vaarallisten aineiden kuljetus

Apua!!

Olen aivan tumpelo näiden autojen kanssa joten nyt turvaudun teidän ammattikuljettajien apuun.
Kertokaa mulle millaisella kalustolla pystyy kuljettamaan esim. bensiiniä, kaasua yms. ja millaisilla työehdoilla ajatte vaarallisia aineita, työajat, palkkaus ym.

33

20311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka Ladalla.

      Jos lasti on alle 1000litra. Jos yli niin tarvii olla ADR varustus.Sama koskee kaasunajo.

      • löpökuski

        oliskohan ihan noin kumminkaan?


      • Minä tarkistin
        löpökuski kirjoitti:

        oliskohan ihan noin kumminkaan?

        Minäpä tarkistin, kun aihe tuntuu olevan vähän kaikille vieras. Saa olla 1500 litraa auton säiliössä, 500 litraa perävaunun säiliössä ja 60 litraa irtosäiliöissä, jolta osin maansiirtourakoitsijat syyllistyvät laittomuuksiin kuskatessaan koneillensa moottoripolttoöljyä niissä 200 litran tynnyreissä. Linkki tietolähteeseen:

        http://www.mintc.fi/vakhaku/asp/empty.asp?P=232&PS=root&A=setattribute:sess:avattu_submenu2:232&C=30652 .


      • seuraavasti:
        Minä tarkistin kirjoitti:

        Minäpä tarkistin, kun aihe tuntuu olevan vähän kaikille vieras. Saa olla 1500 litraa auton säiliössä, 500 litraa perävaunun säiliössä ja 60 litraa irtosäiliöissä, jolta osin maansiirtourakoitsijat syyllistyvät laittomuuksiin kuskatessaan koneillensa moottoripolttoöljyä niissä 200 litran tynnyreissä. Linkki tietolähteeseen:

        http://www.mintc.fi/vakhaku/asp/empty.asp?P=232&PS=root&A=setattribute:sess:avattu_submenu2:232&C=30652 .

        ADR-säiliölupa tarvitaan jos kuljetetaan vaarallisia aineita yli 3000 litran kontissa tai yli 1000 litran "säiliössä". ADR-perusajolupa vaaditaan näitä alemmissa määrissä mikäli ko. aineen "vapaaraja" ylittyy


      • minulla oli 1000 litranen
        Minä tarkistin kirjoitti:

        Minäpä tarkistin, kun aihe tuntuu olevan vähän kaikille vieras. Saa olla 1500 litraa auton säiliössä, 500 litraa perävaunun säiliössä ja 60 litraa irtosäiliöissä, jolta osin maansiirtourakoitsijat syyllistyvät laittomuuksiin kuskatessaan koneillensa moottoripolttoöljyä niissä 200 litran tynnyreissä. Linkki tietolähteeseen:

        http://www.mintc.fi/vakhaku/asp/empty.asp?P=232&PS=root&A=setattribute:sess:avattu_submenu2:232&C=30652 .

        tankki Scaniassa niin piti olla ADR katsastus jotta saisin ajaa autolla.


      • edelliseen:
        seuraavasti: kirjoitti:

        ADR-säiliölupa tarvitaan jos kuljetetaan vaarallisia aineita yli 3000 litran kontissa tai yli 1000 litran "säiliössä". ADR-perusajolupa vaaditaan näitä alemmissa määrissä mikäli ko. aineen "vapaaraja" ylittyy

        Siinä vaiheessa kun tarvitaan ADR-säiliölupa, niin myös kuljettavan ajoneuvon tulee olla ko.aineelle (esim palavat nesteet) ADR katsastettu.


      • noin
        edelliseen: kirjoitti:

        Siinä vaiheessa kun tarvitaan ADR-säiliölupa, niin myös kuljettavan ajoneuvon tulee olla ko.aineelle (esim palavat nesteet) ADR katsastettu.

        Lue kuule uudelleen ne pykälät. Et sitten valehtele täällä.


      • päässyt
        minulla oli 1000 litranen kirjoitti:

        tankki Scaniassa niin piti olla ADR katsastus jotta saisin ajaa autolla.

        helpommalla 999 L tankilla.


      • ja vie
        päässyt kirjoitti:

        helpommalla 999 L tankilla.

        Se Genesaretinjärveen!


      • lukutaidostasi en sittetn t...
        noin kirjoitti:

        Lue kuule uudelleen ne pykälät. Et sitten valehtele täällä.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19981112

        2) ADR-ajolupa (säiliöajolupa), jonka saa peruskurssin ja säiliökurssin sekä niitä vastaavan hyväksytyn kokeen perusteella, kuljetettaessa:

        a) vaarallisia aineita ajoneuvossa, jossa kiinteän tai irrotettavan säiliön tilavuus on suurempi kuin 1 m3;

        b) vaarallisia aineita monisäiliöajoneuvossa, jonka säiliöstön kokonaistilavuus on suurempi kuin 1 m3; tai

        c) vaarallisia aineita säiliökontissa, MEG-kontissa tai UN-säiliössä, joka on


      • 1000L
        Minä tarkistin kirjoitti:

        Minäpä tarkistin, kun aihe tuntuu olevan vähän kaikille vieras. Saa olla 1500 litraa auton säiliössä, 500 litraa perävaunun säiliössä ja 60 litraa irtosäiliöissä, jolta osin maansiirtourakoitsijat syyllistyvät laittomuuksiin kuskatessaan koneillensa moottoripolttoöljyä niissä 200 litran tynnyreissä. Linkki tietolähteeseen:

        http://www.mintc.fi/vakhaku/asp/empty.asp?P=232&PS=root&A=setattribute:sess:avattu_submenu2:232&C=30652 .

        saa kuljettaa eikä tarvitse merkitä millään tavalla. sama juttu jos työkone on lavetin päällä ja löpöpytty on työkoneen päälle ei tarvitse merkitä eikä tarvita mitään lupia. mutta jos löpöpytty on esim lavetin päällä koneen edessä tai takana homma on silloin eri juttu. eli toisinsanoen esim traktorikaivurin etukauhassa saa kuskata sen 1000L eikä tarvitse mitään lupia/merkintöjä. varmistin asian tammikuussa kun kävin uusimassa ADR-luvat. että näin.


      • mä vaan
        minulla oli 1000 litranen kirjoitti:

        tankki Scaniassa niin piti olla ADR katsastus jotta saisin ajaa autolla.

        oisit hakannu lekalla pari lommoa kylkeen ois ollu pienempi tilavuus.


      • ratiton
        lukutaidostasi en sittetn t... kirjoitti:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19981112

        2) ADR-ajolupa (säiliöajolupa), jonka saa peruskurssin ja säiliökurssin sekä niitä vastaavan hyväksytyn kokeen perusteella, kuljetettaessa:

        a) vaarallisia aineita ajoneuvossa, jossa kiinteän tai irrotettavan säiliön tilavuus on suurempi kuin 1 m3;

        b) vaarallisia aineita monisäiliöajoneuvossa, jonka säiliöstön kokonaistilavuus on suurempi kuin 1 m3; tai

        c) vaarallisia aineita säiliökontissa, MEG-kontissa tai UN-säiliössä, joka on

        Kuorman koostumus ja vastuu jakautuu usealle henkilölle, lähettäjä pakkaaja ,kuormaaja,kulettaja,vastaanottaja.Täytyykö koulutus olla muillakin kuin vain kuskilla joka täytyy titää kaikkien tekemiset ainakin koepapereissa.


      • tietoinen?
        päässyt kirjoitti:

        helpommalla 999 L tankilla.

        800 litraa, jonka ylityksen jälkeen auto on adr-katsastettava. Jostain olen kuullut tälläisen


      • tieto inen
        tietoinen? kirjoitti:

        800 litraa, jonka ylityksen jälkeen auto on adr-katsastettava. Jostain olen kuullut tälläisen

        ...vaan se on 1500 litraa autossa ja 500 litraa perävaunussa. Säiliön tulee olla yhdistetty moottoriin tai ajoneuvon apulaitteeseen (kylmäkone tms.)


      • tieto inen

    • veku74

      Vapaarajat sanelevat jo mitä voi tehdä, ja mitä ei. Bensalla se on 333l ja polttoöljyllä 1000l. Jos asia ei tunnut tutulta, perehdy siihen ennen kuin lähdet kuljettamaan.

      • löpökuski

        Löytyihän se oikeakin vastaus...


      • mä vaan
        löpökuski kirjoitti:

        Löytyihän se oikeakin vastaus...

        eikös ole niin et säiliö autoa ei saa ajaa tyhjänäkään kuin säiliö ADR:llä???


      • ADR-auto
        mä vaan kirjoitti:

        eikös ole niin et säiliö autoa ei saa ajaa tyhjänäkään kuin säiliö ADR:llä???

        Jos säiliöauto jossa on kuskatta vaikka sitä bensaa niin sillä saa ajaa ilman ADR-lupaa jos se on pesty.


      • mä vaan
        ADR-auto kirjoitti:

        Jos säiliöauto jossa on kuskatta vaikka sitä bensaa niin sillä saa ajaa ilman ADR-lupaa jos se on pesty.

        onhan mullakin toi säiliö lappu mut nyt en vaan muista miten se oli.

        korttikin menee taas vanhaksi vuoden vaihteessa eli kurssille jo 3 kerran


      • -klup-
        mä vaan kirjoitti:

        onhan mullakin toi säiliö lappu mut nyt en vaan muista miten se oli.

        korttikin menee taas vanhaksi vuoden vaihteessa eli kurssille jo 3 kerran

        Pesemätön säiliö edellyttää merkintöjä ja säiliölupaa. Vapaarajaa sovelletaan vain kappaletavaraliikenteessä.

        Poikkeukset löytyy kohdasta 1.1.3.1.
        http://www.mintc.fi/vakhaku/asp/empty.asp?P=230&PS=root&A=setattribute:sess:avattu_submenu2:230&C=24855
        1.1.3.6 viittaa tietenkin vapaarajaan. Lisäksi jäävät rajoitetun määrän mukaiset kuljetukset, luku 3.4


      • -klup-
        -klup- kirjoitti:

        Pesemätön säiliö edellyttää merkintöjä ja säiliölupaa. Vapaarajaa sovelletaan vain kappaletavaraliikenteessä.

        Poikkeukset löytyy kohdasta 1.1.3.1.
        http://www.mintc.fi/vakhaku/asp/empty.asp?P=230&PS=root&A=setattribute:sess:avattu_submenu2:230&C=24855
        1.1.3.6 viittaa tietenkin vapaarajaan. Lisäksi jäävät rajoitetun määrän mukaiset kuljetukset, luku 3.4

        Linkki vaan meni vituralleen, mutta tuonkin alta löytyy kun ottaa sieltä vasemmalta "vapautukset ja rajoitetut määrät", siellähän ne on kaikki listattuna. Itse asiassa myös nuo polttoainetankit yms. ovat tämän otsikon alla.


    • kuski1

      Mikä adr lupa tervitaan esim. kaasu autoon? Vissiin säiliölupa? Löytyskö jostain tietoa mikä lupa vaaditaan millekkin aineelle.

    • nääs...

      Jos vapaa raja ylittyy tarvitaan VAK/ADR katsattettu ajoneuvo ja kuljettajalla samainen ajolupa. Joko kappale tavara vak tai säiliö vak riippuen kuljettavasta tavarasta. Jos kuljetettavan aineen määrä alle vapaa rajan ei tarvita lupia, eikä kuljetusta myöskään merkitä varoitus kyltein. Vak katsatettu ajoneuvo voi olla paketti tai kuorma auto. Silloin kun ko. ajoneuvolla ei kuljeteta vaarallisia aineita poistetaan merkinnät ja sitä saa ajaa ilman vak lupia.

      • :D:D:D

        kuuseen ja OTA SELVÄÄ ennenkuin täällä avaudut. Vai oletko se kuuluisa hesalainen tullitäti joka yritti oikein sakkoja kirjoittaa kun ei tiennyt koska autot pitää ADR-katsastaa


      • Onyx.
        :D:D:D kirjoitti:

        kuuseen ja OTA SELVÄÄ ennenkuin täällä avaudut. Vai oletko se kuuluisa hesalainen tullitäti joka yritti oikein sakkoja kirjoittaa kun ei tiennyt koska autot pitää ADR-katsastaa

        Mä olen käyny VAK ja sen jälkeen ADR ajolupakurssin.Ainoa mitä jäi mieleen oli se,jos jotain sattuu niin torju tulipalo ja ilmoita palopäällikölle.Kunnan palopäällikkö hoitaa lopun ja millä jauhesammuttajalla varustettu kuski paljon tekis.ADR kurssilla mentiin harjoittelemaan jauhesammuttajalla.Joukossa oli yks VPK jätkä.Tuli mun vuoro ja täyty sammuttaa öljypalo.Tuurilla se sammu pienellä puhauksella,ei ammattitaidolla.Ja sitte VPK jätkä,ei millään sammunu ja se kävi kuumana.Oli kuumentunu liikaa.


      • lmvcnpiowj
        Onyx. kirjoitti:

        Mä olen käyny VAK ja sen jälkeen ADR ajolupakurssin.Ainoa mitä jäi mieleen oli se,jos jotain sattuu niin torju tulipalo ja ilmoita palopäällikölle.Kunnan palopäällikkö hoitaa lopun ja millä jauhesammuttajalla varustettu kuski paljon tekis.ADR kurssilla mentiin harjoittelemaan jauhesammuttajalla.Joukossa oli yks VPK jätkä.Tuli mun vuoro ja täyty sammuttaa öljypalo.Tuurilla se sammu pienellä puhauksella,ei ammattitaidolla.Ja sitte VPK jätkä,ei millään sammunu ja se kävi kuumana.Oli kuumentunu liikaa.

        niin palijo jokaisesta palkasta nussimiseen että otin loparit....


    • poiuokjrhaknbasdmhd

      eestiläisiltä ja polakeilta,hehä nykysin niitä ajelee....Ne kyllä tietää..

      • EX HPdriver

        Kun tiedän kokemuksesta näiden "meidän uuden sukupolven" kuskien (Ees.polak.ryss.jne) toilailuista! Siinä se lepää suomen kuljetuksien tulevaisuus? Huokaisen raskaasti mutta enempää en voi tehdä.


      • EX-HP-DRIVER-kaa
        EX HPdriver kirjoitti:

        Kun tiedän kokemuksesta näiden "meidän uuden sukupolven" kuskien (Ees.polak.ryss.jne) toilailuista! Siinä se lepää suomen kuljetuksien tulevaisuus? Huokaisen raskaasti mutta enempää en voi tehdä.

        Saas nähdä millon "rysähtää"....kunnolla kun nää "ammattimiehet" touhuilee.. Mina ei tieda millo !!!


    • ADRVAKKI

      Kuljetustehtävässä, johon ei lueta ajoneuvion kiinteissä, ajoneuvon kylmä yms laitteita varten olevissa säiliöissä olevaa polttoainetta saa kuljettaa kappaletavarana ilan erillisiä toimenpiteitä vapaaraja taulukon antamien rajojen alittavia määriä.

      Bensiini on 3.lk palava neste, Pakkausluokka II, jonka vapaaraja on 333 (litraa). Siis tähän 333 litraan asti saat kuskata bensaa vaikka mopon peräkärryssä, jos laitteet sen muuten jaksavat viedä. Sen jälkeen astuvat kuvioon Vak (adr) säännökset, jotka ovat keskenään lähes samansisältöiset vain hyvin pienin poikkeuksin.

      Säiliöautolla ja yli 3000 litran säiliökonttia kuljettaessa tarvitaan jo Säiliöajolupa, paitsi jos säiliö(t) on pesty.

      Ajoneuvossa olevaa ja apulaitteisiin tarkoitettua polttoainetta ja sen määrää sekä sen kuljetusta säätelevät sitten jo eri lait.

      • Mielenkiintoista..

        Tänään tuli soitettua liikkuvaan poliisiin ja täti (VAK asioista tietävä setä oli kertonut tätille) kertoi seuraavaa.

        Traktorin peräkärryssä saa kuljettaa yli 333 litraa bensaa, koska traktoria ei ole laissa määriteltyä. Traktorilla siis saa lain mukaan ajella rauhassa ilman adr lupia. En kyllä ymmärrä miten tämä on mahdollista, mutta pyrin saamaan tämän vielä mustaa valkoisella ennenkuin tilaan 900 litran bensa säiliön. Täti kyllä höpötti lopuksi sammuttimesta tms. Mielenkiintoista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7776
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2862
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1835
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1444
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1405
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe