Mikähän olisi painekyllästetyn alajuoksun alle paras eriste .. revolux - kaistale vai villa, entä tuleeko tähän muovia, huopakaistalehan tulee tietysti heti sokkelin päälle pehmeää villaa käytettäessä.
Mitä suosittelette alajuoksun alle
8
6296
Vastaukset
- ja sitä
retkipatjaa nykyään käyttävät.
- Rak.Ins
haluaa, pitää huopakaista liimata harkkoon jollain tiivisteliimalla tai bitumilla. 5 mm kaista tiivisteliimaa estää ilmavirran huovan ja sokkelin välistä. Tärkeä kohta varsinkin jos sokkelin yläpinta ja lattia on samalla tasolla (kuten nykyisin "suositellaan" ). kylmä ilma ei vaadi suurta rakoa tunkeutuakseen sisään lattianrajasta.
Tuo "retkipatja" joustaa paremmin, jolloin liimaus sokkeliin ei niin merkittävä, mutta ei lienee haittaa siinäkään. Harvemmin sokkelin pinta on täysin tasainen. Liimauksesta on sekin hyöty, että kosteuskatko ei siirry paikaltaan seinän asennuksen aikana. Ei sitten tarvitse leikellä ylimääräisiä sokkelin ulkopuolelta pois,- Talokauppias/rakentaja
Ei muuta ku jotain lankkuja naulaat alajuoksuksi nippuun ja ropuilla kiinni suoraan kivijalkaan. Ihassama, en mää ite niissä asu.
- asiaa sivuten
Miksi sen alajuoksun täytyy olla painekyllästettyä? Kosteuden nousuhan katkaistaan sillä huopakaistalla, ja jos se pettää, niin mitä edesauttaa painekyllästetty alajuoksu. Sehän on puuta ja imee itseensä vettä ja sen jälkee runkotolpat jne. Onko siis iloa, jos on ehjä alajuoksu ja lahot toppien alapäät. Ja kosteuttahan ei pitäisi tulla sokkeliin, jos rakenne on oikein tehty. Salaojitukset ym. No tää oli vaan tällainen ajatus.
- jos ....
käykin niin että kosteuspitoisuus nouseekin jostain syystä alajuoksun kohdalla (arka paikka lämpöteknisesti) niin on hyvä olla tuo kyllästetty puu kaiken varalta. Hintaeroa tavalliseen ei paljon ole, joten ei kannattaisi sen takia. Muuten kyllä aiheellinen ja pohdittava kysymys.
- Ile
käsittelemätöntä kakkosnelosta,turha laittaa painekyllästettyä,samantien voi koko talon rungon tehdä painekyllästetystä.Sokkelin päälle huopakaistale,sitten pellavaeriste(saa rautakaupasta)sitten alajuoksu vaan siihen!
- rakentaja -05
ole alajuoksu painekyllästettyä vaan ihan tavallista parrua. minä itse olisin laittanut kyllästetyn, mutta vastaa ei antanut.
- vastaava ko?
ei antanut laittaa painekyllästettyä??? Heitä helvettiin tollanen vastaava, sinä päätät materiaalit, vastaava katsoo että se tehdään oikein.
Voi perkele, tietysti joku vanhan kansan "minä olen rakentanut koiralleni kopin, joten tiedän joka vitun asian paremmin kuin sinä"- mestari.... vittu että menee hermo, onneks loppuu työpäivä kohta....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2123916Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii632485Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3922326- 472243
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321531Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561257
- 721186
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251136