Hammashoitaja

tietämätön?

Osaako kukaan kertoa, millaista on hammashoitajan työ, tai siis kyllähän minä tiedän, että se on hammaslääkärin avustajana olemista, mutta onko muita vaihtoehtoja? missä koulutetaan? Ja ihan yleisesti olisi mukavaa, jos joku alallaoleva kertoisi tästä työstä? Onko vaihtelevaa? mielenkiintoista jne, palkka? ym.

17

29089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avustaja..

      hammaslekurin vieressä avustaa, kaikki on varmaan nähnyt..

      • kiinnostaa...

        muakin!


      • hammashoitaja
        kiinnostaa... kirjoitti:

        muakin!

        Hammashoitajantyö on pitkältä hammaslääkärin avustamista, aineiden sekoittamista ja annostelua, ,kehittää röntgenkuvia, potilaiden "välissä" pyyhkii pinnat, korjaa edellisen potilaan instrumentit yms. pois, laittaa seuraavalle potilaalle tarvittavat instrumentit valmiiksi..

        Hammashoitajan työ on hyvin monipuolista ja aika pikkutarkkaa puuhaa. mutta mukava ja siisti duuni loppuen lopuksi, sellainen työ, mikä on "helppo jättää työpaikalle".
        Haasteellisinta on oppia ne "miljoonat" aineet ja instrumentit, mitä eri hoitotilanteissa tarvitaan.
        Nekin oppii ajan kanssa.
        Yksityisellä puolella hh:n duuniin kuuluu usein myö välinehuolto, eli instrumenttien laitto lämpödesinfektoriin ja autoklaaviin, kulmakappaleiden ja turbiinien öljyäminen.

        Hammashoitajaksi jos opiskelee, niin työttömäksi et valmistu! Duunia saat satavarmasti! :)


      • hammashoitaja
        hammashoitaja kirjoitti:

        Hammashoitajantyö on pitkältä hammaslääkärin avustamista, aineiden sekoittamista ja annostelua, ,kehittää röntgenkuvia, potilaiden "välissä" pyyhkii pinnat, korjaa edellisen potilaan instrumentit yms. pois, laittaa seuraavalle potilaalle tarvittavat instrumentit valmiiksi..

        Hammashoitajan työ on hyvin monipuolista ja aika pikkutarkkaa puuhaa. mutta mukava ja siisti duuni loppuen lopuksi, sellainen työ, mikä on "helppo jättää työpaikalle".
        Haasteellisinta on oppia ne "miljoonat" aineet ja instrumentit, mitä eri hoitotilanteissa tarvitaan.
        Nekin oppii ajan kanssa.
        Yksityisellä puolella hh:n duuniin kuuluu usein myö välinehuolto, eli instrumenttien laitto lämpödesinfektoriin ja autoklaaviin, kulmakappaleiden ja turbiinien öljyäminen.

        Hammashoitajaksi jos opiskelee, niin työttömäksi et valmistu! Duunia saat satavarmasti! :)

        tässä vielä hyödyllinen linkki mikäli alakiinnostaa!
        http://www.stal.fi/


      • voi..
        hammashoitaja kirjoitti:

        tässä vielä hyödyllinen linkki mikäli alakiinnostaa!
        http://www.stal.fi/

        opiskella ko. alaa?


      • hammashoitaja
        voi.. kirjoitti:

        opiskella ko. alaa?

        nykyäänhän hammashoitajaksi haluavat opiskelevat lähihoitajaksi ammattikoulussa, kolmas vuosi on siis suuntautumista sitten suu- ja hammashoitoon.
        Tätä suuntautumisvaihtoehtoa ei ole kaikissa kouluissa missä voi opiskella lähihoitajanperusopinnot. Ainakin suurimissa kaupungeissa (hki, tre, turku, oulu) on mahdollisuus.


    • anni

      On tosi kiva työ, jota suosittelen lämpimästi=) Toki se riippuu paljon hammaslääkäristä kenen kanssa työskentelee. Nättiä työtä, jossa aika menee todella nopeasti. Töitäkin löytyy ihan varmasti,,,kun valmistuin niin kaikki luokalta valmistuneet saivat vakituisen työpaikan. Ja koska pulaa, niin palkastakin on varaa neuvotella=)itse keskustelemalla asiasta sain palkan 1950euroa/kk=)tku

      • molli

        Asutko missä päin, jos kerta töitä olet saanut heti valmistuttuasi? Ja vielä palkasta pystyit neuvottelemaan. Meinaa yksi kaverini on hammashoitaja, eikä töitä ole ollut.


      • neiti kesäheinä

        Ihan kiva toi sun palkka! Kauan oot ollu alalla? Ite meen ens viikolla haastatteluun, ja vaikka vasta valmistun niin aattelin etten 1700e/kk tee mitään...lastenhoidostakin saa enemmän, paikka ois tiedossa;)


    • 25v alalla

      Hammashoitajan työ on tiivistä teamtyöskentelyä, jossa saa vastata omasta työpisteestään. Työ on asiakaspalvelua,vaati järjestelmällisyyttä, tarkkuutta, hyvää itsetuntoa ja palvelualttiutta.
      Asiakkaat antavat suoraan palautetta, päivätyö, joka ei ole yhtä rasittavaa kuin sairaanhoitajan työ.Mukavassa työyhteisössä ihanteellinen naisen ammatti.

      • okå

        Minkälainen on hammashoitajien palkkataso?, ei se varmaan suurempi kuin suuhygienistien mutta minua todella kiinostaisi tietää jos työtä olis tarjolla mutta minkälainen palkka olisi.


    • alalta pois potkittu

      hoh hoijaa empä suosittele itse olen tehnyt työyä yli 30v ja puolet ajasta olin ison terveyskeskuksen henkilökunnan jamos hoitajan kiusaama työsuojelupiiri puuttui lopulta asioihin ja minut irtisanottiin vajaa vuosi kun olisin päässyt eläkkeelle joten en suosittele alaa

    • koiran virka

      älä hyvä ihminen ryhdy hammashoitajaksi se on koiran virka ja tuurista kiinni minkälaisen riivinraudan saat työpariksesi ja huono palkka

      • k--

        voiko hammashoitajaksi kouluttautua oppisopimuksella?


      • ...
        k-- kirjoitti:

        voiko hammashoitajaksi kouluttautua oppisopimuksella?

        Voi kouluttautua oppisopimuksella, helpoimmin tietenkin saa oppisopimuspaikan jos on jo lähihoitaja ja suorittaa vain toisen koulutusohjelman, menee 9kk :)

        Itse valmistun juuri hammashoitajaksi, ja oppisopimuksella olen opiskellut:) Aion jäädä alalle, ja töitä tosiaan on niin että saa valita mihin menee ja millä ehdoilla .


      • k--
        ... kirjoitti:

        Voi kouluttautua oppisopimuksella, helpoimmin tietenkin saa oppisopimuspaikan jos on jo lähihoitaja ja suorittaa vain toisen koulutusohjelman, menee 9kk :)

        Itse valmistun juuri hammashoitajaksi, ja oppisopimuksella olen opiskellut:) Aion jäädä alalle, ja töitä tosiaan on niin että saa valita mihin menee ja millä ehdoilla .

        sitten käytännön asiat hoidetaan? olen nyt jo töissä erikoishammaslääkärillä ja hän mielellään alkaisi kouluttamaan minusta hammashoitajaa. ei vaan tiedetty että onko se mahdollista.


    • Anonyymi

      asui rivitalossa, siirrot, painunut nurkka ikonilla, kertoi tämän verran pääsen takapihan alueella. haapajärvi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe