Miten saada hoitoa?

Ahmatti_rohmu

Tilanteeni on tämä: Minulla on ollut BDE:iin viittaavia oireita jo vuosia, ja viime aikoina tilanne on pahentunut huomattavasti. Olen ollut skitsofrenian takia joitakin vuosia hoidossa kuntoutuskeskuksessa, jossa siis keskustelen kuntoutusvastaavani kanssa noin kerran viikossa. Hän ei kuitenkaan usko, että asiassa olisi mitään ongelmaa. Olen maininnut ahmimisesta ja siihen liittyvästä ahdistuksesta muutaman kerran, mutta hän vain käskee lopettaa ahmimisen ja tehdä vatsalihasliikkeitä, jotta laihtuisin.

Syömiseen liittyvä tarinani on tällainen: 10-vuotiaana olin koulukiusattu ja melko yksinäinen. Joka päivä koulun jälkeen kävin ostamassa pussin karkkia ja söin sen hyvin nopeasti. Tuli hyvä mieli vähäksi aikaa. Tilanne paheni, ja aloin myös syödä enemmän. Yläasteella syömisestä oli tullut jo pakko. Jouduin varastamaan äidiltäni rahaa, jotta saisin ostettua naposteltavaa. Tätä tapahtui lähes päivittäin.

Koska olin ylipainoinen, äitini pakotti minut laihduttamaan. En esim. saanut syödä mitään, ennen kuin olin tehnyt tunnin lenkin. Hän vahti syömisiäni hyvin tarkkaan ja kerran sai hirveän raivarin, kun pajastui, että olin syönyt salaa perunalastuja.

Myös eräät sukulaiset ottivat asiakseen huomautella minulle jatkuvasti ylipainosta, välillä hyvinkin ilkein sanoin.

Minusta tuntui, etten saanut syödä tarpeeksi. Äitini asetti ruoan suhteen tiukkoja sääntöjä, kuten että illalla sai syödä korkeintaan kolme palaa leipää, tuoremehua sai juoda vain lasin päivässä, välipalaa ei saanut syödä kuin erityistilanteissa, jne. Lisäksi hänen tekemänsä ruoka oli melko yksipuolista. Kyllästyin moniin päivittäin tai viikottain tarjottuihin ruokiin, ja ne alkoivat etoa.

Muutettuani pois kotoa 18-vuotiaana tutustuin erääseen mieheen, jonka kanssa aloin seurustella. Hänellä oli ilmeisesti pahojakin psyykkisiä ongelmia päätellen siitä, miten hän minua kohteli. Haukkui ja vähätteli, määräili, uhkaili, piti minua toisinaan väkisin hereillä eikä antanut minun lähteä ulos asunnostaan ilman lupaa. Hän myös pakotti minut laihduttamaan. Hän vahti syömisiäni todella tarkkaan ja sai älyttömän raivarin, jos esim. söin liian rasvaista juustoa.

Hän antoi minun käydä kotonani kerran viikossa. Tuolloin aloin tehdä sitä, että ostin matkalla ison kasan ruokaa ja söin ne hotkimalla, koska aikaa oli vähän.

Kestin tuota kaksi vuotta, minkä jälkeen lähdin lätkimään.

Nyt olen pian 22-vuotias. Ahmimiskohtauksia tulee viikottain. Seuraavana päivänä ahdistus on valtava. Ruoan ajatteleminen saa voimaan pahoin. Pyrin olemaan syömättä, lasken kaloreita, liikun niin paljon kuin mahdollista.. Jos tunnen itseni kylläiseksi, rupeaa heti ahdistamaan. Olenkin alkanut pitää näläntunteesta, ja pyrin syömään siten, että koko ajan olisi pieni nälkä.

Mutta se kysymys: Miten minun tulisi menetellä, että saisin jotain tolkkua tähän hommaan? Onko minulla teidän mielestänne edes mitään ongelmaan?

Kiitän etukäteen mahdollisista vastauksista.

1

687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mmmme

      moikka!

      kyllä sinulla on syömishäiriö.. voi olla että psykologi osaisi auttaa parhaiten mutta netistä tietoa syömishäiriöistä saat ainakin täältä... http://www.syomishairioistentuki.fi/

      käy katselemassa siellä! tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1459
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1093
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1019
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1008
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1001
    6. 3
      900
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      899
    8. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      898
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      891
    10. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    Aihe