Vielä kerran kysyisin potkuriakselin rihtauksesta.Paljonko saa olla max toleranssia laipoissa ja pitääkö rihtaus suorittaa veneen ollessa vedessä kun olen kuullut ainakin puuveneiden rungon elävän pukeilla,itsellä on lasikuituvene.Kiitos asiallisista viesteistä.
rihtaus
16
4149
Vastaukset
- luulisin että
Eikös ne toleranssit riipu kytkimen ja tiivisteiden vaatimuksista, eli ovat tapauskohtaisia?
- pitää
olla kohdallaan ja säädetään vedessä. Rakotulkilla ympäri laippaa ja konetta käännellään sen mukaan.
Huono rihtaus hajoittaa kaiken. - puoshaka
Käsittääkseni sinulla on ns jäykkä kytkentä, jossa akselinlaippa ja vaihteen laippa liitetään toisiinsa pulteilal ns jäykästi. Tällöin yleensä koko potkurin työntö kohdistuu koneeseen joka ei juurikaan saa liikkua mihinkään suuntaa. Tällaisessa kytkennässä tarkkuus on entistä tärkeämpi. Jos varsinainen linjaus on tehty oikein voit koneen tassusäädöillä saada lopputarkkuuden joka on oltava alle mm kytkentälaipalla. Oletuksena on että potkuriakseli on suora ja tuettu (laakeroitu) suoraan. Jos sitävastoin sinulla on joustava laippa tai jopa ns skatra (murrosnivel) päästään ns rihtauksessa helpommalla. Vaikka valmistaja ilmoittaakin ko kytkennälle max kulmat pyri kuitenkin mahdollisimman pieneen kulmavirheeseen. Tällöin värinät tärinät ja resonoinnit ovt pienempiä tai niitä ei ole lainkaan.
- R K-S
Eli käytät 0,1 mm rakotulkkia. Voit sitten vielä varmistaa 0,05:lla. Lasikuituveneessä voit hyvin tehdä työn maissa. Rungon pitää olla niin jäykkä, että rihtaus ei muutu.
- Jaassuu
Minkäs verran antaa anteeksi kun on nivel, onko se nyt sitten nimeltään vakionopeusnivel tai joku selainen. (Teräsvene)
- R K-S
Jaassuu kirjoitti:
Minkäs verran antaa anteeksi kun on nivel, onko se nyt sitten nimeltään vakionopeusnivel tai joku selainen. (Teräsvene)
niitä pitää olla 2 kpl ja painelaakeri myös. Silloin ei tarvita rihtausta, mutta kulmat pitää olla oikein. Yksi nivel ei ole mitään. Joustokytkin on sitten toinne vaijhtoeho. Joustokytkimen kanssa suosittelen kuitenkin rihtausta ensin kovalla laipalla.
- lkp
R K-S kirjoitti:
niitä pitää olla 2 kpl ja painelaakeri myös. Silloin ei tarvita rihtausta, mutta kulmat pitää olla oikein. Yksi nivel ei ole mitään. Joustokytkin on sitten toinne vaijhtoeho. Joustokytkimen kanssa suosittelen kuitenkin rihtausta ensin kovalla laipalla.
Mitäs mieltä olet niin sanotusta rättinivelestä?
Mull oli aikoinaan aluksi jäykkä akseli, mut rupes oleen ongelmia rihtauksen pysyvyyden kans. Oisko ollu liian pienet kumityynyt tai jotai. Katkeili akseli laippojen pultteja jne...
Ostin sitten sellaisen vaalean rättinivelen joka oli jotain 20mm paksu ne palat joista tulee laippoihin kiinni. Siihen loppu kaikki ongelmat ja oon kiitollinen Piikkön miehelle joka kertoi tästä ja lähetti sen mulle ja oli todella edullinenkin. - R K-S
lkp kirjoitti:
Mitäs mieltä olet niin sanotusta rättinivelestä?
Mull oli aikoinaan aluksi jäykkä akseli, mut rupes oleen ongelmia rihtauksen pysyvyyden kans. Oisko ollu liian pienet kumityynyt tai jotai. Katkeili akseli laippojen pultteja jne...
Ostin sitten sellaisen vaalean rättinivelen joka oli jotain 20mm paksu ne palat joista tulee laippoihin kiinni. Siihen loppu kaikki ongelmat ja oon kiitollinen Piikkön miehelle joka kertoi tästä ja lähetti sen mulle ja oli todella edullinenkin.sellainen vaimentaa tärinöitä, mutta rihtaus tai linjaus pitää tehdä silti oikein.
- suora
R K-S kirjoitti:
niitä pitää olla 2 kpl ja painelaakeri myös. Silloin ei tarvita rihtausta, mutta kulmat pitää olla oikein. Yksi nivel ei ole mitään. Joustokytkin on sitten toinne vaijhtoeho. Joustokytkimen kanssa suosittelen kuitenkin rihtausta ensin kovalla laipalla.
voinko tupla nivel asenta suora ,eli ilman kulma ? tai pari millin sivuheitto ? akselilinja on suora ( sama kulma 7`) kytkin ja akselin väli.
- R K-S
suora kirjoitti:
voinko tupla nivel asenta suora ,eli ilman kulma ? tai pari millin sivuheitto ? akselilinja on suora ( sama kulma 7`) kytkin ja akselin väli.
Kyllä se kone kuitenkin heiluu hieman, että kuulat saavat liikkua urissaan.
- suora
R K-S kirjoitti:
Kyllä se kone kuitenkin heiluu hieman, että kuulat saavat liikkua urissaan.
ok , joku vaan sanoi että ei voi asenta suora linja cv nivel ,ei kuulemaa saa voitelu ? mutta Aqvadrive nivel asennusohje ei kieltä suora asennus !! kai se suora asennus vähintäin kulattaa cv nivel ..tai ????
- R K-S
suora kirjoitti:
ok , joku vaan sanoi että ei voi asenta suora linja cv nivel ,ei kuulemaa saa voitelu ? mutta Aqvadrive nivel asennusohje ei kieltä suora asennus !! kai se suora asennus vähintäin kulattaa cv nivel ..tai ????
vaan siitä, että vakionopeusnivelen (CV)kuulat ovat koko ajan sama kohdassa ja siten kuluttavat uraan "kolon". En usko, että asialla on paljoakaan käytännön merkitystä. Ja voihan sitä koneen asentoa muuttaa pari senttiä, niin heti tulee kulmaa.
- rikki
R K-S kirjoitti:
vaan siitä, että vakionopeusnivelen (CV)kuulat ovat koko ajan sama kohdassa ja siten kuluttavat uraan "kolon". En usko, että asialla on paljoakaan käytännön merkitystä. Ja voihan sitä koneen asentoa muuttaa pari senttiä, niin heti tulee kulmaa.
millä tavalla cv nivel mene rikki ,? kerro jos on tietoa . kuinka kauan ne kestä?
- seppo.t
lkp kirjoitti:
Mitäs mieltä olet niin sanotusta rättinivelestä?
Mull oli aikoinaan aluksi jäykkä akseli, mut rupes oleen ongelmia rihtauksen pysyvyyden kans. Oisko ollu liian pienet kumityynyt tai jotai. Katkeili akseli laippojen pultteja jne...
Ostin sitten sellaisen vaalean rättinivelen joka oli jotain 20mm paksu ne palat joista tulee laippoihin kiinni. Siihen loppu kaikki ongelmat ja oon kiitollinen Piikkön miehelle joka kertoi tästä ja lähetti sen mulle ja oli todella edullinenkin.Terve ostin fiskarin ja nyt tarvitsisin siihen juuri tuollaisen rättinivelen.Mitä pitää ostaessa ottaa huomioon.Riittääkö kun ottaa vanhan laipan siitä akselin moottorinpuoleisesta päästä (jossa on neljä pulttia) mukaan.Mistä niitä niveliä saa ja mitä ne maksavat.kone on Sole 26 meridiesel ja kytkin TMC-40 Vähenee kuulemma tärinät ja äänikin pienenee.Nyt pultit eivät meinaa pysyä kiinni vaan löystyvät pikkuhiljaa.t.seppo
- Rihtari
Rihtari... tarkoittaa ammattinimikettä henkilölle, joka lämmittämällä (kaasupilli) joko oikoo tai vääntää laivan peltiä tai vast.
moottorin linjaus on ihan toinen juttu...- Oikolukija
Olet kuitenkin väärässä. Rihtaus tarkoittaa kohdentamista, eli kaksi erillistä "laitetta/esinettä" kohdennetaan haLutulla tavalla, yLeensä samalle suoralle tai määrätylle linjalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823333
- 993025
- 532262
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201705- 201704
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..111640Olisitpa rakkaimpani
Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras61518Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein221458Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131391Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin381374