Osaako kukaan kertoa, millaista on hammashoitajan työ, tai siis kyllähän minä tiedän, että se on hammaslääkärin avustajana olemista, mutta onko muita vaihtoehtoja? missä koulutetaan? Ja ihan yleisesti olisi mukavaa, jos joku alallaoleva kertoisi tästä työstä? Onko vaihtelevaa? mielenkiintoista jne, palkka? ym.
Hammashoitaja
17
29724
Vastaukset
- avustaja..
hammaslekurin vieressä avustaa, kaikki on varmaan nähnyt..
- kiinnostaa...
muakin!
- hammashoitaja
kiinnostaa... kirjoitti:
muakin!
Hammashoitajantyö on pitkältä hammaslääkärin avustamista, aineiden sekoittamista ja annostelua, ,kehittää röntgenkuvia, potilaiden "välissä" pyyhkii pinnat, korjaa edellisen potilaan instrumentit yms. pois, laittaa seuraavalle potilaalle tarvittavat instrumentit valmiiksi..
Hammashoitajan työ on hyvin monipuolista ja aika pikkutarkkaa puuhaa. mutta mukava ja siisti duuni loppuen lopuksi, sellainen työ, mikä on "helppo jättää työpaikalle".
Haasteellisinta on oppia ne "miljoonat" aineet ja instrumentit, mitä eri hoitotilanteissa tarvitaan.
Nekin oppii ajan kanssa.
Yksityisellä puolella hh:n duuniin kuuluu usein myö välinehuolto, eli instrumenttien laitto lämpödesinfektoriin ja autoklaaviin, kulmakappaleiden ja turbiinien öljyäminen.
Hammashoitajaksi jos opiskelee, niin työttömäksi et valmistu! Duunia saat satavarmasti! :) - hammashoitaja
hammashoitaja kirjoitti:
Hammashoitajantyö on pitkältä hammaslääkärin avustamista, aineiden sekoittamista ja annostelua, ,kehittää röntgenkuvia, potilaiden "välissä" pyyhkii pinnat, korjaa edellisen potilaan instrumentit yms. pois, laittaa seuraavalle potilaalle tarvittavat instrumentit valmiiksi..
Hammashoitajan työ on hyvin monipuolista ja aika pikkutarkkaa puuhaa. mutta mukava ja siisti duuni loppuen lopuksi, sellainen työ, mikä on "helppo jättää työpaikalle".
Haasteellisinta on oppia ne "miljoonat" aineet ja instrumentit, mitä eri hoitotilanteissa tarvitaan.
Nekin oppii ajan kanssa.
Yksityisellä puolella hh:n duuniin kuuluu usein myö välinehuolto, eli instrumenttien laitto lämpödesinfektoriin ja autoklaaviin, kulmakappaleiden ja turbiinien öljyäminen.
Hammashoitajaksi jos opiskelee, niin työttömäksi et valmistu! Duunia saat satavarmasti! :)tässä vielä hyödyllinen linkki mikäli alakiinnostaa!
http://www.stal.fi/ - voi..
hammashoitaja kirjoitti:
tässä vielä hyödyllinen linkki mikäli alakiinnostaa!
http://www.stal.fi/opiskella ko. alaa?
- hammashoitaja
voi.. kirjoitti:
opiskella ko. alaa?
nykyäänhän hammashoitajaksi haluavat opiskelevat lähihoitajaksi ammattikoulussa, kolmas vuosi on siis suuntautumista sitten suu- ja hammashoitoon.
Tätä suuntautumisvaihtoehtoa ei ole kaikissa kouluissa missä voi opiskella lähihoitajanperusopinnot. Ainakin suurimissa kaupungeissa (hki, tre, turku, oulu) on mahdollisuus.
- anni
On tosi kiva työ, jota suosittelen lämpimästi=) Toki se riippuu paljon hammaslääkäristä kenen kanssa työskentelee. Nättiä työtä, jossa aika menee todella nopeasti. Töitäkin löytyy ihan varmasti,,,kun valmistuin niin kaikki luokalta valmistuneet saivat vakituisen työpaikan. Ja koska pulaa, niin palkastakin on varaa neuvotella=)itse keskustelemalla asiasta sain palkan 1950euroa/kk=)tku
- molli
Asutko missä päin, jos kerta töitä olet saanut heti valmistuttuasi? Ja vielä palkasta pystyit neuvottelemaan. Meinaa yksi kaverini on hammashoitaja, eikä töitä ole ollut.
- neiti kesäheinä
Ihan kiva toi sun palkka! Kauan oot ollu alalla? Ite meen ens viikolla haastatteluun, ja vaikka vasta valmistun niin aattelin etten 1700e/kk tee mitään...lastenhoidostakin saa enemmän, paikka ois tiedossa;)
- 25v alalla
Hammashoitajan työ on tiivistä teamtyöskentelyä, jossa saa vastata omasta työpisteestään. Työ on asiakaspalvelua,vaati järjestelmällisyyttä, tarkkuutta, hyvää itsetuntoa ja palvelualttiutta.
Asiakkaat antavat suoraan palautetta, päivätyö, joka ei ole yhtä rasittavaa kuin sairaanhoitajan työ.Mukavassa työyhteisössä ihanteellinen naisen ammatti.- okå
Minkälainen on hammashoitajien palkkataso?, ei se varmaan suurempi kuin suuhygienistien mutta minua todella kiinostaisi tietää jos työtä olis tarjolla mutta minkälainen palkka olisi.
- alalta pois potkittu
hoh hoijaa empä suosittele itse olen tehnyt työyä yli 30v ja puolet ajasta olin ison terveyskeskuksen henkilökunnan jamos hoitajan kiusaama työsuojelupiiri puuttui lopulta asioihin ja minut irtisanottiin vajaa vuosi kun olisin päässyt eläkkeelle joten en suosittele alaa
- koiran virka
älä hyvä ihminen ryhdy hammashoitajaksi se on koiran virka ja tuurista kiinni minkälaisen riivinraudan saat työpariksesi ja huono palkka
- k--
voiko hammashoitajaksi kouluttautua oppisopimuksella?
- ...
k-- kirjoitti:
voiko hammashoitajaksi kouluttautua oppisopimuksella?
Voi kouluttautua oppisopimuksella, helpoimmin tietenkin saa oppisopimuspaikan jos on jo lähihoitaja ja suorittaa vain toisen koulutusohjelman, menee 9kk :)
Itse valmistun juuri hammashoitajaksi, ja oppisopimuksella olen opiskellut:) Aion jäädä alalle, ja töitä tosiaan on niin että saa valita mihin menee ja millä ehdoilla . - k--
... kirjoitti:
Voi kouluttautua oppisopimuksella, helpoimmin tietenkin saa oppisopimuspaikan jos on jo lähihoitaja ja suorittaa vain toisen koulutusohjelman, menee 9kk :)
Itse valmistun juuri hammashoitajaksi, ja oppisopimuksella olen opiskellut:) Aion jäädä alalle, ja töitä tosiaan on niin että saa valita mihin menee ja millä ehdoilla .sitten käytännön asiat hoidetaan? olen nyt jo töissä erikoishammaslääkärillä ja hän mielellään alkaisi kouluttamaan minusta hammashoitajaa. ei vaan tiedetty että onko se mahdollista.
- Anonyymi
asui rivitalossa, siirrot, painunut nurkka ikonilla, kertoi tämän verran pääsen takapihan alueella. haapajärvi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019