kolestrooli

mirka

Kundikamullani todettiin korkea kolestrooli. On huono puhuun joten auttakaa ja kertokaa mitä tarkottaa miten kotikonsteilla voi edesasuttaa laskemisessa. Eli mitkä on sallittua ja mikä kiellettyä? Kiitos etukäteen!:)

2

987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolesterooliarvot kuntoon!

      Itselläni on myös ollut kolesterooli hyvinkin koholla.
      Ensin kokeiltiin vähentää rasvaisia ruokia, sitten tietysti
      liikunta joka on kaiken a ja o. Minulla on suvussa
      sydän ja verisuonisairauksia joten siis sukurasitus.
      Eipä minulle auttanut ne keinot joten minulle aloittettiin
      lääkitys ja se laski kolesteroolit tyydyttäviin tuloksiin.
      Joten sano sille sun kullalle että jättää grilliruuat y.m rasvaisia ruokia pois, sekä ulos lenkille päivittäin.
      JA tietysti tupakanpoltto ois hyvä lopettaa jos polttaa....

    • mukava, että huolehdit kumppan

      kananmuna on kaiken pahan alku
      joten kantsiskohan kysellä
      asiasta vaikka tutulta sairaanhoitajalta
      terveyskeskuksista saa varmaan
      kolesterolivalistusta
      esim. lehtisiä

      Tässä jotakin tietoa kolesterolista verkkolääkäriltä netistä, jos jaksat lukea

      --------------------------------------------------------------------------------
      Osuneet sanat: kolesteroli
      Kysymysnumero: 916
      Aihe: Sisäeritys(Endokrinologia), aineenvaihdunta


      --------------------------------------------------------------------------------
      KYSYMYS: Olen 52-vuotias mies. Minulta on viimeisen parin vuoden aikana mitattu kolesteroliarvot kolmeen kertaan. Ensimmäisellä kerralla arvo oli jossakin 6,5:n paikkeilla. Vajaan vuoden kuluttua se ei ollut juuri muuttunut, vaikka olin vähentänyt mielestäni ratkaisevasti rasvan käyttöä, vaihtanut paljolti lihaa kalaan jne. Olin myös luopunut ylettömästä lenkki- ja muun makkaran syömisestä. Nyt keväällä arvot mitattiin uudelleen, ja tulos oli 6,42. Minulle on selitetty, että arvot ovat koholla, mutta paniikkiin ei ole aihetta. Vajaat kymmenen vuotta sitten lukema oli muistaakseni viiden tienoilla.
      Kysyisin:
      1. Onko syytä huoleen?
      2. Vaikuttaako lukemaan mitenkään edellispäivän ruokailu (jos on syönyt vaikka keitettyä kananmunaa)?
      3. Mikä vaikutus on syömisellä tai syömättä olemisella ennen verinäytteen ottoa (kahdella ensimmäisellä kerralla minun oli käsketty olla aamulla syömättä, viimeisellä kerralla olin ennen kokeita syönyt tukevan lautasellisen kaurapuuroa sokerin, margariinin ja maidon kera)?
      VASTAUS: 2.7.1997
      Kokesteroliarvojen suhteen oleellista on kokonaiskolesterolin ja HDL-kolesterolin suhde jonka on oltava alle 5. HDL:n määrä on siis oltava vähintään viidesosa kokonaisarvosta. HDL on siis se hyvä, suojaava kolesteroli. Vaarallinen kolesterolin muoto on LDL ja sen suositusarvo on alle 3.5 mmol/l. Jos arvot poikkeavat näistä huonoon suuntaan on ainoa vaihtoehto ensin mahdollisimman rasvaton ruokavalio ja jos se ei auta, lääkitys. Kun edellämainitut erityyppiset kolesterolin muodot määritetään, otetaan aina paastoarvo (12 t syömättä) koska ruokailu vaikuttaa pian arvoihin. Pelkän kokonaiskolesterolin määrittäminen ei edellytä paastoa.
      Leif Lindberg, LL
      --------------------------------------------------------------------------------
      Osuneet sanat: kolesteroli
      Kysymysnumero: 924
      Aihe: Sisäeritys(Endokrinologia), aineenvaihdunta


      --------------------------------------------------------------------------------
      KYSYMYS: Hei! Olen 46-vuotias mies. Ultraäänitutkimuksen mukaan sydämeni on laajentunut jonkin verran. Painoni on 91 kg ja pituuteni 180 cm. Kolesteroliarvot: HDL 0.85 TRIGLY 2.42 LDL 6.6 S- KOL 8.5. Olen ammatiltani peltiseppä ja joudun päivittäin työskentelemään monenlaisissa asennoissa ja kiipeilemään paljon, jolloin jalkani puutuvat. Samoin kävellessä esiintyy puutumista muutaman sadan metrin kävelyn jälkeen. Ovatko kolerteroliarvoni liian korkeita, jos ovat, mitkä olisivat suositeltavia? Mitä minun olisi tehtävä jalkojeni puutumisen selvittämiseksi?
      VASTAUS: 28.3.1997

      Kolesteroliarvosi ovat liian korkeat. Kokonaiskolesterolin ja HDL:n eli hyvän kolesterolin suhdeluku on 10, kun sen pitäisi olla alle 5. Samoin LDL eli huono kolesteroli on liian korkea tavoitearvon ollessa alle 3,5. Sinun pitäisi alkaa toteuttaa ERITTÄIN terveellistä ruokavaliota. Käytännössä tämä tarkoittaa kasvikuntaan (vihannekset, juurekset, hedelmät, viljatuotteet) ja meren viljaan perustuvaa ruokavaliota. Kuitenkin äyriäiset ja mäti ovat kiellettyjä niiden usein sisältämän kolesterolin takia. Maitotuotteina kelpaavat vain rasvattomat vaihtoehdot, huomaa että voi, kerma ja juusto ovat maitotuotteita. Lihatuotteiden ja niiden jalosteiden käytön rajaisin vain nuoriin eläimiin ja niidenkin kohdalla minimoisin käytön. Kananmunat ovat syntilistalla ja on huomattava että niitä käytetään usein leipomotuotteissa. On selvää, että ranskalaiset, lihapiirakat ja munkit ovat epätervellisiä. Kun olet epävarma tuotteen terveellisyydestä kysy itseltäsi, sisältääkö se mainittuja aineita ja onko n

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5248
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3407
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1542
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      186
      1410
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    Aihe