Mobilisti-lehti

jatkaa ...

uusimmassa numerossaan suuntautumistaan "suomen toiseksi V-8 Magazineksi" - eli lehden jutuista taas entistä suurempi osa koostuu jenkkiautoista kertovista jutuista ja kuvista, jopa 80-luvun autosta on pitkä juttu. Samalla lehden artikkelien ja kuvien taso on muuttunut selvästi entisestä; nyt kuvataan herttaisia lapsia takapenkillä ja esitellään autojen omistajia.
No, mikäpä siinä, mahtuuhan tähän maahan kaksi jenkkiautolehteä -lukijathan sen päättävät. Mutta meikäläisen vuodesta 1982 jatkunut Mobilisti-lehden kestotilaus loppui nyt tähän numeroon - aika on kai ajanut ohi meistä molemmista. Minä vain satuin pitämään lehden "entisen toimituskaartin" tuotoksesta paljon enemmän kuin tästä nykyisestä.
No, kaikki vanhat lehdet löytyy hyllystä, joten niitä voi aina halutessaan lueskella, ja ilmestyyhän se Retro-lehti ja Mobiilist Senior sentään vielä.

84

26049

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mobilisti-38

      Minä lopetin Mobilistin tilauksen jo pari vuotta sitten, vaikka olin alusta lähtien sitä tilannut. Syynä jenkkiautojutut. Miski noita paskarotteloita pitää joka lehdessä esitellä? Luulisi, että Suomesta löytyy kunnollisiakin autoja esiteltäviksi. Samoin lehdessä on nykyään juttuja kaikenmaailman mopoista ja brittipyöristä ynnä muusta paskasta. Miksi eivät voi tehdä meille oikeille autoharrastajille suunnattua lehteä kuten ennekin?

      Ovat kyllä menneet alan tapahtumatkin pilalle noiden jenkkirasvalettien takia, niissäkään ei enää viitsi käydä. Minusta museoauton ikäraja pitäisi nostaa jenkkien kohdalla seitsemäänkymmeneen vuoteen, siistiytyisivät retkeilyajotkin kertaheitolla!

      • Sam-555

        Kyllä on kovin ahdasmieliset asenteet sinulla. Minä en sentään haukkuisi Mosseakaan paskarotteloksi, joiksi sinä leimaat kaikki amerikkalaiset autot. En silti alkaisi mosseharrastajaksi, mutta en tuomitse niitä, jotka ovat. Jokaisella saa olla omat mieltymyksensä. Sinulle tuntuu olevan tärkeintä se, mitä lehdestä pitää saada pois, ei se, mitä siihen voisi laittaa lisää. Onneksi katkeruutesi jää kuitenkin vain omasi ongelmaksesi, ellei se sitten heijastu kotonakin. Ja retkeilyajothan siistiytyvät jo sillä, ettet ota osaa niihin.


      • harrastelijasetä

        että ajat muuttuu ja jenkkiautot on jotain ihan muuta,niinkuin se yx kanavakin mainostaa...siitä kirjoitetaan mikä ihmisiä kiinnostaa ja jenkkiautot upeine muotoineen,hienoine varusteineen ja isoilla koneilla kiinnostaa...jos ihmetyttää miksi niin käykää kokeilemassa mitä eroa jollain anglialla ja thunderbirdillä tai jollain 92saabilla verrattuna vaikka rambler americaniin jossa sentään "amerikanmosseksikin"hiukka eroa kyydissä perus-euroihin.oli 6 kone tai v8 ja sedanin lisäksi farkkua ja avoakin tarjolla eikä jotain mooseksenaikuista 2-tahti tekniikkaa...suomessa ei katsokaan ollut varaa nauttia silloin,nyt on!tietysti hinnat ovat karanneet aivan atmosfääreihin muskeli tai avo/ht 50-60 lukusissa mut joitain merkkejä ja malleja vielä..huom!!vielä,löytyy kohtuuhintaan 60-70 luvuilta.neliovitolpat muunmuassa.toisaalta pieni koeajo esim:eldoradolla tai continental mark sarjaisella voipi antaa miettimistä nykyautojen ajettavuudesta,tiloista,metelistä ,varusteista ja suorituskyvystä tyylistä puhumattakaan.osia saa ja arvo kohoaa!!!sorry opel ja ponttonimersumiehet...


      • Sam-555
        harrastelijasetä kirjoitti:

        että ajat muuttuu ja jenkkiautot on jotain ihan muuta,niinkuin se yx kanavakin mainostaa...siitä kirjoitetaan mikä ihmisiä kiinnostaa ja jenkkiautot upeine muotoineen,hienoine varusteineen ja isoilla koneilla kiinnostaa...jos ihmetyttää miksi niin käykää kokeilemassa mitä eroa jollain anglialla ja thunderbirdillä tai jollain 92saabilla verrattuna vaikka rambler americaniin jossa sentään "amerikanmosseksikin"hiukka eroa kyydissä perus-euroihin.oli 6 kone tai v8 ja sedanin lisäksi farkkua ja avoakin tarjolla eikä jotain mooseksenaikuista 2-tahti tekniikkaa...suomessa ei katsokaan ollut varaa nauttia silloin,nyt on!tietysti hinnat ovat karanneet aivan atmosfääreihin muskeli tai avo/ht 50-60 lukusissa mut joitain merkkejä ja malleja vielä..huom!!vielä,löytyy kohtuuhintaan 60-70 luvuilta.neliovitolpat muunmuassa.toisaalta pieni koeajo esim:eldoradolla tai continental mark sarjaisella voipi antaa miettimistä nykyautojen ajettavuudesta,tiloista,metelistä ,varusteista ja suorituskyvystä tyylistä puhumattakaan.osia saa ja arvo kohoaa!!!sorry opel ja ponttonimersumiehet...

        Tämänkin kirjoittajan kanssa olen hiukan eri mieltä siinä suhteessa, että ajomukavuus, tilavuus ja voimakaan eivät välttämättä ole ainoat syyt harrasteauton mielenkiintoisuuteen. Eihän sitä arkiautoksi hankita! Itsekin saattaisin hankkia vaikkapa jonkun Barkas-pakettiauton harrastuskohteeksi, vaikka se monissa asioissa amerikkalaiselle häviääkin. Onhan se kuitenkin omalla tavallaan erikoinen. Oma harrasteauto on USA-valmisteinen, mutta en silti ylenkatso muita.


      • Bunker
        Sam-555 kirjoitti:

        Kyllä on kovin ahdasmieliset asenteet sinulla. Minä en sentään haukkuisi Mosseakaan paskarotteloksi, joiksi sinä leimaat kaikki amerikkalaiset autot. En silti alkaisi mosseharrastajaksi, mutta en tuomitse niitä, jotka ovat. Jokaisella saa olla omat mieltymyksensä. Sinulle tuntuu olevan tärkeintä se, mitä lehdestä pitää saada pois, ei se, mitä siihen voisi laittaa lisää. Onneksi katkeruutesi jää kuitenkin vain omasi ongelmaksesi, ellei se sitten heijastu kotonakin. Ja retkeilyajothan siistiytyvät jo sillä, ettet ota osaa niihin.

        Täyttä asiaa.. en ymmärrä autokreisinä tuota kritiikkiä miltä mantereelta Moblassa pitäisi tehdä juttua ja mistä ei. Tykkään kaikista vanhoista ajopeleistä, niin amerikkalaisista kuin eurooppalaisista. Auto-omistussuhteeni 66% euroja ja 33% jenkkejä. Japseista en ole niin kovin kiinnostunut, mutteivat ne häiritse. Luen Moblan kannesta kanteen, myös mp- ja lenstkarijutut..

        Kaikkein ahdasmielisimmät harrastajat tuntuisivat olevan eurofiilejä ja niistä ne, jotka ovat keskittyneet johonkin tiettyyn merkkiin. Aika pipelookkia tuo tiukka merkkifanaattisuuskin. Moblassa pitäisi olla niiden mielestä vain sitä. Suurin osa tuntemistani US-autoharrastajista suhtautuvat avaramielisesti muiden mantereiden vanhoihin laitteisiin tai monet omistavatkin niitä myös.


      • mielipiteensä
        harrastelijasetä kirjoitti:

        että ajat muuttuu ja jenkkiautot on jotain ihan muuta,niinkuin se yx kanavakin mainostaa...siitä kirjoitetaan mikä ihmisiä kiinnostaa ja jenkkiautot upeine muotoineen,hienoine varusteineen ja isoilla koneilla kiinnostaa...jos ihmetyttää miksi niin käykää kokeilemassa mitä eroa jollain anglialla ja thunderbirdillä tai jollain 92saabilla verrattuna vaikka rambler americaniin jossa sentään "amerikanmosseksikin"hiukka eroa kyydissä perus-euroihin.oli 6 kone tai v8 ja sedanin lisäksi farkkua ja avoakin tarjolla eikä jotain mooseksenaikuista 2-tahti tekniikkaa...suomessa ei katsokaan ollut varaa nauttia silloin,nyt on!tietysti hinnat ovat karanneet aivan atmosfääreihin muskeli tai avo/ht 50-60 lukusissa mut joitain merkkejä ja malleja vielä..huom!!vielä,löytyy kohtuuhintaan 60-70 luvuilta.neliovitolpat muunmuassa.toisaalta pieni koeajo esim:eldoradolla tai continental mark sarjaisella voipi antaa miettimistä nykyautojen ajettavuudesta,tiloista,metelistä ,varusteista ja suorituskyvystä tyylistä puhumattakaan.osia saa ja arvo kohoaa!!!sorry opel ja ponttonimersumiehet...

        Jos setä hakee harrasteautolta voimaa ja varusteita ja amerikkalaisuutta, setä hakee kaupasta Hummerin. Ja harrastaa sitä.
        Tuossa setä luettelikin ne syyt, joiden takia en jenkkiä harrasteeksi ole koskaan ajatellutkaan. Mielummin ajelen ja rassailen sympaattisia 70-luvun euroruppanoitani.
        Jotenkin sisäänlämpiävää porukkaa nuo jenkkimiehet. Milloin on käsi noussut saman ikäluokan auton kuskille lahnan ohjaamosta? Muilta kuskeilta räpylä heilahtaa, kulkimen valmistusmaasta riippumatta.


      • Mobilisti-38
        mielipiteensä kirjoitti:

        Jos setä hakee harrasteautolta voimaa ja varusteita ja amerikkalaisuutta, setä hakee kaupasta Hummerin. Ja harrastaa sitä.
        Tuossa setä luettelikin ne syyt, joiden takia en jenkkiä harrasteeksi ole koskaan ajatellutkaan. Mielummin ajelen ja rassailen sympaattisia 70-luvun euroruppanoitani.
        Jotenkin sisäänlämpiävää porukkaa nuo jenkkimiehet. Milloin on käsi noussut saman ikäluokan auton kuskille lahnan ohjaamosta? Muilta kuskeilta räpylä heilahtaa, kulkimen valmistusmaasta riippumatta.

        Ei muuten heilahda minulta käsi yhdellekään jenkkiautolle tai jepasiautolle, eikä millekän 50-luvun jälkeen valmistetulle. Museostatus pitäisi kiireesti saada pois kaikilta jenkeiltä, sekä noilta 70-luvun japsipaskoilta.


      • -julle-
        Mobilisti-38 kirjoitti:

        Ei muuten heilahda minulta käsi yhdellekään jenkkiautolle tai jepasiautolle, eikä millekän 50-luvun jälkeen valmistetulle. Museostatus pitäisi kiireesti saada pois kaikilta jenkeiltä, sekä noilta 70-luvun japsipaskoilta.

        ....kaltaisiasi kusipäitä on OIKEISSA mobilisteissa vähän. Se, että sinun mielestäsi 70-luvun japanilainen on "helpompi" harrastuskohde, kuin esim. 50-lukuinen Jagge, kertoo jo jotain asiantuntemuksestasi. Kumpaan luulet, että on vaikeampaa saada vaikka uudet etulokasuojat? Otataan vaikka Datsun 200L, taitaa olla aika vähissä tällä maapallolla peltiosat kyseiseen kippoon. Museokatsastus pitäisi saada pian pois asennevammaisilta jääriltä, jotka hinkkaavat tallissaan autoa, muistelevat parempia aikoja, ja kaipaavat kadonnutta erektioaan.


      • Mobilisti-38
        -julle- kirjoitti:

        ....kaltaisiasi kusipäitä on OIKEISSA mobilisteissa vähän. Se, että sinun mielestäsi 70-luvun japanilainen on "helpompi" harrastuskohde, kuin esim. 50-lukuinen Jagge, kertoo jo jotain asiantuntemuksestasi. Kumpaan luulet, että on vaikeampaa saada vaikka uudet etulokasuojat? Otataan vaikka Datsun 200L, taitaa olla aika vähissä tällä maapallolla peltiosat kyseiseen kippoon. Museokatsastus pitäisi saada pian pois asennevammaisilta jääriltä, jotka hinkkaavat tallissaan autoa, muistelevat parempia aikoja, ja kaipaavat kadonnutta erektioaan.

        Olenko väittänyt, että 70-luvun japsi on helpompi harrastuskohde, kuin Jaguar? Varaosien saannin kannalta varmasti vaikeampi, mutta autona täysi paska, eikä missään tapauksessa museoajoneuvoksi soveltuva. Sama pätee kaikkiin 30-luvun jälkeen valmistettuihin jenkkiautoihin. Eivät ole edes säilyttämisen arvoisia.


      • mobilistin
        Mobilisti-38 kirjoitti:

        Olenko väittänyt, että 70-luvun japsi on helpompi harrastuskohde, kuin Jaguar? Varaosien saannin kannalta varmasti vaikeampi, mutta autona täysi paska, eikä missään tapauksessa museoajoneuvoksi soveltuva. Sama pätee kaikkiin 30-luvun jälkeen valmistettuihin jenkkiautoihin. Eivät ole edes säilyttämisen arvoisia.

        puhetta. Väittääkö mobilisti, ettei vanhaa autoa kannata pelastaa? Merkistä riippumatta.


      • Retku

        Jan Enqvistin aikana lehti on muuttunut paremmaksi.Minusta siinä on ihan riittävästi erilaista kalustoa.


      • Piippari
        Mobilisti-38 kirjoitti:

        Olenko väittänyt, että 70-luvun japsi on helpompi harrastuskohde, kuin Jaguar? Varaosien saannin kannalta varmasti vaikeampi, mutta autona täysi paska, eikä missään tapauksessa museoajoneuvoksi soveltuva. Sama pätee kaikkiin 30-luvun jälkeen valmistettuihin jenkkiautoihin. Eivät ole edes säilyttämisen arvoisia.

        Perustele jäärä noi paskapuheesi.. Siis, että joku auto on paska ja joku ei. Kriteerit esiin. Onneks en tunne tätä luotaantyöntävää pierua, taitaisi olla viisainta pitää väh. 100 metriä hajurakoa.

        Kerro miksi se Moblassa ollut suomiauto '49 Buickikin on paska, joka on ollut v:sta 1960 yhdellä omistajalla ja vieläkin vaan dollarihymy liitää luotettavasti Lapin reissujakin.


      • Volvisti -83
        Mobilisti-38 kirjoitti:

        Olenko väittänyt, että 70-luvun japsi on helpompi harrastuskohde, kuin Jaguar? Varaosien saannin kannalta varmasti vaikeampi, mutta autona täysi paska, eikä missään tapauksessa museoajoneuvoksi soveltuva. Sama pätee kaikkiin 30-luvun jälkeen valmistettuihin jenkkiautoihin. Eivät ole edes säilyttämisen arvoisia.

        Kyllä täytyy sanoa, että sä äijä suollat aika uskomatonta paskaa pihalle noissa kommenteissasi. Ei kukaan oikea vanhojen autojen harrastaja puhu tuohon tyyliin, ei ole ainakaan koskaan tullut vastaan. Mikä sinä olet täällä ihmisten harrastekohteita arvostelemaan?
        Itse kuulun Suomen Volvo kerhoon ja tykkään kierrellä erilaisissa harraste-ajoneuvo tapahtumissa kesäisin. Olen myös Mobilisti lehden tilaaja jo kuudetta vuotta. Tykkään kaikenlaisista vanhoista autoista, kuitenkin jenkit, mersut volvot kiinnostavat erityisesti. Ihmettelen kommenttejasi;"Eivät ole edes säilyttämisen arvoisia". Perustele. Mitkä sitten on säilyttämisen arvoisia?


      • Ladisti-75
        Mobilisti-38 kirjoitti:

        Olenko väittänyt, että 70-luvun japsi on helpompi harrastuskohde, kuin Jaguar? Varaosien saannin kannalta varmasti vaikeampi, mutta autona täysi paska, eikä missään tapauksessa museoajoneuvoksi soveltuva. Sama pätee kaikkiin 30-luvun jälkeen valmistettuihin jenkkiautoihin. Eivät ole edes säilyttämisen arvoisia.

        voisitko tyhmälle kertoa mikä se ainut oikea auto on joka museoajoneuvoksi soveltuu???????


      • 200l 2d 1973HT
        Mobilisti-38 kirjoitti:

        Olenko väittänyt, että 70-luvun japsi on helpompi harrastuskohde, kuin Jaguar? Varaosien saannin kannalta varmasti vaikeampi, mutta autona täysi paska, eikä missään tapauksessa museoajoneuvoksi soveltuva. Sama pätee kaikkiin 30-luvun jälkeen valmistettuihin jenkkiautoihin. Eivät ole edes säilyttämisen arvoisia.

        Moro
        Jaguar mies.Tarvitsin 200L:n (1973 2d coupe/SSS)taka luukun kannen.Voisitkos vinkata mistä sellaisen löytaisin.Tarvitsin myös gt/cs:n tail lights wring harness letkunipun.???


      • usaccp

        Eikös olisi parempi, jos jokaiselle olisi otain, toivottavasti paskarottelollesi on merkkikerho ja siellä oma lehti,
        sittenhän sinun ei tarvitsisi muita juttuja lukea.


      • hullupussi
        harrastelijasetä kirjoitti:

        että ajat muuttuu ja jenkkiautot on jotain ihan muuta,niinkuin se yx kanavakin mainostaa...siitä kirjoitetaan mikä ihmisiä kiinnostaa ja jenkkiautot upeine muotoineen,hienoine varusteineen ja isoilla koneilla kiinnostaa...jos ihmetyttää miksi niin käykää kokeilemassa mitä eroa jollain anglialla ja thunderbirdillä tai jollain 92saabilla verrattuna vaikka rambler americaniin jossa sentään "amerikanmosseksikin"hiukka eroa kyydissä perus-euroihin.oli 6 kone tai v8 ja sedanin lisäksi farkkua ja avoakin tarjolla eikä jotain mooseksenaikuista 2-tahti tekniikkaa...suomessa ei katsokaan ollut varaa nauttia silloin,nyt on!tietysti hinnat ovat karanneet aivan atmosfääreihin muskeli tai avo/ht 50-60 lukusissa mut joitain merkkejä ja malleja vielä..huom!!vielä,löytyy kohtuuhintaan 60-70 luvuilta.neliovitolpat muunmuassa.toisaalta pieni koeajo esim:eldoradolla tai continental mark sarjaisella voipi antaa miettimistä nykyautojen ajettavuudesta,tiloista,metelistä ,varusteista ja suorituskyvystä tyylistä puhumattakaan.osia saa ja arvo kohoaa!!!sorry opel ja ponttonimersumiehet...

        päästin taas toiseen laitaan joka ihannoi ainoastaan jenkkejä. Suomi on niin pieni maa että meidän ei pitäisi mollata toisten ajokkeja. Kaikkien autojen ei pidä olla alkuperäisiä eikä kaikkien rakenneltuja, jokainen rakentaa autonsa sellaiseksi kuin haluaa, annetaan arvoa sille.

        Ja kun vertaillaan vanhoja euro autoja ja amerikkalaisia niin pidetään mielessä että ne on rakennettu aivan erilaisiin olosuhteisiin. Euroauto tuntuu surkealta leveillä hyväkuntoisilla, suhteellisen suorilla teillä ja vastaavasti jenkkibilika kömpelöltä norsulta kapeammilla ja mutkaisemmilla teillä.

        Ja vaikka sitä et myönnäkään niin mainitsemasi -60/-70 luvun(kuin myös -80) jenkit ovat auttamattomasti pudonneet nykyautojen kyydistä, verrataan vaikka jenkkeihin tai euroihin..........tai japseihin. Mainitsemasi Eldo tai Continental olivat muutenkin luxus luokan autoja.


      • Anonyymi
        mielipiteensä kirjoitti:

        Jos setä hakee harrasteautolta voimaa ja varusteita ja amerikkalaisuutta, setä hakee kaupasta Hummerin. Ja harrastaa sitä.
        Tuossa setä luettelikin ne syyt, joiden takia en jenkkiä harrasteeksi ole koskaan ajatellutkaan. Mielummin ajelen ja rassailen sympaattisia 70-luvun euroruppanoitani.
        Jotenkin sisäänlämpiävää porukkaa nuo jenkkimiehet. Milloin on käsi noussut saman ikäluokan auton kuskille lahnan ohjaamosta? Muilta kuskeilta räpylä heilahtaa, kulkimen valmistusmaasta riippumatta.

        Hakee pihalle uuden Sisu Polar hybrid mallin niin riittää vääntöä ja tehoa. Hetkellinen huipputeho ja vääntömomentti ovat aivan omilla luvuilla.


      • Anonyymi
        Mobilisti-38 kirjoitti:

        Ei muuten heilahda minulta käsi yhdellekään jenkkiautolle tai jepasiautolle, eikä millekän 50-luvun jälkeen valmistetulle. Museostatus pitäisi kiireesti saada pois kaikilta jenkeiltä, sekä noilta 70-luvun japsipaskoilta.

        Elvis Presley.Cadillac man.


      • Anonyymi
        Piippari kirjoitti:

        Perustele jäärä noi paskapuheesi.. Siis, että joku auto on paska ja joku ei. Kriteerit esiin. Onneks en tunne tätä luotaantyöntävää pierua, taitaisi olla viisainta pitää väh. 100 metriä hajurakoa.

        Kerro miksi se Moblassa ollut suomiauto '49 Buickikin on paska, joka on ollut v:sta 1960 yhdellä omistajalla ja vieläkin vaan dollarihymy liitää luotettavasti Lapin reissujakin.

        Juntteja kaikki ootte Äidin t. cadillac woman.


    • TTx

      samoilla linjoilla, uudessa lehdessä ollut 10 sivun juttu 80-luvun lopun jenkkiautosta ja sen suorituskyvyn korostamisesta sopisi tyyliltään paljon paremmin V8-lehteen. Aiheeseen oli tosiaan uhrattu 10 sivua, eli 10 % koko lehden sisällöstä. No juttu oli pääosin lehden uuden päätoimittajan tekemä, joten samaa suunta tulee todennäköisesti jatkumaan. Taisi tämä uusi päätoimittaja tulla muuten taloon "reittä myöten", lienee KLB:n tyttären puoliso.

      • PekkaS

        Eihän se oli mikään pakko lehteä tilata tai ostaa, jos sisältö ei miellytä - kioskin lehtihyllystä löytyy kyllä kaikille sopivaa luettavaa !


      • mopilisti
        PekkaS kirjoitti:

        Eihän se oli mikään pakko lehteä tilata tai ostaa, jos sisältö ei miellytä - kioskin lehtihyllystä löytyy kyllä kaikille sopivaa luettavaa !

        vaikka kyllä minuakin välillä häiritsee (Ennen oli jenkkiautofanaatikko) jenkkirassit moblassa, lähinnä kirjoitusten sävy ja "ameriikan aarteet kuvat". Samoin häiritsee junttihuumori ja Viipurin kaipuu, vaikka saahan sitä omassa lehdessä kirjoittaa mitä haluaa


      • Uusia Pöpilistejä

        Toimitus on nykyään niin "sisäsiittoinen" laitos , jolle ei enään pärjää Englannin ja Ruotsin kuninkaallisetkaan.
        kriitikki ja arvostelukyky on lähtenyt ulos jo aika päiviä sitten osaavien toimittajien muodossa. Jäljellä on ainoastaan sukulaiset.


      • Oma lehmä tiukasti ojassa

        Onko kukaan muu huomannut arvostetun Mobililisti-lehden artikkeleita ja kuvia etenkin USA:n eri Swappeista ?

        Niissä ei koskaan kerrota projektien hintoja ja kuvattu niin ettei hinnat näy.
        Muissa vastaavissa julkaisuissa pyritään tarjoamaan esimerkkejä ja kertomaan mitä nähty ja kuvattu projketi maksaa.

        Ei tarvi enempää kertoa kaikki tietää syyn.


      • tuo ...
        Oma lehmä tiukasti ojassa kirjoitti:

        Onko kukaan muu huomannut arvostetun Mobililisti-lehden artikkeleita ja kuvia etenkin USA:n eri Swappeista ?

        Niissä ei koskaan kerrota projektien hintoja ja kuvattu niin ettei hinnat näy.
        Muissa vastaavissa julkaisuissa pyritään tarjoamaan esimerkkejä ja kertomaan mitä nähty ja kuvattu projketi maksaa.

        Ei tarvi enempää kertoa kaikki tietää syyn.

        pantu merkille ja syykin on arvattu.


      • keyboard.cowboy

        eli on aivan turha puhua läpiä päähän, jos ei tiedä sitä, että Jan E. on aikoinaan (jo kauan sitten)tullut lehteen taatusti omilla ansioillaan. Piipahti vain välillä "yleisteknillisen" auto-ompelukone-grillitesti -lehden palveluksessa ja totesi, että Mobilistissa on enemmän vapautta kirjoittaa vehkeistä, jotka kiinnostavat itseä ja hyvin monia muita. Ja minkä sille voi, jos nyt sattuu menemään naimisiin Katjan kanssa, joka nyt sitten on sukua KLB:lle!

        Mitä Enqvistin tyyliin tulee, niin sehän on lähes virtuoosimaista ulosantia suomen autolehdistössä. Ei tule aika pitkäksi noita artikkeleita lukiessa ja ainakin minulle Mobilisti antaa vastinetta rahalle enemmän, kuin mikään muu tuntemani suomalainen autolehti on koskaan antanut. Minulle on aivan sama että mistä autoista kirjoitellaan, koska olen opiskellut moniruokaiseksi vuosien varrella. Pääasiahan on se, että lehti on viihdyttävä kokemus ja antaa tietoa myös muista "pöristimistä", kuin se mikä omassa tallissa möllöttää.

        Monia vuosia eri kerhojen kanssa yhteistyötä tehneenä voin kertoa, että maailma muuttuu ja ne nuoremmatkin autot vanhenevat harrastusikäisiksi.
        On hienoa, että niitä pelastetaan jälkipolvien ihmeteltäväksi - merkistä, mallista tai valmistusmaasta riippumatta!

        Minullakin on ollut mm. Fiat 600 -67,Datsun 180B SSS -79, Citroen Dyane, Ford Mustang -65 (muutamia mainitakseni) eli kun harrastaa vuosien varrella monipuolisesti, niin keltainen neste ei kerry vääriin paikkoihin...


      • hullupussi

        lehti on muuttunut parempaan suuntaan kun saadaan KuLB poistumaan takavasemmalle. Loppuu pussihousujen katkerat tilitykset "pilatuista" autoista...........hehheh!!


      • 4+17
        hullupussi kirjoitti:

        lehti on muuttunut parempaan suuntaan kun saadaan KuLB poistumaan takavasemmalle. Loppuu pussihousujen katkerat tilitykset "pilatuista" autoista...........hehheh!!

        itse asiassa olen aivan toista mieltä. Kun KLB poistuu kuvioista niin ton läpyskän tilaus loppuu just tasan tarkkaan siihen.


    • aikana noin suurinpiirtein

      oli Mobilisti parhaimmillaan. Vaikka oli pieniä ja mustavalkoisia kuvia ja muuta niin silloin se tuntui tehdyn "sydämellä". Tuntui olevan asiapitoisemmat artikkelit ja vanhempaakin kalustoa. Nyt sen lukea huitaisee pikaisesti läpi isoine täyttävine kuvineen ja pintaraapaisuineen.
      Linja varmasti pysyy tällaisena kun kerran pääkirjoituksesakin sanottiin irtonumeromyynnin olevan paremman kuin monella muulla autolehdellä.
      Sääli...

      • täysin

        edelliseen kirjoittajaan !


      • Bunker

        En yhdy sinuun niinkuin edellinen nymfomaani. Pintaraapaisuineen? Jos lehteä vertaa isojen mediayhtiöiden massakosiskelulehtiin kuten V8:iin, niin nuo Moblan artikkelit ajoneuvoista on tehty huomattavasti perusteellisemmin ja taustatietoa on kaivettu esiin viitseliäisyydellä. Tosin expertit löytää usein niistä paranneltavaa, mutta sitä varten on lukijat-palsta, mitä väkisin makasiinin totuudessa ei ole.

        Edelleen Moblan läpilukemiseen menee useampi ilta. Muut lehdet, joissa jutut on tyyliin 'pakkopullana kirjoitetaan jotain täytteeksi mutta kerrotaan vähän, me ollaan täällä vaan töissä' plaraa läpi kirjastossa aika nopeasti. Tilata en edes viitsi kuin Moblaa. Good, että siinä on kaikkia laitteita kaikilta mantereilta. Out!


      • se noin niin kuin suurinpii...
        Bunker kirjoitti:

        En yhdy sinuun niinkuin edellinen nymfomaani. Pintaraapaisuineen? Jos lehteä vertaa isojen mediayhtiöiden massakosiskelulehtiin kuten V8:iin, niin nuo Moblan artikkelit ajoneuvoista on tehty huomattavasti perusteellisemmin ja taustatietoa on kaivettu esiin viitseliäisyydellä. Tosin expertit löytää usein niistä paranneltavaa, mutta sitä varten on lukijat-palsta, mitä väkisin makasiinin totuudessa ei ole.

        Edelleen Moblan läpilukemiseen menee useampi ilta. Muut lehdet, joissa jutut on tyyliin 'pakkopullana kirjoitetaan jotain täytteeksi mutta kerrotaan vähän, me ollaan täällä vaan töissä' plaraa läpi kirjastossa aika nopeasti. Tilata en edes viitsi kuin Moblaa. Good, että siinä on kaikkia laitteita kaikilta mantereilta. Out!

        on vaan vertasin sitä nyky moblaa "kultaiseen" 90-lukuun.
        Kaikista paras olisi mun mielestä jos siihen
        Seniorin voisi yhdistää ja plarata niitä vanhempia lehtiä ja ottaa oppia sieltä.
        Oonkohan kalkkis...39-vee?


    • Tekniikan taso

      Jos eivät lehden jutut miellytä, kannattaa alkaa kirjoittamaan artikkeleita itse.

      Lehti varmasti toivottaa tervetulleeksi uusien avustajien hyvinkirjoitetut ja monipuoliset jutut!

      • harrastelijasetä

        eipä nouse sedälläkään käsi millekkään aneemiselle tonniselle corollalle tai kadetille,idän ihmeistä puhumattakaan.pystylyhtymersuille jotka ex-takseja tai miljoona mittarissa olevia neliovisia hirvityksiä= kavahdan.samat sanat perhesedaneille yleisesti ottaen.loistoautot tai erikoisemmat harvinaisuudet poikkeuksia toki.kantit,kusiaiset ja kuplat tai muut hiturit/alatehoiset kääpiökotterot sulattoon minun puolestani.mikähän mahtaa olla ainut valtio jonka tekniikka vienyt ihmisen kuuhun ja takasin jo 60-luvulla?pureskelkaa sitä omassa saab sukkulassanne!mikäli luitte lehden kunnolla niin ehkäpä huomasitte paljonko levikki ja myynti kasvanut kun kirjoitetaan kiinnostavia aiheita...


      • sinäpä sen
        harrastelijasetä kirjoitti:

        eipä nouse sedälläkään käsi millekkään aneemiselle tonniselle corollalle tai kadetille,idän ihmeistä puhumattakaan.pystylyhtymersuille jotka ex-takseja tai miljoona mittarissa olevia neliovisia hirvityksiä= kavahdan.samat sanat perhesedaneille yleisesti ottaen.loistoautot tai erikoisemmat harvinaisuudet poikkeuksia toki.kantit,kusiaiset ja kuplat tai muut hiturit/alatehoiset kääpiökotterot sulattoon minun puolestani.mikähän mahtaa olla ainut valtio jonka tekniikka vienyt ihmisen kuuhun ja takasin jo 60-luvulla?pureskelkaa sitä omassa saab sukkulassanne!mikäli luitte lehden kunnolla niin ehkäpä huomasitte paljonko levikki ja myynti kasvanut kun kirjoitetaan kiinnostavia aiheita...

        sanoit nasevasti ja näytit koko maailmalle oman typeryytesi jonka olet hankkinut suvun perintönä isältäsi.


      • nikkari
        harrastelijasetä kirjoitti:

        eipä nouse sedälläkään käsi millekkään aneemiselle tonniselle corollalle tai kadetille,idän ihmeistä puhumattakaan.pystylyhtymersuille jotka ex-takseja tai miljoona mittarissa olevia neliovisia hirvityksiä= kavahdan.samat sanat perhesedaneille yleisesti ottaen.loistoautot tai erikoisemmat harvinaisuudet poikkeuksia toki.kantit,kusiaiset ja kuplat tai muut hiturit/alatehoiset kääpiökotterot sulattoon minun puolestani.mikähän mahtaa olla ainut valtio jonka tekniikka vienyt ihmisen kuuhun ja takasin jo 60-luvulla?pureskelkaa sitä omassa saab sukkulassanne!mikäli luitte lehden kunnolla niin ehkäpä huomasitte paljonko levikki ja myynti kasvanut kun kirjoitetaan kiinnostavia aiheita...

        minulla nousee käsi ,kaikille jotka ryyppäämisen, huumeiden ja tupakan ja häiriköinnin sijasta, harrastavat polkupyöristä autoon rakentamista ,entisöimistä.Harrastus ei ole pullistelua ja leveilyä.Harrastus on yhteen kuuluvuutta. Mieti sitä ,kun kohtaat nuoria, ja tai ihmisiä.,harrasteensa parissa.Arvosta muita he arvostava sinua.


      • volttii
        harrastelijasetä kirjoitti:

        eipä nouse sedälläkään käsi millekkään aneemiselle tonniselle corollalle tai kadetille,idän ihmeistä puhumattakaan.pystylyhtymersuille jotka ex-takseja tai miljoona mittarissa olevia neliovisia hirvityksiä= kavahdan.samat sanat perhesedaneille yleisesti ottaen.loistoautot tai erikoisemmat harvinaisuudet poikkeuksia toki.kantit,kusiaiset ja kuplat tai muut hiturit/alatehoiset kääpiökotterot sulattoon minun puolestani.mikähän mahtaa olla ainut valtio jonka tekniikka vienyt ihmisen kuuhun ja takasin jo 60-luvulla?pureskelkaa sitä omassa saab sukkulassanne!mikäli luitte lehden kunnolla niin ehkäpä huomasitte paljonko levikki ja myynti kasvanut kun kirjoitetaan kiinnostavia aiheita...

        runkku


      • ei artikkeli kelvannut

        "Jos eivät lehden jutut miellytä, kannattaa alkaa kirjoittamaan artikkeleita itse.
        Lehti varmasti toivottaa tervetulleeksi uusien avustajien hyvinkirjoitetut ja monipuoliset jutut!"

        Ei pidä paikkaansa. Vuonna 1995 tarjosin lehdelle ihan oikeasti hyvää artikkelia tutun merkin harvinaisista erikoismalleista, mutta KLB palautti kuvat tuhahtaen "onhan näitä nähty". Ei tiennyt mies miten harvinaisista käsintehdyistä malleista oikeasti oli kyse. Toki päätoimittajalla on oikeus valita lehdessään julkaistavasta materiaalista, mutta... sanavalinta "onhan näitä nähty" korpesi kyllä sen verran että en sen koommin tarjoutunut avustamaan lehteä ja aikanaan kuva-arkistoni päätyi toisaalle.

        Sanat olisi voinut ehkä valita paremminkin?

        En ole ollut lehden tilaaja enää miesmuistiin, mutta jokusen irtonumeron olen kuitenkin ostanut. Kuviin satsataan nykyään enemmän kuin ennen mikä on ilahduttavaa.


    • Saabisti..

      Oman tilaukseni lopetin samasta syystä jo pari vuotta sitten. Onneksi on Retro !

      • urmas k

        mutta totta että tottahan teitä arkisten ja aikoinaan jokapäiväisten euro- tai japsiautojen harrastajia närästää kun ei ees mobilisti arvosta,ei kerää katseita kylällä eikä omiaan saa pois jos edes kukaan on kiinnostunut ostamaankaan kaupiteltaessa.suurin osa sai ihan tarpeekseen noista silloin joskus ja nyt harrastetaan tietty niitä mistä tuolloin vaan unelmoitiin kuten musset,caddyt tai jagget&coupe/avo meset yms.autoja jotka antavatkin jotain sijoitettujen eurojen vastineeksi!tosiasiat vaan on näin ja tämmöisiin mielenkiintoa ihmisillä sekä osavalmistajilla.4d malleihin ei juurikaan mitään uustuotantoa ole!


      • mä varmaan olen
        urmas k kirjoitti:

        mutta totta että tottahan teitä arkisten ja aikoinaan jokapäiväisten euro- tai japsiautojen harrastajia närästää kun ei ees mobilisti arvosta,ei kerää katseita kylällä eikä omiaan saa pois jos edes kukaan on kiinnostunut ostamaankaan kaupiteltaessa.suurin osa sai ihan tarpeekseen noista silloin joskus ja nyt harrastetaan tietty niitä mistä tuolloin vaan unelmoitiin kuten musset,caddyt tai jagget&coupe/avo meset yms.autoja jotka antavatkin jotain sijoitettujen eurojen vastineeksi!tosiasiat vaan on näin ja tämmöisiin mielenkiintoa ihmisillä sekä osavalmistajilla.4d malleihin ei juurikaan mitään uustuotantoa ole!

        poikkeus kun jenkit, meset ja jagget ei harrastevehkeenä kiinnosta paskan vertaa eli minulle niiden arvo on tasan nolla ekua. Olen tietenkin kiinnostunut niiden tekniikasta yms. siinä kuin muidenkin euro-, japsi- ja itäautojen kohdalla. Kuitenkaan en toivota niitä sulattoon alta aikayksikön vaan olen tyytyväinen jos näitäkin jäisi jäljelle eurojen ja japsien yms. kanssa myöhemmille sukupolville ihailtavaksi. Toisaaltaan jos kuvittelee tekevänsä näillä jagge yms. vehkeillä kannattavaa bisnestä voi vetää narun kaulaan heti. Tälläisessä käpykylässä kuin Suomi, saattaa kourallinen porukkaa tällä hommalla netota kun höynäyttää tumpeloita raharötköjä.


      • nikkari

        saabistille, eikö ole muita mielenkiintoisia kohteita ,kun saab. Aukaise silmäsi ja hyväksy muutkin harrasteet.


    • mä vaan

      Sama juttu on tullut jo aikoja sitten laitettua merkille kun niitä kalifornian paistuneita on ollut jo pitkään monella sivulla esiteltynä. Aiemmin ajattelin tämän johtuvan vain juttupulasta. Aika V-kasilta viimeiset numerot ovat alkaneet näyttämään. Jos sama linja jatkuu vielä tulevaisuudessakin on tämä minun kohdaltani viimeinen vuosi lehden tilaajana.

      • lehteen tyytyväinen

        valittamisen sijasta voi lehteen ilmoittaa harvinaisuuksia ja autotalo Pekka Mäkinen oli hyvä esimerkki.


    • Vulkan

      Taas hyvä esimerkki siitä minkälaista kateellista besserwisser-porukkaa Suomen ajoneuvoharrastajista löytyy. Itse olen Mobilistin kestotilaaja ja luen kiinnostuksella kaikenlaiset artikkelit prätkistä höyrylaivoihin ja pikkuautoista panssarivaunuihin. Missään vaiheessa ei ole tullut sellainen olo että jollain mantereella valmistetut tuotteet olisivat olleet jotenkin yli- tai aliedustettuina. Muista kuin autoista kertovat artikkelit ovat nekin olleet erittäin mielenkiintoisia.

      Monilla jää näkemättä se että pohjimmiltaan vanhojen autojen harrastamisessa on kyse samasta asiasta, eli autojen vaalimisen ilosta. Jokaisella on oma syynsä harrastaa valitsemaansa merkkiä tai mallia, ja harrastaminen on samanlaista osien metsästystä, tallissa vietettyjä iltoja sekä kesäisiä kokoontumisajoja siitä riippumatta onko harrasteautona Cadillac Eldorado tai vaikka Trabant 601. Suomessa on niin pienet piirit ja vanhojen autojen harrastajat ovat niin pieni ja hiljainen vähemmistö jonka pitäisi ennemminkin ajaa yhteistä asiaa saadakseen asiansa esille. Toisien harrastajien haukkuminen on omille kintuille kusemista. Kaikenlainen positiivishenkinen medianäkyvyys on ajoneuvokokoontumisista ja alan harrastamisesta on enemmän kuin tervetullutta. Joitakin runkkareita vain tuntuu haittaavan se että samana viikonloppuna tapahtuva jenkkiautotapahtuma vie kaiken huomion omalta euro- tai japskiautokokoontumiselta. Niinpä niin, mikä se olikaan joka vie kalatkin vedestä...?

      Kaikesta huolimatta, hauskaa ja antoisaa kokoontumiskesää kaikille alan harrastajille. Niiden pilkunnussijoiden varalta, jotka tulevat viisastelemaan väärästä värisävystä tai jäähdytysletkujen klemmareista, varaan kokoontumisiin tynnyrillisen tervaa ja säkillisen höyheniä. Älkää unohtako kaikkein oleellisinta asiaa eli hauskanpitoa, mutta pitäkää nyt helkkari vieköön joku roti siinä viinan kittaamisessa ennen kuin homma menee sille asteelle että poliisi tulee puhalluttamaan kokoontumispaikoilta lähtevät sunnuntaiaamuisin.

      • edustusta huomaa

        kun harrastaa sitä saman mantereen vehjettä kuin mobilistissa nykyään palvotaan.


      • yksi keskustelija

        kaipaan vaan sitä mitä oli ennen niinkuin -90 luvulla, kanteista lentäviin ja siltä väliltä...
        Ei jaksais montekarloa ja leemanssia aina...


      • asiaa ..
        edustusta huomaa kirjoitti:

        kun harrastaa sitä saman mantereen vehjettä kuin mobilistissa nykyään palvotaan.

        edellinen !


      • ei kai
        edustusta huomaa kirjoitti:

        kun harrastaa sitä saman mantereen vehjettä kuin mobilistissa nykyään palvotaan.

        Mobilisti lehti ei käsittääkseni palvo mitään esinettä tai muutakaan. Vaan kirjoittaa asia aiheista .sinulla on väärä käsitys tai jäänyt ilta lääkkeet ottamatta.Ne kun otat niin asiat selkiintyy.


    • mielenkiintoinen

      threadi lukea ! -toivottavasti Mobilisti-lehden toimituskin lukee tämän.

    • Timppa vaan

      Kyllähän se tämän päivän mobilismi on erilaista kuin vielä "kultaisella" 90-luvulla tai sitä ennen, tämän päivän mobilisti;
      1. ostaa kovalla rahalla arvoauton "haluttuun tasoon entistettynä / rakennettuna; sitten on kiva elvistellä rantabulevardilla
      2. ostaa jenkkiauton ja tilaa netistä rasti ruutuun menetelmällä siihen kaikki haluamansa uustuotanto-osat, kunhan vain lompsa kestää; on sitten kiva cruisailla "rakennussarja" autolla.
      3. "löytää" vanhan papparaisen autotallista vähän ajetun 70-80 luvun japsin, puhaltaa siitä pölyt pois ja museokatsastaa; on siiten kiva ajella "entisöidyllä museoautolla" !

      Jos edellämainituista yksikin osuu sinun kohdallesi, niin Mobilisti-lehti on juuri sinua varten - pidä hyvänäsi.

      • Volvisti -83

        En minä ainakaan näe mitään pahaa tuonlaisessa harrastamisessa. Ja ei kaikkea pysty nykypäivänäkään rahalla ostaa.
        -rahalla saa mutta hevosella pääsee-


      • Retku

        päätäsi? Jumalauta kyllä kaikenlaisille ajoneuvoharrastajille pitäisi täällä tilaa olla.Vittu en ymmärrä tuollaista asennetta lainkaan!


      • Seatisti

        Aika hyvä analyysi !


      • Vulkan

        Mitä vikaa siinä on että ostaa valmiiksi kunnostetun tai pienellä laitolla korjatun auton?

        Toisessa ääripäässä ovatkin ne jotka kaivavat suosta jonkun vanhan raadon josta on ksvanut koivu läpi, hitsaavat sitä monta vuotta, kiertävät Viron, Skandinavian ja Keski-Euroopan romutorit osia metsästäen ja lopulta (ehkä) saavat auton hienoon kuntoon - sen sijaan että ostaisivat valmiiksi vimpan päälle säilyneen tai entisöidyn 5000 eurolla. No monethan kyllä harrastavat autojen entisöintiä silkasta pätemisen tarpeesta, eikä siinäkään mitään vikaa ole.


    • V-8 mobilistimagasine

      lehti ei kyllä enää paljoa lämmittänyt.
      Höh, tilaus vuoden loppuun, voipi tulla sitten potkut.

    • vauhtipaavo

      Just! Olen ihan samaa mieltä! Mobilistin pitää kirjoittaa ainoastaan MINUN harrasteautostani, kaikki muu on paskanjauhamista ja pitää kieltää! MINÄ tiedän tasan tarkkaan, mikä on harrastamisen ja säilyttämisen arvoista ja MINULLA on juuri sellainen auto. Kaikki muut pitää työntää paaliin. Oikeastaan myös kaikki samanlaiset kuin MINUN harrasteautoni, ettei synny epätervettä kilpailua. Eihän kukaan muu kuin MINÄ kuitenkaan osaa harrastaa OIKEIN. Ja minäkin peruutan tilaukseni, jos näitä ehtoja ei täytetä välittömästi!

      Ootte te viksuja tyyppejä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • vähän mobilisti minäkin

      ... keskustelu kummallista ja harrastajapiireissä niin tavallista.

      En ymmärrä. En minä ainakaan haluaisi, että kaikki harrastaisivat minun tavallani ja samanlaisia autoja kuin minä. Kylläpä olisivat tapahtumatkin tylsiä! Jollakin on vanhempi jollakin uudempi auto kuin mitä minulla. Joku ostaa kalliin auton, toinen säilyttää hyväkuntoista, kolmas kunnostaa vanhan romun. Ei mikään niistä ole minulta pois. Joku tykkää jenkkiautoista, toinen japsesita, kolmas itäautoista, neljäs eurokärryistä. Ei taaskaan ole multa pois vaan tapahtumissa nautin sekä omasta ajokistani että toisten omista.

      Mobilisti- lehdestä en halua sanoa mitään. En ole tilaaja, kaupan hyllyssä selaan tai ainakin katson sisällysluettelon. Yleensä ostamani autolehdet ovat ulkomaisia, syynsä kai siihenkin on. Mutta jotain toista palvelee Mobilisti, jotain V8, Retro tai mitä näitä on. Hyvä kun on erilaisia ja laajaa valikoimaa!

      • tilaamisen

        t: paska on paska


    • mobilisti. oikea sellainen...

      MISTÄ NÄITÄ ÄÄLIÖITÄ oikein sikiää? Mussunmussun ja mussunmussun! No, onneksi Mobilisti-lehden talous tuskin kaatuu yhden punaniskapussihousun uhkailuihin, joita sitten loppujen lopuksi edes tulee toteutettua. Vetäise v***u päähäs ja pakene vuorille, kuspiä!!!

      • hyvinkään yön timo

        lehti on ihan hyvä, harrastuksemme on pieni mutta avara... esim itsestäni: en ole ikinä ole ollut edes metriä lähempänä kantvagenia, amerikkalaiset on kauheita ja moottoripyöristä en tykkää; mutta ahh seuraavia mm; ford cortina mk 3 stw, saisinpa joskus haltuuni. tai sitten corolla ke20 neliovisena tahi 100a farkkuna tai neljällä ovella.. kaikki nuo edelllämainitut on niitä asioita joita meiilä itsekullakin on ollut lapsuudessa tai nuoruusiässä kovia juttuja tai jotain muuta; esim: kaverini terho (nimi muutettu) -sai ensimmäistä kertaa lempeä vastakkaiselta sukupuolelta omistamassani ke20 corollassani (joo, löytyi tahmeuksia..) ja nyt kun aikaa on kulunut tukevat n 15v. on terhon espoolaisen tiilitalon pihalla edelleenkin ke20 (ei edellämainittu)-muuten projektina oli työläs. kuitenkin terhon kohdalla voimakas laukeaminen saattoi aikaan sen että mr -hyväksyntä on corollassa jo takanapäin.. siinäpä syitä..


        tämä kaikille opiksi.. älkää mollatko toisianne.

        jos jollain tiedossa 100A -kohtuukuntoisena niin ilmoituksia asiasta.


    • näin naapurissa

      jutut mobilistista. oli jenkki, japsi ta intialainen. samoin myös menee prätkät ,lentokoneet.

      itse työskentelen tekniikan parissa, siksi kaikki kiinnostaa.

      • NSU

        tullut aina vaan monipuolisemmaksi on vähän joka alueelta juttuja kuten vaikkapa laivoista ym että kyllä
        Mobilisti on alansa huippuja ja kiva on lukea vaikkapa vanhoista jenkkiautoista tai moottoripyöristä.


      • Kope4
        NSU kirjoitti:

        tullut aina vaan monipuolisemmaksi on vähän joka alueelta juttuja kuten vaikkapa laivoista ym että kyllä
        Mobilisti on alansa huippuja ja kiva on lukea vaikkapa vanhoista jenkkiautoista tai moottoripyöristä.

        Et ole tainnut lukea vähän vanhempia lehtiä ??


    • Heebo1234, ex123

      toiseksi vaan uudeksi V8 Magazineksi. Kun vanha kopla luopui lehden teosta ja myi sen Sanoma Magazine:lle lehti lähti menemään alamäkeä ja lopulta on saavuttanut saman massaan hukkuvan tason kuin muutkin kyseisen kustantajan autolehdet. Lehdet tehdään samalla kaavalla kerrasta toiseen ja vaikka isoja kuvia onkin hieno katsella niitä esitetään kirjallisen annin kustannuksella. Yleensä esiteltävistä autoista on jopa neljän sivun juttu joista ei keksitä kirjoittaa kuin vaivoin pari palstaa.

      Monesti olen jäänyt kaipaamaan postilaatikkopalstaa jossa eräänkin kerran -80 luvulla herrat Alen/Sillanpää väittelivät herra Leinon kanssa kumpi on kovempi rassi: Ac Cobra 427 vai Chevy Corvette ZL-1! Keskusteluissa haettiin tukea omille väitteille ison veden takaisista julkaisuistakin ja muutkin harrastajat hiukan sekoittivat keskustelua. Kaipaan myöskin niitä tarinoita autonhaku reissuilta ja muilta matkoilta jolloin sattui ja tapahtui. En minä halua lukea millaisia on 2011 vuoden Corvetet, Mustangit sun muut uudelleen herätetyt merkit.

      Olin peruskoulussa viimeistä vuotta keväällä vuonna -84 kun näin lehtihyllyssä lehden jonka kannessa komeili upea punainen -61 Chrysler ja lehden nimen vieressä "siipiautonumero"! Sen jälkeen olen tilannut lehden ja vain ne kaksi ensimmäistä lehteä on jäänyt lukematta. Valitettavasti lehti ei enää tarjoa nykymuodossaa sitä samaa mielenkiintoa intoa kuin ennen ja nyt, liki kolmenkymmenen vuoden tilauksen jälkeen olen päättänyt lopettaa tilauksen.

      Sitten kun Mobilistin tekijät suhtautuvat muihinkin kuin orjallisesti entisöityihin autoihin edes neutraalisti halveksimisen sijaan, saatan tilata Mobilistin.

      • Ja laani kasvaa

        Nyt olisi parempi alkaa suunnittelemaan jotakin järkevää yhdessä verottajan hillitsemiseksi vainoessaan autoharrastajaparkoja tai pitäisikö sanoa harrasteautoparkoja.
        Uskoisin että samassa tilassa ollaan kaikki oli pussihousut tai jamekset, autot jää helposti nurkkiin pölyttymään.Vaikka kovasti arvostankin alkuperäisyyttä ja tinkimätöntä entisöintiä museoauto hyväksyntä saisi olla paljon löysempi. Itselläni löytyy harrasteautoja vuodesta 64-90 parikymmentä yksilöä ja pahalta näyttää, että harvat näistä ulkoilemaan taitaa päästä vaikka ajo ja hyväkuntoisia nämä vielä ovatkin.. Lapsellista väheksyntää toisten harrasteista voisi välttää ja alkaa vaikka ajaamaan yhteistä asiaa museoautoiän saamiseksi vaikka 25 vuotta vanhoihin ja alkuperäisyyteen joku kohtuus.
        Yksi kuski voi ajaa vaan yhtä kerralla ja se olisi hyvä huomioida verotukseen ja vakuutukseen.
        Millainen oli syy nostaa museoautoikä kolmeenkymppiin ja ketä sen keksi ??


      • Aimo Kääkkä
        Ja laani kasvaa kirjoitti:

        Nyt olisi parempi alkaa suunnittelemaan jotakin järkevää yhdessä verottajan hillitsemiseksi vainoessaan autoharrastajaparkoja tai pitäisikö sanoa harrasteautoparkoja.
        Uskoisin että samassa tilassa ollaan kaikki oli pussihousut tai jamekset, autot jää helposti nurkkiin pölyttymään.Vaikka kovasti arvostankin alkuperäisyyttä ja tinkimätöntä entisöintiä museoauto hyväksyntä saisi olla paljon löysempi. Itselläni löytyy harrasteautoja vuodesta 64-90 parikymmentä yksilöä ja pahalta näyttää, että harvat näistä ulkoilemaan taitaa päästä vaikka ajo ja hyväkuntoisia nämä vielä ovatkin.. Lapsellista väheksyntää toisten harrasteista voisi välttää ja alkaa vaikka ajaamaan yhteistä asiaa museoautoiän saamiseksi vaikka 25 vuotta vanhoihin ja alkuperäisyyteen joku kohtuus.
        Yksi kuski voi ajaa vaan yhtä kerralla ja se olisi hyvä huomioida verotukseen ja vakuutukseen.
        Millainen oli syy nostaa museoautoikä kolmeenkymppiin ja ketä sen keksi ??

        Sapetti sen verran irtonumeron ostajien sorsiminen jotta sillä saivat aikaan sen että irtonumeron levikki lakkaa kokonaan. Maailmassa on onneksi muitakin lehtiä joita lukea kuin Mobilisti .


    • WerneriK

      Itse olin aikaisemmin innokas Mobilisti-lehden lukija ja tilaajakin jo 80-luvun alusta lähtien. Parin viime vuoden aikana kiinnostukseni lehteen lähti jostakin syystä laimenemaan ja niinpä hieman asiaa mietittyäni menin ja peruin tilaukseni. Olen ollut myös Mobilisti-seniorin tilaaja sen alusta alkaen ja jatkan tilausta myös jatkossa - nimittäin pari päivää sitten postilaatikkoon kolahtanut senior on paisunut ja kehittynyt täysiveriseksi lehdeksi ja vastaa sisällöltään jo lähes täysin niitä loistavia 80-luvun Mobilisti-lehtiä ! - eli sen tilausta ja lukemista tulen jatkamaan niin pitkään kuin KLB jaksaa sitä toimittaa. Se toinen lehti saa jäädä nuorisolle - sen jutut ei kiinnosta enää minua....

    • Ei pakko tilata,hei!

      Jaa-a,eiköhän siitä kirjoiteta mikä kiinnostaa eli minusta ihan ok linja ja huomattavasti mielenkiintoisempia USA autot kuin nuo hirveät kansanmallit eli itävehkeet,britit tai vaikka ranskalaiset kutistetut ja alkeelliset kidutusvälineet.

      • Commando 100

        En ole tilannut minäkään Mobilistia, enkä koskaan tilaaakaan.
        Olen kyllä ostanut irtonumeroita, en kylläkään toimitussisällön takia vaan pikkuilmoitusten.
        Turhinta aineistoa siellä on passarivaunu ja lentokonejutut, eivät vissiin ota niitä muihin lehtiin.
        Ertyisesti riipii että irtonumero-ostajia diskriminoidaan, sekä myyntiajan että sisällön suhteen.
        Tämä seniorin tilauspakko se vasta sisäänlämpiävä juttu oli.

        Vaikka en jenkkiharrastaja olekaan en kyllä nae järkeä jenkkejä vastaan kiihkoilussa.

        Oma ajokkini on big wheeler Dodge 100.


    • Moskvitsh jättänyt

      .

      onko Moskvitsh jättänyt jonkun toimittajan tielle kun ei niin yhtään juttua ole koskaan ikinä milloinkaan ilmoisna

      .

      • Tiedän

        ettei klasu näitä juttuja lue netissä kun vanhan liiton mukaisesti saa näppylöitä räpyliinsä jo pelkästään sanasta tietokone. Ei ukolla varmaan järjestä ole kiinni, mutta tahtoo vetää vanhana inkkarina periaatteittensa mukaisesti loppuun asti. Siitä täysi kunnioitus kun ei takki käänny mutta kuiteskin....

        Ton aviisin parhaat jutut lähtee KLB:n kynästä ehdottomasti ja sen takia olen jäänyt tohon lehteen koukkuun. Hienosti kertoo pelastamistaan autoista jotka olivat silloin aikanaan vain pelkkiä arki vehkeitä. Käpitäänin saneeraus jutut eivät myöskään ole jääneet taustalle. Sitten papalla alkaa lipsumaan kun kehtaa sanoa, että vetkun ajoissa on ainoastaan niitä samoja Sisuja ja volvoja ja scanioita vuodesta toiseen. Pikkasen pitää tipauttaa papparainen maan pinnalle ja kysyä mitenkä nuo Sisut on niin arkisia. On herra tullut pikkasen sokeaksi kun ei huomaa itsekkin toitottamaa hokeamaa ettei kaikkia autoja todellakaan haeta rapakon takaa ebay:llä maksamalla.

        Jos arvon kulaus reemer pystyy osoittamaan, että kotimainen kuorkki on kerrankin tuotu vaikkapa pojan roudaus firman kautta kalifornian auringosta palaneena suomeen suostun perumaan oman mielipiteen. Ei herra ole noiden saksan seisojien seassa tajunnut missä aarre aitassa elää täällä kotimaassa.

        Tässä taasen oiva esimerkki miten ei nähdä omaa mansikkaa kun kieli perseessä kurotetaan sokeana toisen maan mustikkaa.


      • Tiedän kirjoitti:

        ettei klasu näitä juttuja lue netissä kun vanhan liiton mukaisesti saa näppylöitä räpyliinsä jo pelkästään sanasta tietokone. Ei ukolla varmaan järjestä ole kiinni, mutta tahtoo vetää vanhana inkkarina periaatteittensa mukaisesti loppuun asti. Siitä täysi kunnioitus kun ei takki käänny mutta kuiteskin....

        Ton aviisin parhaat jutut lähtee KLB:n kynästä ehdottomasti ja sen takia olen jäänyt tohon lehteen koukkuun. Hienosti kertoo pelastamistaan autoista jotka olivat silloin aikanaan vain pelkkiä arki vehkeitä. Käpitäänin saneeraus jutut eivät myöskään ole jääneet taustalle. Sitten papalla alkaa lipsumaan kun kehtaa sanoa, että vetkun ajoissa on ainoastaan niitä samoja Sisuja ja volvoja ja scanioita vuodesta toiseen. Pikkasen pitää tipauttaa papparainen maan pinnalle ja kysyä mitenkä nuo Sisut on niin arkisia. On herra tullut pikkasen sokeaksi kun ei huomaa itsekkin toitottamaa hokeamaa ettei kaikkia autoja todellakaan haeta rapakon takaa ebay:llä maksamalla.

        Jos arvon kulaus reemer pystyy osoittamaan, että kotimainen kuorkki on kerrankin tuotu vaikkapa pojan roudaus firman kautta kalifornian auringosta palaneena suomeen suostun perumaan oman mielipiteen. Ei herra ole noiden saksan seisojien seassa tajunnut missä aarre aitassa elää täällä kotimaassa.

        Tässä taasen oiva esimerkki miten ei nähdä omaa mansikkaa kun kieli perseessä kurotetaan sokeana toisen maan mustikkaa.

        Klaus Bremer on eri henkilö kuin Kai-Lauri Bremer.


      • Tiedän
        M1978 kirjoitti:

        Klaus Bremer on eri henkilö kuin Kai-Lauri Bremer.

        näin olevan ja jälkimmäistä nimenomaan jutussa tarkoitin. Pistin jutun tälle sivulle sopivaan muotoon ja veikkaan, että 99%:lle lukijoille tulee tosta KLB:stä ensimmäisenä mieleen klasu virheellisesti. Näistä kahdesta Mobilisti lehdestä kuitenkin Seniori on se jota tulee luettua ajatuksella kannesta kanteen.


    • Brittimies

      Taso vaan laskee, lukenut en ole enkä lue.

    • Retkuilija

      Olisi hauskaa lukea tämä keskusteluketju mobilistin sivuilta.

    • mb mies

      ...itse lopetin mobilistin tilauksen vuoden -11 viimeiseen numeroon kaksi vuotta odoteltuani että josko tuo paranis,vaan ei kun ei.J.E:n myötä mennyt huonommaksi lehti .vaan ompa tultu toimeen ilmankin.luen ennemmin vaikka klassikot nykyään...

    • mb mies

      ..hyvin on menny tämä vuosi tähän asti ku lopetin mopilistin tilaamisen ,kirjastossa oon tietysti käyny kattoon että oisko parantunu,mutta ei tnä vuonna kivoja autojuttuja ehkä 5-6kpl.verrataan aikasempiin kehtiin esim 1/2000 jossa päätoimittajana jo j.enkvisti ,mutta lehti itse vielä täynnä kivoja autojuttuja,muutenki pärjättiin ilman marketan joutavia höpötyksiä .ja oli kaikki jutut olipa kädessä tilattu lehti tai irtonumero...mutta nyt viimesimmässä oli myös joku -80 luvunautosta juttu.yritetään nyt mielistellä KLASSIKOT lehden lukijoita.PRKL,nyt KBL: pist nurkki pöytään ja näytä pojille miten autolehti tehdään,koska semmoinen se oli alunperinkin...

    • tilaaja edelleen

      KLB ei enää vedä kokolehteä,on ollu jo uudet miehet remmissä pitkänaikaa,jollei lehti kiinnosta niin aina voi jättää tilaamatta,miksi edes purnata?
      Vai onko se sitä huomion hakua?

    • Anonyymi

      saiko enkvisti kenkää?

    • Anonyymi

      Mietitään meni koko mobilisti. Lehden hinta on noussut kuin pullataikina. Eihän tuossa ol mitään järkeä maksaa lehdestä 13-15 € vaikka olisi itse satu- setä kirjoittajana. Säästän sillä etten tilaa,enkä osta,valitettavasti ahneus on tullut lehtien tekijöiden pöydän kulmalle.

    • Anonyymi

      Totta tuo on, käsittääkseni lehtien painattaminen on kallistunut. Mutta olkoonpa kuin vaan,niin kallishan tuo oikeasti on,kun ajattelee sitä että lukemisen jälkeen sillä mitään tee? Aukoinaan säilöin niitä,mutta nyt olen kipannut suoraan paperin keräykseen. Lopetin tilauksen siihen kipurajaan kun sen vuosi hinta ylitti 80€ ,onko se nyt jo yli 90€ ? Vanhaan aikaan melkein 600 mk. Olisitko tilannut 8 numeroa siihen hintaan?

      • Anonyymi

        "Vanhaan aikaan melkein 600 mk. Olisitko tilannut 8 numeroa siihen hintaan"

        Ja oikein vanhaan aikaan vuosikerta olisi maksanut 60000 mk, se jo olisi kallista.
        Tai jos -20 luvun Saksassa olisi tuon tilannut, niin kuorma-autolla olisi pitänyt rahat toimittaa kustantajalle.
        Onneksi Zimbawessa ei tarvinnut tilata tuota lehteä, se olisi maksanut ns. maltaita, suurin seteli oli 100 000 000 000 000) dollaria, eli 100 biljoonaa vuonna 2009, aamupäivällä taisi sillä saada jonkinlaisen leivän, iltapäivällä ei mitään.
        14. marraskuuta 2008 Zimbabwen vuosi-inflaatio oli 89 700 000 000 000 000 000 000 prosenttia, jolloin hinnat kaksinkertaistuivat 24,7 tunnin välein. Tilaa siinä nyt sitten lehteä.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe