eipä näytä yliopistossakaan pääsevän eroon siitä, että suoritus katsotaan myös pärstäkertoimen kautta...muilla kokemuksia?
Pärstäkerroin
12
1734
Vastaukset
- yöopiskelija
Ei minun tentaattorini ainakaan edes tunnista naamalta.
Nopean valmistumisen salaisuus: älä anna pääaineprofessorisi tietää olemassaolostasi ennen graduvaihetta. - oli yks
just tällainen. Onneks on jo eläkkeellä. Kyllä pisti aina välillä vihaksi. Välillä kyllä se on totta, että jos opettaja on samalla aaltopituudella kanssasi, osaat ennakoida hänen tenttikysymyksensä (siis suuntaa-antavasti) ja osaat kirjoittaa vastaukset niin, että hän antaa sulle hyvät numerot - ihan vaan siksi, että ajatuksenne kohtaavat! Jos et ole samalla aaltopituudella, et voi välttämättä ennakoida kysymyksiä etkä osaa niihin vastata myöskään "oikein". Muuten tätä ei selitä se, että samasta aineesta (esim. ykkös- ja sitten kakkoskurssi, aine ihan sama ja kurssit ovat esim. toinen syksyllä, toinen keväällä) olen saanut toisilta opettajilta tosi huonoja numeroita - välillä en ole päässyt edes läpi - ja sitten taas toisilta olen saanut niitä parhaita numeroita. Näiden kurssien välillä ei ole itselläni välttämättä ollut mitään kehittymistä sinänsä, vaan kyllä se ajatusten kohtaaminen on se juttu mun mielestä.
- lkjdlkjflsi
ainakin täällä Jyväskylässä eräiden opettajien osalta.
- ryhmissä...
saattaa vaikuttaa. Mutta suurilla luennoilla ei nimiä tiedetä.
- kieli
on yliopistossa iso plussa. Jännä juttu, mutta suurin osa proffista on lapsettomia... :)
- ilmeisesti
pitäs jättää tukka aamulla kampaamatta ja geeli laittamatta ja kirpputorikamat päälle ja roskaruokaa poskeen, niin eiköhän ne numerot siitä nouse.
No, eihän niitä ite numeroita nyt kukaan jatkossa kato. Tärkeintä ovat suoritetut kurssit. - Hyvin on pärjätty
No en voi sanoa, että olisin huomannut. Olisikohan kyse
siitä, että olet vain tottunut syyttämään kaikkia muita
omista huonoista suorituksista. Aina on muka syy opettajassa tms.
jos ei tule hyvää numeroa?
Itse en ole koskaan ollut mikään p-nuolija tai hymypoika,
mutta hyviä numeroita on tullut, jos siihen on ollut aihetta.
Omilla suorituksilla siihen voi vaikuttaa.- Kokemusta on
Minä voin kertoa, millaiselta tilanne opettajasta näyttää: Oppii tuntemaan kursseilla ainakin niihin osallistuneiden kasvot. Toisaalta oppii tuntemaan harjoitus- ja seminaaritöistä opiskelijoiden nimet, mutta ei synny pienintäkään korrelaatiota näiden kahden asian välille. Vasta graduvaiheessa oppii yleensä liittämään kasvot ja nimen toisiinsa.
Josko joku valistaisi minua siitä, mistä ihmeestä se pärstäkerroin oikein tulee?
- daisy_dukes
Heippa, tämä on jo vanha keskustelu, mutta minulle ainakin ajankohtainen.
En ymmärrä miksi ylläolevan kommentoijan pitää vetää heti esiin "syytät aina muita" -kortti. Opettajat, assarit ja professoritkin ovat vain ihmisiä. Eivät he osaa välttämättä olla objektiivisia.
Minua suoraan sanottuna vituttaa eräs harjoitustyö. Ahkeroin ja yritin tehdä mahdollisimman kattavan harjoitustyön, johon käytin aikaa reilusti enemmän kuin kurssin vastuuhenkilöt olivat arvioineet siihen menevän.
Sain koko opintojakson toisiksi huonoimman ,ja suoraan sanottuna, todella huonon arvosanan.
Käytin harjoitustyössäni kantavana voimana harjoitustyöohjetta, noudatin annettuja ohjeita ja tarkastin oman työni useaan otteeseen arvostelumatriisin perusteella. Oman arvioni mukaan minun olisi tullut saada noin 36 pistettä 40 pisteestä, sillä työhöni jäi oikolukemisesta huolimatta muutama kirjoitusvirhe.
Mutta, jos nyt arvostelumatriisia tulkittiin erittäin tiukasti (mitä ei muiden kohdalla tehty), silti kaikkien mahdollisten virheiden ja kapulakielisyyksienkin kanssa työn olisi pitänyt olla ainakin 32 pistettä 40 pisteestä.
Perustan tämän arvioin siihen, että luetutin harjoitustyöni ja harjoitustyöohjeen sekä arvostelumatriisin, muutamalla henkilöllä, jotka ovat joko opettajia ammatiltaan tai yritysmaailmassa ovat joutuneet tarkastelemaan erilaisia raportteja. Heidän mielestään sopiva arvosana olisi ollut 32-37 pistettä.
Minun todellinen arvosanani oli 24 pistettä 40 pisteestä. Keksittekö tähän mitään syytä?
Minä en keksi mitään muuta kuin sen, että naamani ei miellyttänyt assaria.
Kyseinen harjoitustyö harmittaa siksi niin paljon, että se on erikoistumisalani viimeinen kurssi ja haaveilen jatko-opinnoista alaan liittyen, joten noin huono arvosana tuntuu musertavalta. Lisäksi ihmettelen senkin takia miksi sain noin huonon numeron, sillä yliopiston jokaisesta muusta harjoitustyöstä olen saanut keskimääräistä paremman arvosanan sekä pääaineeni opinnoissa että sivuaineeni opinnoissa. En ehkä opintojakson parasta, mutta toisiksi tai kolmanneksi parhaan.
No laitoin assarilla sähköpostia ja kysyin mihin arvostelu perustuu. Odotellaan vastausta. :)
Onko muilla vastaavia kokemuksia? - +\-
Tuttua on. Joskus puhumallakin saa arvosanoja korotettua, että se siitä objektiivisuudesta.
Yliopistolla on kova kilpailu, se näkyy kaikessa.- Subjektiivinen
Missähän tuollaista tapahtuu? Selvät virheet, kuten tehtävien jääminen huomiotta tai virheet pisteiden laskemisessa, tietysti korjataan. Arviointiin puhuminen ei auta, ei ainakaan minulla.
- 555555
Subjektiivinen kirjoitti:
Missähän tuollaista tapahtuu? Selvät virheet, kuten tehtävien jääminen huomiotta tai virheet pisteiden laskemisessa, tietysti korjataan. Arviointiin puhuminen ei auta, ei ainakaan minulla.
"Missähän tuollaista tapahtuu?"
Kaikkien muiden paitsi oman itsen kohdalla tietysti! Kun muilla menee hyvin, se johtuu pärstäkertoimesta, suhteista ja vaikka mistä; kun itsellä menee hyvin, kyse on täysin autenttisesta taidosta ja älyllisestä ylivertaisuudesta! Nämähän ovat itsestään selviä asioita!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019