Olen aiemminkin kirjoittanut tänne samantapaisesta aiheesta. Suunnittelen tarinaa, jossa nuori nainen joutuu vangiksi kaupungin valtauksessa. Hänestä tulee todennäköisesti joksikin aikaa vangitsijansa "mielihyvän lähde". Olen joskus saanut kielteistä kritiikkiä fiktiossa kuvaamastani seksuaalisesta ahdistelusta, koska lukijalla itsellään on ollut ns. lääppimiskokemuksia.
Kysyisin mielipiteitänne seuraavasta asiasta: Missä määrin kirjoittajan tulisi ottaa huomioon tulevien lukijoidensa mahdolliset ahdistavat kokemukset, jos hän on kirjoittamassa tarinaa, jossa tapahtuu jotakin raiskaukseen tai muuhun rikokseen viittaavaa? Olen suunnattoman vaivautunut ajatuksesta, että tarinassani mies uhkaisi naista seksuaalisesti, ja antaisin kyseisen tarinan luettavaksi henkilölle, joka reagoisi tekstiin voimakkaasti, koska olisi itse ahdistelun tai raiskausyrityksen uhri. Enhän voi mitenkään tietää, kuinka moni lukijani on kokenut vastaavaa.
Miten muiden seksuaalista uhkailua tms. sisältäviin fiktioihin on suhtauduttu? Luin viime talvena romaanin, jossa henkilön kerrottiin tappaneen oman äitinsä, ja olin äärimmäisen järkyttynyt. Omassa tarinassani kuvaan myös ihmisuhrirituaaleja, ja toivon todella tulevien lukijoideni ymmärtävän, ettei "voittajan oikeuden" käyttämisestä ole syytä nostaa meteliä, jos kuvattuun kulttuuriin kuuluu ihmisten uhraaminen.
Ennen kuin ryhdytte kauhistelemaan veristä mielikuvitustani, huomautan, että kyse on asteekkikulttuuriin sijoittuvasta fiktiosta.
Lukijoiden ikävät kokemukset
7
713
Vastaukset
- Veliveikkonen
Älä säästele lukijaa!
- ewdit
Kirjoittajan on mahdotonta tietää kuka hänen tekstejään lukee, joten kirjoita ihan mitä haluat.
Sitä paitsi ihmisoikeudet taisivat olla hieman nykyisestä poikkeavia atsteekkien aikoina?
- jos pääset
julkaisuun asti, lukijat lukevat.
Olen lukenut paljon inkoja käsitteleviä kirjoja, heidän kulttuurinsa on niin erillainen, kuin meidän ja jokainen (aikuinen) varmasti sen tajuaa ja jos ei pysty lukemaan loppuun kirjaasi, niin se ei ole sinun ongelmasi.
Kyllä täälläkin osataan.
Nimekkään Suomalaisen mieskirjailijan kirja (rakkausromaani), oli niin raaka, että ensinnäkin ihmettelin sen läpipääsyä kustantamossa ja toisekseen sitä, että kenelle se oli tarkoitettu.
Kirjoita teoksesi, sittenhän näet, kuinka sille käy!- Susienne-munmo
Anna nyt palaa vain. :) Jos esikuvamme olisivat säästelleet sanojaan, lukisimme laameaa shaissea jos lukisimme lainkaan. Sitä paitsi lukijat rakastavat tekstiä, joka säväyttää tavalla tai toisella! Jotkut rakastetuimmista kirjailijoistamme jopa haukkuvat lukijat kirjojensa rivien väleissä tai suoraan - ja lukijat ovat innoissaan.
Anna mennä! Lukija päättää itse mitä lukee. Joku vetää herneen nenäänsä aina, joten älä välitä. Kirjoita.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks2084545Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t1023294Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per881797Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va131407Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu181346Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20241253Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt2561180- 521168
Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi101141- 551069