Putki vai Anatomi?

silkkinauha

Eli, olisin nyt omaa rinkkaa ostamassa. Ihan vain kevyeen retkeilyyn. (matkat 50-60 km). Nyt vaan tuli mietittyä, että onko se putkirinkka parempi kuin Anatomic? Monet tuttuni ovat suositelleet tuota putkirinkkaa.
Itse olen nyt ystävältäni lainannut tuota Anatomic rinkkaa, enkä ollut kovin tyytyväinen.
Onko siis näillä malleilla miten paljon eroa. Tuo putkirinkka jota olin katsellut oli savotta 1200.

Kiitos vastauksista!

17

14028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • makuasia

      Kyseessä on puhdas makuasia. Molempien intohimoisia puolustajia löytyy kyllä riittämiin.

      Liikkeeseen vaan kokeilemaan täydellä rinkalla, niin selviää mikä itseä miellyttää. Tai vielä parempi on jos saat jostain erilaiset rinkat lainaan, niin pääset tarkemmin tutustumaan kuin kaupassa.

    • pitää

      mutta en ole vielä tavannut kulkijaa, joka ei olisi savottaa (putkirinkka) kokeiltuaan siitä luopunut. Eikä matkan pituus vaikuta rinkan kokoon vaan siihen mitä ottaa mukaan. Tietenkin jotkut heikkohermoiset pakkaavat rinkan kuin rinkankin täyteen aina ja kaikkialla, mutta putkirinkka on tyhjänäkin huoleton kannettava.

      • atlatl

        ...,sekä putkirinkan,että Anatomic-rinkan.
        Putkirinka on Savotan 906-malli ja anatomic on
        Haglöfs SEC 65 Q,erityisesti naisille tehty malli.
        Näiden lisäksi on toki vielä sellainen viikonloppurinkaksi ajateltu Deuter Futura 40 10 vario,mutta tähän en saanut edes viikonlopun kamoja mahtumaan... vika lienee pakkaajassa,tai pakkaajan lompakossa,joka ei kestä keveimpien kamojen ostelua...

        Näistä vähänkään pidemmälle reissulle otan Savotan,sillä siinä makuualustat ja muutakin voi kiinnittää ulkopuolelle.
        Anatomicin idea olisi saada tavarat sisään rinkkaan.

        Telttaa en varmaan koskaan vaihda kaikkein pienimpään ja siis keveimpään,sillä teltassa pitää mielestäni olla tilaa ja korkeuttakin senverran,ettei tarvitse makuulla pukeutua!
        Se siis joutunee matkaamaan rinkan ulkopuolella ja siksi putkirinkka on mieleisin näistä.


      • werewoieru

        "mutta en ole vielä tavannut kulkijaa, joka ei olisi savottaa (putkirinkka) kokeiltuaan siitä luopunut. "

        Et siis ole tavannut kulkijaa, joka EI OLISI LUOPUNUT Savotasta... :)



        No itse olen kokeillut tuota legendaarista Savottaakin (LJK ja 1200), mutta 75 litran anatomikkia kanniskelen vaelluksilla. Tuohon omaan rinkkaani kun mahtuu ne mitä viikon reissulla nyt tarvin. Lisäksi sen saa ehkä vähän paremmin ängettyä autoon tai eteläisen Suomen risukoihin. Kantolaite ja -mukavuus on muuten ihan yhtä hyvä putki- ja anatomiceissa, oli rinkka sitten tyhjä taikka täynnä (miksi ei olisikaan), mutta veikkaisin anatomicien hiostavan enemmän selkää.

        Enemmän noissa Savotoissa kyllä olisi munaa ja ehkä mä ton pikkuputkirinkan vielä joskus ostankin... Ihan vain vaihtelun vuoksi.



        Kolme kommenttia mitä en oikein putkirinkkojen fanaattisilta puolustajilta ymmärrä: 1) tavarat saa kiinni rinkan ulkopuolelle vain putkirinkoissa, 2) vain putkirinkkaa voi kantaa mukavasti tyhjänähäkin 3) anatomicissa tavarat joutuu asettelemaan huolellisesti eikä vain huolettomasti heittämään rinkkaan.
        Ehkä ihmisiä hämää se, että se anatomicin kantojärjestelmä on piilossa. Todellisuudessahan anatomicin selkäosa on kovempi kuin tyypillisen putkirinkan.


    • tunturikettunen

      hommata. Eli vaikka matka olisi lyhytkin niin kyllä nautinto on kadoksissa jos joku hiertää/ hinkkaa tai muuten vaan v*&%%aa.

      Itsellä on putkirinkka(Vihe-vaelluksen) ja pidän putkirinkassa erityisesti tavaroiden pakkaamisesta ulkopuolelle eli alusta ja teltta, joskus saappaatkin. Anatomicin kanssa mun vaikeudet tulivat siinä kun en osannut pakata sitä riittävän hyvin, että olisi ollut mukava ja tasapainoinen selässä. Mutta päiväretkillä putkirinkka on munu mielestä liikaa(vaikka taskut sun muut saakin riisuttua pois), niipä noilla olen anatomiccia omistamattomana käyttänyt reppua mikä ei puolestaan pärjää anatomicille.

      Mutta kuten tuolla jo todettiinkin niin eiköhän tämä ole enempi maku/tottumuskysymys.

    • rauli83

      Itse olen kyllä sitä mieltä, että jos haluaa kunnon rinkan, niin putkirinkka on ainoa oikea vaihtoehto. Itse olen harrastanut partiota jo 16 vuotta ja olen kokeillut erilaisia rinkkoja. Itse päädyin putkirinkkaan, koska: 1. siihen mahtuu paljon tavaraa, 2. tavarat on helppo pakata, 3. pään yläpuolelle ei tule heiluvia tavaroita, 4. rinkka tukee erittäin hyvin selkää ja hartioita muihin kokeilemiini verrattuna. :)

    • Boueme

      50v-juhlamalli odottaa postissa. Jännityksellä odotan, millainen laite se on. Tilaa ainakin on riittävästi. Viikonloppuna testaamaan... Minä ainakin haluan suosia suomalaista, silloin kun se on mahdollista.

      • vuosikertavaeltaja

        Vintillä on vielä käyttökunnossa 70-luvun alussa hankkimani vanha Savotta, siihen valmistin James-farkkuvyöstä lantiovyön ja lisäsin silloisiin huopatoppauksiin superlonia. Hyvin toimi vanhojen samettifarkkujen, Kontio-saappaiden, flanellipaidan sekä itse ommellun anorakin kanssa kolmisenkymmentä vuotta. Vuonna 2000 kun täytin 50-v ja juhlin Vongoivalla noin 30-vuotista vaeltajan uraani, olin hankkinut itselleni syntymäpäivälahjaksi uuden rinkan, Savotta sekin. Loppuikäni rikka se on. Perustelut: hankkimani malli (joku 724, en muista varmasti) on omapainoltaan kevyt (n. 1700gr), tilavuus 75 l, neljä tilavaa sivutaskua, verkkotasku, vetoketjullinen läppätasku, säädettävä ylä-aisa. Lantiovyö ja olkatoppaukset hyvät, säätöjä rajattomasti. Ainoa murhe uuden rinkan kanssa on ollut oma kyvyttömyyteni hallita mukaan ottamani tavaran määrää. Oikeasti kaikki tarpeellinen mahtuu mukaan kahdenkin viikon vaellukselle. Lyhyemmällä retkellä rinkan oma paino on pieni eikä väljyys värkeissä siis haittaa.
        Putkirinkan hengittävyys selkää vasten on itselleni tärkeä ominaisuus. Lisäksi kotimaisen tuotteen voi tarvittaessa lähettää tehtaalle korjattavaksi jos senlaatuista vikaa tulee.
        Vajaa viikko sitten tulin viikon vaellukselta Pöyrisjärveltä, rinkka oli muutoinkin harmittoman ja nautittavan retken ehkä harmittomin tekninen ratkaisu.

        Onnistuneita valintoja ja hyviä retkiä toivon!


      • varmaankin

        jo tuon hommannut, mutta muillekkin harkitsijoille:
        jokunen vuosi sitten saman harkinnan edessä
        päädyin itse savottaan, ominaisuudet jotka olivat minulle tärkeitä:


        - Riittävästi tilaa (käytän myös muihin retkiin
        kuin vaeltaminen)
        - Kiinnitys/säätömahdollisuudet hulppeat (parhaat mitä lyhyellä rinkkaopillani huomasin)

        - Kestävyys, hyvät materiaalit

        - Rakenne jämäkkä

        - Suomalaisuus plussaa


    • että maku asia

      Itselläni on useita eri kantolaitteita erilaisia tilanteita varten. Reitkeilen nykyisin ammatikseni niin suomessa kuin ulkomaillakin. Lapin hiihtoreissuille jos luvassa mäkistä maastoa laitan Deuterin aircontact 75 10 selkään. Eikä muuten hiosta selkää juuri yhtään.
      Kesällä viikon kalastusreissulle venäjälle pakkaan savotan 906sen kun pitää saada mahtumaan vapoja yms härrävärkkiä paljon rinkan ulkopuolelle. Tosin Deuteriinkin ne saisi köytettyä jos tarve vaatisi. 906sessa on kahluuvarusteille vain enemmän tilaa.

      Perus retkeilijälle/ vaeltajalle suosittelen nykyään juuri Esim Deuterin ja fjallravenin kantolaitteita. Ovat monipuolisia pakata ja hyvät säädöt selälle kuin selälle. Anatomikeissa usein huomattavasti monipuolisemmat kuin putki vehkeissä. Näissä rinkoissa ei mene rahat hukaan.

    • kumpi parempi

      Itse olen kantanut vain Savotta 1200 (olen 174 cm 74 kg mies).

      Yksi vaelluskaveri vaihtoi anatomicista Savotan putkirinkkaan, koska anatomiciin on vaikea saada telttaa, makuualustaa, makuupussia kiinni ulkopuolelle kun eivät ne sisäänkään sovi. Ulkopuolella ne sitten lerpattavat miten lerpattavat.

      Toinen vaellustuttu on kokeillut kumpaakin vuokrattuna. Nyt pitää putkirinkkaa parempana koska sen saa lastattua litteäksi ja korkeaksi, jolloin se ei vedätä taaksepäin. Anatomic tulee paksuksi ja matalaksi "säkiksi", jolloin painopiste on kaukana selästä ja rinkka vedättää taaksepäin.

      Painonjakauman kannalta kun vaeltaessa on tärkeää saada paino ylös (siis ylös!!) ja litteäksi lähelle selkää, jolloin pienellä etukumarassa olemisella rinkka ei vedätä taakse ollenkaan. Silloin paino menee lantiovyölle niin että olkaimet saavat olla välillä vaikka hölskylöysällä. Tämä onnistuu putkirinkalla, johon teltan saa jämäkästi ja litteästi kiinni pään korkeudelle.

      Porukoissa missä olen liikkunut, näyttää telttaa, makuualustoja ym. isompaa tavaraa kantavalla miehellä pääsääntöisesti olevan putkirinkka, ja naisella saattaa olla anatomic johon tarpeet sopivat sisälle.

    • kestävyydestä

      Olen ollut noin 15 kertaa viikon vaelluksella erilaisissa porukoissa.

      Pahimmillaan anatomiccien liitoskohtia on alkanut ratkeilla ensimmäisen päivän jälkeen, ja niitä on aika vaikea korjata ompelemalla matkan varrella niin että kestävät.

      Itseltäni on yksi repun ja rinkan välikokoa oleva tunnettua merkkiä oleva anatomicci hajonnut mahavyön liitoksesta selkäosaan kun oli aika raskas lasti. Mahdoton parsia itse paikan päällä niin että kestäisi, ei oikein kotonakaan vaan olisi suutariluokan ompelukoneen heiniä. Onneksi tapaus ei ollut kaukana tieltä ja valmistaja/maahantuoja ompeli sitten takuuseen.

      Jos putkirinkan kanssa kulkiessa on pari irtohihnaa varaosana, niin putkirinkka on aika pomminvarma peli. Viikon reissulle kairaan kun ei pitä lähteä heikoilla vehkeillä koska korjausmahdollisuudet matkan varrella ovat pienet.

    • Vaeltelija

      Tärkeää, että ostat kumman tahansa on, että ostat laadukkaan. Ulkopuolelle ripustamisen kannalta putkirinkka on parempi (Savottaan sortuisin). Mutta esimerkiksi vuoriston usein kapeille poluille en lähtisi putkirinkan kanssa jo ihan turvallisuuden vuoksi (yläputki voi kallionsyrjään osuessaan horjuttaa tasapainon juuri väärässä paikassa). Siellä se ei ole välttämätönkään, kun telttaa ym. ulkopuolelle ripustettavaa ei tarvitse pitää mukana.

      Kummallakin kannettaessa on tärkeää, että kaikki säädöt ovat oikein.

    • Jomppa666

      100 Litraiseen Berghaus vulcaniin tai 120 litraiseen Lowe Alpine Saraceniin kyllä mahtuu tavaraa liiankin kanssa. Molemmat ovat anatomicceja, ja suunniteltu armeijakäyttöön. Molemmissa kangas on 1000 denierin corduraa, eli kestää vaikka laskuvarjohypyn.
      Kummassakaan rinkassa en ole havainnut tällä foorumilla mainittuja kestävyys, tilavuus tai ylipakkausongelmia.

    • BackToBasics

      Kesän ensimmäinen vaellus on nyt takana. Yli 10 vuoden putkirungottomien reppujen kanniskelun jälkeen siirryin takaisin putkirinkan käyttäjäksi.
      Kahden viikon reissun jälkeen voin sanoa että Savotta 906 on se kantoväline jota jatkossakin käytän. Vaikka sitten vain päiväreissuillakin.

    • Tuota nyt ei tarvii edes miettiä eikä pohtia.
      Putkirinkka on ainoa oikea jos noinkin pitkiä reissuja suunnittelee.

      Mulla on Savotta 906. En viitsi edes enempää perustella itsestään selvä asiaa.
      Katso mitä tosi lapinjermut käyttää; se on 906 !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe