Tuolta jenkkien keskustelusivuilta löytyi tällaistakin:
The Gleason scoring system was created by Dr Donald Gleason.
It is an attempt to qualify the aggressiveness of ones PCa. The first number represents the look of the minority of cancer cells. The second number the look of the minority of cells hence the first number is most important.
The look of the cells under a microscope are subjective, meaning it depends on the skill and experience of the observer. I had mine checked by three pathologists.
Olen myös eturauhassyöpäpotilas. Lääkärilehdessä taannoin kirjoitettiin, että Gleason- määritelmä ei ole helppo tehtävä. Tuo ylläoleva tukee sitä.
Tilanne on todella hankala, koska paljon (nykyään kait enenevässä määrin puhutaan turhista leikkauksista ja hoidoista). Onko niitä?
Helvetti-- tässä menee hermot.
Psa- mittauksiinkin suhtaudutaan lähes haudanvakavasti vaikka tiedetään että lukema voi vaihdella riippuen mittausta edeltävien päivien käyttäytymisestä.
Missään tapauksessa en luottaisi yhteen mittaukseen.
Eturauhassyövän määrittely
12
1226
Vastaukset
- tehdä niinkuin
itsestä oikealle tuntuu,Tuntuupa omituiselle,että olisi turhia leikkauksia ?
- olisi oikein
Kaipa leikkaus on turha, mikäli syöpä ei ole agressiivinen ja ikää on melko paljon, jolloin on oletettavissa, että ihminen kuolee johonkin muuhun ennen kuin syöpään ja saa elää jäljellä olevan elämänsä "terveenä".
Pakko kai toimia sen mukaan mitä sairaalan syöpälääkäri ehdottaa (määrää). Siis miehelleni, joka on nyt ollut n. puolitoista vuotta 6 kk:n välein seurannassa PSA:n vuoksi. Seuranta jatkuu edelleen keskussairaalssa. Syöpädiagnoosia ei ole annettu, mutta ei myöskään poissuljettu. Luultavasti se sitä on.
Hänellä on kuitenkin tekoläppä ja Marevan lääkitys, jotka asettavat omat rajoituksensa leikkaukseen ja koepalankin ottoon, eikä ole myöskään vaaratonta mennä herättelemään ilm. "nukkuvaa syöpää".
Ei se leikkaus myöskään hänen tapauksessaan vaaratonta ole. Kun ikääkin on melkein 70, niin täytyy vaan toivoa, ettei mahdollinen syöpä olisi agressiivista laatua.
Juuri eilen lääkäri sanoi miehelleni, että tällaisia tapauksia on Suomi "täynnä".
Joku tietysti sanoo, että senpä vuoksi lääkärit pitävätin seurannassa, kun ei ole resursseja kaikkien leikkaamiseen.
Varmasti siinäkin on perää, mutta kun asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen.
Ystäväni kertoi, että hänen suunnilleen saman ikäiseltä sukulaiseltaan leikattiin vuosia sitten eturauhassyöpä, joka leikkauksen jälkeen suorastaan räjähti ja levisi ylt´ýmpäriinsä.
Tällainen tilanne on todella hermojaraastavaa, kun muissa syövissä yleensä on totuttu leikkaamaan mahdollisimman alkuvaiheessa. - kannattaisi
olisi oikein kirjoitti:
Kaipa leikkaus on turha, mikäli syöpä ei ole agressiivinen ja ikää on melko paljon, jolloin on oletettavissa, että ihminen kuolee johonkin muuhun ennen kuin syöpään ja saa elää jäljellä olevan elämänsä "terveenä".
Pakko kai toimia sen mukaan mitä sairaalan syöpälääkäri ehdottaa (määrää). Siis miehelleni, joka on nyt ollut n. puolitoista vuotta 6 kk:n välein seurannassa PSA:n vuoksi. Seuranta jatkuu edelleen keskussairaalssa. Syöpädiagnoosia ei ole annettu, mutta ei myöskään poissuljettu. Luultavasti se sitä on.
Hänellä on kuitenkin tekoläppä ja Marevan lääkitys, jotka asettavat omat rajoituksensa leikkaukseen ja koepalankin ottoon, eikä ole myöskään vaaratonta mennä herättelemään ilm. "nukkuvaa syöpää".
Ei se leikkaus myöskään hänen tapauksessaan vaaratonta ole. Kun ikääkin on melkein 70, niin täytyy vaan toivoa, ettei mahdollinen syöpä olisi agressiivista laatua.
Juuri eilen lääkäri sanoi miehelleni, että tällaisia tapauksia on Suomi "täynnä".
Joku tietysti sanoo, että senpä vuoksi lääkärit pitävätin seurannassa, kun ei ole resursseja kaikkien leikkaamiseen.
Varmasti siinäkin on perää, mutta kun asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen.
Ystäväni kertoi, että hänen suunnilleen saman ikäiseltä sukulaiseltaan leikattiin vuosia sitten eturauhassyöpä, joka leikkauksen jälkeen suorastaan räjähti ja levisi ylt´ýmpäriinsä.
Tällainen tilanne on todella hermojaraastavaa, kun muissa syövissä yleensä on totuttu leikkaamaan mahdollisimman alkuvaiheessa.toimia syöpälääkärin ohjeiden mukaan.Hän kuitenkin katsoo mikä on potilaan paras
- Mutta tehtävä on.
olisi oikein kirjoitti:
Tällainen tilanne on todella hermojaraastavaa, kun muissa syövissä yleensä on totuttu leikkaamaan mahdollisimman alkuvaiheessa.Itselläni, vähän alle 70 vuotiaalla, todettiin kohonnut PSA ihan rutiititutkimuksessa. Ultraääni antoi varjostuman ja neulakokeessa syöpädiagnoosi Gleason 3 3=6. Arvolla 7 ei leikata ja siis vaihtoehtoinani oli seuranta, sädehoito ja leikkaus. Lääkäri perusteli hyvin eri vaihtoehtoja ja päädyimme leikkaukseen. Luultavasti sädehoito olisi ollut yhtä hyvä valinta. Leikkauksessa haitat ja riskit tulevat heti ja leikkauksen jälkeen voi vielä säteilyttää jos leviää paikallisesti. Sädehoidettua ei voi leikata. Päädyimme leikkaukseen ja nyt olen oireetta PSA seurannassa vuosittain vielä muutaman vuoden. Itse leikkaus on iso operaationa, mutta jo rutiinia ja ainoa tapa jolla koko syöpä voidaan poistaa. Sädehoito kestää useita viikkoja päivittäisenä ja on hoitona kevyt potilaalle. Aktiivinen seuranta voi olla henkisesti raskas vaihtoehto. Itse en tiedä oliko se oikea valinta, väärä se ei ollut. Eräänlainen hyvä puoli sairaudessa oli julkisen terveydenhoidon hyvä taso. Homma toimi kuin kello kuten hyvä operatiivinen ryhmtyö ainakin. Tapasin monia aivan samanlaisia historioita sairaalassa. Tyypillistä oli, että olimme "oireettomia" kaikki ja valehtelimme rohkeutemme kuin pojat ainakin. Kyllä se kova paikka on. Muistanette myös ettei levinnyttä syöpää koskaan leikata. Operaatio olisi voitu keskeyttää vielä pöydällekin, tosin skannaukset ja skopiat antavat jo hyvät tiedot ennen leikkusta ja leikkeleen mikroskopia leikkauksen jälkeen. Sen Gleason oli aivan sama 6.
- vastaajille
Mutta tehtävä on. kirjoitti:
Itselläni, vähän alle 70 vuotiaalla, todettiin kohonnut PSA ihan rutiititutkimuksessa. Ultraääni antoi varjostuman ja neulakokeessa syöpädiagnoosi Gleason 3 3=6. Arvolla 7 ei leikata ja siis vaihtoehtoinani oli seuranta, sädehoito ja leikkaus. Lääkäri perusteli hyvin eri vaihtoehtoja ja päädyimme leikkaukseen. Luultavasti sädehoito olisi ollut yhtä hyvä valinta. Leikkauksessa haitat ja riskit tulevat heti ja leikkauksen jälkeen voi vielä säteilyttää jos leviää paikallisesti. Sädehoidettua ei voi leikata. Päädyimme leikkaukseen ja nyt olen oireetta PSA seurannassa vuosittain vielä muutaman vuoden. Itse leikkaus on iso operaationa, mutta jo rutiinia ja ainoa tapa jolla koko syöpä voidaan poistaa. Sädehoito kestää useita viikkoja päivittäisenä ja on hoitona kevyt potilaalle. Aktiivinen seuranta voi olla henkisesti raskas vaihtoehto. Itse en tiedä oliko se oikea valinta, väärä se ei ollut. Eräänlainen hyvä puoli sairaudessa oli julkisen terveydenhoidon hyvä taso. Homma toimi kuin kello kuten hyvä operatiivinen ryhmtyö ainakin. Tapasin monia aivan samanlaisia historioita sairaalassa. Tyypillistä oli, että olimme "oireettomia" kaikki ja valehtelimme rohkeutemme kuin pojat ainakin. Kyllä se kova paikka on. Muistanette myös ettei levinnyttä syöpää koskaan leikata. Operaatio olisi voitu keskeyttää vielä pöydällekin, tosin skannaukset ja skopiat antavat jo hyvät tiedot ennen leikkusta ja leikkeleen mikroskopia leikkauksen jälkeen. Sen Gleason oli aivan sama 6.
Miehelleni on tehty ultraäänitutkimus heti ensimmäisellä sairaalakäynnillä. Siinä ei näkynyt muuta kuin eturauhastulehduksen jättämiä arpia.
En tiedä olisiko varminta käydä sairaalatutkimusten välillä yksityisen urologin tai syöpälääkärin tutkimuksissa. - leikata
Mutta tehtävä on. kirjoitti:
Itselläni, vähän alle 70 vuotiaalla, todettiin kohonnut PSA ihan rutiititutkimuksessa. Ultraääni antoi varjostuman ja neulakokeessa syöpädiagnoosi Gleason 3 3=6. Arvolla 7 ei leikata ja siis vaihtoehtoinani oli seuranta, sädehoito ja leikkaus. Lääkäri perusteli hyvin eri vaihtoehtoja ja päädyimme leikkaukseen. Luultavasti sädehoito olisi ollut yhtä hyvä valinta. Leikkauksessa haitat ja riskit tulevat heti ja leikkauksen jälkeen voi vielä säteilyttää jos leviää paikallisesti. Sädehoidettua ei voi leikata. Päädyimme leikkaukseen ja nyt olen oireetta PSA seurannassa vuosittain vielä muutaman vuoden. Itse leikkaus on iso operaationa, mutta jo rutiinia ja ainoa tapa jolla koko syöpä voidaan poistaa. Sädehoito kestää useita viikkoja päivittäisenä ja on hoitona kevyt potilaalle. Aktiivinen seuranta voi olla henkisesti raskas vaihtoehto. Itse en tiedä oliko se oikea valinta, väärä se ei ollut. Eräänlainen hyvä puoli sairaudessa oli julkisen terveydenhoidon hyvä taso. Homma toimi kuin kello kuten hyvä operatiivinen ryhmtyö ainakin. Tapasin monia aivan samanlaisia historioita sairaalassa. Tyypillistä oli, että olimme "oireettomia" kaikki ja valehtelimme rohkeutemme kuin pojat ainakin. Kyllä se kova paikka on. Muistanette myös ettei levinnyttä syöpää koskaan leikata. Operaatio olisi voitu keskeyttää vielä pöydällekin, tosin skannaukset ja skopiat antavat jo hyvät tiedot ennen leikkusta ja leikkeleen mikroskopia leikkauksen jälkeen. Sen Gleason oli aivan sama 6.
mitään syöpää,mikä on ehtinyt levitä? siis esim.rintasyöä.
- toisen muija
olisi oikein kirjoitti:
Tällainen tilanne on todella hermojaraastavaa, kun muissa syövissä yleensä on totuttu leikkaamaan mahdollisimman alkuvaiheessa.Minulla samanikäinen mies, olisin vaan sitä kysynyt, että mitä oireita huomaisit miehessäsi?
tarkoitin nyt sitä, että minun miehelläni monta oiretta jotka pelottavat - lähinnä minua - sillä eihän se rometaari itse niistä puhu.
eli on karmeaa pissavaivaa, jälkitíputtelua, kipuja ja kolotuksia " jokapuolla" lonkassa vyön seutuvilla, selässä, polvessa ja kas kummaa:
jalkapohjassa....jalkapohjassa näkyy ajoittain sellainen pieni " riisinkokoinen" patti joka välistä on niin kipeä että pistää ontumaan.
lääkäriin tämä hyväkäs ei mene. - vaivoja kuin, että
toisen muija kirjoitti:
Minulla samanikäinen mies, olisin vaan sitä kysynyt, että mitä oireita huomaisit miehessäsi?
tarkoitin nyt sitä, että minun miehelläni monta oiretta jotka pelottavat - lähinnä minua - sillä eihän se rometaari itse niistä puhu.
eli on karmeaa pissavaivaa, jälkitíputtelua, kipuja ja kolotuksia " jokapuolla" lonkassa vyön seutuvilla, selässä, polvessa ja kas kummaa:
jalkapohjassa....jalkapohjassa näkyy ajoittain sellainen pieni " riisinkokoinen" patti joka välistä on niin kipeä että pistää ontumaan.
lääkäriin tämä hyväkäs ei mene.vessassa joutuu juoksemaan normaalia useammin.
Itse hän pisti sen eturauhastulehduksen syyksi. Varmasti osittain näin onkin, koska hänellä tämä tulehdus on ilm. krooninen.
Nyt hän sitten yrittääkin, saatuaan lääkäriltä jonkinlaisen myönnytyksen, pistääkin PSA:n kohoamisen kroonisen tulehduksen syyksi. Minä en sitä usko.
Sitten hänellä on vielä tekoläpästä 17 vuoden aikana aiheutunutta sydämen vajaatoimintaa ja yhtenä lääkkeenä on nesteenpoistolääke, joka myös lisää vessakäyntejä, joten siihen on niin monta syytä.
Tämä PSA:n kohoaminen tuli ilmi terveyskeskuksen rutiinitarkastuksessa, joka hänelle sydämen vuoksi tehdään vuosittain.
Tosiasiassa hän ei edes tiennyt, että PSA-koe oli otettu.
Olimme LIDL:n pihalla, kun lääkäri soitti asiasta ja kehoitti tulemaan välittömästi uusintatarkastukseen. Eli koko juttu tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Mies oli muutaman kerran käynyt urologin tarkastuksissa, mutta tämä oli joku vanhankansan lääkäri, joka ei koskaan otattanut PSA:ta. Sanoi vaan, ettei tarvitse, koska hän kyllä tuntee sen käsin tunnustelemallakin. Eikä siellä mitään tuntunut.
Sitten tämä lääkäri kuoli ja urologin tutkimukset loppuivat siihen, pariksi vuodeksi, vaikka minä asiasta huomauttelinkin.
Kyllähän me PSA:sta olimme tietoisia, mutta jotenkin sitten vaan luotimme siihen urologiin.
Tietenkin PSA oli voinut nousta urologin tutkimusten jälkeenkin, mutta ainakin mies olisi mennyt kokeisiin aikaisemmin, jos olisi tiennyt PSA:n olevan epäilyttävä. Tuskin se yht´äkkiä nousi.
Jos miehesi ei suostu menemään urologille, niin
yritä saada hänet vaikka terveyskeskuslääkärille, jossa muiden kokeiden joukossa pyytäisi ottamaan PSA:n.
Meillä oli silloin kokenut omalääkäri, joka heti suoritti sisätutkimuksen. Sen jälkeen antoi kiireellisen lähetteen TYKS:iin, vaikka ei tutkimuksessa mitään ilmennytkään.
Se PSA tuntuu olevan melko tärkeä arviointiperuste, vaikka ei lukemani perusteella kaikenkattava tutkimus olekaan.
Kyllähän sinunkin miehelläsi niitä vaivoja on. Ei niiden kuitenkaan syöpään tarvitse liittyä.
Minunkin mieheni syö nykyään eturauhasen hyvänlaatuiseen liikakasvuun tarkoitettua lääkettä, joka on huomattavasti alentanut PSA:ta.
Luultavasti sinunkin miehesi tarvitsisi ainakin jotain vastaavaa ja kyllä mahdollinen tulehduskin pitäisi tutkia.
Kaikista kivuista on mahdotonta ilman tutkimuksia mennä sanomaan mistä ne johtuvat. Ne kun ovat tämän ikäisillä enemmän kun yleisiä.
Itse olin jokin aika sitten magneettikuvauksessa ja luuston gammakuvauksessa selkäni vuoksi. Minulta on nim. leikattu rintasyöpä osapoistolla ja olen saanut siihen sädehoitoa. Nyt ei kuitenkaan syöpää ollut. Muista syistä vaan selkä on kuulema sökö.
Kyllä minun mielestäni se patti miehesi jalkaphjassakin kannattaisi tutkituttaa jo kivuliaisuutensa vuoksi. En jaksa uskoa, että se sinänsä vaarallinen olisi, koska häipyy välillä. Ehkä tulee jostakin rasituksesta. Varmasti terveyskeskuslääkärikin osaisi siitä jotain sanoa.
Kyllä näitä sairauksia riittää, mutta nyt me lähdemme pojantyttären nimipäiville ja ainakin vähäksi aikaa unohdamme kaikki vaivat. - sama muija
toisen muija kirjoitti:
Minulla samanikäinen mies, olisin vaan sitä kysynyt, että mitä oireita huomaisit miehessäsi?
lääkäriin tämä hyväkäs ei mene.Unohdin kertoa että:
tältä rometaarilta on leikattu munuaissyöpä viisi vuotta sitten - nyt oli kontrollissa vuosi sitten - ultrattiin prostata joka painaa n 40 g.
mutta:
ei hän sanonut mitään pissavaivastaan hoitavalle lääkärille, ei totellut annettuja ohjeita koskien uä tutkimusta .
lopputulos plusminusnolla.
eihän tässä muuta mutta kun hän sairastelee ja kippurtaa se koskee myös minua - asumme kahdestaan ja kuulen vaikken haluaisi jokaisen hänen ähellyksensä vessassa, kaikki yöjuoksut pissa-yrityksillä yms
tiedän, että tämä loppuu täydelliseen virtsaumpeen ja olen yrittänyt puhua hänelle.
myös lapsemme ovat sanoneet että menis lääkäriin mutta ei hän kuulemma ole sairas.
eihän tässä muuta voi kuin varautua pahimpaan eli siihen kun kaikki on tukossa ja sitten kutsua ambulanssi.
hänen kasvonsa ovat sellaiset keltaisen harmaat ja aivan järkyttävää turvotusta kasvoissa eikä hän käytä viinaa ei tupakoi.
psa oli hänelle 3 vuotta sitten 3,4, - raskasta
sama muija kirjoitti:
Unohdin kertoa että:
tältä rometaarilta on leikattu munuaissyöpä viisi vuotta sitten - nyt oli kontrollissa vuosi sitten - ultrattiin prostata joka painaa n 40 g.
mutta:
ei hän sanonut mitään pissavaivastaan hoitavalle lääkärille, ei totellut annettuja ohjeita koskien uä tutkimusta .
lopputulos plusminusnolla.
eihän tässä muuta mutta kun hän sairastelee ja kippurtaa se koskee myös minua - asumme kahdestaan ja kuulen vaikken haluaisi jokaisen hänen ähellyksensä vessassa, kaikki yöjuoksut pissa-yrityksillä yms
tiedän, että tämä loppuu täydelliseen virtsaumpeen ja olen yrittänyt puhua hänelle.
myös lapsemme ovat sanoneet että menis lääkäriin mutta ei hän kuulemma ole sairas.
eihän tässä muuta voi kuin varautua pahimpaan eli siihen kun kaikki on tukossa ja sitten kutsua ambulanssi.
hänen kasvonsa ovat sellaiset keltaisen harmaat ja aivan järkyttävää turvotusta kasvoissa eikä hän käytä viinaa ei tupakoi.
psa oli hänelle 3 vuotta sitten 3,4,En osaa sanoa oikein mitään, koska en ole asiantuntija missään näissä asioissa.
Jos ei miestä kerran sovinnolla lääkärille saa, niin eihän siinä paljon ole tehtävissä.
Onhan se selvää, että jotain on vialla, mutta kyllä hän sen itsekin tietää, vaikka sanookin, ettei ole sairas. Kaipa hän vaan pistää päänsä pensaaseen.
Luultavasti jossain vaiheessa todella on soitettava ambulanssi.
Toivottavasti et itse mene henkisesti ihan loppuun tällaisesta jännittämisestä ja pelosta.
Jospa tilaisit ajan vaikka terveyskeskuslääkärille ja pyytäisit itsellesi esim. jotain unilääkettä ja selittäisit miehesi tilannetta ja kysyisit neuvoja, miten hänen kanssaan olisi meneteltävä.
- se on:
mene leikkaukseen hätiköidyn diagnoosin vuoksi ja saat jälkikäteen kuulla, että tauti olikin ihan kilttiä ja olisit pärjännyt sen kanssa vuosikymmenet. Tai sitten tyydyt seurantalinjalle ja tauti räjähtääkin käsiin. Tärkeät valinnat eivät ole liian helppoja elämässä, ei edes eturauhassyöpäpotilaalle.
- tosiaan.
helppoa,jos varmistat vielä diagnoosin onkologilta ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3541421- 741395
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3111164Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461087Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht32906Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231894vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163868Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40835Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20807Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804