Avomaankurkkua ajattelin kokeilla kasvimaalla. Puutarhakirjasta luin ohjeen että kaivetaan kuoppa(tai pieni "oja") kanankakkaa pohjalle, märkiä olkia ja turvetta kummuksi ja siihen voisi istuttaa siemenet. Ajattelin kuitenkin esikasvattaa taimet.
Milloinka tuo penkki pitäisi tehdä että olisi sopivan lämpönen taimille? Kauanko menee että se kuumavaihe on ohi.
Kertokaa muutakin avomaankurkusta =)
Lämpöpenkki kurkulle
3
1161
Vastaukset
- kurkulle
Minä olen kasvattanut avomaankurkkua monena vuonna, aina ensin taimikasvatan niissa pienissä muoviruukuissa, juuri tänään aion laittaa ruukkuihin siemenet. Kurkkupenkkinä minulla on kohopenkki, ympärillä täytyy olla tilaa molemmin puolin metrin verran sillä kurkku rönsyää voimakkaasti. Kurkku on hyvin arka pakkasille joten taimet istutan ulos vasta kun pakkasia ei enää tule, tai kylmän yön uhatessa peitän harsolla. Hyvin muokattuun maahan teen kunnon reiän, kanankakkaa reikään vähän multaa kakan päälle, taimi pois ruukusta ja maahan. Sitten ei muuta kuin odotellaan satoa, kastellaan kuivana aikana hyvin, kurkku tarvitsee paljon vettä. Teepä muuten tarpeeksi pitkä penkki ja kasvata pari kesäkurpitsan tainta siihen, hoito-ohjeet kuten kurkulla. Minulla oli neljä kesäkurpitsan tainta ja sain satoa niin että tein pikkelsiä ja jaoin kurpitsoita tutuille vaikka kuinka. Tietysti pitää olla suotuisan lämmin kesä, että hyvin onnistuu. Mutta kokeile, se on hauskaa puuhaa.
- kasvimaan tekijä
Onkohan näin että lämpöpenkki on tarkotettu vain, jos kylvää siemenet suoraan avomaalle kesäkuun alussa, kuten tuossa puutarhakirjassa oli neuvottu, että muuten riittää tavallinen penkki taimille.
kylvänyt avomaan kurkun suoraan penkkiin - harso päälle ja hyvin ehtii tulla kurkkuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 666391
- 715838
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1345075- 624035
- 143895
- 383319
- 713093
- 642957
- 802732
- 492037