Nivelpsoriasis

etsivä

Moi, enpä tiedä, onko tämä oikea palsta, mutta olisiko jollain kokemusta nivelpsoriasista?
Itselleni eilen diagnosoitiin fibromyalgia, mutta jotenkin en oikein niele sitä "pelkästään". Voi minulla sekin olla, mutta kun kipuni on keskittynyt etupäässä niveliin, nilkan, sormien ja varpaiden niveliin. Vasen nilkka on sisäpinnan nivelistä erityisen kipeä.
Luin jostain nivelpsoriasista, että siihen liittyisi iho- ja kynsioireilu.
Minulla on varpaankynnet kummalliset. Niihin tulee paksuuntumia, kasvaa vähän kuin toinen kynsi päälle, ja lähtee sitten pois.
Nuorempana, noin kahdeksan vuotta sitten, minulla oli todella paha käsi-ihottuma. Kädet olivat vereslihalla, ja tein töitä puuvillahanskat kädessä.

Nyt tietysti sitten vasta eilisen erikoislääkärin jälkeen aloin lukea näitä palstoja. En tajunnut kertoa lääkärille kynsi- ja iho-ongelmasta. En osannut yhdistää niitä nivelongelmiin. Ihottuma on ollut poissa nyt vuosia, kynsiongelma on edelleen. Ja nivelet ovat tosi kipeät, levossa, liikkeessä..Nyt jotenkin tuntuu nämä huomioonottaen, että ei tämä fibroa taida olla, vaan sen lisäksi tai pelkästään voisko olla tätä psoriasista? Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Reuma-arvoja ei verikokeissa näkynyt, eikä tulehdusarvoja. Senkka vain aavistuksen koholla.
Niin ja olen reilu kolmekymppinen nainen.

4

3112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fibro-62

Tervetulemast meidän fibrojen joukkoon "kummaan".

Ymmärrän hyvin, miten vaikea fibrodiagnoosia on niellä . Ja valitettavasti tulet huomaamaan , että miten vastaisuudessa jokainen vaivasi tullaan liittämään tähän fibrodiagnoosiin.

Oikeesi kuulostivat kovastikkin tutuilta, ihan varpaankysiäsi myöden.

Tälläkin palstalla on lukuisia fibroja. Tutustu niihin ... niin se vaan menee, että parhaimman tuen ja ymmärrykseen saat ainoastaan toisilta fibroa sairastavilta.

Voimia ja tsemppiä sinulle!

• vf

Hei,tässä on teille tarinaa.Olen sairastanut yersinia bakteerin lapsena ja vuonna 2004 oli värikalvontulehdus.Tämän jälkeen on ollut todella paljon erillaisia niveloireita ja myös muita oireita,poskiontelot leikattu 2000,2005.Polvet leikattu 2005 vas. 2006 oik.Kierrukanrepeämä molemmissa polvissa.Maha 2007,refluksisairaus.Olkapää 2007,glenohumeraligamentti puuttui vanhan vamman seurauksena. Mitä valitin 10 vuotta ennen kuin tuli fiksu ortobedi ja älysi kuvata olkapään,epäiltiin kyllä tos-syndroomaa aikaisemmin.Tämän jälkeen leikattiin 2008,2009 vasen kyynärpää 2 kertaa.Ulnaarihermo oli pinteessä,ensimmäisellä kerralla vapautettiin pelkkä hermo.Hermon viereen oli kasvanut ylimääräinen lihas ja ensimmäinen leikkaus ei auttanut joten päädyttiin toiseen leikkaukseen jossa hermoa siirrettiin.Tämän jälkeen oli vuorossa ranne leikkaus 2009 jossa korjattiin nivelsiteiden repeämä.Kun nämä leikkaukset oli tehty alettiin epäillä reuma sairautta.Psoria polvissa jo silloin kun kierrukanrepeämä korjattiin,oli kauan pois ja palasi 2009 polviin.Myös kyynärpäissä ja ranteessa ollut psoria,olen syönyt kaikki lääkkeet mitä lääkärit on määrännyt.Tulehduskipulääkkeet,särkylääkkeet,masennuslääkkeet ja reumalääkkeet.Cympalta pitkä aikaiseen kipuun ja myös fibromyalgiaan,reumalääkkeet salazopyrin ja trexan spondylaartropatia epäilyyn.Vieläkään lääkärit ei tiedä mikä vaivaa,selkäkin on kuvattu ja sakroliitti muutoksia on.Psori on jälleen pahentunut ja myös kynnet ovat alkaneet lähteä.Ainoa lääke mikä auttaa on tradolan 200mg,kipua on melkein päästä varpaisiin ja kestänyt jo 6 vuotta.Kyllä mullekkin reumalääkäri ehdotti fibroa,sanoin että olen kuullut jo monta diagnoosia enkä ole niin tyhmä että uskon kaikkea.Diagnooseja on kyllä tullut paljon mutta ei yhtään mikä pitäisi paikkansa.Reumalääkäri kirjoitti papereihin potilas ei usko diagnoosia,onko mikään ihme.Onko kaikilla fibro kun ei saa nukuttua öitä kipujen takia,ja nämä pisteet on jokaisella arat kenellä kipuja on.NYT olen jo niin väsynyt että odotan koska tyhmät lääkärit selvittävät mikä minua vaivaa,itse epäilen näitä.Mctd ja crest,myös skleroderma sopivat oireisiin.Odotan että pääsen fiksun lääkärin luo ketä testaa tumavasta-aineet.Se on varmaa että reumasairaus on kyseessä,vielä kun saisi oikeat lääkkeet.Fibroa ei ole olemassa,ikävää jos joku on saanut turhan diagnoosin.

• oireitakin

voivat olla.

Minä löysin todella hyvän, ei enää ihan nuoren reumalääkärin, joka on aikaisemmin ollut fibro lääkäri. Hän sanoi, että on tullut siihen tulokseen vuosien mittaan, että fibroa ei ole, vaan se on aina alkava reumasairaus.
      Raumasairaus voi löytyä pian tai voi mennä vuosia, kuten itsellänikin, mutta reumasairaus tulee.
      Olen sairastanut fibroa ainakin n. 25 vuotta.
      Nyt pari vuotta takaperin, jolloin aloin hänellä käymään otettiin röntgen kuvia ja verikokeita ja tutkitiin kaikki mahdollinen, niin hän sanoi heti varpaankynteni nähtyään, että sulla on nivelpsori.
      Kuvista tämä vahvistui tämän lisäksi todettiin nivelrikkoa ja nivelreuma. Yliliikkuvat nivelet aiheuttavat myös ongelmia, varsinkin selässä.

Suosittelen, että meet uudelleen lääkäriin ja pyydät, että tarkasti tutkitaan ja pois suljetaan muut madolliset reumasairaudet.

En vieläkään ole sitä mieltä, että fibroa ei olisi, ainakin kipuja on. Mutta onko se esim. tressin, elimistön sekaisin saama tila, joka puhkasee reuman? Vai mitä se on???

Aurikoista kevättä ja jaksamisia kaikille!

• smila

Itsellä tuli n. vuosi sitten vasen kylki todella kipeäksi. Samaan aikaan käsien kynnet tuli täyteen pieniä kuoppia. Kuvattiin ja otettiin verikokeita. Senkka oli hieman koholla, mutta uusinta kokeessa sekin meni ohi. Kylkikivun mukana tuli selkärankakipu ja epäiltiin selkärankareumaa, tosin ei varmistunut koska lääkärit on ottanu vaan röntgen kuvia joissa ei näy mitään normaalia. Kylki myös ultrattiin ja mitään ei löytyny. Hiukan myöhemmin on tullut kämmeniin ihon alle ns. rakkuloita jotka häviävät n. 1-3 päivässä ja samalla lähtee nahka tuosta kohtaa. Kynnet on ollut koko ajan kuopilla.

Kylkikivun poistuttua tuli kova lonkka ja issias kipu ja samalla myös rannekipu. Lääkärit taas kuvas ja sanottiin, vaan että sinulla on yliliikkuvat nivelet. Mikä on kyllä sekin totta mutta en ihan niele kaikkia oireita sen piikkiin.

Nyt on vuosi siitä kun tuli tuo kylkikipu, ja nyt tasan samaan aikaan tuli samasta kohtaa toiselta puolelta kylki kipeäksi. Kipu on aivan samanlaista ja selkää särkee. Mietin että vaikuttaako tuo kylmä ilmakin. Pitäs varmaan mennä taas lääkäriin että jospa ne laittas sinne magneettikuvaan tai johonkin että tietäs mikä tässä vaivaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe