Asun kerrostalon ensimmäisessä kerroksessa ja nyt olen ilmeisesti saanut kämppäkaverin. Tänään jokin mustavalkoinen lintu (tai itse asiassa kaksi tai kolme) "leijaili" parvekkeeni edessä ja törmäili välillä lasitukseen. Nyt tuo kyseinen lintu, kaiketi västäräkki, tekee pesää parvekkeen alakulmassa olevaan "vedenpoistoränniin" tai mikä se nyt onkaan. Se on tunkenut sinne kaikenlaista luonnon ainetta. Pesää ei kai saa rikkoa tai poistaa, eli minun pitää siis elää sen kanssa syksyyn asti? Toivottavasti saan kuitenkin kuivattaa pyykkini kesällä parvekkeella ilman että tipu tekee niihin merkkailuja. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kuulisin mielelläni.
Västäräkin pesä
8
1340
Vastaukset
- Leponex
Viime kesänä kärpäset teki pesän mun päähän. Ihan tajuton pörräys kuulu koko kesän pään sisältä. Sitte tuli talvi ja ne vaipu horrokseen. Nyt ne vissiin alkaa heräilemään talviuniltaan, kun silloin tällöin taas pörrää päässä.
- ...parvekkeella
Tänä aamuna näin kun Tipu (kyllä, se on saanut nimen!) vei nokassaan kuivaa heinää pesään. Se on väriltään ruskea ja sen nokka on kellertävä. Netistä löytämieni kuvien perusteella se on siis ilmeisesti mustarastasnaaras.
Mutta kysyisin vielä noista mustavalkoisista linnuista, miksi ne "leijailevat" lasin edessä? Onko niillä kevättä rinnassa vai luulevatko ne tosissaan pääsevänsä lasin läpi meille kylään?- kilpakosijan siinä
ruudussa omasta peilikuvastaan ja sitä pitää hiukan nokkasta.
- ponkari
No kyllä se västäräkki ja mustarastas pitäisi erottua "huonommallakin" bongarilla. Eli, kyllä västäräkki "katselee peilistä" ja mustarastas ei pesi parvekkeelle tai mainitsemaasi paikkaan. Tai tiedä näistä "urbaaneista." Katselepa vaikka netistä lintujen kuvia ja sen sellaista.
- Linturakas
Mökkini pienelle runsaan kahden neliön terassille teki västäräkki pesänsä. Minun piti laittaa kattoon sisälaudoitus, mutta se jäi kesken ja pesä oli siellä laudan päällä. Oli kuuma kesä ja ruokaa vähän. Poikaset tippuivat pesästä vuoron perään kun kurkoittelivat ruokaa ja jouduin nostelemaan niitä takaisin. Viimeiset poikaset pesässä kävivät aamupalalla mökissäni, kun huomasin ruuan olevan tosi vähissä ja luin, että västäräkki ruokkii poikasiaan hyöteisten lisäksi esim. mökkiläisten pullanmuruilla. Annoin veteen kastettua ranskista ja nostin takaisin. (omasin kokemusta lintujen hoidosta ennestään, en muuten olisi uskaltanut). En voinut saunoa oikein ja nauttia terassista iltaisin, mutta ne lähtivät jo vähän jälkeen juhannuksen, joten saat sinäkin todennäköisesti loppukesän vapaata. Varot vaan, etteivät pesi kahta kertaa kesän aikana. Seuraavana kesänä teki peukaloinen pyöreän pesänsäs västäräkin pesän päälle, mutta ruova ei kelpuuttanut pesää. (peukaloinen tekee 5 pesää rouvalleen valittavaksi).
- kasandra
Onko kenelläkään tietoa, onko tavallista, että västäräkki rakentaa yhtäaikaa kahta pesää?
- Skäri
Johan on rouva peukaloinen vaativaa sorttia! :)
- Kuuluu peukaloisen kulttuuriin
Skäri kirjoitti:
Johan on rouva peukaloinen vaativaa sorttia! :)
En minäkään sitä tiennyt, ennen uusia vuokralaisiani.Peukaloinen viihtyy risukasaympäristössä ja olin perannut runsaasti pajukkoa, joten kasoja oli useampia tontillani. Huomasin täysin ruskean isohkon perhosen ensin pihssani ja ajatuksisani en löytänyt sopivaa muistilokeroa ko. perhoselle. Kun se sitten vielä alkoi laulaa alkoi oikea olento hahmottua.
Luettuani vuokralaisistani lisää, totesin, että
peukaloisella on todella erikoiset pesimätavat. Uros nukkuu vuorotellen muissa pesissä. Se suojaa siten jälkeläisiään ja sitä oikeaa pesää, jossa on naaras, munat tai poikaset. En ollut paikalla pesää rakennettaessa, joten tulin yllätyksenä. Paikka ei ollut ihan niin rauhallinen kuin pariskunta oli kuvitellut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711470Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211444Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.751137Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771124Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211074Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051054En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 75898