TÖITÄ?

Tuleva opiskelija

Oliskohan jollakin antaa konkreettista esimerkkiä terveyden biotieteistä (Turun yliopisto) valmistuneiden työllistymistilanteesta? Tai kertoa vaikka ihan vain opiskeluista yleensäkin. Onko miten kiireinen aikataulu esim?

Mä olen nyt tän lukion jälkeisen välivuoden aikana siivonnut ja pelottavan paljon on sellaisia työkavereita, jotka vaan siivoavat, koska eivät saa oman alan töitä. Yksikin yliopistossa 7 vuotta opiskellut on nyt viimeset 3 vuotta valmistumisestaan saakka vain siivonnut, kun ei saa oman alan töitä. Sellaista tulevaisuutta en halua.

Itseäni terveyden biotieteet kiinnostaisi, mutta olen kuullut joiltakin että työllistymistilanne on melko huono. Tottakai se on itsestäänkin paljon kiinni, miten työllistyy, mutta haluan olla varma, että ainakin joku työpaikka löytyisi omalta alalta, eikä tarvitsisi kynsin hampain tapella ja joutua aina välillä siivoamaan. Ajattelin että jos pääsisin sinne terbioon, niin lääkekehitykseen tai synteettiseen lääkekemiaan suuntautuisin.

Entä miten jos esim. ensin lukisi amk:ssa laboratorioanalyytikoksi, niin voisiko saada siitä mitään etuisuuksia jos sitten myöhemmin menisi terbioon, vai täytyykö vain muiden lailla se normi viisi vuotta siellä terbiossa sitten istua? Se laboratorioanalytiikka olis jotenkin varmempi juuri töiden takia, ja ihan kiinnostavakin ala, mutta hippusen enemmän tuo lääkekehittely kiinnostaisi.

2

1354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bio-opiskelija

      http://rekrytointi.utu.fi/?cmd=yliopistoille.sijoittumistieto

      Itse en ole terbio, mutta bio-opiskelija kuitenkin. Tuolla oleva tilasto näyttää, että 28:sta valmistuneesta 19 vastasi kyselyyn ja heistä 13 oli töissä valtiolla, eli mitä todennäköisimmin yliopistolla jatko-opiskelijana. Keskipalkkakin vastavalmistuneille hulppeat 1800 €! Tämä siis osoittaa sitä, että pelkällä maisterin paperilla ei vielä oikeaa työtä saa. Sama pätee tuttujeni kokemuksiin myös niistä insinööripapereista, joten neuvoni on että älä mene sinne AMK:hon tuhlaamaan aikaasi.

      Suomen bio-kupla puhkesi jo ja yliopistojen rahoituksetkin vain pienenevät tulevaisuudessa, vaikka tätä ei virallisesti vielä ole myönnettykkään. Tämä siis tarkoittaa sitä että tältä alalta ei tule töitä löytymään lähiaikoina - siis ei Suomesta, ulkomailta ehkä paremmin.

      Hae lääkikseen ja mene siellä tutkijalinjalle, jos se tutkimus niin paljon kiinnostaa. Jos sinulle käy niin, että et saa töitä tutkijana, niin terveyskeskuksiin pääsee aina päivystämään. Maisterina voit löytää itsesi tekemästä taas samoja siivoushommia.

      • Tuleva opiskelija

        Joo, toi on jännä juttu, et bioalalla ei olekaan tarjolla paljoa töitä, toisin kuin vois luulla. Aattelin kuitenkin, et tosta labra-analyytikon ammatista vois saada ensin varmuutta juuri työelämää silmälläpitäen, ja sit sen jälkeen vois sit "turvallisesti" opiskella yo:ssa vähän mielenkiintosempaa alaa. Tä nyt ei mihinkään varsinaisesti liity, mut pakko mainostaa et toi laboratorioanalytiikka on muuten ainoa ala tekniikan ja liikenteen linjalla, josta ei valmistuta insinööreiksi vaan ihan laboratorioanalyytikoiksi. No mut, täytyy kattella mihin ylipäänsä pääsee...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe