihme kun ihmisen suolisto tyhjenee täysin. Luulin kuolevani, olin niin kipeä. Tämä tapahtui perjantai-lauantai akselilla, lauantaina raahauduin lähikauppaan, ostin mustikkakeittoa, jaffaa ja banaaneita. Vasta maanantaina illalla tunsin olevani kunnossa. Onneksi tapahtui viikkoa ennen joulua, joulun vietin kylpylässä syöden ja uiden..yli 200ekuu olisi mennyt aivan kaivoon jos olisi siellä iskenyt. Koskaan en ole ollut niin kipeänä mahataudista ja ikää on yli 50 vuotta.
- noronoro
oireet pitempäänkin kuin pari päivää, jopa 5-7vrk! oirekuva voi olla tosi vaihteleva, toiset sit selviää suunnilleen kerran ripuloinnilla. töissä on tullut hoideltua ko. taudista kärsiviä pitkin kevättä. leviää tosi nopeesti, ja niinkuin joku sanoikin niin myös aerosolitartuntana. ja noro on siitäkin tylsä et se elää myös pinnoilla (esim pöydät) jopa viikon. inhottava tauti!
- Hoitaja
Rota viirus on tosiaan pientenlasten tauti, sillä monet meistä ovat sairastaneet sen silloin. Rota viirukseen kehittyy immuniteetti. Mutta noro, siihen saattaa kehiityä noin kuukauden mittainen immuniteetti suoja, jonka jälkeen tauti voi uusiutua. Kummatkin ovat rajuja tauteja. olen ymmärtänyt, että jos aikuinen saa Rota viiruksen se on paljon pahempi, mitä lapsella.
Noro viirusta on elimistössämme joka 30pvä:n jälkeen sen sairastamisesta, jolloin voimme tartuttaa sitä, esim. uloste tahrojen välityksellä... - taivaaseen
saattaa joku päivä tulla tosi noro ei jää meistä kun liru.
- lääkäri55
Ole töistä poissa 2 vuorokautta vielä oireiden loppumisen jälkeen. Tällöin et tartuta tautia koko työpiiriin. Tällainen sääntö pätee esim. sairaaloissa.
- itse nyt taudissa
lapsillani oli rota tartunta.pienin joutui tippaan sairaalaan 1,4v.rota ilmeisesti mitä pienempi potilas sen pahempi.pikkuselle tuli ensin rajua oksentelua yhden yön,seuraavana päivänä alkoi korkea kuume joka kesti kolmepäivää.toisena päivänä piti viedä jo sairaalaan pienet ei osaa juoda niin paljon kun pitäisi vaikka kuinka juottaisi.ripulointi alkoi kolmantena päivänä. todella rajua noin 15 ripulia per päivä.kuivuma tulee pienille nopeasti vielä 3 vuotiaat on vaara vyöhykkeessä jos on tauti raju.tätä kesti 7 päivää.
- ile
sama tauti täällä..3 päivää oksentanu ja ruikunnu,kaikki tulee sekunnis pihalle..tulehdus arvot katos ja tippa kutsuu aamulla jos ei apteekin myrkyt auta..ja täs tuloo tosiaan jo kuolemanpelko..on niin kovaa rallia..4 kiloa laihtunu..anaali on niin liekiis jotta suihkun kautta aina mentävä..
- rotation exodus turbulator
"Sukulaisviruksia" keskenään.
Noroviruksen aiheuttamat indikaatiot voivat olla hyvin yllättäviä. Yskäistä ei uskalla ja jos yskäisee on noro housussa.
Tyypillistä on, että ripulitoiminto tapahtuu "norona" (ripulointi) ja se rasittaa anusaukon sulkijamekanismia niin, että ihokerroksen alla oleva orvaskesi (condika gakkas) tulehtuu ja tulee hyvin araksi.
Paraslääke on voitelu, esim. Dijou sinapilla.
Rotaviruksen tunnistaa siitä, että ennen varsinaista ripulipurkausta peräaukon ympäristö tuleee hyvin kutiavaksi ja hilseilee.
Mutta raapiminen ei ole hyväksi, sillä siinä saattaa rota tulla kynsille.
Haju muistuttaa rotaviruksen kyseessä ollessa varhaisen kielon kukintaa ja siitäkin sen helposti tunnistaa.
Noroviruksen aiheuttama hajuhan on lähinnä hunajoivan kesävoin mukainen.
Jotkun vertaavat kyllä myös roitta eläimem raatoon. - rotation x 2
norona, tai pyörii mahassa ja tulee varpusparvena.
- ei mukava tauti kumpikaan
Noro tosiaan tarttuu todella helposti ja itämisaika on lyhyt. Pari viikkoa sairauden jälkeen se voi tulla jo uudestaan.
Rota-virus on enimmäkseen lasten sairaus. Jokainen lapsi on yleensä 6 ikävuoteen mennessä sen sairastanut ja sitten sille syntyy yleensä immuniteetti. Mutta poikkeuksia siinäkin löytyy. Rotaviruksen taudinkuvaan ainakin lapsilla kuuluu syömättömyys, ripuli, oksennus, kuivuminen ja siitä seuraava sairaalahoito ovat yleisiä. Kaikille ei nouse kuume, toisille korkeakin. Lisäksi parin kolmen päivän päästä tulee ns. suvantovaihe, jolloin useammat vanhemmat uskovat että nyt se alkaa olemaan ohi ja seuraavana aamu yllätys! Se jatkuu jopa pahempana. Viikko menee vähintää Rotan kanssa.
Rota virus voi elää aika pitkään jopa ihmiskehon ulkopuolella, joten pinnat kannattaa useasti putsata.
Jos sairaus kestää alle viikon, kyseessä on todennäköisesti jokin muu pöpö kuin Rota. JOs lapsuudessa on onnistunut välttämään Rotaa, niin aikuisena sairastaessa se voi olla vielä pahempi. Rotan itämisaika on aika tarkalleen 4vrk ja oireettomana sitä voi levittää muillekkin.
Oireita voi helpottaa molemmissa sairauksissa että katkaisee virukselta sokerin saannin kokonaan! Mukaan luetaan myös maitotuotteet joissa on maitosokeria ja valkoiset ja käsitellyt viljatuotteet, jotka kehossa palaessaan muuttuvat sokereiksi. Myös tärkkelykset on syytä jättää pois. Tilalle täysjyvää ja kasviksia. Maitotuotteista maitohappobakteerituotteet voi pitää ruokavaliossa. Mitä sitä nyt pystyy syömään....- 10 v tytön äiti
Juuri tällaista infoa olen etsinyt, kiitos!
- rotaan
muistan lukeneeni jostakin, että rotaa vastaan olisi mahdollista rokottaa pieniä lapsia?Korjatkaa jos olen väärässä.Tai jos jollakin on tietoa voisiko kertoa.
- hfhfh
Rotavirusrokote on kuulunut viime vuodesta lähtien yleiseen rokotusohjelmaan. Rokote pitää ottaa ennen 6kk ikää.
- Norossa?
Kuinka kovat kivut vatsassa voi olla noroviruksessa? Sain järkyttävät vatsakipukohtauksen viikko sitten, pahempi kuin synnytystuska, oksensin parikertaa(kivusta?) ja kun puolisen tuntia olin vääntelehtinyt pöntöllä kylmästä hiestä märkänä ja pyörtymistä vastaan tapellen tyhjeni maha kertaheitolla ripulina, aivan kuin hana olisi jätetty auki täysille :O. Kipeä olin vielä vatsasta muutaman päivän, mutta ei pahoinvointia eikä kuumetta. Olisiko voinut olla tuo norovirus, käydä noin 'äkkinäisenä'? Vai jokin ruokamyrkytys? Ei ole kyllä perheeseen tarttunut muihin.
Mistä muuten voi olla varma että kyse on noroviruksesta kun vatsatauteja on varmaan satoja ja oireet vatsataudeissa hyvin lähelle samanlaiset kaikissa; ripulia ja oksentelua ja kuumetta. - niinan
Rotavirus on tyypillisesti pienten lasten tauti
- tiina.ve
juu aihe kuulostaa tutulta...täs jokunen kuukausi sitten mulle vaan iski 2 pvän joku virus kenties..ja aina kun söin nii heti tuli ulos...ja pöntöllä oksensin kerran ja loput tuli kuin hanasta valuen...se oli kauheaa,mut ei kuitenkaan tarttunut muihin perheen jäseniin...pitääkö mennä ottamaan jokin rokote..!!??
- Joku
Mikä tuo viirus on?
- scorpioni75
hei!mulla on kestänyt se tauti jo kolme kuukautta!jälkitautina 2poskiontelontulehdusta ja nenä tai pää täynnä räkää!aivan kamalaa!ja kaksi lääkekuuria,nyt vasta vähän helpottaa.alkaa jo pelottaan,että eikö jo rauhaa saa siltä??!on sellanen veltto ja väsynyt olo välillä.jospa tämä joskus helpottaisi!
- Kokematon noro
Mun norovirusta kesti vain yhden yön. Nyt on ollut viikon verran todella huono olo. Pahoinvointilääkkeiden ansioista olen uskaltanut syödä, mut kummastakaan päästä ei tule mitään ulos. Huono olo vaan valtaa mieltä :/
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941769
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2351628- 911373
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!661032Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47928
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38918Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9914- 46872
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika37849