unilääkkeistä kokemuksia kysyisin

uneton

Eli pohjatilanne on tämä: olen kärsinyt unettomuudesta jo monta vuotta. Lääkitystä on haettu kohdilleen useampaan otteeseen ja kokeiltu on imovane, tenox, tolvon, klotriptyl, triptyl ja remeron. Saattaa olla muitakin en kaikkia muista. Diapam 10mg on ainoa joka jotenkin auttaa mutta en halua jäädä siihen koukkuun, joten sitä otan vain äärimmäisessä hädässä.Nyt lääkäri määräsi seroquel 25mg ja kuulemma pitäisi tehota. Olen kuitenkin kuullut niin paljon negatiivista palautetta ko. aineesta, etten tiedä uskallanko sitä aloittaa. Ongelmani on lähinnä nukkumaan mentäessä se, että asiat alkaa pyöriin päässä ja en pysty rauhoittumaan niin, että saisin unen päästä kiinni. Nukahtamislääke auttaa muutamaksi tunniksi mutta sitten herään ja on vielä vaikeampaa nukahtaa... Tuleeko kenellekään mieleen mitän lääkettä joka voisi minua auttaa??? Myös kohtalotovereilta olisi kiva saada vinkkejä kuinka jaksatte jatuvan väsymyksen ja unettomuuden kanssa...

10

3652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta...

pitää tehdä jotain päivällä. Esimerkiksi käy juoksemassa 2 h lenkki - varmasti tulee uni illalla silmään. Älä juo kahvia/alkoo.

• Oikea apu

Hei. Tarinasi kuulosti aivan omaltani ja kokeilemasi lääkkeet samoin. Nykyinen unettomuusjaksoni on kestänyt jo 1,5 vuotta. Vasta keväällä sain rohkeutta mennä oikealle uniklinikalle tutkimuksiin, maksoin siitä 1000 euroa mutta kannatti. Kyse on Skogbyn Rinnekodin uniklinikasta Espoossa. Tehtiin laaja unipolysomnografia, laajin tutkimus mitä on. Piuhoja ja mittareita oli todella paljon ympäri kehoa, mutta sai ottaa omat lääkkeet ja hiljaisessa, pimeässä huoneessa "nukuin" samoin kuin kotonakin. Erittäin miellyttävä kokemus.
      Käytin myös Diapamia 10 mg tuolloin. Unilääkäri kertoi, että se on pahinta unen kannalta, eikä syvää unta tutkimuksen mukaan sitten ollutkaan, myös REM-unta oli liian vähän. Heräämisiä oli peräti 13 yön aikana. Ohjeeksi sain vähentää 2 viikon välein Diapamia 1,25 mg kerrallaan ja Diapamin tilalle aloitettiin Lyrica. Unilääkäreiden mukaan se lisää syvää unta ja vähentää yöllisiä heräämisiä. Sen avulla olen voinut purkaa Diapamia pois ja nyt on enää 1,75 mg, kolmen viikon kuluttua ei yhtään. Sain Lyrican annosohjeeksi 150 mg, mutta elimistöni ei kestä kuin 75 mg. Tämäkin riittää. Lisäksi on Remeron 22,5 mg, mutta tätäkin vähennetään vähitellen 15 mg:aan. Kannattaa maksaa tuo 1000 euroa (siitä saa Kelasta vähän takaisinkin), jos unettomuus- ja unilääkekierre saadaan näin katkaistua. Terveydelle ei ole hintaa.

• Oikea apu

Hei, unohtui lisätä vielä, että unilääkäri painotti nimenomaan kognitiivis-behavioraalisen terapian tärkeyttä pitkän unihäiriön hoidossa. Se on tehokkaampaa kuin mitkään lääkkeet tutkimusten mukaan. Suomen Psykologiliitosta voivat neuvoa yhdistyksen, mistä taas osaavat kertoa omaa aluettasi lähellä olevan terapeutin. Jos terapeutilla on kela-pätevyys, voit anoa Kelan tukea käynneille, jolloin omavastuu olisi esim. vain 13 e/kerta. Tämä edellyttää, että sinulla on ensin 3 kk kestänyt hoitosuhde lääkäriin, psykiatriin. Ainoastaan kognitiivis-behavioraalinen on siis tehokas, ei pelkästään kognitiivinen eikä analyyttinen. Käyntejä on 40, ja tänä aikana muutetaan ihmisen ajatusmalleja ja pelkoja nukkumisen suhteen jne. Skogbyn unilääkäri painotti nimenomaan tätä ensin, toissijainen apu on sitten Lyrica. Se rauhoittaa autonomista hermostoa ja auttaa nukahtamaan ja pysymään unessa. Tuosta 75 mg annoksesta ei ole tullut mitään sivuoireita, eka päivä ainoastaan on tokkurainen. Aloitus 25 mg, sitten nosto 50 mg ja sitten 75 mg, elimistö ehtii tottua.

• mutta siitä ei

pääse ikinä eroon. Siis se nukkuttaa hyvin, mutta osalta käyttäjiä se vie päiväelämänkin ihan tokkuraiseksi. Siihen myös tottuu niin kuin pahimpaankin bentsoon ja on varmasti yhtä vaikea päästä eroon. Tuo Skogbyn laitos on tosi kallis. Apua voi saada halvemmmalla ks. www.unettomat.net - tosin Skogby tuntui olevan vähemmän lääkesuuntautunut kuin em. toinen laitos.

• Luen mielenkiintoista kirjaa

josta saan parempia ajatuksia. Enkä silloin sure omia ongelmiani. Jossain vaiheessa sitten sammutan valon ja nukun.

• aina ja kaikkialla

Tenoxia nassuun ja uni tulee.

• on somnor
        aina ja kaikkialla kirjoitti:

unilääkkeenä. nyt sain imovanea, ja ne ei vaikuta mulla ainakaan mihinkään. pitää ottaa se neljä ainaki että vaikuttaa. nyt on unilääkkeet loppu, ja saan niitä aikaisintaan huomenna. viimeyönä en nukkunut silmällistäkään. sitä edellisenä 2 tuntia.
        somnor on siitä huono, että mulla menee ainaki kontrolli sen kanssa ihan kokonaan. jos en mene heti sänkyyn, teen kaikkea kummaa, enkä muista seuraavana päivänä mitään siitä. kerran otin niitä "muutaman" lisää kun en mennyt heti sänkyyn, ja sitten alko näemmä tekeen viinaa mieli... vähän meinas huonosti käydä. mutta paha sanoa mikä oli aikomus ku en mitään muista.

• jaksaa
        aina ja kaikkialla kirjoitti:

Mulla auttaa Stilnoct, ellei ole ihan hirveä stressi. Tietysti haluaisin pärjätä ilman mitään mömmöjä, mutta epäsäännöllinen 3-vuorotyö ei enää onnistu muuten. On nukuttava silloin, kun siihen on tilaisuus.

• Uneton_ _
        on somnor kirjoitti:

unilääkkeenä. nyt sain imovanea, ja ne ei vaikuta mulla ainakaan mihinkään. pitää ottaa se neljä ainaki että vaikuttaa. nyt on unilääkkeet loppu, ja saan niitä aikaisintaan huomenna. viimeyönä en nukkunut silmällistäkään. sitä edellisenä 2 tuntia.
        somnor on siitä huono, että mulla menee ainaki kontrolli sen kanssa ihan kokonaan. jos en mene heti sänkyyn, teen kaikkea kummaa, enkä muista seuraavana päivänä mitään siitä. kerran otin niitä "muutaman" lisää kun en mennyt heti sänkyyn, ja sitten alko näemmä tekeen viinaa mieli... vähän meinas huonosti käydä. mutta paha sanoa mikä oli aikomus ku en mitään muista.

Itse huomasin että menin jotenkin sekaisin somnoreista, en ole niitä kyllä montaa ottanutkaan, mutta jo parilla käyttökerralla huomasin, että en saa nukuttua lainkaan jos jää valvomaan lääkkeen ottamisen jälkeen.

Yhtenä aamuna en ollut lainkaan varma olinko nukkunut vai nähnyt unta, etten saa unta?!! Nukahdan niillä yleensä, mutta en nuku kuin max.3tuntia ja sit alkaa uni taas pätkiä.

Alkaa tää valvominen todella v.....aa!

• unijukka

hyvi,mut yöt on yhtä seikkailua ihan pimeitä unia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3278
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      34
      2625
    3. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2248
    4. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      73
      2229
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2171
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2143
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1917
    8. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1894
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      19
      1783
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1622
    Aihe