BMW 12D, 1981

Mikko Metsälä

Onko tietoa ko moottorista. Ei käynnisty kuin eetterillä. Peruutusvaihteella pysähtyy. Soitto korjaamolle ja vast; väljä ei tarpeeksi paineita. Vaihdettu yläpään tiivisteet ja männänrenkaat vuosi sitten. Onko jollakin kokemusta ja tietoa mahdollisista muista vioista?
Etukäteen vastauksesta kiittäen.
Mikko Metsälä, HKI

15

3043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puristuspaineet

      Saatko mitattua puristuspaineet?

      • M K

        saada jostain miehen mittaamaan, mutta epäilykseni heräävät, että olen astunut pahasti miinaan, ja moottorihankinnasta ei ole kuin pojunpainoksi. Pidän sinut ajan tasalla.


      • kyselijä8
        M K kirjoitti:

        saada jostain miehen mittaamaan, mutta epäilykseni heräävät, että olen astunut pahasti miinaan, ja moottorihankinnasta ei ole kuin pojunpainoksi. Pidän sinut ajan tasalla.

        Onko toi esikammio vai suorasuihkutuskone. Esikammiokoneet kaipaavat hehkua, kai hehku on kunnossa. Kannattaa selvittää ennen kuin ryhtyy konetta vaihtamaan.


      • d7 d12
        kyselijä8 kirjoitti:

        Onko toi esikammio vai suorasuihkutuskone. Esikammiokoneet kaipaavat hehkua, kai hehku on kunnossa. Kannattaa selvittää ennen kuin ryhtyy konetta vaihtamaan.

        Bmw d7 ja d12 ovat Hatz dieselin peruskoneista tehtyjä hehkuttomia koneita, vaativat kylmällä ilmalla pitkän starttausajan ennenkuin syttymiseen tarvittava lämpötila ja paine on saavutettu sylinterissä. Kyseessä on koneen ominaisuus.


      • Mikko Metsälä
        d7 d12 kirjoitti:

        Bmw d7 ja d12 ovat Hatz dieselin peruskoneista tehtyjä hehkuttomia koneita, vaativat kylmällä ilmalla pitkän starttausajan ennenkuin syttymiseen tarvittava lämpötila ja paine on saavutettu sylinterissä. Kyseessä on koneen ominaisuus.

        jo tilamassa uutta Beta Marine moottoria 13,5 hv, mutta sinulla ilmeisesti kokemusta ko. moottoreista. Tämän olisi pitänyt olla täysin rempattu viime vuonna, eli laakerit, männänrenkaat ja tiivisteet uusittu. Onko nyt niin, että olen ennenaikaisesti moottoria pojunpainoksi viemässä. Kun sanot, että ominaisuus, niin oletan sinun olevan asiantuntija, joten kun puhut pitkästä starttausajasta, niin mitä tarkoitat?


      • Mikko Metsälä
        d7 d12 kirjoitti:

        Bmw d7 ja d12 ovat Hatz dieselin peruskoneista tehtyjä hehkuttomia koneita, vaativat kylmällä ilmalla pitkän starttausajan ennenkuin syttymiseen tarvittava lämpötila ja paine on saavutettu sylinterissä. Kyseessä on koneen ominaisuus.

        on d7 myös vuodelta 1981 ja tässä taas ei mitään ongelmia. Talven jälkeen ei tarvitse kun veiviä 1/2 kierrosta ja se on siinä Käy kuin Rolex. Siksi olen nyt vähän epäileväinen. Eilen starttasin yhden akun tyhjäksi ennen kuin älysin hakea starttiapua huoltikselta. Käymään lähti heti, mutta hiipui vähän lämmettyään, ja kun laittoi peruutukselle niin sammui heti. uudelleen käynnistyi heti, mutta kun oli seissyt 10 min niin taas ei millään kännistynyt. Siksi nyt vähän v-tutusvaihde päällä. Varmaan viisainta nyt on odottaa huoltomiestä ja mittauttaa sylinterin paineet.
        Tää on tää persaukisen veneily tällaista, aina ne vehkeet reistailee kun pitäisi toimia.


      • Sole tarjoo tonnin
        Mikko Metsälä kirjoitti:

        on d7 myös vuodelta 1981 ja tässä taas ei mitään ongelmia. Talven jälkeen ei tarvitse kun veiviä 1/2 kierrosta ja se on siinä Käy kuin Rolex. Siksi olen nyt vähän epäileväinen. Eilen starttasin yhden akun tyhjäksi ennen kuin älysin hakea starttiapua huoltikselta. Käymään lähti heti, mutta hiipui vähän lämmettyään, ja kun laittoi peruutukselle niin sammui heti. uudelleen käynnistyi heti, mutta kun oli seissyt 10 min niin taas ei millään kännistynyt. Siksi nyt vähän v-tutusvaihde päällä. Varmaan viisainta nyt on odottaa huoltomiestä ja mittauttaa sylinterin paineet.
        Tää on tää persaukisen veneily tällaista, aina ne vehkeet reistailee kun pitäisi toimia.

        vanhasta koneesta. Vaihda juuri Bella 660:seeni Solen 17 konetta. Sopii hyvin Bemarin tilalle.


      • kone....
        Sole tarjoo tonnin kirjoitti:

        vanhasta koneesta. Vaihda juuri Bella 660:seeni Solen 17 konetta. Sopii hyvin Bemarin tilalle.

        Päädyt huonota koneesta toiseen jos vaihdat bmw:stä beta kubotaan. Vai onko raha kynnyskysymys?
        Kaikki "järkevät" pikkudieselit tehdään nykyään hiljaisiksi matalakierroskoneiksi max.3000rpm.


      • M K
        Sole tarjoo tonnin kirjoitti:

        vanhasta koneesta. Vaihda juuri Bella 660:seeni Solen 17 konetta. Sopii hyvin Bemarin tilalle.

        mikä moottorityyppi on Sole 17 ja mitä maksaa, ja mistä päättelet, että maksavat tonnin vanhasta?


      • tonnin hyvityksen.
        M K kirjoitti:

        mikä moottorityyppi on Sole 17 ja mitä maksaa, ja mistä päättelet, että maksavat tonnin vanhasta?

        Se on aika hyvin vanhasta koneesta. Kovin paljon remonttia ei kannata tehdä. Lopputulos on kuitenkin epävarma.


      • ajankohtainen?
        tonnin hyvityksen. kirjoitti:

        Se on aika hyvin vanhasta koneesta. Kovin paljon remonttia ei kannata tehdä. Lopputulos on kuitenkin epävarma.

        Ratkesiko ongelmat vai joko ostit uuden moottorin? Vinkkejä löytyy....


      • M K
        ajankohtainen? kirjoitti:

        Ratkesiko ongelmat vai joko ostit uuden moottorin? Vinkkejä löytyy....

        kiinnostunut kaikesta mikä liittyy ko. koneeseen, joten otan mielelläni vinkistä vaarin.


    • Ajelin minäkin

      D 12 on fiksu kone niin kauan,kuin toimii. Koneessa ei ole kiilahihnoja eikä ulkopuolisia liikkuvia osia. Ulosottoihin löytyy akselinpäitä. Mutta sitten..., remontti käy pussin päälle.
      Kone on Hatzin maamoottorista marinoitu reilu 500 kuutioinen,sadan millin iskuinen pyörrekammiokone.

      D 12 on vähän nihkeänsorttinen käynnustymään. Laiska mies ratkaisee asian starttipilotilla, joku toinen tekee pysyvämmän ratkaisun. Paras vaihtoehto on hehkutulppa, sitä varten koneessa on jo valmiiksi reikä. Toinen vaihtoehto on imuilman lämmittäminen tekemällä lämmityskierukka. Tiukassa paikassa imuilmaa voi lämmittää liekilläkin mutta olisi oikein hyvä,ettei kone imaisisi trasselimuhjua sisuksiinsa.

      Bemarin suotimet maksavat maltaita,siitä huolimatta ne on pidettävä timmissä. Ilmasuodin vaikuttaa käynnistymiseen tässäkin koneessa.
      Öljysuotimeen jotkut ovat tehneet sovitusosan,eräänlaisen bajonetin,toisella puolella on tämä "BMW-kierre", toisella kiinnitys vastaavaan halvempaan suotimeen. Öljysuodin on Purolatorin valmistama mutta tällä omituisella jengalla varustettu,vastaavia halvempia on.

      D 12:ssa on Hurthin merivaihde. Se on levykytkin ja kuluneiden levyjen vaihto maksaa!!! Suositusöljy on tämä punainen automaattivaihteistoöljy - Dextron ATF. Vaihteistoöljyn öljymäärä mitataan laittamalla öljytikku reikään mutta sitä kierretä kiinni. Ylitäyttöä pitää välttää.
      Öljytikussa on tiivisteenä kuparitiiviste. Se kovenee ajan mittaan ja falskaa. Laitoin joskus reissussa kuparitiivisteen tilalle kaksi ohuempaa alumiinistä. Öljytikussa on kiinnityskierteen yläpuolella eräänlainen kaula-osa,jos tiivistettä ei ole tarpeeksi,tikun kierre menee kannesta läpi.Minun tapauksessani kävi niin,että sovittelin läpi menneen tikun takaisin kierteelle,väänsin avaimella puoli kierrosta ylöspäin. Kierre ei ollutkaan kohdallaan,se rikkoutui ja remontti oli työläs.

      Bemarin heikoin kohta lataus. Siinä on sisäänrakennettu hevosenkenkäkäämi. Niitä on sekä suojaamattomia että muovitettuja. Jos veneeseen tulee vettä,vauhtipyörä nostaa veden käämille,se palaa.
      Konetta purkaessa etulaippa,se johon kytkin kiinnittyy,on yleensä ruostunut kiinni. Laipan saa murrettua aika pienellä voimalla. Rakennekuvasta näkyy vauhtipyörän kiinnityksen kolmen pultin paikka,viisainta onkin porata pulttien kohdalle 10 millin reikä,avata pultit ja vetää koko hoito ulos vauhtipyörän kanssa.

      Laturin saa palamaan myös starttaamalla koneen käydessä. Minulle kävi näin,starttimoottorin päässä oli liitos,josta kuparit näkyivät. Airo putosi,osui liitokseen ja kone starttasi ajossa.

      Koneessa on BOSCHin starttimoottori. Samanlaisia ovat Escortit ja Volvot täysi. Pulma on siinä,että Bemarin startin kiertosuunta on päinvastainen,eli sen lankojen suuntaus on toinen. Autosta otettu starttimoottori ei tähän istu. Tämä kuulu Hartikainen antaa apuja - isosta rahasta.

      Koneeseen voi helpohkosti rakentaa ulkopuolisen laturin,sen kustannukset riippuuvat eniten siitä,mihin hintaan onnistuu saamaan sopivat kiilahihnapyörät. Minulla oli rakennusohje mutta se meni kaupan myötä,en muista edes mistä ne sain.Sellaiset kuitenkin ovat olemassa ja jostakin saatavissa. Telva toi Bemaria maahan.

      Hatz on euroopan suurin paikallismoottoreiden valmista,taikka oli ainakin silloin,kun BMW otti sen merimoottorinsa pohjaksi. Konetta näkee mitä moninaisimmissa käytöissä. Täryjyrässä olen nähnyt sellaisen viimeksi. Kone on käsittääkseni ok mutta merimoottorina sen sähköpuoli on turhan monimutkainen.

      Oletko tarkastanut venttiilien säädöt? Nostimet ovat siinä kannen ylimmässä kohtaa "kolmiapilan" alla.

      Koetin tässä kirjoittaa niistä murheista,joita minulla oli Bemarin kanssa. Itse en ole kaksinenkaan konemies, päinvastoin paremminkin tumpelo. Aikaakin alkaa olla päällä parikymmentä vuotta, muisti voi pettää. Kirjoituksessa voi olla molemmista syistä johtuvia asiavirheitä.

      Lopuksi juttu,jonka kuulin maahantuojan valtuuttamalta huoltoliikkeen asentajalta. BMW D12 sarjan 150 ensimmäistä konetta olivat maanantaikoneita, niitä "räjähteli" käsiin. Sarjanumeron kolme viimeistä numeroa osoittavat suoraan valmistusjärjestyksen näille koneille.

      • M K

        Kiitos tyhjentävästä opastuksesta. Olen vaihtamassa moottorin uuteen Nanni Kubotaan, mutta neuvot ja tiedot tulevat käyttöön, sillä aikomus avata ja korjata ko nykyinen moottori.
        Oletan, että venttiilit ovat ongelma, sillä käynnistyi ns normaalisti talviseisokin jälkeen, mutta nyt ei enää imua eikä starttaa lainkaan, ja kuten sanoin, niin moottori on peruskorjattu 2005/06 talvella.


      • Ambrosio
        M K kirjoitti:

        Kiitos tyhjentävästä opastuksesta. Olen vaihtamassa moottorin uuteen Nanni Kubotaan, mutta neuvot ja tiedot tulevat käyttöön, sillä aikomus avata ja korjata ko nykyinen moottori.
        Oletan, että venttiilit ovat ongelma, sillä käynnistyi ns normaalisti talviseisokin jälkeen, mutta nyt ei enää imua eikä starttaa lainkaan, ja kuten sanoin, niin moottori on peruskorjattu 2005/06 talvella.

        Oletko myymässä Bemariasi- tarvitsen ehjää sylinterin kantta. Voisin ostaa varaosiksi koko koneen., jos hinta on sopiva.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

      Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      355
      1436
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

      Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1405
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1184
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

      Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

      Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      33
      925
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

      Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

      Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

      Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      845
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

      Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

      Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe