Lentolippuun merkitty luokka

tyhmäkysymys ?

Mitähän nämä merkinnät X ja N tarkoittavat lentolipussa? Seuruessa osa matkustaa luokassa X ja osa luokassa N. Mitä siis tapahtuu käytännössä?

17

18560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odottaa..

      Samaan silipurkkiin teidät ahdetaan, älä pelkää. Ettekä joudu business-luokkaan, no hätä.

      • tyhmäkysymys ?

        Miksi sitten on eri kirjain?


      • Docomo
        tyhmäkysymys ? kirjoitti:

        Miksi sitten on eri kirjain?

        Kirjain ilmoittaa lipun varausluokan. Se kertoo esim. lahtoselvitysvirkailijalle onko lipullanne vaihto-oikeutta yms. Tavalliselle matkaajalle silla ei ole mitaan merkitysta.
        Lipuillanne on varmasti samat ehdot, mutta varausluokka vain on eri.


      • on pilvin pimein
        Docomo kirjoitti:

        Kirjain ilmoittaa lipun varausluokan. Se kertoo esim. lahtoselvitysvirkailijalle onko lipullanne vaihto-oikeutta yms. Tavalliselle matkaajalle silla ei ole mitaan merkitysta.
        Lipuillanne on varmasti samat ehdot, mutta varausluokka vain on eri.

        Lähtöselvitysvirkailija ei tee mitään (turistin) sisäisillä varausluokkatiedoilla, saati sitten ota kantaa lipun vaihtomahdollisuuteen.

        "Lipuillanne on varmasti samat ehdot" Paljonpa uskallat luvata!!?


      • Docomo
        on pilvin pimein kirjoitti:

        Lähtöselvitysvirkailija ei tee mitään (turistin) sisäisillä varausluokkatiedoilla, saati sitten ota kantaa lipun vaihtomahdollisuuteen.

        "Lipuillanne on varmasti samat ehdot" Paljonpa uskallat luvata!!?

        Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.

        X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.


      • Huuperi
        Docomo kirjoitti:

        Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.

        X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.

        Vai ostat sinä perseaukinen Y-luokan lippuja? Niin varmaan....Tallinkille ei sellaisia nimittäin myydä.


      • Karvalakkipuolelle ajettu
        Docomo kirjoitti:

        Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.

        X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.

        Kerran takavuosina jouduin pikakomennuksena työmatkalle New Yorkiin. Työpaikalta tilasivat liput ja ojensivat kouraan lähtöpäivänä. No, eihän niissä missään lukenut mihin luokkaan liput kelpaavat, kun oli vaan pelkkiä kirjaimia, mutta tietysti oletin niiden olevan business-luokkaan. Tiskillä sitten sanoivat vaan että herran paikka on tuolla toisessa (turistiluokan) jonossa. Kylläpä hävetti ja vitutti!


      • xxyyzz
        Docomo kirjoitti:

        Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.

        X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.

        Lähtöselvitysvirkailija (handling agent, useimmiten ei käytännössä tiedä lipuista mitään) tsekkaa matkustajat ja niiden romppeet lennolle, mahdolliset lipunmuutokset tehdään lentoyhtiön lipunmyynnissä/konttuurilla.

        ps. Turistiluokassa on xx määrä varausluokkia ja niiden myötä erilaisia lippusääntöjä. Onhan se huippua että täällä gurut, lentoyhtiötä edes tietämättä, osaavat lippusäännöt ulkoa tietäen mihin mikäkin varausluokka/kirjain oikeuttaa..


      • Docomo
        xxyyzz kirjoitti:

        Lähtöselvitysvirkailija (handling agent, useimmiten ei käytännössä tiedä lipuista mitään) tsekkaa matkustajat ja niiden romppeet lennolle, mahdolliset lipunmuutokset tehdään lentoyhtiön lipunmyynnissä/konttuurilla.

        ps. Turistiluokassa on xx määrä varausluokkia ja niiden myötä erilaisia lippusääntöjä. Onhan se huippua että täällä gurut, lentoyhtiötä edes tietämättä, osaavat lippusäännöt ulkoa tietäen mihin mikäkin varausluokka/kirjain oikeuttaa..

        Itse olen useastikin vaihtanut lennon aiemmaksi lahtoselvityksessa, ja muutaman kerran myohemmaksikin. En tieda miksi pitaisi soittaa lipunmyyntiin, kun sen voi tehda katevasti kentalla.

        Taalla ainakin molemmilla (JAL,ANA) yhtioilla on samat lippusaannot, ja vaitan kylla etta lahtoselvitysvirkailija (oli sitten yhtion oma tai handling agent) tietaa ja osaa ne myos.

        日本航空・全日空

        First class codes
        A,First Class Discounted,
        F,First Class,
        P,First Class Premium,

        Business class codes
        C,J,D,I
        Z,Business Class Discounted

        Economy class
        Full fare: Y,B,H
        Standard fare: M,N
        Special or discount fares: G, I, K, L, O, Q, R, S, T, U, V, W, X

        Nimimerkki Huuperille sen verran etta pa. olen kylla, mutta Tallinkilla en ole matkustanut. Viimeksi menin Hachinoheen Higashinihon-ferry yhtiolla.
        Kesalla tulen taas lomalle Suomeen, joten jos vaikka sitten kokeilisi Tallinkia.
        Harmi jos niilla ei ole myynnissa Y-luokan lippuja...lol


      • santtu
        Docomo kirjoitti:

        Itse olen useastikin vaihtanut lennon aiemmaksi lahtoselvityksessa, ja muutaman kerran myohemmaksikin. En tieda miksi pitaisi soittaa lipunmyyntiin, kun sen voi tehda katevasti kentalla.

        Taalla ainakin molemmilla (JAL,ANA) yhtioilla on samat lippusaannot, ja vaitan kylla etta lahtoselvitysvirkailija (oli sitten yhtion oma tai handling agent) tietaa ja osaa ne myos.

        日本航空・全日空

        First class codes
        A,First Class Discounted,
        F,First Class,
        P,First Class Premium,

        Business class codes
        C,J,D,I
        Z,Business Class Discounted

        Economy class
        Full fare: Y,B,H
        Standard fare: M,N
        Special or discount fares: G, I, K, L, O, Q, R, S, T, U, V, W, X

        Nimimerkki Huuperille sen verran etta pa. olen kylla, mutta Tallinkilla en ole matkustanut. Viimeksi menin Hachinoheen Higashinihon-ferry yhtiolla.
        Kesalla tulen taas lomalle Suomeen, joten jos vaikka sitten kokeilisi Tallinkia.
        Harmi jos niilla ei ole myynnissa Y-luokan lippuja...lol

        Moikka !

        Taputan pieniä pyöreitä kätösiäni ja nauran kippurassa. Panit luun kurkkuun huru-ukoille DDD.
        Kotoinen tervehdys sinne kauas, missä nyt oletkin !

        Aurinkoa sinnekin..


      • höröukko
        santtu kirjoitti:

        Moikka !

        Taputan pieniä pyöreitä kätösiäni ja nauran kippurassa. Panit luun kurkkuun huru-ukoille DDD.
        Kotoinen tervehdys sinne kauas, missä nyt oletkin !

        Aurinkoa sinnekin..

        Special or discount fares: G, I, K, L, O, Q, R, S, T, U, V, W, X

        Miksi K:ta saa vaihtaa mutta T:tä ei??? Samaa turistiluokkaa ja vierekkäin istutaan!!! Paljon se O:n lisämaksu vaihdosta olikaan?? X oli kaikista halvin ja kaveri sai vaihtaa, mua on huijattu!

        Sokkeloinen on lippujen tie...


      • tavalla?
        höröukko kirjoitti:

        Special or discount fares: G, I, K, L, O, Q, R, S, T, U, V, W, X

        Miksi K:ta saa vaihtaa mutta T:tä ei??? Samaa turistiluokkaa ja vierekkäin istutaan!!! Paljon se O:n lisämaksu vaihdosta olikaan?? X oli kaikista halvin ja kaveri sai vaihtaa, mua on huijattu!

        Sokkeloinen on lippujen tie...

        No japseilla on sitten hommat paremmin hallussa. Suomessa (ja yleensä muuallakin) lähtöselvittäjä kentällä kyllä passittaa matkustajan jonosta lentoyhtiön tiskille jos tyyppi ei haluakaan lentää(?). Eihän hän voi rahaakaan vastaanottaa (muutosmaksu?) vaan kassat on myyntitiskillä.


      • Docomo
        tavalla? kirjoitti:

        No japseilla on sitten hommat paremmin hallussa. Suomessa (ja yleensä muuallakin) lähtöselvittäjä kentällä kyllä passittaa matkustajan jonosta lentoyhtiön tiskille jos tyyppi ei haluakaan lentää(?). Eihän hän voi rahaakaan vastaanottaa (muutosmaksu?) vaan kassat on myyntitiskillä.

        Taalla tosiaan on vedetty tuo palvelu ja asiakkaan kunnioittaminen huippuunsa, onneksi. Vaikka jaykkaa suomalaista valilla selasta ottaakin tuo ainainen kumartelu.

        Varsinaista lennon peruutusta en ole tiskilla koskaan tehnyt, mutta vaihdot suuntaan tai toiseen onnistuu mainiosti.
        Varsinkin Tokiosta tanne pohjoiseen tai painvastoin tulee useinkin tarvetta muuttaa lentoa, joita lahtee alle tunnin valein.
        Tiskilla olen onnistunut maksamaan taalla class-j maksun (JAL:n kotimaan lentojen "business") seka tietysti ylipainomaksun (en itsestani vaan tavaroista).
        Viimeksi Niigatassa vaidoin lentoni check in:ssa seuraavalle aamulle, ja sain 5000 yenia takasin koska aamun lento oli havempi.
        Voiko suomessa muuten ylipainomaksun maksaa check tiskilla, vai tarviiko jonottaa johonkin eri pisteeseen viela?

        Santulle myos tervehdys taalta kukkivien kirsikkapuiden seasta !


      • santtu
        Docomo kirjoitti:

        Taalla tosiaan on vedetty tuo palvelu ja asiakkaan kunnioittaminen huippuunsa, onneksi. Vaikka jaykkaa suomalaista valilla selasta ottaakin tuo ainainen kumartelu.

        Varsinaista lennon peruutusta en ole tiskilla koskaan tehnyt, mutta vaihdot suuntaan tai toiseen onnistuu mainiosti.
        Varsinkin Tokiosta tanne pohjoiseen tai painvastoin tulee useinkin tarvetta muuttaa lentoa, joita lahtee alle tunnin valein.
        Tiskilla olen onnistunut maksamaan taalla class-j maksun (JAL:n kotimaan lentojen "business") seka tietysti ylipainomaksun (en itsestani vaan tavaroista).
        Viimeksi Niigatassa vaidoin lentoni check in:ssa seuraavalle aamulle, ja sain 5000 yenia takasin koska aamun lento oli havempi.
        Voiko suomessa muuten ylipainomaksun maksaa check tiskilla, vai tarviiko jonottaa johonkin eri pisteeseen viela?

        Santulle myos tervehdys taalta kukkivien kirsikkapuiden seasta !

        Palasimme kolme viikoa sitten et.Thaimaasta, nyt tässä totutellaan aurinkoiseen, mutta kovin vilpoiseen kotimaahan. Valkovuokot kukkii ja koivuissa pinet lehdet, nurmikot vihreät..ja Euroviisukisahuuma täällä Helsingissä mahtava. Turisteja ihan mielettömästi !

        Sori vaan lukijat, poikkesi aiheesta, vaan paljonhan täällä aihettomiakin kirjoituksia


      • Ronja9
        Docomo kirjoitti:

        Jos haluan vaihtaa lentoni myohemmaksi tai aikaisemmaksi niin kukas sen paatoksen tekee? Ainakin taalla virakailija kysyy aina lipun luokkatietoa. Itse ostan aina Y-luokan lipun jolla on vaihto-oikeus seka taydet mailit.

        X- ja N-luokka on turistiluokan vararausluokkia joten "uskallan luvata", sen verran on lentoja takana, ja toivottavasti myos edessa.

        Varausluokat ja niiden ehdot vaihtelevat huomattavasti lentoyhtiöittäin. Ainakin Finnairilla X ja N-luokkien ehdot ovat aika erilaiset: N-luokasta ei maksun jälkeen saa mitään rahaa takaisin missään tapauksessa, eikä muutokset ole sallittuja. X-luokassa muutoksia voi tehdä matkan alkua edeltävään päivään ja maksustakin saa osan (= kaikki matkaan käytetyt pisteet) takaisin, jos matka perutaan viimeistään lähtöä edeltävänä päivänä.

        Muilla lentoyhtiöillä nämä ehdot voivat olla ihan erilaiset. On myös hyvä huomioida, että esim. Finnairilla A-luokka on turistiluokan hinta, halvimmasta päästä ja esim. BA:lla A-luokka on ensimmäisen luokan varausluokka...


      • wiljam71

        eka järkevä kirjoitus finnairista selvitystä luokista. Miten THS luokat eipä tunnu selviävän mitkä liput voi muuttaa paluulentoja


      • Huiveli

        Miksi kirjoitatte tänne sellaisia vastauksia joista ei ole mitään hyötyä kellekään? Jos joku yrittää selvittää oikeaa asiaa, ei häntä kiinnosta teidän mielipiteenne vaan ihan oikeat tiedot. Kiitos asiallisille vastaajille :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      74
      7467
    2. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      73
      7269
    3. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      153
      5914
    4. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      54
      4847
    5. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      20
      4129
    6. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      5
      3830
    7. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      31
      3447
    8. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      37
      3368
    9. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

      Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      80
      2843
    10. Adonikselle

      Kuvittelitko oikeasti, että ootan sua? Kuvittelitko, että voit noin vain vetäyttä ja kun tulet takaisin, kaikki on niin
      Ikävä
      209
      2512
    Aihe