Mites on, olen sairauslomalla kesään asti ja sen jälkeen alkaa työkyvyttömyyseläke. Saan kesälomarahoja, joten vaikuttaako ne sairauslomarahaan tai työkyvyttömyyseläkkeeseen, siis vähennetäänkö ne jommasta kummasta pois ja tarviiko niitä ilmottaa mihinkään. Ja millon ne kannattaa nostaa, onko kokemuksia, kertokaa.
Kesälomarahat
9
3709
Vastaukset
- jkjk sgjhsgk
Ei vaikuta kumpaankaan rahaan yhtään mitään.
- lomakorvaukset
Mutta onko tietoa, miten lomakorvaukset vaikuttavat: jos on kuntoutustukea odotellessa ansio -tai työttömyyskorvauksella, kuntoutustuella esim? Katkeavat ne siksi aikaa, kun on lomalla?
Missä vaiheessa työnantaja voi "pakottaa" pitämään vanhoja, kertyneitä lomia pois? Olen sellaistakin kuullut!! - hsg
lomakorvaukset kirjoitti:
Mutta onko tietoa, miten lomakorvaukset vaikuttavat: jos on kuntoutustukea odotellessa ansio -tai työttömyyskorvauksella, kuntoutustuella esim? Katkeavat ne siksi aikaa, kun on lomalla?
Missä vaiheessa työnantaja voi "pakottaa" pitämään vanhoja, kertyneitä lomia pois? Olen sellaistakin kuullut!!Työttömyyspäivärahaan vaikuttaa pitämättömien lomien rahana maksaminen. Lomakorvaus siis jaksotetaan ja
tämän ajan työtön elää lomakorvauksella.
Lomarahaa ei jaksoteta. - lomat pidettäviksi?
hsg kirjoitti:
Työttömyyspäivärahaan vaikuttaa pitämättömien lomien rahana maksaminen. Lomakorvaus siis jaksotetaan ja
tämän ajan työtön elää lomakorvauksella.
Lomarahaa ei jaksoteta.Mutta voiko työnantaja määrätä lomat pidettäviksi sairausloman aikana?
- totesi liittoni juristi
lomat pidettäviksi? kirjoitti:
Mutta voiko työnantaja määrätä lomat pidettäviksi sairausloman aikana?
Eli hän totesi, että työnantaja ei voi määrätä vuosilomaa sellaisen
sairasloman ajalle, josta on työnantajalle ilmoitettu.
Eli olet sairaslomalla ja sillä sipuli.
Ansaitsemasi loma pitäisi siis maksaa rahana.
- tilanne täällä
Olen myös sairaslomalla ja todnäk työkyvyttömyyseläke alkaa sen jälkeen. Minulla on kaksi talvilomaa ja tuleva kesäloma pitämättä ja sovittiin että se maksetaan rahana sitten kun haluan.
Soitin verohallinnon neuvontaan ja kysyin asiaa. Sanoivat ettei kuulu heille. Minua askarrutti se, että jos kaikki maksetaan kerralla, saattaa mennä suurempi prosentti. Ilmeisesti täytyisi maksaa parissa osassa.. Mietin myös sitä, että onko järkevää odottaa kunnes on eläkkeellä ja vero% pienempi. Osaisko joku vastailla?- Usein verokorttia hakenut
Voit kysyä teidän palkanlaskijalta, kuinka paljon sinulle noita vuosilomarahoja (kesä&talvi) ollaan yhteensä maksamassa. Kun tiedät vuosilomakorvauksen (ml. lomarahat) määrän,
- alkuvuonna ansaitsemasi tulot,
- loppuvuoden tulot ja
- tähän mennessä tänä vuonna maksamasi verot,
voit marssia (tai soittaa) verotoimistoon ja pyytää loppuvuodeksi
sellaista pidätystodistusta, että se vastaa koko vuoden tulojasi.
Lopullisessa verotuksessa maksamiesi verojen määrä on sama, vaikka maksaisitkin nyt
tilapäisesti korkeampaa veroa - ellet siis hae uutta verokorttia. Hoituu nykyään tosi näppärästi.
- sairas
Olen sairaslomalla 31.12.07 saakka. Kuntoutustukea hakenut, mutta en ole saanut. Olen tällä hetkellä ansiosidonnaisella päivärahalla.
Vaikuttaako se ansiosidonnaisen päivärahan maksuun, kun sain nyt pitämättömät lomat rahana vuosilta -05 ja -06. Pitääkö ilmoittaa liitolle? Katsotaanko se nyt saaduksi palkaksi ja keskeytyykö päivärahan maksu?
Vastauksista kiitollinen!- ... siis
ansiosidonnaiseen, koska näissä asioissa maksun ajankohta on oleellisempi kuin maksuperusteen (eli lomien) ajankohta. Näin valitettavasti on. Noista lomakorvauksista taisi tulla sen verran iso mälli, että ylittyy ansiosidonnaisen yläraja normaalin päivärahajaksosi osalta. Tuolta ajalta et siis saisi ansiopäivärahaa lainkaan, koska kyseisen ajan "palkkasi" on niin korkea eli yli 90 % päivärahan perustana käytetystä kuukausipalkastasi.
Jos olisit sairaslomalla ja saisit sairauspäivärahaa, tilanne olisi toinen, sillä sairauspäivärahaan nuo saamasi lomakorvaukset eivät mielestäni vaikuta.
Joudut siis ilmoittamaan ko. tulosi kassallesi.
Toivon, että olen väärässä, mutta valitettavasti taidan olla oikeassa :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821