Viime vuoden Green Card arpajaiset

ahgfdsa

Hei osallistuin viime talvena Green Card arjapaisiin, mutta en nyt muista koska voittajille ilmoitetaan. Muistaako kukaan?

75

46803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on jo

      Ainakin mulle.

      • sä....

        Onnistuit arpajaisissa, koska voittajille vain ilmoitetaan.


      • ...
        sä.... kirjoitti:

        Onnistuit arpajaisissa, koska voittajille vain ilmoitetaan.

        mieheni osti meillekkin osallistumisen..muistaakseni minulle oli 2v ja miehelleni 3v. kestävä..eikö ne arvo ne kerran vuodessa ja jos en ihan väärin muista niin loppuvuodesta....mutta voin olla väärässä...


      • teemunideapaja
        ... kirjoitti:

        mieheni osti meillekkin osallistumisen..muistaakseni minulle oli 2v ja miehelleni 3v. kestävä..eikö ne arvo ne kerran vuodessa ja jos en ihan väärin muista niin loppuvuodesta....mutta voin olla väärässä...

        Mikä Yhdysvaltojen hallitus luulee olevansa, että se voi arpoa tilapäisiä oleskelulupia koko maailman kansalaisille? Ja miksi ihmeessä juuri sinun pitäisi saada sellainen? Sikäläisen kapitalismijärjestelmän riskit ovat yksilöille paljon suuremmat kuin Suomessa. Tai ehkä tekin olette jo valmiiksi porvareita. Olen aina ihmetellyt mihin Green Card-mainonta perustuu. Se ei ainakaan voi olla sitä että muualla maailmassa elettäisiin suusta suuhun. Tarvitsevatko he yrittäjiä ja ulkomaista työvoimaa ylläpitääkseen ultradynaamista talousjärjestelmäänsä ja sen tarjoamia "mahdollisuuksia"? Ihan kuin se olisi niin paljon kaikkia muita parempi, että meidän pitäisi kilpailla sen saamisesta ja alistua arpajaisiin, sen sijaan menisimme sinne silloin kuin haluamme?


      • tätä asiaa
        teemunideapaja kirjoitti:

        Mikä Yhdysvaltojen hallitus luulee olevansa, että se voi arpoa tilapäisiä oleskelulupia koko maailman kansalaisille? Ja miksi ihmeessä juuri sinun pitäisi saada sellainen? Sikäläisen kapitalismijärjestelmän riskit ovat yksilöille paljon suuremmat kuin Suomessa. Tai ehkä tekin olette jo valmiiksi porvareita. Olen aina ihmetellyt mihin Green Card-mainonta perustuu. Se ei ainakaan voi olla sitä että muualla maailmassa elettäisiin suusta suuhun. Tarvitsevatko he yrittäjiä ja ulkomaista työvoimaa ylläpitääkseen ultradynaamista talousjärjestelmäänsä ja sen tarjoamia "mahdollisuuksia"? Ihan kuin se olisi niin paljon kaikkia muita parempi, että meidän pitäisi kilpailla sen saamisesta ja alistua arpajaisiin, sen sijaan menisimme sinne silloin kuin haluamme?

        "Mikä Yhdysvaltojen hallitus luulee olevansa, että se voi arpoa tilapäisiä oleskelulupia koko maailman kansalaisille?"

        USA:n hallitus tuskin kuvittelee liikoja tässä suhteessa ja lupia arvotaan vain halukkaiden kesken, joita niitäkin riittää miljoonittain pelkästään näihin arvontoihin. Kysyntä USA:han pääsystä on todella kova maailmanlaajuisesti. Amerikkalainen unelma, onnistuminen rajattomien mahdollisuuksien maassa, niitähän sitä tavoitellaan.

        "Ja miksi ihmeessä juuri sinun pitäisi saada sellainen? Sikäläisen kapitalismijärjestelmän riskit ovat yksilöille paljon suuremmat kuin Suomessa. Tai ehkä tekin olette jo valmiiksi porvareita."

        En ole valmiiksi porvari ja viihdyn Euroopassakin. Toisaalta Green Card avaisi uusia mahdollisuuksia. Jos sen saisin, todennäköisesti lähtisin ja katsoisin mihin eväät riittävät. Samaa teen kyllä Euroopassakin. Riskit USA:ssa ovat suurempia, mutta niin myös mahdollisuudet. Ahkeria ihmisiä yleensä kiinnostaa se, että omalla työllä voi onnistua eikä verottaja ole heti kimpussa. Tietysti siellä on varjopuolensakin, jos esim. putoaa sairasvakuutusten ja muiden ulkopuolelle syystä tai toisesta. Vakuutuspuoli pitäisi olla kunnossa heti kättelyssä, koska yhteiskunnan varaan ei voi laskea, jos esim. sairastuu.

        "Ihan kuin se olisi niin paljon kaikkia muita parempi, että meidän pitäisi kilpailla sen saamisesta ja alistua arpajaisiin, sen sijaan menisimme sinne silloin kuin haluamme?"

        Parempi tai ei, sinne haluavia on niin paljon, että maahantuloa on pakko rajoittaa. Tuskinpa juuri mikään maa voisi pitää rajoja auki kaikille. Ehkä jonnekin Saharaan ei olisi menijöitä. USA, kuten muutkin suvereenit valtiot, saa luonnollisesti itse päättää kenet se halukkaista maahan päästää. Pakko ei ole kenenkään mennä.

        Tapoja saada Green Card on tietysti muitakin kuin arvonta. USA:han "pääsy" on ainakin itselleni yksi vaihtoehto muiden joukossa. Suomikin on hyvä paikka, enkä sanoisi ollenkaan hassumpi. Pärjääminen kohtuuhyvin täällä vaatii vähemmän ponnistelua, mutta systeemissä on myös omia rajoitteitaan. Kannattaako esim. opiskelijan tehdä niin ja niin paljon töitä? Kannattaako ottaa sivutyö? Kannattaako, kannattaako?


      • Amerikassa töissä ollut.
        teemunideapaja kirjoitti:

        Mikä Yhdysvaltojen hallitus luulee olevansa, että se voi arpoa tilapäisiä oleskelulupia koko maailman kansalaisille? Ja miksi ihmeessä juuri sinun pitäisi saada sellainen? Sikäläisen kapitalismijärjestelmän riskit ovat yksilöille paljon suuremmat kuin Suomessa. Tai ehkä tekin olette jo valmiiksi porvareita. Olen aina ihmetellyt mihin Green Card-mainonta perustuu. Se ei ainakaan voi olla sitä että muualla maailmassa elettäisiin suusta suuhun. Tarvitsevatko he yrittäjiä ja ulkomaista työvoimaa ylläpitääkseen ultradynaamista talousjärjestelmäänsä ja sen tarjoamia "mahdollisuuksia"? Ihan kuin se olisi niin paljon kaikkia muita parempi, että meidän pitäisi kilpailla sen saamisesta ja alistua arpajaisiin, sen sijaan menisimme sinne silloin kuin haluamme?

        On se paljon parempi kuin Suomi. Olen itse ollut duunissa siellä ( valitettavasti vaan viisumi ja työlupa oli aikamääräinen )ja jenkeissä verrattuna Suomeen niin työnteko kannattaa. Verot ovat ei olemattomia mutta asiallisella tasolla. Ja jos haluaa sosiaaliturvaa niin voi ostaa sairasvakuutuksen itselleen. Ja lisäksi vielä tuli otettua tax-free auto Suomeen jonkalaista autoa en ikimaailmassa olisi voinut ostaa Suomesta järjettömän autoveron takia.
        On lottovoitto syntyä Suomeen, 4 ja lisänumero, ja sekin kuponki jäi jättämättä sisään R-kioskiin....


      • hoh hoijakkaa
        teemunideapaja kirjoitti:

        Mikä Yhdysvaltojen hallitus luulee olevansa, että se voi arpoa tilapäisiä oleskelulupia koko maailman kansalaisille? Ja miksi ihmeessä juuri sinun pitäisi saada sellainen? Sikäläisen kapitalismijärjestelmän riskit ovat yksilöille paljon suuremmat kuin Suomessa. Tai ehkä tekin olette jo valmiiksi porvareita. Olen aina ihmetellyt mihin Green Card-mainonta perustuu. Se ei ainakaan voi olla sitä että muualla maailmassa elettäisiin suusta suuhun. Tarvitsevatko he yrittäjiä ja ulkomaista työvoimaa ylläpitääkseen ultradynaamista talousjärjestelmäänsä ja sen tarjoamia "mahdollisuuksia"? Ihan kuin se olisi niin paljon kaikkia muita parempi, että meidän pitäisi kilpailla sen saamisesta ja alistua arpajaisiin, sen sijaan menisimme sinne silloin kuin haluamme?

        Riittää, kun käy katsomassa tämän teemunideapajan profiilin, niin ymmärtää hänen kommenttinsa...


      • samaa mieltä!
        Amerikassa töissä ollut. kirjoitti:

        On se paljon parempi kuin Suomi. Olen itse ollut duunissa siellä ( valitettavasti vaan viisumi ja työlupa oli aikamääräinen )ja jenkeissä verrattuna Suomeen niin työnteko kannattaa. Verot ovat ei olemattomia mutta asiallisella tasolla. Ja jos haluaa sosiaaliturvaa niin voi ostaa sairasvakuutuksen itselleen. Ja lisäksi vielä tuli otettua tax-free auto Suomeen jonkalaista autoa en ikimaailmassa olisi voinut ostaa Suomesta järjettömän autoveron takia.
        On lottovoitto syntyä Suomeen, 4 ja lisänumero, ja sekin kuponki jäi jättämättä sisään R-kioskiin....

        Jenkeissä on moni asia paremmin! Mm sananvapaus. Esimerkiksi Conan O'Brien morkkaa Bushia niin räikeästi, että Suomessa olisi jo ollut oikeuden edessä vastaamassa sanoistaan.

        USA on vapaudenkaipuisten ihmisten perustama valtio. Siinä maassa yrittämisestä ei rangaista, ja se myös näkyy. Amerikkalaisten keskimääräinen ostovoima lyö laudalta monet muut.

        Vaikka jenkkilässä ei olisi edes koulutusta, maassa voi edetä vaikka kuinka pitkälle perustamalla vaikkapa yrityksen nimeltä rätti ja moppi, ja alkamalla siivoamaan muiden sotkuja. Vain taivas on rajana yrityksen kasvulle.

        Lahjakkuudet pyritään löytämään, ja jos olet lahjakas, sinulla on hyvät mahdollisuudet saada huippustipendi huippuoppilaitokseen.

        Sosiaaliturvakin jenkeissä on, toisin kuin yleisesti väitetään. Sikäläiset vain eivät oikeinpidäsosiaaliturvan varassa elämistä edes vaihtoehtona. On totta, että ennaltaehkäisevä terveydenhuolto on hyvässä jamassa USA:ssa niiden keskuudessa, joilla ei ole vakuutuksia, mutta tähänkin asiaan saattaa tulla pian muutos. Henkisesti olen jo amerikkalainen.


      • USA:ssa
        samaa mieltä! kirjoitti:

        Jenkeissä on moni asia paremmin! Mm sananvapaus. Esimerkiksi Conan O'Brien morkkaa Bushia niin räikeästi, että Suomessa olisi jo ollut oikeuden edessä vastaamassa sanoistaan.

        USA on vapaudenkaipuisten ihmisten perustama valtio. Siinä maassa yrittämisestä ei rangaista, ja se myös näkyy. Amerikkalaisten keskimääräinen ostovoima lyö laudalta monet muut.

        Vaikka jenkkilässä ei olisi edes koulutusta, maassa voi edetä vaikka kuinka pitkälle perustamalla vaikkapa yrityksen nimeltä rätti ja moppi, ja alkamalla siivoamaan muiden sotkuja. Vain taivas on rajana yrityksen kasvulle.

        Lahjakkuudet pyritään löytämään, ja jos olet lahjakas, sinulla on hyvät mahdollisuudet saada huippustipendi huippuoppilaitokseen.

        Sosiaaliturvakin jenkeissä on, toisin kuin yleisesti väitetään. Sikäläiset vain eivät oikeinpidäsosiaaliturvan varassa elämistä edes vaihtoehtona. On totta, että ennaltaehkäisevä terveydenhuolto on hyvässä jamassa USA:ssa niiden keskuudessa, joilla ei ole vakuutuksia, mutta tähänkin asiaan saattaa tulla pian muutos. Henkisesti olen jo amerikkalainen.

        Nojaa. USA ei ole mikaan onnen kehto, ja vaikka ostovoimaa piisaa todella paljon, taalla nakee myos sellaisia ihmiskohtaloita ja sellaisia oloja, etta se vetaa vakavaksi. Jos osut oikeaan aikaan oikeaan paikkaan, jos sinulla on tahtoa ja voimia, silloin tuo sadunomainen skenaario siita, etta taalla voi edeta vaikka kuinka pitkalle kouluttamattomanakin. Tama ei kuitenkaan ole totta kuin aniharvalle, ja kuten ostovoimastakin jo voimme paatella, ihmisia, siis kilpailijoita riittaa liiaksi asti. Onnenpotkut ovat kylla suurempia kuin vaikkapa Suomessa, mutta aika moni koyhista oloista lahtenyt jatkaa elamaansa koyhana, koskaan nousematta suosta; elaa elamansa kituuttaen trailerissa tai mobilehomessa ja lopulta paatyy haaveilemaan lakijutusta, joka pelastaisi talouden.


        Sosiaaliturva... Hmmmm. Millas perusteella sanot etta taalla on sosiaaliturva jonka varassa voisi oikeasti elaa? Ilmaisklinikoille, jotka toimivat tiettyina paivina viikoissa jonotetaan kuin viimeista paivaa. Avioeron koittaessa voi toinen osapuoli potkaista puolison pois vakuutuksesta jolloin han todellakin jaa tyhjan paalle - ei saa edes elintarkeita laakkeita. Koyhia ihmisia koitetaan suostutella antamaan periksi heidan sairastuessaan vakavasti - ei sydamenkaynnistysta jos sydan pysahtyy toimenpiteen tai kooman aikana. Yksi laakarillakaynti voi maksaa satoja dollareita jos sinulla ei ole vakuutusta; omakohtainen kokemus neuvolasta/ultraaanesta - laakarilla kaynti maksoi 400 dollaria ja ultraaani erikseen 350 dollaria. Ei ihan halpaa lystia. Onneksi mieheni tienaa hyvin.


      • terveýdenhuolto
        USA:ssa kirjoitti:

        Nojaa. USA ei ole mikaan onnen kehto, ja vaikka ostovoimaa piisaa todella paljon, taalla nakee myos sellaisia ihmiskohtaloita ja sellaisia oloja, etta se vetaa vakavaksi. Jos osut oikeaan aikaan oikeaan paikkaan, jos sinulla on tahtoa ja voimia, silloin tuo sadunomainen skenaario siita, etta taalla voi edeta vaikka kuinka pitkalle kouluttamattomanakin. Tama ei kuitenkaan ole totta kuin aniharvalle, ja kuten ostovoimastakin jo voimme paatella, ihmisia, siis kilpailijoita riittaa liiaksi asti. Onnenpotkut ovat kylla suurempia kuin vaikkapa Suomessa, mutta aika moni koyhista oloista lahtenyt jatkaa elamaansa koyhana, koskaan nousematta suosta; elaa elamansa kituuttaen trailerissa tai mobilehomessa ja lopulta paatyy haaveilemaan lakijutusta, joka pelastaisi talouden.


        Sosiaaliturva... Hmmmm. Millas perusteella sanot etta taalla on sosiaaliturva jonka varassa voisi oikeasti elaa? Ilmaisklinikoille, jotka toimivat tiettyina paivina viikoissa jonotetaan kuin viimeista paivaa. Avioeron koittaessa voi toinen osapuoli potkaista puolison pois vakuutuksesta jolloin han todellakin jaa tyhjan paalle - ei saa edes elintarkeita laakkeita. Koyhia ihmisia koitetaan suostutella antamaan periksi heidan sairastuessaan vakavasti - ei sydamenkaynnistysta jos sydan pysahtyy toimenpiteen tai kooman aikana. Yksi laakarillakaynti voi maksaa satoja dollareita jos sinulla ei ole vakuutusta; omakohtainen kokemus neuvolasta/ultraaanesta - laakarilla kaynti maksoi 400 dollaria ja ultraaani erikseen 350 dollaria. Ei ihan halpaa lystia. Onneksi mieheni tienaa hyvin.

        joka takkuaa. Eikös siihen olla puuhaamassa muutosta?


      • Miguel Z
        terveýdenhuolto kirjoitti:

        joka takkuaa. Eikös siihen olla puuhaamassa muutosta?

        ..muka toimii? Toimiihan se, kun käy YKSITYISELLÄ!!!


      • USA:ssa
        terveýdenhuolto kirjoitti:

        joka takkuaa. Eikös siihen olla puuhaamassa muutosta?

        Bushin vastaehdokkaista muutama on ollut puuhaamassa parempaa sosiaaliturvaa ja terveydenhuoltoa kaikille, mutta jostain syysta ihmisiin vetoavat esimerkiksi abortin vastustaminen ja muut kuumat perunat, kuten sota Irakissa. Toivottavasti jossain vaiheessa jenkkilaan saataisiin parempi systeemi. Talla hetkella liian moni jaa vaille hyvaa hoitoa ja laakkeita, koska niihin ei yksinkertaisesti ole varaa.


      • As a student at least
        Miguel Z kirjoitti:

        ..muka toimii? Toimiihan se, kun käy YKSITYISELLÄ!!!

        Hammaslääkäriin olen päässyt Suomessa tosi kätevästi, veloitus 6 eur 20 minuutin käynniltä ja 12 eur 40 minuutin käynniltä.

        Kerran tuli myös kurkku kipeäksi ja pääsin vastaanotolle viivytyksettä.

        Yllämainitut siis opiskelijoiden YTHS:n kautta. Kunnallinen sairaanhoito on mielestäni myös OK, kun olen jonkun kerran käyttänyt.

        Opiskelin myös USA:ssa muutaman vuoden. Sairaanhoito toimi sielläkin, vaikkakin eri tavalla. Mursin ranteeni pelissä ja terveysasemalla homma pelasi hyvin, tosin heidän ensimmäinen kysymys oli maksutavasta, ei siitä mihin sattuu. En tiedä olisivatko hoitaneet, jos olisin sanonut, että ei ole rahaa, mutta käsi on silti sairaan kipeä. Maksoin käteisellä/shekillä ja hain matkavakuutuksesta korvausta...


      • teitä on kusetettu
        ... kirjoitti:

        mieheni osti meillekkin osallistumisen..muistaakseni minulle oli 2v ja miehelleni 3v. kestävä..eikö ne arvo ne kerran vuodessa ja jos en ihan väärin muista niin loppuvuodesta....mutta voin olla väärässä...

        osallistuminen EI MAKSA MITÄÄN!!!!! ainoa virallinen reitti on täyttää hakemus konsulaatin sivuilta löytyvästä linkistä. Kaikki muut ovat bullshittiä, maksulliset ym, jotka ei vät jkoskaan edes päädy arvontaan'!!!!


      • puhut?
        teitä on kusetettu kirjoitti:

        osallistuminen EI MAKSA MITÄÄN!!!!! ainoa virallinen reitti on täyttää hakemus konsulaatin sivuilta löytyvästä linkistä. Kaikki muut ovat bullshittiä, maksulliset ym, jotka ei vät jkoskaan edes päädy arvontaan'!!!!

        Vai arvailetko vain? Oletko kenties itse osallistunut, tai jopa joku kaverisi maksullisten kanavien kautta????
        Sori nyt vaan, mutta minun on aivan pakko oikaista tätä, koska FAKTA on se että myös maksullisten kanavien kautta voi voittaa, kuten kävi minulle!!!!
        Joten luulo ei ole tiedon väärti.


      • NewYorkkilainen
        ... kirjoitti:

        mieheni osti meillekkin osallistumisen..muistaakseni minulle oli 2v ja miehelleni 3v. kestävä..eikö ne arvo ne kerran vuodessa ja jos en ihan väärin muista niin loppuvuodesta....mutta voin olla väärässä...

        Eika siihen voi osallistua kun aina kerran vuodessa. Jos jouduit maksamaan osallistumisesta, sua on huijattu, eika hakemus ole edes voimassa.

        www.uscis.gov


    • että on jo ilmoitettu

      Kaverini sai kuukausi sitten greencardin ja sille olis järjestetty asunto Nykistä,mutta se päätti olla lähtemättä.Kyllä teki tyhmästi..

    • lagor

      Olen osallistunut Green card lotteriin kahdesti vai oliko se peräti kolmesti. Joka kerta piti maksaa 50-100mk. Ei ole onnannut.Viimeisimmästä yrityksestä on aikaa ehkä noin 11-12 vuotta.

      • Eh Eh

        Vain kaiken maailman huijarifirmat veloittavat. Ne oikeat lotterit ovat ilmaiset.


      • Osallistua
        Eh Eh kirjoitti:

        Vain kaiken maailman huijarifirmat veloittavat. Ne oikeat lotterit ovat ilmaiset.

        Ilmaiseksi arvontaan? Itselle on tullut meili täyteen tarjouksia eri firmoilta, mutta en ole osallistunut.


      • tuya
        Osallistua kirjoitti:

        Ilmaiseksi arvontaan? Itselle on tullut meili täyteen tarjouksia eri firmoilta, mutta en ole osallistunut.

        USA:n suurlähetystön sivuilta löytyy lisäinfoa arvontaan osallistumisesta:
        http://www.usembassy.fi/visas/ivdiversity.htm


      • Honest Man
        Eh Eh kirjoitti:

        Vain kaiken maailman huijarifirmat veloittavat. Ne oikeat lotterit ovat ilmaiset.

        Osallistuminen on tosiaankin ilmaista, mutta on myös firmoja jotka tekevät työn puolestasi ja täyttävät hakemuksesi juuri siihen "oikeaan lotteriin", jos et osaa tai luota itseesi hakemuksen tekijänä. Firmat luonnollisesti laskuttavat palvelusta, mutta se ei ole huijaamista.

        Totta kai VOI MYÖS olla huijareita, jotka antavat sen kuvan että mahdollisuutesi paranevat heidän kauttaan. Tämä ei pidä paikkaansa, kunhan vain teet hakemuksen oikein. Firman kautta se menee paremmin oikein. Itse tosin olen niin peeaa, ettei ole firmoihin varaa. En sano kuitenkaan noista, etteikö huijareita voi olla, mutta on törkeätä leimata rehellisiä yrittäjiä automaattisesti huijareiksi.

        Onnea kaikille!


      • hoboken
        Honest Man kirjoitti:

        Osallistuminen on tosiaankin ilmaista, mutta on myös firmoja jotka tekevät työn puolestasi ja täyttävät hakemuksesi juuri siihen "oikeaan lotteriin", jos et osaa tai luota itseesi hakemuksen tekijänä. Firmat luonnollisesti laskuttavat palvelusta, mutta se ei ole huijaamista.

        Totta kai VOI MYÖS olla huijareita, jotka antavat sen kuvan että mahdollisuutesi paranevat heidän kauttaan. Tämä ei pidä paikkaansa, kunhan vain teet hakemuksen oikein. Firman kautta se menee paremmin oikein. Itse tosin olen niin peeaa, ettei ole firmoihin varaa. En sano kuitenkaan noista, etteikö huijareita voi olla, mutta on törkeätä leimata rehellisiä yrittäjiä automaattisesti huijareiksi.

        Onnea kaikille!

        Jokainen suomalaisen koulusysteemin läpikäynyt kyllä osaa täyttää lomakkeen, jossa kysytään oletko suorittanut high school ja laittaa mukaan oman nimensä ja osoitteensa. Muutahan siinä ei alkuvaiheessa tarvitse tehdä.


    • Vuonna 2001

      Ilmoittauduin huvikseni Green Cardin arvontaan. Siinä kysyttiin ammattia, kielitaitoa, armeijaa ym. voitin sen, mutta en muuttanut kuitenkaan. En tiedä, onko vielä voimassa.

      • ei käytä

        muistaakseni suurin piirtein seuraavana vuonna muutettava viimeistään ja asuttava suurempi osa ajasta, jotta kortti säilyy voimassa.


      • FN 765

        Kyllä ne uudelleen kutsuvat kun sotilaa käyvät vähiin Irakissa kyllä sinne kelpo siirtolainen kelpaa.


      • USA:ssa
        FN 765 kirjoitti:

        Kyllä ne uudelleen kutsuvat kun sotilaa käyvät vähiin Irakissa kyllä sinne kelpo siirtolainen kelpaa.

        Green cardilla ei ole mitaan tekemista varsinaisen siirtolaisuuden tai kansalaisuuden kanssa, saati sitten sotaan kutsumisen. Taytta kukkua.


      • kutsuntoihin
        USA:ssa kirjoitti:

        Green cardilla ei ole mitaan tekemista varsinaisen siirtolaisuuden tai kansalaisuuden kanssa, saati sitten sotaan kutsumisen. Taytta kukkua.

        Jos olet 18 - 25 ikainen niin kutsuntoihin on pakko ilmoittautua jos asut maassa pysyvasti (Green Card). Ei ole eroa oletko salasiirtolainen eli laillinen. Katso Selective Sercie system sivut http://www.sss.gov/

        ATTENTION, UNDOCUMENTED MALES
        & IMMIGRANT SERVICING GROUPS!

        If you are a man ages 18 through 25 and living in the U.S., then you must register with Selective Service. It’s the law. You can register at any U.S. Post Office and do not need a social security number.

        Muutettuani maahan sain ystavallisen kirjeen saapua paikalliseen kutsuntatoimistoon vaikka olin yli kolmenkymmenen. Mutkaton juttu, ei sen kummempaa.


      • Ei pysyvaa
        kutsuntoihin kirjoitti:

        Jos olet 18 - 25 ikainen niin kutsuntoihin on pakko ilmoittautua jos asut maassa pysyvasti (Green Card). Ei ole eroa oletko salasiirtolainen eli laillinen. Katso Selective Sercie system sivut http://www.sss.gov/

        ATTENTION, UNDOCUMENTED MALES
        & IMMIGRANT SERVICING GROUPS!

        If you are a man ages 18 through 25 and living in the U.S., then you must register with Selective Service. It’s the law. You can register at any U.S. Post Office and do not need a social security number.

        Muutettuani maahan sain ystavallisen kirjeen saapua paikalliseen kutsuntatoimistoon vaikka olin yli kolmenkymmenen. Mutkaton juttu, ei sen kummempaa.

        Green card ei edellyta etta joutuisit asumaan maassa pysyvasti. Outoa etta sait kutsun kutsuntoihin kun olit jo yli 30. Meidan kohdalla nain ei kaynyt.


      • Hoboken
        Ei pysyvaa kirjoitti:

        Green card ei edellyta etta joutuisit asumaan maassa pysyvasti. Outoa etta sait kutsun kutsuntoihin kun olit jo yli 30. Meidan kohdalla nain ei kaynyt.

        Kyllä se niin vaan on, että jos Green Card statuksella muutat USA:an sinusta tulee Permanent Resident eli tuo kutsuntahomma tulee mukaan. Jury dutyt ja muut tulevat vasta jos haet ja saat kansalaisuuden.


      • mikaell
        Hoboken kirjoitti:

        Kyllä se niin vaan on, että jos Green Card statuksella muutat USA:an sinusta tulee Permanent Resident eli tuo kutsuntahomma tulee mukaan. Jury dutyt ja muut tulevat vasta jos haet ja saat kansalaisuuden.

        Tiedoksi että itselläni on ollut voimassa oleva greencard 10 vuotta ja ei ole kutsuntoihin pyyntöä tullut.

        jukka


      • ajan mukaan
        mikaell kirjoitti:

        Tiedoksi että itselläni on ollut voimassa oleva greencard 10 vuotta ja ei ole kutsuntoihin pyyntöä tullut.

        jukka

        Kutsuntoihin tuli kutsu vuonna '69. Nykyisin vain 25 vuotiaaksi asti.


      • JukkaPekka
        Hoboken kirjoitti:

        Kyllä se niin vaan on, että jos Green Card statuksella muutat USA:an sinusta tulee Permanent Resident eli tuo kutsuntahomma tulee mukaan. Jury dutyt ja muut tulevat vasta jos haet ja saat kansalaisuuden.

        Oletko asunut kauankin Hoebokenissa? On kyllä yksi kivemmistä paikoista USA:ssa mitä tiedän. Ole itsekkin asunut siellä aikoinani? Millä kadulla asut?


      • Hoboken
        JukkaPekka kirjoitti:

        Oletko asunut kauankin Hoebokenissa? On kyllä yksi kivemmistä paikoista USA:ssa mitä tiedän. Ole itsekkin asunut siellä aikoinani? Millä kadulla asut?

        Perhettä on jo sen verran siunaantunut, että piti Hobokenista muuttaa tilan perässä hitusen kauemmaksi, mutta Hoboken on kyllä ehdottomasti yksi mukavimmista paikoista, jossa olen koskaan asunut. Laadukasta asumista, mutta huomattavasti alle Manhattanin hintojen, ja kuitenkin ihan vieressä.

        Pari vuotta asuin 4th streetillä.


      • voimassa

        enää.


    • cccp

      työlupia muutenkin. Eikä siellä muutenkaan tarvita mitään cardia työn tekemiseen.. Itse hankin aikoinaan määräaikaisen työluvan, joka sittemmin on vanhentunut. Enää ei pahemmin kiinnosta koko manner.

      • amatti ei niitä siivoojille

        myönnettä luulemma.


    • on jo

      Elikkä sieltä tuli nivaska kaikenlaisia paperosseja täytettäväksi ja kehotusta kaikenlaisiin lääkärintark. ym sekä olisi hankittava ties minkälaista todistusta niille.
      Että nyt sitä sitten haetaan sitä työlupaa. Ei kai se 100 varmaa tässä kohtaa vielä ole?
      Ja tiedoksi vaan epäileville Tuomaksille, jotka haukkuivat rahastavat firmat, mulla oli juuri semmosen kautta tämä hakemus, maksoikohan se 45 taalaa tai jotain. Että sillee. Mutta ehkäpä tämä mollaaja ei ole sitten voittanut?? Eli ei.
      Mielenkiinnolla tästä jatketaan.
      Ehkäpä se kolahtaa sunkin postiluukusta lähiaikoina, toivotan onnea!

      • Mhhd

        Green Card arvonta palveluita mainostavat firmat eivät mainoksistaan huolimatta voi vaikuttaa arvonnan tulokseen, kunhan ottavat kovan hinnan yksinkertaisesta paperityöstä.

        Sinulla on siis käynyt hyvä tuuri.


      • Kulsi

        Älkää nyt menkö maksamaan mitään green card:sta eli diversity visa programmista.

        Hyvä nyrkkisääntö on, että jos nettisivu on joku muu kun .gov -loppuinen, niin kyseessä on 100% rahastusyritys!

        Virallinen lottery saitti löytyy liittovaltion sivulta:

        http://travel.state.gov/visa/immigrants/types/types_1322.html

        Vuoden 2008 osalta homma on ohi ja vuosi 2009 tulee myöhemmin. Aikataulua kannattaa tsekata aika ajoin yllä olevalta sivulta jos kiinnostaa.


      • jos ei asu pysyvästi
        Kulsi kirjoitti:

        Älkää nyt menkö maksamaan mitään green card:sta eli diversity visa programmista.

        Hyvä nyrkkisääntö on, että jos nettisivu on joku muu kun .gov -loppuinen, niin kyseessä on 100% rahastusyritys!

        Virallinen lottery saitti löytyy liittovaltion sivulta:

        http://travel.state.gov/visa/immigrants/types/types_1322.html

        Vuoden 2008 osalta homma on ohi ja vuosi 2009 tulee myöhemmin. Aikataulua kannattaa tsekata aika ajoin yllä olevalta sivulta jos kiinnostaa.

        Tuota green cardia mainostetaan joskus jonkinlaisena 'elinikäisenä viisumina'. Arpajaisiin on ihan turha osallistua, jos ei aijo todellakin pysyvästi muuttaa Yhdysvaltoihin. Eli siis jos maasta myöhemmin lähtee, eikä palaa alle vuoden sisällä, kortti otetaan pois.

        Ja tosiaan, homma on ilmainen, eikä todellakaan vaikea, joten ei kannata maksaa. Ennen kuin tuolla mantereella asumisesta innostuu, kannattaa kyllä selvittää itselleen sairasvakuutus- sun muut kuviot, sillä siellä asuminen on aivan eri juttu kuin Suomessa. On pakko olla hyvä työ jo kun sinne menee, jne. Jollei sitten ota sitä riskiä, että sairastuu ja maksaa siitä kertynyttä velkaa sairaalalle lopun ikänsä.


      • on jo
        jos ei asu pysyvästi kirjoitti:

        Tuota green cardia mainostetaan joskus jonkinlaisena 'elinikäisenä viisumina'. Arpajaisiin on ihan turha osallistua, jos ei aijo todellakin pysyvästi muuttaa Yhdysvaltoihin. Eli siis jos maasta myöhemmin lähtee, eikä palaa alle vuoden sisällä, kortti otetaan pois.

        Ja tosiaan, homma on ilmainen, eikä todellakaan vaikea, joten ei kannata maksaa. Ennen kuin tuolla mantereella asumisesta innostuu, kannattaa kyllä selvittää itselleen sairasvakuutus- sun muut kuviot, sillä siellä asuminen on aivan eri juttu kuin Suomessa. On pakko olla hyvä työ jo kun sinne menee, jne. Jollei sitten ota sitä riskiä, että sairastuu ja maksaa siitä kertynyttä velkaa sairaalalle lopun ikänsä.

        Voi hyvänen aika sentään näitä juttuja!
        Eiköhän suurimmalla osalla osallistuneista ole jonkinlainen mielikuva maan hyvistä ja huonoista puolista, ei sitä tarvii joka kerta ruveta säätämään omia kielteisiä mielipiteitään.
        Antakaa ihmisten tehdä omia valintoja ja kokeilla, ei kaikki halua jumittua Suomeen vittuilemaan. Taitaa olla kateellisten panettelua ja provosointia nämä herjaajat. Sori, jos teillä ei käynyt munkki, ehkä ensi vuonna.
        Ja jos Amerikka ärsyttää niin paljon, miksi käytte tällä osastolla lukemassa keskusteluja?
        Suomi ja Aasia ihannoijille on ihan omat keskustelut!!!
        Ei se pelaa joka pelkää.


      • USA:Ssa
        on jo kirjoitti:

        Voi hyvänen aika sentään näitä juttuja!
        Eiköhän suurimmalla osalla osallistuneista ole jonkinlainen mielikuva maan hyvistä ja huonoista puolista, ei sitä tarvii joka kerta ruveta säätämään omia kielteisiä mielipiteitään.
        Antakaa ihmisten tehdä omia valintoja ja kokeilla, ei kaikki halua jumittua Suomeen vittuilemaan. Taitaa olla kateellisten panettelua ja provosointia nämä herjaajat. Sori, jos teillä ei käynyt munkki, ehkä ensi vuonna.
        Ja jos Amerikka ärsyttää niin paljon, miksi käytte tällä osastolla lukemassa keskusteluja?
        Suomi ja Aasia ihannoijille on ihan omat keskustelut!!!
        Ei se pelaa joka pelkää.

        Enpas usko etta laheskaan kaikilla osallistujilla saati sitten USA:ssa lyhen aikaa vierailleilla olisi hyva kasitys siita, mita USA:ssa asuminen todella on; puhutaan siis hyvista ja huonoista puolista. Totta kai kannattaa kokeilla, mutta tuossa edella oli erittain hyva viesti siita, miten taalla todellakin tarvitsee olla varovainen esimerkiksi terveydenhuollon kanssa. Sen sijaan voisin kysya kirjoittajalta, joka leimaa varoittajat "herjaajiksi" ja "provosoijiksi", oletko asunut itse Jenkkilassa kauemmin kuin lomamatkalla, kuinka kauan, sairastuitko ikina? Itse olen naimisissa amerikkalaisen kanssa ja voi pojat, ilman hanen jarkahtamatonta tuntemusta oman maan tavoista, saannoista ja kiemuroista olisin saattanut joutua monenlaiseen kuseen. Siis, olkaa avoimia mutta muistakaa etta taalla on moni asia todella eri tavalla kuin Suomessa.


      • USA:ssa
        jos ei asu pysyvästi kirjoitti:

        Tuota green cardia mainostetaan joskus jonkinlaisena 'elinikäisenä viisumina'. Arpajaisiin on ihan turha osallistua, jos ei aijo todellakin pysyvästi muuttaa Yhdysvaltoihin. Eli siis jos maasta myöhemmin lähtee, eikä palaa alle vuoden sisällä, kortti otetaan pois.

        Ja tosiaan, homma on ilmainen, eikä todellakaan vaikea, joten ei kannata maksaa. Ennen kuin tuolla mantereella asumisesta innostuu, kannattaa kyllä selvittää itselleen sairasvakuutus- sun muut kuviot, sillä siellä asuminen on aivan eri juttu kuin Suomessa. On pakko olla hyvä työ jo kun sinne menee, jne. Jollei sitten ota sitä riskiä, että sairastuu ja maksaa siitä kertynyttä velkaa sairaalalle lopun ikänsä.

        Green cardin sailyttamiseen ei tarvitse asua maassa pysyvasti. Riittaa kun edes kay kerran vuodessa. Sen sijaan jos tavoittelee kansalaisuutta, joka luonnollisesti haetaan erikseen, maasta ei saa olla poissa kuin alle puoli vuotta, suunnilleen. Green cardia ei valttamatta oteta pois jos ei kay vuoden sisalla maassa, mutta takaisin tullessa saatetaan tehda tiukempia kysymyksia. Green card myos velvoittaa sinut ilmoittamaan tulosi USA:an periaatteessa hamaan hautaan asti, vaikka tulot olisivatkin USA:ssa nolla, sinun taytyy tehda nollaveroilmoitus joka vuosi. Tasta ikeesta eivat paase pois edes USA:ssa syntyneen kansalaiset, jotka vaihtavat kansalaisuutensa pois.


      • hoboken
        USA:ssa kirjoitti:

        Green cardin sailyttamiseen ei tarvitse asua maassa pysyvasti. Riittaa kun edes kay kerran vuodessa. Sen sijaan jos tavoittelee kansalaisuutta, joka luonnollisesti haetaan erikseen, maasta ei saa olla poissa kuin alle puoli vuotta, suunnilleen. Green cardia ei valttamatta oteta pois jos ei kay vuoden sisalla maassa, mutta takaisin tullessa saatetaan tehda tiukempia kysymyksia. Green card myos velvoittaa sinut ilmoittamaan tulosi USA:an periaatteessa hamaan hautaan asti, vaikka tulot olisivatkin USA:ssa nolla, sinun taytyy tehda nollaveroilmoitus joka vuosi. Tasta ikeesta eivat paase pois edes USA:ssa syntyneen kansalaiset, jotka vaihtavat kansalaisuutensa pois.

        Tuo vanha tulkinta, että kerran vuodessa käynti USA:ssa riittäisi säilyttämään ei välttämättä enää nykyään toimi. Viranomaiset vaativat todisteita asumisesta, kuten asunto, veroilmoitukset jne.

        Olen tämän tsekannut immigration-lakimieheltä, koska itsekin olen maassa green cardilla.


      • hoboken
        on jo kirjoitti:

        Voi hyvänen aika sentään näitä juttuja!
        Eiköhän suurimmalla osalla osallistuneista ole jonkinlainen mielikuva maan hyvistä ja huonoista puolista, ei sitä tarvii joka kerta ruveta säätämään omia kielteisiä mielipiteitään.
        Antakaa ihmisten tehdä omia valintoja ja kokeilla, ei kaikki halua jumittua Suomeen vittuilemaan. Taitaa olla kateellisten panettelua ja provosointia nämä herjaajat. Sori, jos teillä ei käynyt munkki, ehkä ensi vuonna.
        Ja jos Amerikka ärsyttää niin paljon, miksi käytte tällä osastolla lukemassa keskusteluja?
        Suomi ja Aasia ihannoijille on ihan omat keskustelut!!!
        Ei se pelaa joka pelkää.

        Kyllä tuo edellinen kirjoittaja ihan asiaa puhuu eli jos ei ole isoja säästöjä Jenkkeihin muuttaessa niin kannattaa hankkia hyvä työ ennenkuin lähtee Suomesta ainakin jos on lapsia jne.

        Jos kuitenkin päätät lähteä ilman työtä HANKI ehdottomasti itsellesi hyvä yksityinen terveysvakuutus (normaalisti työnantaja maksaa tämän), koska muuten voit oikeasti joutua pulaan sairaalamaksujen kanssa. Yksittäinen auto-onnettomuus voi aiheuttaa useiden kymmenien tuhansien taalojen laskun.

        Mutta ei kannata jättää käyttämättä tuota Green Cardia, voi sitten myöhemmin harmittaa. Antaa mennä vaan. Itse ainakin olen nauttinut elämästäni täällä viettämäni kolmen vuoden ajan. Alussa on tietysti hässäkkää ja säätöä, mutta kyllä se siitä tasaantuu.


      • USA:ssa
        hoboken kirjoitti:

        Tuo vanha tulkinta, että kerran vuodessa käynti USA:ssa riittäisi säilyttämään ei välttämättä enää nykyään toimi. Viranomaiset vaativat todisteita asumisesta, kuten asunto, veroilmoitukset jne.

        Olen tämän tsekannut immigration-lakimieheltä, koska itsekin olen maassa green cardilla.

        Olen samaa mielta kanssasi tuosta terveydenhuollosta, vakuutuksista jne. Kerran vuodessa kaymisesta sen verran etta... Ehka minulla on eri juttu kun olen naimisissa amerikan kansalaisen kanssa. Meille on immigration-lakimies kertonut ettei meidan ole mikaan pakko kayda edes kerran vuodessa pitaaksemme ylla minun green cardiani (jonka olen saanut avioliiton kautta). Aiomme joka tapauksessa asua osan vuodesta "ulkomailla" ja osan vuodesta USA:ssa, ja katsoa miten homma sujuu. Kansalaisuutta en halua, silla se tuo minun mielestani liikaa saatamista ja "ongelmia".


      • Maassa asunut

        En kyllä tajua miksi kukaan jenkkilään haluaa. Siellä pitää tosiaan tienata sitä paalua notta on samat etuisuudet kun suomessa. Onhan siellä toki moni asia paljon halvempaa, ja palkat suuremmat ja verot pienemmät, silti en enää takaisin pidemmällä tähtäimellä lähtisi. Monet suomalaiset ei kyllä tajua kuink hyvin täällä on asiat.


      • sshssh
        Maassa asunut kirjoitti:

        En kyllä tajua miksi kukaan jenkkilään haluaa. Siellä pitää tosiaan tienata sitä paalua notta on samat etuisuudet kun suomessa. Onhan siellä toki moni asia paljon halvempaa, ja palkat suuremmat ja verot pienemmät, silti en enää takaisin pidemmällä tähtäimellä lähtisi. Monet suomalaiset ei kyllä tajua kuink hyvin täällä on asiat.

        Tuli vaan mieleen, et jos kuitenkin lähtis "käväisemään" jenkeissä. Opiskelen, joka on yksi kriteereistä green cardin saamiseen (tai duuni). Pitäisi kaiketi olla hyvät säästöt - etenkin sairastelua varten, kas kun ei USA:ssa mitään KELA:a ole.

        Ehkäpä tyydyn jossain vaiheessa matkailemaan ko. maassa. Tosin yksi firma lähettelee lähes päivittäin meiliä heidän kauttaan "TOSI UPEISTA MAHDOLLISUUKSISTA" päästä lähes tulkoon varmasti arvontaan, joka on kai kuitenkin kaikille sama...

        Ehken kuitenkaan tuohon halpaan mene, jos haen, niin haen omin neuvoin tai kyselen tuttavilta.


      • noinkaan!
        jos ei asu pysyvästi kirjoitti:

        Tuota green cardia mainostetaan joskus jonkinlaisena 'elinikäisenä viisumina'. Arpajaisiin on ihan turha osallistua, jos ei aijo todellakin pysyvästi muuttaa Yhdysvaltoihin. Eli siis jos maasta myöhemmin lähtee, eikä palaa alle vuoden sisällä, kortti otetaan pois.

        Ja tosiaan, homma on ilmainen, eikä todellakaan vaikea, joten ei kannata maksaa. Ennen kuin tuolla mantereella asumisesta innostuu, kannattaa kyllä selvittää itselleen sairasvakuutus- sun muut kuviot, sillä siellä asuminen on aivan eri juttu kuin Suomessa. On pakko olla hyvä työ jo kun sinne menee, jne. Jollei sitten ota sitä riskiä, että sairastuu ja maksaa siitä kertynyttä velkaa sairaalalle lopun ikänsä.

        Juttu menee niin, että ensin hankkii Suomessa ilmaisen akateemisen koulutuksen ja hakeutuu jenkkeihin kovapalkkaisiin hommiin. Jos sattuu sairastumaan, niin muuttaa äkkiä takaisin Suomeen!


      • on duunipaikka
        sshssh kirjoitti:

        Tuli vaan mieleen, et jos kuitenkin lähtis "käväisemään" jenkeissä. Opiskelen, joka on yksi kriteereistä green cardin saamiseen (tai duuni). Pitäisi kaiketi olla hyvät säästöt - etenkin sairastelua varten, kas kun ei USA:ssa mitään KELA:a ole.

        Ehkäpä tyydyn jossain vaiheessa matkailemaan ko. maassa. Tosin yksi firma lähettelee lähes päivittäin meiliä heidän kauttaan "TOSI UPEISTA MAHDOLLISUUKSISTA" päästä lähes tulkoon varmasti arvontaan, joka on kai kuitenkin kaikille sama...

        Ehken kuitenkaan tuohon halpaan mene, jos haen, niin haen omin neuvoin tai kyselen tuttavilta.

        Jos saa hyvän duunipaikan, niin mikä ettei jenkeissä vähän aikaa voi kokeilla asumista. Heti alkuun täytyy tietty hankkia kunnon vakuutukset.

        Ja jos homma oikein kusee, niin Suomen konsulaatista matkarahat pummaamaan takaisin ja kotosuomeen häntä koipien välissä saamaan arvokkaita hoitoja yhteiskunnan laskuun ja nauttimaan sossun päivärahoista.


      • paikka?
        hoboken kirjoitti:

        Tuo vanha tulkinta, että kerran vuodessa käynti USA:ssa riittäisi säilyttämään ei välttämättä enää nykyään toimi. Viranomaiset vaativat todisteita asumisesta, kuten asunto, veroilmoitukset jne.

        Olen tämän tsekannut immigration-lakimieheltä, koska itsekin olen maassa green cardilla.

        Mikä on paras paikka asua jenkkilässä? Kokemuksia niiltä jotka ovat asuneet? California tai Florida tulee tietty ekana mieleen, eikö se ole vähän kuin etelässä asuis koko ajan?

        Drinksuja vaan altaan reunalla...


      • USA:ssa
        paikka? kirjoitti:

        Mikä on paras paikka asua jenkkilässä? Kokemuksia niiltä jotka ovat asuneet? California tai Florida tulee tietty ekana mieleen, eikö se ole vähän kuin etelässä asuis koko ajan?

        Drinksuja vaan altaan reunalla...

        Etelaisemmat osavaltiot ovat kylla lampimia mutta erilaiset rajut luonnonilmiot, jotka eivat edes ole kovin harvinaisia, rasittavat kylla. Ollaan asuttu seka etelassa etta pohjoisessa. Etelassa on sinansa hauskempaa - rennompaa, lamminta ja leppeaa verrattuna karuun ja kylmaan pohjoiseen, jossa ihmisetkin ovat kuin eri kaliiberia.


      • tiedoista!
        USA:ssa kirjoitti:

        Etelaisemmat osavaltiot ovat kylla lampimia mutta erilaiset rajut luonnonilmiot, jotka eivat edes ole kovin harvinaisia, rasittavat kylla. Ollaan asuttu seka etelassa etta pohjoisessa. Etelassa on sinansa hauskempaa - rennompaa, lamminta ja leppeaa verrattuna karuun ja kylmaan pohjoiseen, jossa ihmisetkin ovat kuin eri kaliiberia.

        Onko olemassa jonkinlaista jenkkilän Suomi-yhteisöä internetissä, josta saisi käytännön vinkkejä jenkkeihin muuton suhteen. Voisi olla mukavaa myös silloin tällöin tavata, jos sinnepäin nyt asetumme jossain vaiheessa.


      • kiitosta
        tiedoista! kirjoitti:

        Onko olemassa jonkinlaista jenkkilän Suomi-yhteisöä internetissä, josta saisi käytännön vinkkejä jenkkeihin muuton suhteen. Voisi olla mukavaa myös silloin tällöin tavata, jos sinnepäin nyt asetumme jossain vaiheessa.

        En tiedä vastata tuohon, mutta kiinnostaa samat asiat. Oletteko kenties voittaneet lotteryssa, vai muuten menossa Usaan asumaan? Mekin olemme suunnittelemassa asiaa, voitimme lotteryssa.
        Mihin päin teillä on meininki??


      • USA:ssa
        tiedoista! kirjoitti:

        Onko olemassa jonkinlaista jenkkilän Suomi-yhteisöä internetissä, josta saisi käytännön vinkkejä jenkkeihin muuton suhteen. Voisi olla mukavaa myös silloin tällöin tavata, jos sinnepäin nyt asetumme jossain vaiheessa.

        En ole etsiskellyt suomi-yhteisoa, mutta olen varma etta sellainen tai sellaisia loytyy, onhan jenkkilaan ollut muuttoliiketta jo ammoisista ajoista lahtien. :) Itsella on erilainen tilanne kun tuo puolisko on amerikkalainen, joten sita kautta on tullut mulle kaikki konkreettinen tieto maasta ja meiningeista, lakikiemuroista ja vahan kaikesta. Pohjoisemmissa osavaltioissa, Minnesota, Michigan jne. loytynee jopa suomikauppoja ja kauppaketju Festival myy suomalaisia hapankorppuja, pandan lakuja ja jopa leipajuustoa. :)


      • vielä.
        kiitosta kirjoitti:

        En tiedä vastata tuohon, mutta kiinnostaa samat asiat. Oletteko kenties voittaneet lotteryssa, vai muuten menossa Usaan asumaan? Mekin olemme suunnittelemassa asiaa, voitimme lotteryssa.
        Mihin päin teillä on meininki??

        Ei ole vielä tietoa määränpäästä. (Mahdollisimman kauas Suomen sosialistisesta tasavallasta) Osallistumme varmaankin arvontaan parin-kolmen vuoden sisällä. Tarkoitus olisi tehdä koulutusta vastaavaa työtä. Lapsetkin tulisivat mukaan.

        Jos kaikki natsaa kohdalleen, voisi sinne jäädäkin, mutta jos tulee ikävä, pääseehän sitä nykyään helposti ja nopeasti takaisin. Muuttaminen ei enää ole niin dramaattista kuin sata vuotta sitten.


      • hyvä työ
        paikka? kirjoitti:

        Mikä on paras paikka asua jenkkilässä? Kokemuksia niiltä jotka ovat asuneet? California tai Florida tulee tietty ekana mieleen, eikö se ole vähän kuin etelässä asuis koko ajan?

        Drinksuja vaan altaan reunalla...

        jos aikoo pärjätä.


      • jää saman verran.
        hyvä työ kirjoitti:

        jos aikoo pärjätä.

        Täällä Suomessa jää kaikille yhtä paljon käteen, vaikka tekisi kuinka paljon töitä ja vaikka olisi minkälainen palkka. Onko se nyt sitten niin hienoa?


      • lekatu
        hyvä työ kirjoitti:

        jos aikoo pärjätä.

        Olen yksi niistä onnekkaista, siis olen voittanut (?) green gardin arpajaisista. Asuin siellä muutaman vuoden, nyt olen taas Suomessa ja mietin menenkö takaisin vai en. Arpajaiset eivät maksa mitään, ohjeet saa lähetystön sivuilta. Nykyään kaikki tapahtuu netissä, vuonna 1996 kun itse osallistuin pti lähettää kirjallinen tarkoin määritelty osallistumisilmoitus (what ever). Valokuvat jne.
        Jotkut asiat ovat siellä paremmin kuin täällä, toiset taas ovat päin p:tä. Kortti menee pian vanhaksi (on voimassa 10 vuotta) pitäisi päättää meneekö takaisin vai ei. Saas nähdä.


      • howdy
        paikka? kirjoitti:

        Mikä on paras paikka asua jenkkilässä? Kokemuksia niiltä jotka ovat asuneet? California tai Florida tulee tietty ekana mieleen, eikö se ole vähän kuin etelässä asuis koko ajan?

        Drinksuja vaan altaan reunalla...

        Drinksuja altaan reunalla? Kuin etelassa asuis?

        Ehka viikonloppuisin joo, mutta jos tanne asumaan olette tulossa, niin toita on tehtava. Ja kunnolla, ei mitaan suomalaista sairaslomapuuhailua ja lusmuilua.

        Joka paikassa manner-USA:ssa on kesalla kuuma ja voit istua siella altaalla. Tietyissa osissa maata on vaan niin kuuma, ettet siella istu kuin keskella yota.

        Kaakkoiskulmalla tosiaan on niita saaongelmia, koillisosissa on kylmat talvet, keskiosia vaivaa kylmat talvet ja/tai tornaadot, lansirannikolla on maanjaristyksia.

        Kaliforniassa on suuremmissa kaupungeissa asuminen todella kallista, Floridasta en osaa sanoa. Jos vahan halvemmalla haluaa paasta ja lampimasta tykkaa, miten olis Arizona?


      • ilmanen
        Kulsi kirjoitti:

        Älkää nyt menkö maksamaan mitään green card:sta eli diversity visa programmista.

        Hyvä nyrkkisääntö on, että jos nettisivu on joku muu kun .gov -loppuinen, niin kyseessä on 100% rahastusyritys!

        Virallinen lottery saitti löytyy liittovaltion sivulta:

        http://travel.state.gov/visa/immigrants/types/types_1322.html

        Vuoden 2008 osalta homma on ohi ja vuosi 2009 tulee myöhemmin. Aikataulua kannattaa tsekata aika ajoin yllä olevalta sivulta jos kiinnostaa.

        Arvonta on ilmanen, korttipa ei.


      • SeattleSkane
        paikka? kirjoitti:

        Mikä on paras paikka asua jenkkilässä? Kokemuksia niiltä jotka ovat asuneet? California tai Florida tulee tietty ekana mieleen, eikö se ole vähän kuin etelässä asuis koko ajan?

        Drinksuja vaan altaan reunalla...

        Omasta mielestäni Washingtonin osavaltio ja siellä Seattlen alue on aivan loistava paikka suomalaiselle asua.


      • jack russell
        SeattleSkane kirjoitti:

        Omasta mielestäni Washingtonin osavaltio ja siellä Seattlen alue on aivan loistava paikka suomalaiselle asua.

        Oregonin osavaltio. Koko Pacific NW on pohjoismaalaiselle oikein kotoisa paikka.


    • karju-seta

      On harvinaista voitto Green Card arpajaisissa, koko maailmasta arvotaan 50.000 korttia ja on 6 miljardia ihmistä. Suomeen voi tulla yksi.

      • sepi

        Mita valia silla on kuinka paljon maailmassa on ihmisia? Meinaatko etta ne kaikki osallistuu arvontaan?


      • Stu Dent

        Arvonnassa on omat sääntönsä. Osallistujia ei ole niiiin valtavasti (tietysti luun jääminen käteen todennäköisin tulos silti), kaikista maista ei voi osallistua, on alaikäraja ja koulutusvaatimus, jne.

        Tsäänssit ovat huonot, mutta paremmat kuin Veikkauksen Lotossa.


      • suomeen 2007

        aikaisemmassa viestissä olleen virallisen .gov linkin mukaan suomeen oli vuodeksi 2007 myönnetty 33 green cardia


      • Että silleen

        Ei pidä paikkaansa!!
        Suomeen tulee vuosittain noin 50 "voittoa" jotka oikeuttavat tämän himotun kortin hakuun


    • HAUSKAA?!?

      Luuleeko joku, että kyseessä oikeasti on arvonta? USA:n viranomaiset varmasti poimivat pullat rusinasta koulutuksen jne avujen perusteella! Mutta eihän siinä sinänsä ole mitään väärää. Esim aussit tekevät samoin, tosin avoimesti.

      • kasilaukku

        Ei siina hakemuksessa koulutuksia yms kysyta. Ihmiset valitaan/arvotaan ihan kansallisuuden ja maanosan perusteella valitaan. Joka maasta saa olla vaan tietty maara ja tietyt maat on suljettu pois arvonnasta, koska niista tulee jo paljon siirtolaisia. Kuten esim Iso Britannia.


      • arvonnassa
        kasilaukku kirjoitti:

        Ei siina hakemuksessa koulutuksia yms kysyta. Ihmiset valitaan/arvotaan ihan kansallisuuden ja maanosan perusteella valitaan. Joka maasta saa olla vaan tietty maara ja tietyt maat on suljettu pois arvonnasta, koska niista tulee jo paljon siirtolaisia. Kuten esim Iso Britannia.

        voittaneet kutsutaan haastatteluun, jossa sitten kyllä kaikenlaista kysytään.


      • tehdään
        arvonnassa kirjoitti:

        voittaneet kutsutaan haastatteluun, jossa sitten kyllä kaikenlaista kysytään.

        Mutta se ei ole se vaihe 1...You know?


      • Hoboken
        arvonnassa kirjoitti:

        voittaneet kutsutaan haastatteluun, jossa sitten kyllä kaikenlaista kysytään.

        Meiltä ei haastattelussa kysytty mitään muuta kuin, että milloin on aikomus muuttaa. Liekkö molempien akateemiset tutkinnot auttaneet...

        Toisaalta en tiedä ketään ketä olisi haastattelussa hylätty, ja tunnen monta voittajaa, jotka asuvat täällä ihan lukio(=high school) pohjallakin. Rikosrekisteri taitaa olla suurin syy hylkäyksiin.

        Paperit vaativat jonkunnäköisen rahallisen panostuksen, mutta se ei ainakaan Suomessa ole syrjivä, kun kaikilla on koulutuksesta huolimatta yhtä pieni liksa.


    • voittaneita?

      Tällä palstalla? Mitenkäs olette panneet asiat rullaamaan eteenpäin?? Milloin meinaatte muuttaa?
      Onko duunit ja asunnot katsatettu valmiiksi?
      Kiinnostaisi tietää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      1971
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      274
      1489
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1295
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1097
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      72
      1072
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      76
      1011
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      172
      997
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    9. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe