Olen ensi syksynä todennäköisesti aloittamassa opiskelut Turun yliopistolla ja mielenkiinnolla olen selaillut ja katsellut noita Tys:in opiskelija-asuntoja. Tahtoisinkin nyt kuulla kokemuksia ja mielipiteitä: mitkä ovat parhaita seutuja asua? Miellän itseni enemmän soluihmisiseksi kuin yksinasujaksi, mutta tiedot molemmantyyppisistä asunnoista on tervetullutta. Huomasin tuossa aiemmin keskustelun noista aamuruskon ja iltakajon asunnoista. Asuuko siellä paljon yliopistoväkeä vai mielletäänkö matka yliopistolle liian pitkäksi? Pilvilinnan ja halsikylän asunnot vaikuttavat myös ihan mukavilta. Mutta kertokaapa te asiasta paremmin tietävät kokemuksianne!
Turun opiskelija-asunnot!
18
9450
Vastaukset
- lähes keskustassa
Vanha yo-kylä on miltei keskustassa ja hyvien bussiyhteyksien lähettyvillä. Samoin rautatie- ja linja-autoasema ovat lähellä.
Kylästä kävelee yliopistolle noin 10 minuutissa.- jos asut lähellä
Juu, kannattaa katsoa asunto mahdollisimman läheltä yliopistoa, varsinkin jos solu kelpaa. Soulu-asumista kannattaa kyll kokeilla jos siihen löytyy halua, mut opintojen myöhemmässä vaiheessa kannattaa muuttaa asumaan yksin tai kaverin kanssa.
- ihmeessä
jos asut lähellä kirjoitti:
Juu, kannattaa katsoa asunto mahdollisimman läheltä yliopistoa, varsinkin jos solu kelpaa. Soulu-asumista kannattaa kyll kokeilla jos siihen löytyy halua, mut opintojen myöhemmässä vaiheessa kannattaa muuttaa asumaan yksin tai kaverin kanssa.
myöhemmässä vaiheessa pitäisi vaihtaa yksiöön tai kaverin kanssa samaan asuntoon? olen asunut koko yliopistoaikani solussa ja hyvin on toiminut! tietenkin jos seurustelee niin yksiö voi olla hieman mukavampi paikka viettää aika rakkainpansa kanssa, mutta yksineläjälle soluasuminen on mielestäni hyväksi todettu vaihtoehto!
- tottako?
Olen kuullut että yo-kylän ja yo-talojen asunnot eivät ole parhaimmasta päästä ja asumisympäristönä paikka on melko rauhaton. pitääkö paikkansa?
- totta.
tottako? kirjoitti:
Olen kuullut että yo-kylän ja yo-talojen asunnot eivät ole parhaimmasta päästä ja asumisympäristönä paikka on melko rauhaton. pitääkö paikkansa?
Kannattaa katsella myös yksityisten tarjontaa yksiöistä/solukämpistä ( esim. http://www.asuntohelppi.fi/ ) tai sitten kaupungin vuokrakämppiä- näissä tosin tulee bussimatkaa hiukan.
- jo yli 10 v kylän tuntumassa
tottako? kirjoitti:
Yo-kylän talot on remontoitu ja alue on puistomaista ja rauhallista. Melkein luonnossa ja silti ihan keskustassa ja jatkoyhteydet kumpaankin suuntaan hyvät.
Aina löytyy yksittäisiä vouhottajia ja pelkääjiä, ja joitan juttuja mistä tulee ääntä ja melua, myöhemmin puhetta, mutta näin on jokapaikassa. - Erakkokammo
ihmeessä kirjoitti:
myöhemmässä vaiheessa pitäisi vaihtaa yksiöön tai kaverin kanssa samaan asuntoon? olen asunut koko yliopistoaikani solussa ja hyvin on toiminut! tietenkin jos seurustelee niin yksiö voi olla hieman mukavampi paikka viettää aika rakkainpansa kanssa, mutta yksineläjälle soluasuminen on mielestäni hyväksi todettu vaihtoehto!
Juu, onhan solu kieltämättä ihan kiva varsinkin, jos on isot yhteistilat. Mutta itselleni ainakin vaihto koitti siinä vaiheessa, kun tarpeeksi monta kertaa kämppikset oli ehtineet vaihtua. Mieluummin kärvistelen pienessä yksiössä.
Ei ollut tosiaankaan mitään "vikaa" itsessäni: Kaikki vain halusivat solusta mahdollisimman pian pois, koska se oli heille vain opiskelija-asuntosäätiön jonojen seurauksena vastaanotettu tilapäismajapaikka. Ei ole kovinkaan kodikasta, jos koko ajan vaihtuu kanssasi keittiön, vessan ja olkkarin jakavat ihmiset.
Kaiken huipuksi kohdalle sattui useampikin pakosta soluun joutunut, jotka mökkäsivät huoneissaan niin, etten mahdollisesti tiennyt moneen päivään, että asunnossa oli tosiaan koko ajan joku muukin. Mitään seuranpitoa en kaivannut, mutta olisivat voineet edes keittiössä ohittaessaan sanoa "hei". Ilmeisesti se vaan olisi rikkonut epätoivoisen ajatuskuplan siitä, että asuukin ihan yksin yksiössä eikä pakosta solussa. - jsklsf
tottako? kirjoitti:
yo-taloista en muuta voi sanoa kuin että keskeisellä paikalla ovat :) yo-kylässä olen kaksi vuotta asunut ja asuntoni oli kyllä ihan siisti ja mukava. olen myöskin ollut kylässä erittäin monessa yo-kylä-asunnossa ja kaikki ovat olleet ihan hyväkuntoisia. yo-kylä alueenakin on ihan okei, muun muassa lyhyt kävelymatka yliopistolle. eli suosittelen kyllä yo-kylää asuinpaikkana.
- taas ei
Erakkokammo kirjoitti:
Juu, onhan solu kieltämättä ihan kiva varsinkin, jos on isot yhteistilat. Mutta itselleni ainakin vaihto koitti siinä vaiheessa, kun tarpeeksi monta kertaa kämppikset oli ehtineet vaihtua. Mieluummin kärvistelen pienessä yksiössä.
Ei ollut tosiaankaan mitään "vikaa" itsessäni: Kaikki vain halusivat solusta mahdollisimman pian pois, koska se oli heille vain opiskelija-asuntosäätiön jonojen seurauksena vastaanotettu tilapäismajapaikka. Ei ole kovinkaan kodikasta, jos koko ajan vaihtuu kanssasi keittiön, vessan ja olkkarin jakavat ihmiset.
Kaiken huipuksi kohdalle sattui useampikin pakosta soluun joutunut, jotka mökkäsivät huoneissaan niin, etten mahdollisesti tiennyt moneen päivään, että asunnossa oli tosiaan koko ajan joku muukin. Mitään seuranpitoa en kaivannut, mutta olisivat voineet edes keittiössä ohittaessaan sanoa "hei". Ilmeisesti se vaan olisi rikkonut epätoivoisen ajatuskuplan siitä, että asuukin ihan yksin yksiössä eikä pakosta solussa.Oikeesti, paljonko näitä soluasuntoja enää oikeasti on? Eikö ne melkein kaikki jo ole yo-kylässäkin muutettu yksityisiksi asunnoiksi?
- ccd
tottako? kirjoitti:
Kyllähän niitä yksittäisiä mölyäjiä ja rettelöitsijöitä löytyy ihan mistä vaan. Asun itse Haliskylässä ja täällä metelöivät itse asiassa huomattavasti useammin ei-opiskelijat (maahanmuuttaja- ja sosiaalipummilähiö). Kannattaa ehdottomasti yrittää YO-taloihin ja YO-kylään. Yritän itsekin yhä uudelleen kunnes pääsen. Juuri nuo kohteet ovat ainoat TYS:llä, joista matka yliopistoille on lyhyt. Tavastikin on ihan kohtuulähellä.
- ei paikallinen
Netissä varissuota on povattu melko rauhattomaksi seuduksi, pitääkö paikkansa? Itse olisin kiinnostunut tuosta Räntämäen Pilvilinnan asunnoista! onko kellään kokemusta esimerkiksi niistä neljän hengen yhteisöasunnoista joissa on sauna yms.? entä räntämäestä asuinympäristönä yleensä?
- ongelma lähiöt muualla
Varissuo oli jonkin asteinen häiriö lähiä 30 vuotta sitten. Nyt siellä on ihan normaalia. Muksut kasvaneet isoiksi ja jäljellä vanhempaa porukkaa.
Kuitenkin alueen hintataso on säilynyt suhteessa edullisena.
Kannattaa tutustua. - jotain tietävä
Varissuo on itse asiassa joidenkin siellä aikoinaan asuneiden opiskelijatuttujen mukaan loppujen lopuksi aika rauhallinen paikka. Opiskelijatalot tietenkin voivat olla positiivinen poikkeus tässä suhteessa: Turussa myös Halisia on haukuttu joskus levottomaksi paikaksi, mutta ei sekään näy opiskelijataloissa.
Varissuolla on myös varmaan jonkinlaisena aluepolitiikan tuloksena tosi hieno kirjasto ja mukiinmenevä ostoskeskus. Opeksi opiskeleville on tietty kiva, että Norssi on ihan lähellä, ja samaa koulua käy myös IB-lukiolaiset. Varissuolta on myös tosi hyvät bussiyhteydet keskustaan ja linjat menevät monen korkeakouluyksikön läheltä. Päivisin ainakin on ihan tavallista ja rauhallista, kun olen siellä käynyt.
Oikeastaan sekä Varissuon että Halisten "rauhattomuuden" olen havainnut ihan vain siinä, että bussissa voi istua vähän useammin maistissa olevia suomalaisia miehiä, ei muuta. Niin, ja opiskelija-asuntosäätiö on panostanut kohteiden pyörävarastoihin.;-)
Räntämäestä en ole sinänsä kuullut mitään huonoa, paitsi bussiyhteydet on olleet ainakin takavuosina heikohkot varsinkin viikonloppuisin ainakin sille puolelle keskustaa, jossa on yliopisto ym. kouluja. Mutta tietysti voi aina talsia Halisiin asti bussipysäkille. Lidl taitaa olla Räntämäessä aika lähellä, ja iso Prisma. - ei muuta vikaa
kuin ilmojen lämmmettyä ostarin nurkilla notkuvat pulsut. Ei niistä tietty ole kuin esteettinen haitta.
Yo-kylässä on huomattavasti rauhattomampaa. Kokemusta on molemmista paikoista.
Noh, Varissuon bussit on usein täpötäysiä ja meluisia; riippuu tietty mihin aikaan kulkee. Bussitiheys on kuitenkin hyvä, jos koululaisten öykkäröinti ei rasita liikaa... fillarillakin pääsee, vielä raittiissa ilmassa ;-) - asukas
Räntämäki on erittäin rauhallinen paikka. 35 vuoden kokemuksella sanoisin, että pahimmat häiriöt aiheutuu siitä, että kissat pissii ovenpieleen ja pari mopopoikaa pärrää pururadalla.
Ulkona näkee eniten sauvakävelijöitä ja koiranulkoiluttajia.
Ulkoilumahdollisuudet ovat hyvät ja alueella on myös Turun urheiluliiton Jumppala. Impivaaran uimahalli on myös kohtuullisen matkan päässä.
Kauppoja on lähellä Siwa (lähinnä), S-market, Prisma ja Lidl (noin 1,5 km päässä). Lisäksi Räntämäessä on grillikioski Halistupa ja Hesburger S-marketin vieressä (alle kilometrin päässä).
Bussiyhteys on suoraan Hämeenkadulle, jossa on Turun yliopisto, Turun kauppakorkeakoulu ja Åbo Akademi. Bussit tosin kulkevat omituisin aikatauluin ja vain noin puolen tunnin välein.
- minävain..
Millaisia ovat ironsiden yksiöt ja soluasunnot? Millaista seutua tuo ilpoisten kaupungin osa muuten on asua? kokemuksia?
- tietoja kaipaava!
Kertokaapa ihmiset lisää kaikista opiskelija-asuntoloista!!!
Auringonnousu on kaukana keskustasta (n. 6 km), mutta busseja menee hyvin ja läheltä.
Auringonnousussa asuu paljon vaihto-opiskelijoita, jotka ovat mielestäni vain mukava lisä. Rauhallinen alue. Joskus vaihtarit viettää iltaa vähän kovaäänisemmin, mutta ei ainakaan meitä ole häirinnyt.
Melko lähellä mm. R-kioski, Koti-pizza, Apteekki, (kesällä valmistuva) S-market, Piispanristin Prisma, Tarjoustalo, Sportia jne.
Vuokra on todella halpa ja ainakin meidän asunto on todella hyvässä kunnossa. Huolto toimii hyvin ja piha-alueista pidetään hyvää huolta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821289Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021078Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611050Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12999Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ161978Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103953Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68866Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119791- 77725
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121724